نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

خطرات شغل نقاشی ساختمان از آن دست خطراتی‌ست که باید بی‌اندازه به آن توجۀ ویژه کرد. نقاشی ساختمان به‌ظاهر خیلی خوشایند و دل‌انگیز است؛ زیرا وقتی می‌بینیم یک نفر با چه ذوق و شوقی، یک نمای فرسوده و بی‌روح را به ذکر «کن؛ فیکون» مزین می‌کند، دلمان غنج می رود اما این‌ها همه ظاهر داستان است.

آن‌چه که در پس این زیبایی وجود دارد، تیرگی‌هایی‌ست که پی‌در‌پی اعلان قرمز نشان می‌دهند و حتی می‌توانند نسل‌های آینده را مورد گزند خود قرار دهند. خطر ابتلا به اوتیسم، یکی از مهلک‌ترین خطرات شغل نقاشی ساختمان است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر و قابل‌تأمل‌تری را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

اوتیسم، یکی از خطرات شغل نقاشی منزل است!

اگر دقت کرده باشید، شور و حال نقاشی داخل منزل در جوان‌ها بسیار زیاد است. برخی‌ها می‌خواهند در نزدیکی سال جدید، تحول بزرگی در خانه‌شان ایجاد کنند و برخی‌ها هم می‌خواهند آستین‌ها را بالا بزنند و بخشی از خانه یا اتاقشان را تغییر کاربری دهند؛ از همین رو تصمیم به رنگ‌آمیزی می‌گیرند. البته عده‌ای هم کار را به کاردان می‌سپارند و از یک نقاش می‌خواهند تا تحولی اساسی ایجاد کند.

خطرات شغل نقاشی ساختمان از همین‌جا شروع می‌شود. نقاشی در منازلی که افرادی در آن ساکن هستند، عموماً به این شکل است که هیچ‌کس خانه را ترک نمی‌کند؛ بلکه اهالی خانه همانند چرخش عقربه‌های ساعت، محل استراحت یا سکونتشان را یک‌به‌یک تغییر می‌دهند تا آقا/خانم نقاش، کارش را انجام دهد؛ گاهی همه در آشپزخانه جمع می‌شوند، گاهی در اتاق‌خواب‌ها و گاهی هم در سالن.

اما بی‌خبر از این‌که یک خطر بزرگ، آن‌ها را تهدید می‌کند. طبق یک مطالعه منتشرشده در سال ۲۰۱۹ در مجله Occupational & Environmental Medicine، زنان بیشتر از مردان در معرض مواد شیمیایی رایج رنگ قرار دارند. طی این مطالعه، مشخص شد زنانی که در محل کار یا در منزلشان، در معرض مواد شیمیایی موجود در رنگ قرار دارند، احتمال داشتن فرزند با اختلال اوتیسم در آن‌ها بسیار زیاد است.

حتی مواردی همچون مصرف الکل، سیگار و سن مادر در زمان زایمان مورد بررسی قرار گرفت، اما باز هم قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها، تاثیر زیادی در این اختلال داشت. این موضوع که به‌عنوان یکی از خطرات شغل نقاشی ساختمان در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند زندگی زنانی را که در حرفۀ نقاشی ساختمان مشغول به کار هستند، به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. البته فکر نکنید فقط مختص به زنان است؛ به همین خاطر ادامه مطلب را از دست ندهید.

همه خطرات شغل نقاشی ساختمان را بشناسید!

تولید بخارات سمی، خطرات نقاشی دیوار را بیشتر می‌کند

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

بسیاری از رنگ‌ها، لاک‌ها و حلال‌ها دارای سطوح بالایی از ترکیبات آلی فرار(VOC)  هستند. استنشاق این بخارات سمی می‌تواند منجر به مشکلات عصبی، ذهنی (مانند زوال عقل)، آسم، سرطان، مشکلات باروری و سایر بیماری‌ها شود.

طبق مطالعات اخیر، نقاشان حرفه‌ای ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. همین مواد شیمیایی برای چشم نقاشان خطری جدی دارد. حتی یک تماس کوتاه می‌تواند باعث کوری موقت یا دائمی شود. چنین خطراتی باعث شده‌اند شغل نقاشی ساختمان و منزل، تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین مشاغلی شود که سلامت انسان را تهدید می‌کند.

خطرات نقاشی دیوار

خطرات نقاشی ساختمان برای کارگاه‌داران چیست؟

یکی از خطرات شغل نقاشی ساختمان برای کسانی که کارگاه دارند، استنشاق گردوغبار است. نقاشانی که در کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنند، ممکن است در معرض گردوغبار ناشی از سنباده‌زدن، نصب دیوارهای خشک، بخار ایجاد شده با سیلر و کیلر و کارهای دیگر قرار گیرند که می‌تواند منجر به آسم و همچنین مشکلات تنفسی و سینوسی شود.

مشکلات نخاعی و مفصلی، یکی از معایب شغلی نقاشی ساختمان است

پوزیشن‌هایی که یک نقاش ساعت‌ها در آن قرار می‌گیرد، همان حالت‌هایی‌ست که ما در دوران مدرسه و روز امتحان ورزش، چند ثانیه به خود می‌گرفتیم تا بتوانیم آمادگی جسمانی‌مان را نشان دهیم. اما یک نقاش ممکن است ساعت‌ها مشغول زانوزدن، خم‌شدن یا درازکردن بدن خود باشد. چنین کارهای طاقت‌فرسایی می‌تواند منجر به آسیب‌های مزمن، به‌ویژه در ناحیه مفصل پا، کمر و گردن شود. همچنین خدمات خاص و دشوارتر نقاشی مانند نقاشی سه بعدی ساختمان می توانند آسیب های جسمی بیشتری به فرد متخصص وارد کنند.

معایب شغل نقاشی ساختمان

سقوط از ارتفاع، بدیهی‌ترین خطر شغل نقاشی ساختمان است

اگر در شهر چرخی بزنید و از مردم عادی در رابطه با خطرات شغل نقاشی ساختمان بپرسید، بی‌شک بیشتر آن‌ها، سقوط از ارتفاع را نام می‌برند. نقاشان باید با ابزار، لوازم و مصالح ساختمانی متعددی بین زمین و هوا دست‌وپنجه نرم کنند؛ لذا خطرات زمین‌خوردن ‌آن‌ها بیش از دیگر کارگران دیگر است.

نقاشی اغلب نیازمند کار روی نردبان‌ها، داربست‌ها و سایر مکان‌های مرتفع برای پوشش تمام دیوارها و سقف‌هاست. این امر، خطر سقوط از ارتفاع را به‌همراه دارد که می‌تواند باعث صدمات جدی یا حتی مرگ شود.

خطر سقوط از ارتفاع برای نقاشان

برخی دیگر از خطرات شغل نقاشی ساختمان که کم‌تر شنیده‌اید!

قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی، مشکلات جسمانی و سقوط از ارتفاع، شایع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خطرات شغل نقاشی ساختمان هستند. اما خطرات دیگری هم وجود دارند که شاید تا کنون زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفته‌اند، اما همچنان می‌توانند تهدیدکننده باشند.

  • خطرات الکتریکی ناشی از کار در نزدیکی خطوط برق یا تجهیزات برق فعال
  • قرارگرفتن در معرض گرما و اشعه ماوراءبنفش
  • غش‌کردن به‌دلیل ایستادن طولانی‌مدت و نرسیدن خون و اکسیژن کافی به مغز
  • نزدیکی به مواد قابل اشتعال یا احتراق

خطرات شغل نقاشی ساختمان

آیا خطرات شغل نقاشی ساختمان فقط برای نقاشان است؟

با توجه به صحبتی که در ابتدا داشتیم، قطعاً می‌دانید که خطرات شغل نقاشی ساختمان فقط مختص نقاشان نیست. کسانی که به هر نحوی در معرض دود رنگ (مواد شیمایی موجود در رنگ) قرار می‌گیرند، ممکن است سلامتی‌شان به خطر بیفتد. پیش‌تر در رابطه با زنان و مشکلات بارداری و اختلال اوتیسم صحبت کریدم. بهتر است اکنون کمی این مسئله را بسط دهیم.

مادران باردار، نوزادان و کودکان

هنگامی که یک نوزاد می‌خواهد متولد شود، عموماً والدین او سعی می‌کنند محیط خانه یا اتاق را زیباتر کنند. اگرچه تکمیل نقاشی اتاق قبل از به‌دنیاآمدن نوزاد کار عاقلانه‌ای‌ست، اما احتمال دارد برای مادر باردار، مضر باشد که در معرض اثرات بالقوه VOC های ساطع‌شده از رنگ قرار گیرد.

علاوه‌بر این، کودکانی که از قبل در خانه هستند، ممکن است بخواهند کار نقاشی را از نزدیک ببینند یا در آن شرکت کنند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که داشتن نوزاد یا کودک در حین نقاشی‌کردن داخل خانه، اتفاق خوبی نیست و می‌تواند سلامت آن‌ها را به‌شدت تهدید کند. در ادامه به چند تحقیق در رابطه با خطرات شغل نقاشی ساختمان و مادران باردار می‌پردازیم:

  • یک منبع مطمئن مطالعاتی می‌گوید قرارگرفتن غیرشغلی در معرض دود رنگ در طول سه‌ماهه اول بارداری، ممکن است خطر برخی از ناهنجاری‌های مادرزادی را افزایش دهد، اگرچه محققان خاطرنشان می‌کنند که یافته‌های آن‌ها نیاز به تایید بیشتری دارد.
  • مطالعۀ دیگری در مورد قرارگرفتن غیرشغلی در معرض دود رنگ نشان داد که رابطه معناداری بین قرارگرفتن در معرض بخار رنگ و وزن نوزاد هنگام تولد یا خطر زایمان زودرس وجود ندارد.
  • اخیراً یک مطالعه معتبر در مورد مواجهه غیرشغلی با دودهای ناشی از رنگ‌های روغنی قبل از بارداری نشان داد که قرارگرفتن در معرض این مواد، ممکن است وزن هنگام تولد نوزاد را افزایش داده و منجر به افزایش بروز ماکروزومی شود.

بنابراین اگر باردار هستیم، باید نقاشی را کنار بگذاریم؟ اگر نگرانی جدی در مورد اثرات دود رنگ روی جنین متولدنشده خود دارید، باید در دوران بارداری، قید نقاشی‌کردن را بزنید. با این حال، اگر رنگ‌آمیزی را انتخاب کرده‌اید، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • از رنگ‌های مبتنی‌بر آب استفاده کنید.
  • در سه‌ماهه اول بارداری، رنگ‌آمیزی نداشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید ناحیه‌ای که نقاشی می‌کنید، تهویه مناسبی داشته باشد.

خطرات نقاشی برای مادران باردار

حیوانات خانگی

هنگام رنگ‌آمیزی داخل خانه، مهم است که حیوانات خانگی را از اتاق دور نگه دارید. همان‌طور که توسط سازمان غذا و دارو عنوان شده است، رنگ خطر بسیار زیادی برای حیوانات خانگی دارد. طبق گفته انجمن پزشکی-دامپزشکی آمریکا، حیوانات خانگی، به‌ویژه پرندگان، در برابر ذرات استنشاقی به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.

چگونه خطرات شغل نقاشی ساختمان را به حداقل برسانیم؟

  • بهترین برندهای رنگ ساختمان ایرانی و یا خارجی را انتخاب کنید. برچسب‌های محصول را بخوانید تا محصولی را انتخاب کنید که دود یا VOC کمتری تولید کند؛ مانند رنگ‌های مبتنی‌بر آب.
  • در هنگام رقیق کردن و آماده سازی رنگ برای نقاشی به موارد ایمنی دقت کافی داشته باشید.
  • اطلاعات ایمنی روی برچسب محصول را به‌دقت بخوانید. به هشدارها، اطلاعات کمک‌های اولیه یا اقدامات حفاظتی مانند دستکش یا عینک توجه کنید. ممکن است نیاز باشد از یک ماسک تنفسی برای کاهش خطر استنشاق VOC ها استفاده کنید.
  • هنگام کار، برای خود تهویه مناسب ایجاد کنید.
  • استراحت‌های مکرر داشته باشید تا به خودتان اجازه دهید کمی هوای تازه استشمام کنید. استراحت مکرر باعث می‌شود خون در تمام بدن جریان پیدا کند و به مشکلات نخاعی و مفصلی دچار نشوید.
  • پس از رنگ‌آمیزی، برنامه‌ریزی کنید که پنجره‌ها را تا حد امکان برای دو الی سه روز باز نگه دارید تا بخار رنگ از اتاق خارج شود. در این مدت باید به این موضوع توجه داشته باشید که از ورود به اتاقی که تازه رنگ شده است خودداری کنید.
  • ظروف باقی‌مانده رنگ را محکم ببندید تا از نشت بخار به محیط اطراف جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید رنگ باقی‌مانده را دور بریزید، حتما این کار را به‌درستی انجام دهید.
  • برای نقاشی به‌صورت استراتژیک برنامه‌ریزی کنید. اگرچه ممکن است هرگز زمانی وجود نداشته باشد که خانۀ شما کاملاً خالی باشد، اما سعی کنید زمانی را برای نقاشی انتخاب کنید که تعداد افراد کمتری در آن حضور دارند.

به حداقل رساندن خطرات نقاشی ساختمان

سخن پایانی اسپارد!

ما در این مقاله سعی کردیم به مهلک‌ترین، شایع‌ترین و کم‌توجه‌ترین خطرات شغل نقاشی ساختمان بپردازیم و شما را نسبت به این موضوع آگاه کنیم. همچنین گفتیم که خطرات شغل نقاشی ساختمان فقط محدود به نقاشان ساختمانی نمی‌شود؛ بلکه تمامی افرادی که در معرض آن قرار دارند، می‌توانند آسیب‌هایی جدی ببینند.

اکنون نوبت شماست که به ما بگویید چه مشکلاتی در این شغل وجود دارد؟ اگر خودتان نقاش هستید، چه مشکلات یا خطراتی را در این حوزه تجربه کرده‌اید؟ یا اگر تجربه نقاشی منزل خود را داشته‌اید، چه عوامل خطرناکی وجود داشتند و شما چگونه بر این عوامل غلبه کردید؟ منتظر دیدگاه و تجربیات شما هستیم.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان