یکی از پرکاربردترین انواع کتری‌ها، کتری استیل است. علت محبوبیت و میزان فروش بالای این کتری را می توان نگهداری راحت آن دانست. از طرفی هنگام جوشیدن آب نیز مواد شیمیایی که در ساخت کتری از آن استفاده شده است، وارد آب نمی شود. بنابر این دلایل در بیشتر خانه ها حداقل یک کتری استیل وجود دارد. در کنار این مزایا، کتری استیل با قرار گرفتن روی شعله بالا به مدت زیاد، رنگ و براق بودن سطح خود را از دست می دهد.

به همین دلیل ممکن است شما نیز هنگام خانه تکانی آشپرخانه به فکر نحوه برگرداندن رنگ کتری سوخته خود بیفتید. اگر شما هم می خواهید کتری استیل خود را با راحت‌ترین روش و با ساده‌ترین مواد خانگی تمیز کنید، در ادامه این مقاله با اسپاردمگ همراه تا با بهترین نحوه برگرداندن رنگ کتری سوخته آشنا شوید.

نحوه تمیز کردن کتری سوخته

چطور می توان از سیاه و کدر شدن بدنه کتری جلوگیری کرد؟

همانند سفید کردن سایر لوازم و پاک کردن انواع لکه ها از روی لباس، تمیز کردن لکه ناشی از سوختگی روی کتری استیل نیز صبر و حوصله می خواهد. برای اینکه نیاز به استفاده از روش های مختلف برای تغییر رنگ کتری سوخته نداشته باشید، در مرحله اول باید با دقت به میزان آب داخل کتری و شدت شعله از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. در ادامه روش های پیشگیری از سیاه شدن بدنه کتری را با دقت برای شما توضیح داده ایم.

برای جلوگیری از تغییر رنگ کتری استیل نیز باید با ویژگی‌های آن آشنا شوید. کتری استیل در مقابل حرارت مقاوم است و می توان گفت که تغییر رنگ استیل در اثر حرارت امکان پذیر نیست، به شرط اینکه آب داخل آن به طور کامل تبخیر نشود. هرچقدر کتری استیل مدت زمان بیشتری را روی اجاق گاز بماند، آب بیشتری تبخیر شده و در نهایت کتری خالی می شود. استیل تنها تا حدودی قدرت تحمل گرمای شعله گاز را دارد به همین دلیل با گذشت زمان رنگ آن تغییر کرده و می سوزد.

پس با قرار دادن کتری روی اجاق شش دانگ حواستان را به آن بدهید و پس از جوشیدن آب شعله را خاموش کنید. در هر صورت ممکن است با لحظه‌ای غفلت و حواس پرتی چنین اتفاقی برای همه ما پیش بیاید. در این صورت باید چه کرد؟ در ادامه به بررسی پاسخ‌های مختلف این سوال خواهیم پرداخت.

تمیز کردن کتری سوخته

چطور کتری سوخته را تمیز کنیم؟ ۹ روش کاربردی برای تمیز کردن کتری

حتما تا کنون این سوال برایتان پیش آمده که برای کتری سوخته چه باید کرد؟ در همین راستا پیشنهاد می کنیم برای برگرداندن رنگ کتری سوخته از این ۹ روش اثبات شده کمک بگیرید:

یخ و سرکه برای تمیز کردن کتری استیل سوخته

سرکه از بهترین موادی است برای تمیز کردن لکه‌های مختلف باید در منزل داشته باشید. در این مقاله نیز برای تمیز کردن لکه روی کتری سوخته از سرکه با همراهی یخ استفاده خواهیم کرد.

برای شروع ابتدا مقداری یخ را داخل کتری استیل خالی بریزید. سپس یک فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب نیز به یخ‌های داخل کتری اضافه کنید. به آرامی کتری را حرکت داده و بچرخانید تا مخلوط یخ و سرکه به بدنه آن نیز برخورد کند.

حالا می رویم به سراغ پاسخ این سوال که بیرون کتری سوخته را چگونه تمیز کنیم! نحوه برگرداندن رنگ کتری سوخته در قسمت‌های خارجی با سرکه قابل انجام است. برای این منظور مقداری از سرکه سفید را روی سطح بیرونی کتری اسپری کرده و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. حالا می توانید هم داخل و هم قسمت بیرونی کتری استیل را آبکشی و خشک کنید.

توجه داشته باشید که کارکرد مطلوب سرکه به علت وجود اسید استیک داخل فرمول شیمیایی آن است. درنتیجه اگر سرکه دم دست خود نداشتید، می توانید از آبلیمو ترش نیز استفاده کنید تا تمیز کردن بدنه کتری استیل سوخته به سادگی انجام شود.

ترکیب نمک و سرکه برای کتری استیل سوخته

یکی دیگر از ترکیب‌های موفق برای تمیز کردن داخل کتری سوخته، استفاده از سرکه به همراه نمک است. برای استفاده از مزایای این ترکیب، ابتدا حدود یک فنجان سرکه سفید را داخل کتری خود بریزید. سپس بقیه کتری را با آب سرد پر کرده و روی شعله گاز قرار دهید.

حالا وقت اضافه کردن حدود ۳ قاشق نمک به داخل کتری است. صبر کنید تا آب بجوش آمده و مقداری از آن تبخیر شود. حالا اجاق گاز را خاموش کرده و صبر کنید تا کتری سرد شود. اکنون کتری را آبکشی و خشک کنید.

ترکیب نمک و سرکه برای کتری استیل سوخته

استفاده از جوش شیرین برای کتری استیل سوخته

برخی اوقات کتری از داخل شروع به سیاه شدن کرده و در نهایت لکه‌هایی از این سیاهی در جداره بیرونی آن نیز ظاهر می شود. در این صورت نحوه برگرداندن رنگ کتری سوخته با استفاده از جوش شیرین قابل انجام است.

خب، حالا به اندازه یک فنجان جوش شیرین بردارید و داخل کتری بریزید. سپس کتری را با آب گرم پر کرده و روی اجاق گاز قرار دهید. صبر کنید تا آب داخل کتری به جوش بیاید. پس از اینکه مقداری از آب داخل کتری به جوش آمد، می توانید آن را از روی شعله برداشته و شستشو دهید. این کار به سفید و براق شدن کتری کمک خواهد کرد.

خاکستر زغال برای پاک کردن سوختگی کتری سوخته

پاک کردن کتری سوخته با زغال نیز امکان پذیر است. ابتدا مقداری از خاکستر زغال تهیه کنید. سپس آن را با مایع ظرفشویی ترکیب کرده و روی یک اسکاچ نرم بریزید. حالا به وسیله اسکاچ روی سیاهی‌های کتری را بسابید. به این ترتیب روی استیل برق بیندازید.

برگرداندن رنگ کتری استیل سوخته

استفاده از الکل

در پاسخ به این سوال که چگونه داخل کتری سوخته را تمیز کنیم، همیشه یک جواب قاطع داریم و آن، الکل است! برای استفاده از الکل مقداری از آن را روی پد نرم و یا یک تکه پنبه بریزید. با استفاده از پنبه آغشته به الکل سیاهی های روی کتری استیل را بسابید تا لکه کمرنگ‌تر شود. پس از این مرحله کمی صبر کنید تا الکل روی کتری تبخیر شده یا اصطلاحا بپرد.

کتری را با آب سرد بشویید تا به صورت کامل تمیز شود. کتری استیل شما مثل روز اول براق و درخشان خواهد شد.

نحوه برگرداندن رنگ کتری سوخته با پودر ماشین ظرفشویی

روش استفاده از پودر ماشین ظرفشویی کمی متفاوت از سایر روش‌های پیشین است. در این روش مقداری از پودر ماشین ظرفشویی را داخل کتری بریزید. سپس کتری را آب پرکرده و کنار بگذارید. به مدت یک شب صبر کنید.

صبح روز بعد آب داخل کتری را خالی کرده و آن را بشویید. به وسیله این روش نه تنها کتری سوخته براق خواهد شد بلکه لکه‌های چربی نقش بسته روی آن نیز از بین خواهد رفت.

تمیز کردن کتری سوخته

شیشه شوی برای کتری استیل

برای استفاده از شیشه شوی همانند روش معمول گردگیری از وسایل مختلف استفاده کنید. مقداری از شیشه شوی را روی کتری اسپری کرده و به مدت یک دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از دستمال نرم سطح را تیمز کرده و در نهایت با آب بشویید. به همین راحتی!

خمیر کربنات سدیم

این روش چندان خانگی محسوب نمی شود اما به دلیل سادگی استفاده، در میان این روش‌ها به توضیح آن نیز می پردازیم. خمیر کربنات سدیم را می توانید از فروشگاه‌های مواد شیمیایی تهیه کنید.

مقداری از این خمیر را با استفاده از یک اسفنج نرم روی کتری استیل بمالید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا عمل کند. حالا کتری را آب گرم تمیز کرده و بشویید.

نحوه برگرداندن رنگ کتری سوخته با خمیر کربنات سدیم از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های موجود است. البته علاوه بر کتری می توانید سایر ظروف استیل همانند قابلمه‌ را نیز با این روش تمیز کنید.

آیا استفاده از گاز پاک کن روش مناسبی برای تمیز کردن بدنه کتری است؟

اگر می پرسید که بیرون کتری استیل سوخته را چگونه تمیز کنیم، باید به شما گاز پاک کن را معرفی کنیم. این ماده، آخرین روش موثر برای از بین بردن لکه سیاهی و سوختگی کتری استیل است. این روش برای کتری‌هایی که علاوه بر لکه سوختگی، لکه چربی نیز دارند بهترین گزینه است. شاید فکر کنید گاز پاک کن صرفا برای تمیز کردن چربی اجاق گاز مناسب است در حالی که برای از بین بردن لکه های روی کتری نیز موثر است. فقط کافیست طبق دستورالعملی که در ادامه نوشته ایم این کار را انجام دهید.

مراحل استفاده از این روش با اسپری کردن مقداری گاز پاک کن روی کتری شروع می شود. پس از این مرحله کمی صبر کرده و سپس روی کتری را با اسفنج نرمی بسابید. حالا آن را آبکشی کنید. به کتری نو و براق خود سلام بگویید!

تغییر رنگ کتری سوخته

برگرداندن رنگ کتری سوخته کار دشواری محسوب می شود؟

در این مقاله هر آنچه در مورد نحوه برگرداندن رنگ کتری سوخته لازم بود بدانید را با شما در میان گذاشتیم. هر یک از روش‌های بالا تاثیرگذاری خوبی روی از بین بردن لکه سوختگی کتری دارند. توجه داشته باشید که میزان اثرگذاری هریک از این روش‌های بر اساس کیفیت استیل می تواند متفاوت باشد. البته اگر احساس می کنید زمان یا مهارت کافی برای برگرداندن رنگ کتری سوخته را ندارید پیشنهاد می کنیم از خدمات نظافت منزل معتبر استفاده کنید و وظایف خانه داری خود را به یک متخصص نظافت بسپارید.

در نهایت شما از چه روش‌هایی برای تمیز کردن و تغییر رنگ کتری سوخته استفاده می کنید؟ نظرات خود را در ادامه همین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.