نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

حتماً شما هم این هنر شگفت‌انگیز را دیده‌اید. نقاشی‌های سه بعدی روی دیوارهای شهر، آنقدر واقعی به نظر می‌رسند که ممکن است برای لحظه‌ای شما را به اشتباه بیندازند و با خودتان فکر کنید واقعاً به یک منظره طبیعی یا تصویر خیالی جاندار نگاه می‌کنید. این نوع نقاشی مختص به دیوارهای شهر نیستند، دیوارهای هر اتاق هم می‌توانند میزبان نقاشی سه بعدی شوند. تنها کافیست یک مفهوم در ذهن خود داشته باشید و بعد از آن کار را به دستان یک هنرمند حرفه‌ای بسپارید تا دیوار مورد نظر شما را به صحنه‌ای از تجلی هنر مدرن تبدیل کند.

ترفندی برای جان‌بخشی به رویاها

نقاشی‌های سه‌بعدی یا به عبارت بهتر نقاشی‌های شبه سه بعدی درواقع نقاشی‌هایی هستند که با استفاده از تکنیک‌های خطای دید، تصوری از سه بعدی بودن را در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند. در گذشته هنرمندان خیابانی با استفاده از این روش تصاویر جذابی را روی ساختمان‌های شهر ایجاد می‌کردند. اما امروزه نقاشی سه بعدی کارکردی تازه پیدا کرده و به چیدمان و دکوراسیون داخلی هم راه پیدا کرده است.

این نقاشی‌ها می‌توانند به راحتی ذهن ما را گول بزنند و تجربیات تازه و جالبی داشته باشیم. برای مثال شاید نتوانید به‌راحتی روزی را تصور کنید که دست خود را روی پوست یک کرگدن بگذارید و عکس بگیرید اما به کمک نقاشی سه بعدی ساختمان می‌توانید تصویری جذاب و حتی بامزه از این رویا ثبت کنید.

برای طراحی یک نقاشی سه بعدی ساختمان لازم نیست تنها به دیوارها فکر کنید. این طرح‌ها حتی روی کف و سقف نیز کاربرد دارند. سقف لابی ساختمان‌ها، هتل‌ها و حتی مراکز خرید برای پیاده کردن چنین طراح‌های عالی است. بسیاری از خریداران دوست دارند با چنین طرح‌های خلاقانه‌ای عکس بگیرند و در صفحات شبکه‌های مجازی خود منتشر کنند. بنابراین این تکنیک یک روش خوب برای تبلیغ فروشگاه‌ها و مراکز خرید نیز به حساب می‌آید. به‌علاوه یک طرح مناسب حتی می‌تواند دیوار پذیرایی یا اتاق خواب خانه را متفاوت و خاص کند.

نقاشی سه بعدی در دکوراسیون

هنری از دل خیابان تا دیوارهای خانه

تاریخچه نقاشی سه بعدی ساختمان در ایران به کمتر از بیست سال قبل برمی‌گردد. از این رو این نوع نقاشی یکی از هنرهای نوپا محسوب می‌شود. اما تاریخ این نقاشی در کشورهای دیگر قدمت بیشتری دارد. در ابتدا هنرمندهای خیابانی از این سبک در آثار خود استفاده می‌کردند. آنها به طور معمول از پاستل و گچ برای تولید آثار خود استفاده می‌کردند که به‌راحتی قابل پاک شدن بود. مردم نیز از دیدن هنر آنها شگفت‌زده می‌شدند و مبلغ دلخواه خودشان را به هنرمند هدیه می‌کردند.

بعدها فستیوال‌هایی برای نقاشی‌های خیابانی برگزار شد و آثار هنرمندان در آنها به نمایش درآمد. امروزه از نقاشی های سه بعدی بر روی ساختمان‌های شهر استفاده می‌شود و به این ترتیب یک ساختمان از ساختمان‌های مجاورش متمایز می‌شود. صاحبان ساختمان‌ها می‌تواند با گرفتن مجوز از شهرداری دیوارهای خارجی سازه‌های خود را با نقاشی‌های سه بعدی تزئین کنند.

تزئینی متفاوت بر روی دیوارها

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

هرچند در نقاشی‌های سقفی قدیمی نمونه‌هایی از این هنر را دیده باشید اما برای سال‌ها این روش چندان همه‌گیر نبود. امروزه یک بار دیگر و این بار به روشی مدرن، نقاشی سه بعدی ساختمان از نماهای بیروی به داخل ساختمان‌ها راه پیدا کرده است. بسیاری از طراحان داخلی استفاده از نقاشی سه بعدی را برای تزئین دیوار پشت تلویزیون توصیه می‌کنند.

معمولاً این نقاشی‌ها برای تزئین یکی از دیوارها به کار می‌رود. زیرا استفاده بیشتر از این سبک باعث شلوغی بیش از اندازه و گرفته و کوچک دیده شدن فضای داخلی خانه می‌شود. نقاش‌های حرفه‌ای هم با طرح‌های سه بعدی و هم با استفاده از رنگ‌های تیره و روشن و ایجاد کنتراست در نما، احساسی از سه بعدی بودن را روی دیوارها ایجاد می‌کنند. به این ترتیب این سبک از نقاشی می‌تواند در معماری خانه هم موثر باشد.

نقاشی سه بعدی در دکوراسیون پذیرایی

راهی برای شخصی کردن اتاق خواب

احتمالاً اتاق خواب خصوصی‌ترین بخش منزل شماست. اما در عین حال شما بسیاری از زمان خود را در این اتاق می‌گذرانید؛ زمان‌هایی که به تنهایی، پیدا کردن آرامش و کسب خلاقیت‌های تازه سپری می‌شود. بنابراین نقاشی سه بعدی روی دیوار اتاق شما باید برای شما لذت‌بخش باشد و به ذهن شما کمک کند تا خلاق، سازنده و متمرکز باشد.

برای آنکه بهترین ایده را برای نقاشی اتاق خود پیدا کنید، سراغ موضوعات مورد علاقه خود بروید. آیا طرفدار دو آتیشه موسیقی هستید؟ اگر اینطور است شاید بتوانید چند نت اول آهنگ مورد علاقۀ خود را در کنار ساز محبوبتان بر روی دیوار اتاق خود حک کنید. یا شاید طرح زنده‌ای از کارتون محبوب فرزند دلبند شما روی دیوار اتاقش غافلگیری جذابی برای روز تولدش باشد.

برای اینکه بهترین طرح را انتخاب کنید به موضوعات مورد علاقۀ خود، چیزهایی که از آنها الهام می‌گیرید یا به آنها عشق می‌ورزید فکر کنید و لذت‌بخش‌ترین اتاق را برای خود بسازید. رنگ‌های رمانتیک، ترکیب‌های شیکی از رنگ سیاه و سفید، بافت‌های متنوع و طرح‌های سه بعدی خلاقانه ایده‌هایی هستند که می‌توانند جلوه‌ای متفاوت به اتاق خواب شما ببخشند.

نقاشی سه بعدی در اتاق خواب

نقاشی خوب؛ نقاشی بد

برای آنکه نقاشی سه بعدی ساختمان باکیفیت و جذاب از آب دربیاید باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. تنها استفاده از رنگ‌های باکیفیت و حتی اجرای خوب برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب کافی نیست؛ بلکه باید تمام عوامل مؤثر در زیباتر دیده شدن طرح، در نظر گرفته شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کیفیت طرح نهایی اشاره می‌کنیم:

  • توجه به نور محیط پیرامون
  • استفاده از تکنیک مناسب و اجرای صحیح
  • داشتن ایدۀ مناسب و خاص
  • تناسب نقاشی سه بعدی با دکوراسیون محیط
  • استفاده از رنگ مناسب و باکیفیت
  • توجه به جنس سطح زمینه و یکدست و هموار کردن سطح
  • استفاده از ابزارهای مناسب مانند پیستوله رنگ، شابلون، انواع قلمو برای نقاشی و غلطک سه بعدی

رنگ آکلیریک گزینه‌ای ایده‌آل برای نقاشی سه بعدی

برای انجام نقاشی‌های هنرمندانه رنگ آکریلیک بسیار مناسب است. نکتۀ مثبت در مورد این رنگ قابلیت استفاده روی تمام سطوح از جمله دیوارها و کف کار است. این نوع رنگ سریع خشک می‌شود، ماندگاری بالایی دارد و بسیار انعطاف‌پذیر است. با اکریلیک هیچ گونه لکه و تغییر رنگی روی دیوار ظاهر نمی‌شود. به‌علاوه می‌توانید از رنگ‌های اکریلیک برای رنگ آمیزی داخلی و خارجی ساختمان استفاده کنید. این رنگ تقریباً همان جلوۀ نقاشی‌های رنگ روغن را دارد، اما هزینۀ آن کمتر خواهد بود.

یکی از رنگ‌های آکریلیک پرکاربرد لاتکس است. رنگ لاتکس با ۴ نوع جلای مختلف در بازار وجود دارد: مات، نیمه براق، پوسته تخم مرغ (یا ساتن) و براق. رنگ پوستۀ تخم مرغ یا ساتن درخشندگی کم‌تری دارد و تمیز کردن آن راحت‌تر است و در قسمت های مختلف نقاشی ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل است که تنها رنگ پوستۀ تخم مرغ برای نقاشی سه بعدی دیوارهای داخلی توصیه می‌شود.

رنگ‌های دیگر مانند رنگ مولتی کالر نیز از جمله رنگ‌هایی هستند که در نقاشی سه بعدی ساختمان به کار می‌روند. اگر قصد یادگیری نقاشی سه بعدی دارید؛ می‌توانید کار خود را در دو مرحله تکمیل کنید. در مرحله اول از رنگ لاتکس برای فضاهای رنگی بزرگ و زمینه مانند آسمان استفاده کنید. در مرحلۀ دوم جزئیات پروژۀ خود را با رنگ‌های آکریلیک حرفه‌ای کامل کنید. اما اگر این کار حرفۀ شما نیست، حتماً نقاشی دیواری خود را به یک حرفه‌ای بسپارید زیرا انجام این کار به ظرافت و توانایی بسیاری احتیاج دارد.

نقاشی سه بعدی همیشه بهترین راه نیست

نقاشی‌های سه بعدی یک راه بسیار خوب برای طراحی دیوار هستند. اما راه‌های دیگری هم برای تزئین سه بعدی دیوارها وجود دارد، که گاهی ممکن است کم‌هزینه‌تر و حتی مناسب‌تر باشند. پنل‌های دیواری یکی از تازه‌ترین ترندهای طراحی داخل هستند که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. این پنل‌ها درواقع مربع‌ها یا مستطیل‌هایی به ابعاد ۳۰ ×۳۰ ، ۵۰ ×۵۰ و ۶۰ ×۸۰ هستند که در کنار هم قرا گرفته و بسته به سلیقۀ شما قسمتی یا تمام دیوار را می‌پوشانند.

پنل‌های دیواری سه بعدی معمولاً طرح‌های برجسته ۱ تا ۴ سانتی متری دارند و به دلیل نصب راحت می‌توانند به سرعت تغییر چشم‌گیری در فضای اتاق ایجاد کنند. طراح‌ها و رنگ‌های متنوع این پنل‌ها باعث می‌شود کار شما برای طراحی داخلی منزل یا دفتر کارتان بسیار راحت شود. بنابراین اگر به دنبال یک طرح برجستۀ تکرار شونده روی دیوار هستید، این پنل‌ها را هم در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از طراحی‌های سه بعدی برای دیوارهای داخلی، کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های سه بعدی هستند. این کاغذ دیواری‌های جدید قیمت نسبتاً مناسبی دارند و به دلیل سهولت در اجرا به نقاشی سه بعدی ساختمان ترجیح داده می‌شوند. نکتۀ مثبت دیگر در مورد این محصولات تنوع بسیاری زیاد آنهاست که باعث می‌شود تقریباً برای هر محیط و سلیقه‌ای مناسب باشند.

پنل های سه بعدی در دکوراسیون

کلام آخر

استفاده از نقاشی سه بعدی یک روش خلاقانه و هنرمندانه است که ممکن است به ایجاد یک اثر شاخص منجر شود. انتخاب چنین طرحی برای دیوار اتاق یا اتاق پذیرایی بسیار جسورانه و منحصربه‌فرد است. اما با وجود تمام زیبایی و خاص بودن این روش، نقاشی سه بعدی همیشه بهترین گزینه برای داخل خانه نیست. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری به گزینه‌های دیگر مانند پنل و کاغذ دیواری سه بعدی هم فکر کنید. اگر قصد اجرای چنین طرحی را دارید حتماً با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین طرح و ایده را برای منزل خود انتخاب کنید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان