نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

اگر از شما بپرسند پرکاربردترین وسیله آشپزخانه چیست، مسلما یکی از جواب‌های شما نیز اجاق گاز خواهد بود. پخت و پز در طول روز باعث می شود، سطح و بدنه چدنی آن در معرض چربی غذاها قرار بگیرد. به همین دلیل پاک کردن چربی گاز یکی از مهم‌ترین موارد در خانه تکانی آشپزخانه است.

چیزی که تمیز کردن چربی سطح و بدنه اجاق گاز را سخت‌تر می کند، لکه‌های چربی خشک شده و باقیمانده روی آن است. بنابراین به عنوان یک نکته مقدماتی تمیز کردن روزانه اجاق گاز پس از پخت و پز را جدی بگیرید تا در انتهای سال مراحل خانه تکانی شب عیدتان سبک‌تر شود.

خب، اگر امسال نظافت اجاق گاز را جدی نگرفته باشید هم جای نگرانی نیست. زیرا در ادامه مقاله نحوه تمیز کردن چربی روی قسمت‌های مختلف اجاق گاز را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. این مقاله نه تنها برای شب عید، بلکه برای نظافت روزمره اجاق گاز نیز بسیار مفید و کاربردی است. پس با ما همراه باشید تا کامل‌ترین نکات چربی زدایی اجاق گاز را با یکدیگر مرور کنیم.

 چرا پاک کردن چربی اجاق گاز ضروری است؟

شاید در نگاه اول این سوال کاملا بدیهی به نظر برسد و با خود بگویید خب، مشخص است. زیرا همه ما تمیزی و پاکیزگی محیط اطرافمان را دوست داریم. اصلا کسی هست که دوست نداشته باشد اجاق گاز آشپزخانه‌اش مثل روز اول برق نزند؟ البته که نه! اما غیر از این دلیل ساده چند دلیل مهم‌تر دیگر نیز برای توجه به نظافت اجاق گاز وجود دارد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح می دهیم.

اولین دلیل اهمیت آن مربوط به مسائل سلامتی و بهداشتی است. از آنجایی که اجاق گاز اصلی‌ترین محل پخت و پز غذا است، آلودگی آن مستقیما بر سلامت اعضای خانواده تاثیر می گذارد. پس باید با نظافت پی در پی آن از رشد میکروب‌های مختلف در سطوح اجاق گاز جلوگیری کرد.

از طرفی ماندن چربی و یا لکه‌های رب و ادویه‌ غذا روی اجاق گاز در طولانی مدت به سطوح آن آسیب می رساند. هرچند بدنه و سطوح اجاق گاز از چدن ساخته شده و به زودی خراب نمی شود اما با روی هم آمدن آلودگی‌ها احتمال آسیب دیدن سطوح آن افزایش می یابد. پس اگر طول عمر اجاق گاز برای شما مهم است، حتما باید به نظافت دوره‌ای آن توجه داشته باشید.

تمیز کردن چدن گاز

بهترین زمان برای تمیز کردن اجاق گاز

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

اگر می خواهید کارتان راحت‌تر باشد، بهترین زمان برای پاک کردن چربی اجاق گاز پس از هربار پخت و پز و کثیف شدن سطوح آن است. توجه داشته باشید که نظافت لکه‌های قدیمی از سطح چدن کار چندان آسانی نیست. اگر در فواصل چندین ماهه نسبت به تمیز کردن چدن گاز اقدام کنید، احتمال اینکه این لکه‌ها برای همیشه ماندگار شوند بالاست.

پس لازم است به صورت روزانه چربی روی گاز را تمیز کنید. بهتر است در فواصل یکماهه نیز چدن گاز را با مواد شوینده قوی‌تری نیز بشویید تا احتمال باقی ماندن لکه‌های سمج به صفر نزدیک شود.

چک لیست پاک کردن چربی اجاق گاز

البته که پاک کردن چدن اجاق گاز در همه قسمت‌های آن ضروری است اما چندین بخش از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. این چهار بخش مهم عبارت‌اند از:

  1. سطح روی اجاق گاز و گوشه کنار آن
  2. پوشش یا دیسک‌های چدنی واقع شده روی شعله آتش
  3. میله‌های چدنی قرار گرفته روی محدوده مخصوص هر یک از شعله‌ها
  4. محل تنظیم شعله یا همان جرقه زن اجاق گاز (محلی که به اجاق گاز متصل است و آتش را ایجاد می کند.)

چک لیست پاک کردن چربی اجاق گاز

مراحل سه گانه از تمیز کردن چدن گاز

فرقی نمی کند شما در آشپزخانه‌تان بهترین اجاق گاز ایرانی را دارید و یا محبوب‌ترین برند اجاق گاز خارجی، در هر صورت باید مراحل مشخصی را برای پاک کردن چربی اجاق گاز طی کنید. هر یک از این مراحل خود نکات بخصوص دارند که هر یک را در یک پاراگرف مجزا بررسی خواهیم کرد.

مرحله اول: چربی زدایی سرپوش‌‌ شعله‌ها و میله‌های چدنی واقع شده روی آن‌ها

اولین مرحله را با سخت‌ترین قسمت یعنی تمیز کردن چدن گاز شروع می کنیم. پس اول از همه میله‌ها و دیسک‌های روی شعله را برداشته و داخل سینک قرار دهید. اکنون باید میزان آلودگی را بررسی کنید تا درست‌ترین روش نظافتی قسمت‌های چدنی اجاق گاز را پیدا کنید. به طور کلی با دو موقعیت متفاوت روبرو خواهید شد:

تمیز کردن قسمت‌های چدنی بسیار کثیف

خب ممکن است با مشاهده لکه‌های چربی عمیق و لایه لایه روی اجاق گاز بی‌خیال تمیز کردن آن شوید و از خدمات نظافت منزل کمک بگیرید. خب، این گزینه برای افرادی که وقت کافی ندارند بهترین انتخاب است. اما اگر فرصت کافی دارید به راحتی بر اساس مراحل زیر می توانید تمیز کردن چدن گاز را شروع کنید:

  1. میله‌ها و درپوش را داخل سینک قرار دهید.
  2. قسمت‌های چدنی اجاق را با آب و صابون بشویید.
  3. مخلوطی از ۲ پیمانه جوش شیرین، ۱ پیمانه سرکه و مقداری صابون یا مایع ظرفشویی آماده کنید.
  4. این ترکیب را به خوبی هم‌زده و روی چربی‌های نقش بسته روی سطوح چدنی بریزید.
  5. حدود ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت صبر کنید.
  6. اکنون قطعات مختلف اجاق گاز را آبکشی کرده و برای لکه‌های چربی‌های باقیمانده از شوینده مخصوص اجاق گاز استفاده کنید.

تمیز کردن قسمت‌های چدنی با لکه‌های چربی سطحی

پاک کردن چربی گاز وقتی سخت است که این لکه‌ها از مدت‌های دور روی چدن باقیمانده باشند. اگر شما به نظافت روزانه اجاق توجه داشته باشید، انجام مراحل ساده زیر نیز کافی خواهد بود:

  1. اسفنج نرمی را به آب و صابون آغشته کنید.
  2. قسمت‌های چدنی را با اسفنج بسابید و آبکشی نمایید.
  3. در صورت نیاز برای لکه‌های قوی‌تر می توانید از سرکه نیز استفاده کنید.

مراحل تمیز کردن اجاق گاز

مرحله دوم: پاک کردن چربی قسمت جرقه‌زن اجاق گاز

پاک کردن چربی قسمت جرقه‌زن اجاق گاز به مراتب سخت‌تر از تمیز کردن چدن گاز شامل سرپوش و میله‌ها است. در این مرحله باید طبق مراحل زیر پیش بروید تا چربی‌ها به طور کامل از بین رفته و کارکرد اجاق گاز نیز بهبود یابد:

  1. یک دستمال نرم را انتخاب کرده و آن را با مقداری آب گرم مرطوب کنید.
  2. با استفاده از این دستمال، شعله پخش‌کن گاز را به آرامی تمیز کنید تا آلودگی‌ها سطحی آن از بین برود.
  3. برای تمیز کردن قسمت‌های مسدود شده جرقه زن، از یک جسم نوک تیز همانند سنجاق قفلی یا گیزه کاغذ استفاده کنید.
  4. برای تمیز کردن چربی‌های قسمت کناری جرقه‌زن و همین طور شعله پخش کن، از دستمال آغشته به سرکه کمک بگیرید.
  5. برای اطمینان یافتن از تمیز شدن اجاق گاز، در مرحله آخر می توانید از یک شوینده ملایم مخصوص اجاق نیز استفاده کنید.

پاک کردن چدن اجاق گاز 

مرحله سوم: پاک کردن چربی سطح اجاق

پس از سخت‌ترین قسمت‌ها می رسیم به دلچسب‌ترین بخش از تمیز کردن اجاق گاز. مراحل پاک کردن چربی سطح اجاق مطابق قدم‌های زیر است:

  1. ابتدا با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب، خورده ریزه‌های مواد غذایی و لکه‌های سطحی روی اجاق را تمیز کنید.
  2. یک اسفنج را به مقداری آب و صابون آغشته کرده و لکه‌های چربی را به آرامی بسابید.
  3. محلول جوش شیرین و سرکه‌ای را که در مراحل پیشین بررسی کردیم، روی سطح اجاق گاز قرار داده و با اسفنج پخش کنید.
  4. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا لکه‌های چربی به طور کامل حل شوند.
  5. بار دیگر سطح گاز را با دستمال مرطوب تمیز کرده و در نهایت به خود خسته نباشید بگویید!

پاک کردن چربی سطح اجاق

سخن پایانی!

پاک کردن چربی گاز از مهم‌ترین کارهایی است که در هر بار از نظافت آشپزخانه باید انجام دهید. کثیف بودن سطح اجاق گاز، میله‌ها وسرپو‌ش‌های آن نه تنها ظاهر ناخوشایندی دارند، بلکه سلامتی افراد را نیز به خطر می ‌اندازند. برای برق انداختن به سطح چدنی اجاق گاز کافی است نکات و مراحل بالا را دنبال کنید تا سلامتی و طراوت را مهمان آشپزخانه خود کنید.

در نهایت اگر می خواهید روش نظافت اجاق گازهای شیشه را نیز دانید ما پیش از این به سوال اجاق گازهای شیشه ای را چطور تمیز کنیم پاسخ داده ایم. راستی، شما از چه روش‌هایی برای تمیز کردن چدن گاز استفاده می کنید؟

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت