نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

رقیق کردن رنگ برای اجرای پروژه‌های رنگ آمیزی موضوع رایجی است. در این فرآیند با استفاده مخلوط کردن رنگ با مواد دیگر تلاش می‌کنیم تا علاوه بر دستیابی به قوام مناسب، بافت مد نظر برای اجرای رنگ آمیزی ساختمان را نیز به دست بیاوریم. آماده کردن رنگ باید با توجه به نوع آن انجام شود. به این معنی که رقیق کردن رنگ های روغنی و پلاستیکی با هم فرق می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بحث و بررسی بیشتر در این خصوص بپردازیم.

رقیق کردن رنگ ساختمانی

رقیق کردن رنگ لاتکس چگونه است؟

رنگ های لاتکس به عنوان دسته‌ای از رنگ‌ها شناخته می‌شوند که بر پایۀ آب تولید می‌شوند و بیشتر در نقاشی ساختمان کاربرد دارند. این رنگ‌ها قابل شستشو هستند و اجرای رنگ آمیزی ساختمان با آن‌ها کار چندان دشواری نیست. به طور کلی برای رقیق کردن رنگ لاتکس به منظور دستیابی به بافت مورد نظر باید چهار مرحله زیر را پشت سر بگذارید:

۱. ریختن رنگ در سطل

در گام اول باید رنگ مورد نظر خود را در یک سطل مناسب بریزید. اگر پروژۀ رنگ‌آمیزی در دست اجرا بزرگ است، توصیه می‌کنیم از یک سطل با گنجایش حدود ۲۰ لیتر استفاده کنید. به این ترتیب تعداد دفعاتی که باید دست به رقیق کردن رنگ بزنید، کمتر می‌شود. بعد از ریختن رنگ در سطل، حتماً تکه‌های خشک شده آن را جدا کنید.

۲. اضافه کردن آب به رنگ

برای رقیق کردن رنگ لاتکس از آب استفاده می‌کنیم. قانون کلی برای این منظور آن است که به ازای هر گالن رنگ (۳.۷ لیتر) معادل ۲/۱ فنجان (۱۱۸ میلی‌لیتر) آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که نباید تمام آب را یکدفعه به داخل ظرف بریزید. بلکه باید به تدریج این کار را انجام دهید و در عین حال با سرعت کم مخلوط را هم بزنید. برای احیا کردن رنگ خشک شده نیز می‌توانید از همین روش استفاده کنید.

 ۳. چک کردن قوام و بافت رنگ

در عین حال که آب را به رنگ اضافه می‌کنید و آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنید، باید به طور مداوم بافت و قوام مخلوط را نیز چک کنید. برای این منظور یک تکه چوب انتخاب کنید و به کمک آن قوام رنگ را بررسی کنید تا زمانی که به بافت مناسب رسید، کار هم زدن را ادامه دهید.

۴. انجام آزمایش قیف

در ادامه فرآیند رقیق کردن رنگ باید آزمایش قیف را انجام دهید. در جریان این آزمایش باید ویسکوزیته یا گران‌روی رنگ را بررسی کنید. برای این منظور کافیست که رنگ را با استفاده از یک ملاقه به یک قیف که روی سطل دیگری قرار می‌دهید، عبور دهید. رنگ زمانی آماده استفاده است که بدون گرفتگی و آزادانه بتواند از دهانه تنگ قیف عبور کند.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

اگر چنانچه مسیر قیف مسدود شود، رنگ آمادۀ استفاده نیست و باید فرآیند رقیق کردن آن را ادامه دهید. به این ترتیب می‌توانید به بافت و قوام مناسب رنگ برای پروژۀ خود دست پیدا کنید.

آماده کردن رنگ

روش رقیق کردن رنگ روغن با تینر چگونه است؟

شاید برای شما هم سوال باشد که برای رنگ روغن باید از چه تینری استفاده کنیم؟ همان طور که می‌دانید برای رقیق کردن رنگ روغن دیگر خبری از آب نیست و باید حتما به سراغ تینر برویم. به طور کلی برای آماده کردن رنگ روغن باید چهار مرحله را پشت سر بگذارید که ما در ادامه این مطلب تمام این مراحل را به صورت کامل به شما آموزش داده ایم:

۱. استفاده از دستکش

رنگ روغن در اثر تماس با هر سطحی باعث ایجاد لکه می‌شود. بنابراین حتماً در زمان کار کردن با رنگ روغن باید احتیاط کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که از یک جفت دستکش مخصوص نیز برای رنگ آمیزی با رنگ روغن استفاده کنید؛ چراکه بعد از آغشته شدن دستکش به رنگ دیگر تمیز نمی‌شود.

۲. ریختن رنگ در ظرف

در ادامه رنگ را داخل یک سطل بریزید. تکه‌های خشک شده رنگ را از سطل بیرون بیاورید. اگر حجم فرآیند رنگ‌آمیزی شما زیاد است، حتماً توصیه می‌کنیم که از یک سطل بزرگ با گنجایش مخصوص استفاده کنید که تعداد دفعات تکرار فرآیند رقیق کردن رنگ کاهش پیدا کند.

۳. اضافه کردن تینر به رنگ

در ادامه نوبت به اضافه کردن تینر به رنگ می‌رسد. برای این منظور به طور کلی به ازای هر سه واحد رنگی که در سطل می‌ریزید، یک واحد تینر به آن بیفزایید. منظور از یک واحد می‌تواند یک گالن یا یک لیتر باشد که بنابر تشخیص شما قابل استفاده است. تینر از مواد هیدروکربنی تشکیل می‌شود. البته قدرت حلالیت تینرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

۴. مخلوط کردن

در گام بعدی باید ترکیب را به آرامی به هم بزنید. برای این منظور از وسیله‌ای استفاده کنید که دیگر نیازی به آن ندارید. در حین فرآیند هم زدن باید قوام رنگ را کنترل کنید. فرآیند مخلوط کردن را تا زمانی که به بافت خامه‌ای دست پیدا کند، ادامه دهید. البته دستیابی به مهارت در این زمینه نیازمند کمی آزمون و خطا است.

برای رنگ روغنی از چه تینری استفاده کنیم

چگونه مطمئن شویم که فرآیند رقیق کردن رنگ را به درستی انجام داده‌ایم؟

بررسی رقیق شدن رنگ ها کار چندن سختی نیست. تنها کافیست مقداری از رنگ آماده شده را با قلم‌مو یا غلطک آغشته کنید و سپس به دیوار بزنید. در ادامه اجازه دهید تا رنگ خشک شود. پس از آن باید لایه دوم رنگ را روی دیوار اعمال کنید. پس از آن اگر نتیجه حاصل مد نظر شما بود، می‌توانید به رنگ آمیزی ادامه دهید. در غیر این صورت باید همچنان به فرآیند رقیق کردن رنگ ادامه دهید. البته فراموش نکنید که نحوه نقاشی با غلطک نیز اصول خاص خودش را دارد که بهتر است پیش از شروع کار آنها را یاد بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله آموزش نحوه رقیق کردن رنگ را با هم بررسی کردیم. همان طور که مشاهده کردید، این فرآیند چندان پیچیده نیست؛ بلکه صرفاً نیاز به تجربه دارد. سعی کنید حتما کیفیت رنگ را با امتحان کردن روی دیوار بررسی کنید تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. ما در اسپارد مجموعه‌ای از بهترین کارشناسان نقاش ساختمان را گرد هم آورده‌ایم. برای خدمات نقاشی ساختمان مختلف خود می‌توانید روی اسپارد حساب کنید. ما تضمین می‌کنیم که با رنگ آمیزی ساختمان‌هایتان، آرامش و نشاط را برای شما به ارمغان بیاوریم.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان