نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

کمتر خانم خانه داری را می توان پیدا کرد که غذایش حداقل یک بار “ته نگرفته باشد”! کافی است فقط چند دقیقه توجه تان به چیز دیگری جلب شود تا به کلی غذای روی اجاق گاز را فراموش کنید. در این صورت غذا اصطلاحا ته می گیرد، می سوزد و به کف ظرف می چسبد. نحوه پاک کردن چربی ظروف فلزی و سوختگی هایی که به کف ظرف چسبیده اند، در نگاه اول کار ساده ای نبوده و بدون انجام ترفندهای مناسب امکان پذیر نخواهد بود.

در عین حال این لکه های سوختگی که به سفتی هرچه تمام تر (!) بر کف قابلمه یا هر ظرف دیگری چسبیده اند، اگر در سریع ترین زمان نظافت نشوند، عمر ظرف را کاهش می دهند. پاک کردن غذای ته گرفته ای که مدت زیادی بر کف ظرف چسبیده باشد، سختی بسیار بیشتری را نیز به فرد تمیزکننده تحمیل می کند. البته اگر در این فرایند روش های اصولی به کار گرفته شود، تمیزی ظرف به مراتب ساده تر می شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با برخی از این راهکارهای معجزه آسا آشنا شوید.

پاک کردن چربی ظرف فلزی

نحوه پاک کردن چربی ظروف فلزی چگونه است؟

نحوه پاک کردن چربی ظروف فلزی و آثار سوختگی غذا بر روی آن با کمک چند ماده و به کار بستن چند ترفند امکان پذیر است. از جمله این ترفندها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پاک کردن ظروف سوخته به کمک جوش شیرین

جوش شیرین پاک کننده ای قوی است و در تمیز کردن ظروف شیشه ای نیز بسیار موثر است. در این روش در کف ظرفی که چربی سوخته به آن چسبیده است، مقداری جوش شیرین بریزید (در اضافه کردن جوش شیرین در این مرحله خسیس نباشید!) و سپس روی آن آب داغ بریزید تا ظرف خوب مرطوب شود. سپس ترجیحا اجازه دهید ظرف به همین صورت چند ساعت با ترکیب خمیری آب و جوش شیرین خیس بخورد. به طور معمول پس از انجام این مراحل ذرات چربی و سوختگی روی آب شناور می شوند و به راحتی می توان ظرف را برق انداخت. جالب است که ترکیب جوش شیرین و لیمو برای درخشان کردن ظروف مسی نیز کاربرد دارد.

۲- تمیز کردن ظروف فلزی به کمک سرکه

سرکه سفید خاصیت اسیدی بالایی دارد و به همین جهت درست مثل جوش شیرین یک پاکننده قوی است. در این روش کافی است روی سطح سوختگی آب داغ بریزید و سپس حدود یک لیوان سرکه به آن اضافه کنید. سپس جهت آنکه قدرت پاک کنندگی این محلول بالاتر رود، ظرف را روی شعله گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. نهایتا ظرف را زیر آب سرد بگیرید و تکه های چربی سوخته که به کف ظرف چسبیده بودند را به راحتی بشویید. بهتر است بدانید که برای از بین بردن رسوب آب از روی لیوان نیز می توان از سرکه استفاده کرد.

تمیز کردن ماهیتابه تفلون

۳- نظافت ظروف فلزی به کمک سیب زمینی و نمک

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

این روش نسبت به دو روش دیگر اثربخشی کمتری دارد و برای پاک کردن لکه های چربی ساده تر به کار می رود. کافی است روی لکه ها مقداری نمک بریزید و سپس با سیب زمینی خوب روی لکه ها را بسایید. در مرحله بعد آن را با آب بشویید و با دستمال خشک کنید. سپس کمی روغن را با یک پارچه یا حتی دستمال کاغذی به کف ظرف بکشید. در آخر هم قابلمه را روی اجاق گاز با حرارت بسیار ملایم بگذارید و اجازه دهید روغن در حدود ۳۰ دقیقا به خورد ظرف برود. در نهایت نیز ظرف را با آب سرد بشویید.

در این میان پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در مورد تمیز کردن کتری استیل سوخته تهیه کرده ایم را هم بخوانید.

۴- پاک کردن ظروف سوخته به وسیله نرم کننده لباس

شاید عجیب به نظر برسد، اما نرم کننده لباس در تمیز کردن ظروف فلزی سوخته بسیار موثر است. در این روش ابتدا داخل قابلمه آب بریزید و روی گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس یک قاشق غذاخوری نرم‌کننده لباس به آن اضافه کنید. بگذارید نرم کننده چند ساعت در همین حالت باقی بماند. سوختگی های چسبیده به ته ظرف معمولا بعد از مدتی به راحتی تمیز می شوند.

تمیز کردن ظرف سوخته

آیا نحوه پاک کردن اثر سوختگی در ظرف فلزی با سایر ظروف تفاوت دارد؟

به طور کلی پاک کردن اثر چربی و ته گرفتگی غذا بر روی هر ظرفی تقریبا با روشی مشابه صورت می گیرد. فرقی ندارد که غذای شما در ظرف فلزی ته گرفته، یا ظرف چدنی، ظرف گرانیتی یا قابلمه سرامیکی؛ برای از بین بردن لکه های سوختگی از روی هر یک از این ظرف ها باید از ترکیب آب جوش، سرکه و یا جوش شیرین استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که برای پاک کردن سوختگی از کف ظرف های چدنی، تفلون و گرانیتی باید ترجیحا صبر کنید تا به دمای محیط برسند و سپس فرایند نظافت خود را آغاز کنید.

چند نکته در رابطه با نحوه پاک کردن چربی ظروف فلزی

  • اضافه کردن آبلیمو به غذای در حال پخت و پز (در ظروف تفلون) از ایجاد لکه های سیاه در کف ظرف جلوگیری می کند.
  • اگر کف ظرف غیرتفلون شما سیاه شد، ترکیبی از مقداری آب، نمک و آبلیمو داخل ظرف بریزید و آن را بجوشانید. سپس ظروف را با مایع ظرفشویی و آب سرد بشویید تا سیاهی از بین برود.
  • ماده نچسبی که در ظروف تفلون به کار می رود و بر روی کف ظرف کشیده شده است، بسیار حساس بوده و به محض اینکه روی آن قاشق فلزی کشیده شود یا با سیم ظرفشویی شسته شود، از بین می رود. از این رو در هنگام شستشوی لکه ها از روی اینگونه ظروف دقت لازم را داشته باشید.
  • اگر از ترکیب جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن استفاده کنید، مراقب سر ریز شدن این ترکیب از سطح ظرف باشید.
  • برای از بین بردن لکه قابلمه ها و ماهی تابه هایی که به تدریج زرد شده اند، کمی آب و مایع ظرفشویی روی ظرف بریزید و سپس آن را بجوشانید تا تمیز شوند.

قابله ته گرفته

حرف آخر اسپارد

اگر تا اینجای مطلب را خوانده باشید، احتمالا متوجه شده اید که نحوه پاک کردن چربی ظروف فلزی (و حتی غیر فلزی) که در ته قابلمه به جای مانده اند، کار چندان دشواری نیست (دقیقا مشابه پاک کردن لکه چربی بدنه و چدن گاز). تنها اگر در انجام فرایند سرعت عمل به خرج داده و در استفاده از سرکه یا جوش شیرین به موقع عمل کنید، به راحتی می توانید ظرف خود را تمیز کنید. با این حال اگر فکر می کنید مهارت یا زمان کافی برای انجام این کار را ندارید، می توانید از یکی از متخصصان نظافت منزل اسپارد برای سر و سامان دادن به وضعیت ظروف و آشپزخانه خود کمک بگیرید. راستی آیا شما هم تجربه ای در این راستا داشته اید؟ لکه ها موفقیت آمیز پاک شده اند یا برای همیشه روی ظرف باقی مانده اند؟ خوشحال می شویم که در بخش نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت