اتوی منزلتان خراب شده است و می خواهید خودتان آن را تعمیر کنید؟ پس باید با آموزش نحوه تعمیر اتو را از قبل آشنا شده باشید تا بتوانید از عهده این کار برآیید. به هر حال ممکن است اتو هر زمانی خراب شود. مثلا فرض کنید که به یک مهمانی دعوت شده اید و می خواهید لباس هایتان را نزدیک رفتن اتو بزنید، اما ناگهان متوجه می شوید که اتو خراب است. مسلما در اینگونه مواقع زمان این را ندارید که اتو را به تعمیرگاه ببرید و بعدا با خیال راحت لباس ها را اتو بزنید. هزینه اتوشویی و خشکشویی نیز بالا است و برای خیلی ها گزینه مطلوبی نیست. در نتیجه بهتر است خودتان آشنایی کلی با نحوه تعمیرات اتو داشته باشید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید.

آنچه که در ادامه این مطلب آورده ایم، آموزش گام به گام نحوه تعمیر اتوی پرس و اتوی بخار به زبان ساده است. ابتدا به نحوه عیب یابی انواع مشکلات اتو بخار را بیان کرده ایم و در بخش بعدی شیوه عیب یابی و رفع مشکل اتو پرس خانگی را توضیح داده ایم. با ما تا انتها همراه باشید.

تعمیر اتو بخار

چه مشکلاتی برای اتو بخار ممکن است بوجود بیاید؟

تفاوتی ندارد که از بهترین برند اتو خانگی استفاده می کنید، و یا اینکه یک اتوی ارزان قیمت خریده اید، چراکه بروز برخی از ایرادات در بین همه انواع اتو بخار رایج است. رایج ترین این مشکلات را در بخش زیر فهرست کرده ایم:

  • میزان حرارت اتو کم است؛
  • به محض روشن کردن اتو یا اتصال آن به پریز برق، فیوز می پرد؛
  • کفی اتو روی لباس ها برق می اندازد؛
  • اتو بخار روی لباس ها لکه ایجاد می کند؛
  • اتو ناگهانی روشن و خاموش می شود (یا اصلا روشن نمی شود)؛
  • از کف اتو آب چکه می کند؛
  • لامپ اتو روشن می شود اما گرمایی در اتو وجود ندارد؛
  • از اتو، بخاری به بیرون نمی زند.

از بین بردن اکثر این مشکلات به شیوه هایی بسیار ساده امکان پذیر است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

آموزش نحوه تعمیر اتو بخار خانگی

مشکلات اتو بخار آنطور که بالاتر آوردیم، بسیار متنوع هستند. برطرف کردن هر یک از این مشکلات نیز راه حل خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از این راه حل ها که کار شما را حداقل در کوتاه مدت راه می اندازند، اشاره کرده ایم:

۱- تعمیر مشکل کم بودن حرارت اتو بخار

یکی از رایج ترین مشکلات در انواع دستگاه های اتو بخار، حرارت پایین کفی آنها است. این مسئله معمولا به درجه پایین ترموستات مربوط می شود، به همین خاطر برای تعمیر اتو بخار که خوب گرم نمی شود، در گام اول باید مطمئن شوید که درجه حرارت ترموستات مناسب است. اگر ترموستات را تنظیم کردید اما مشکل همچنان وجود داشت، باید محفظه را بررسی نمایید که جرم نگرفته باشند. رسوب گرفتن محفظه ها خود می تواند دلیل داغ نکردن اتو بخار باشد. یک جرم گیری ساده این مشکل را نیز محل می کند. خراب شدن ترموستات و سیم کشی داخلی نادرست از دیگر دلایل گرم نشدن اتو بخار است.

تعمیر مشکل گرم نشدن اتو

۲- رفع مشکل چسبیدن لباس به کفی اتو بخار

اگر لباس ها هنگام اتو کشی به کف اتو می چسبند، احتمالا یکی از دو مشکل زیر وجود دارد: اول آنکه آب کافی درون مخزن نیست، و دوم اینکه درجه حرارت اتو بیش از اندازه بالا است. با برطرف کردن این دو مورد، مشکل چسبیدن لباس ها به اتو نیز از بین می رود.

۳- رفع ایراد نشتی آب اتو بخار

وقتی که متوجه می شوید اتو نشتی آب دارد، ممکن است که مخزن آن جرم گرفته ‌باشد و یا دریچه دستگاه مشکل داشته ‌باشد. همچنین گاهی ممکن است به علت بیش از اندازه پر کردن مخزن اتو از آب، مشکل نشتی آب پیش بیاید. در چنین حالتی ابتدا بررسی کنید که آب اتو به اندازه باشد و مخزن ها نیز جرم نگرفته ‌باشند. تعویض مخزن اتو نیز یک راه حل مطمئن برای رفع نشتی آب است.

۴- رفع مشکل برق افتادن روی لباس هنگام اتوکشی

برق افتادن روی لباس ها بیشتر زمانی رخ می دهد که از اتوهای قدیمی استفاده می کنیم. برای جلوگیری از این مسئله نیز دو راه حل ساده وجود دارد: هم می توانید مقداری محلول آب و سرکه روی لباس اسپری کنید، و هم اینکه می توانید یک پارچه نازک روی لباس قرار دهید و از روی آن لباس را اتو کنید.

۵- خروج بخار از بدنه اتو

ممکن است که بخار آب به جای خروج از محفظه مخصوص، از بدنه اتو بخار خارج شود. در این هنگام باید مطمئن شوید که بدنه مخزن نشکسته باشد. اگر مخزن آسیب دیده بود حتما باید آن را تعویض نمایید. البته عدم جای گیری مناسب مخزن در محل مخصوص خود نیز می‌ تواند باعث بروز این ایراد شود. در این صورت نیز برای تعمیر اتو بخار باید مخزن را در جای خود محکم کنید.

۶- رفع مشکل بالا رفتن درجه حرارت اتو به صورت خودکار

گاهی اوقات درجه حرارت اتو بخار به صورت خودکار بالا می رود و همین مسئله باعث می شود که لباس آسیب ببیند. این مشکل معمولا به ترموستات دستگاه مربوط می شود. در همین جهت باید ترموستات را تنظیم کنید و مطمئن شوید که سالم است. اگر این قطعه مشکل پیدا کرده بود و به راحتی تعمیر هم نمی شد، بهتر است تعویضش کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش روش اتو کردن پیراهن مردانه

آموزش تعمیر اتو بخار خانگی

آموزش رفع ایراد و تعمیر اتو پرس خانگی

اتو پرس دستگاهی پیچیده تر نسبت به اتو بخار است و کسی که می خواهد کار تعمیر اتو پرس را انجام دهد، باید با قطعات به کار رفته در اتو پرس آشنایی داشته باشد. مهمترین این قطعات عبارتند از:

  • المنت اتو پرس
  • بویلر اتو پرس
  • پمپ اتو پرس
  • ترموستات اتو پرس
  • صفحه کلید اتو پرس
  • کلید روشن خاموش اتو پرس
  • فیلتر اتو پرس
  • مخزن آب اتو پرس
  • کفی اتو پرس

اکثر ایراداتی که در اتو پرس اتفاق می افتد به شکلی به یکی از این قطعات یا برخی از آنها مربوط می شود. به همین خاطر در فرایند عیب یابی اتو پرس و رفع مشکل آن حتما باید این قطعات را بررسی نمایید. ما در ادامه به انواع مشکلاتی که برای اتو پرس بوجود می آیند اشاره کرده ایم.

چه مشکلاتی برای اتو پرس اتفاق می افتند؟ + عیب یابی اتو پرس

تنوع مشکلات بوجود آمده در اتو پرس بسیار زیاد است، اما خوشبختانه درست مثل اتو بخارهای خانگی، اکثر این مشکلات را می توان به سرعت برطرف کرد. در بخش زیر توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه کرده ایم:

۱- رفع مشکل بوی بد اتو پرس

اگر آب برای مدت زمان زیادی داخل مخزن اتو پرس باقی بماند، با روشن کردن دستگاه بوی بدی از آن استشمام می شود. برای جلوگیری از این مسئله توصیه می کنیم مخزن اتو را بعد از هر استفاده یا حداقل هفته ای یک بار خالی کنید. همچنین می‌ توانید فیلتر رسوب‌ گیر دستگاه را هم بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. در ضمن بخاطر داشته باشید که برای جلوگیری از رسوب بستن فیلتر و مخزن آب اتو پرس بهتر است از آب تصفیه شده یا ترجیحا جوشیده استفاده کنید.

۲- رفع مشکل لک انداختن روی لباس

اگر اتو پرس روی لباس لک می اندازد، احتمالا ابر یا پارچه کفی آن کثیف شده است. البته اگر این قسمت ها را بررسی کردید و دیدید که تمیز هستند، باید رسوب گیر اتو را تمیز کنید. به منظور تمیز کردن رسوب گیر دستگاه می توانید از مایع رسوب گیر و همچنین سرکه در مخزن اتو پرس استفاده کنید و چند بار با فشار بالا بخار بزنید.

 تعمیر اتو پرس

۳- رفع ایراد بخار نکردن اتو پرس

اساس کار اتو پرس، بخار کردن آن است. در نتیجه اگر اتو پرس بخار نکند، لباس خوب اتو نمی شود و دستگاه کم کم از کار می افتد. از جمله دلایل بروز این مشکل می توان به خالی بودن مخزن دستگاه، کم بودن میزان آب موجود در مخزن، رسوب فیلتر و فیکس نبودن میله بخار در جای خود اشاره کرد. برای تعمیر اتو پرس که این مشکل را پیدا کرده، اول از همه باید مطمئن شوید که مخزن به اندازه کافی آب دارد. سپس باید میله آب و فیلتر رسوب گیر را بررسی نمایید. همچنین حتما دقت کنید که حرارت دستگاه به اندازه کافی باشد تا هنگام اتوکشی بخار بیرون بزند (درجه حرارت را بالاتر از ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید).

۴- تعمیر مشکل بوق زدن اتو

بوق زدن اتو پرس بعد از روشن شدن آن به احتمال زیاد به برد آن مربوط می شود. از آنجایی هم که برد قطعه بسیار حساس است، توصیه می کنیم خودتان کاری انجام ندهید. فقط دستگاه را از برق بکشید و از یک تکنسین حرفه ای کمک بخواهید تا با تعمیر کردن برد اتو پرس، این مشکل را برطرف کند.

نکته: قبل از انجام این اقدامات مطمئن شوید که بوق مربوط به آلارم فیلتر نباشد، زیرا در برخی مدل ها و برندهای اتو پرس، کثیف بودن فیلتر با استفاده از بوق به کاربر اعلام می‌ شود.

۵- رفع مشکل جمع شدن لباس

جمع کردن پارچه یا خط دار اتو کردن در بسیاری از مدل های اتو پرس مشاهده می شود. برای رفع این مشکل اول از همه مطمئن شوید که درجه حرارت اتو متناسب با جنس پارچه تنظیم شده است. برای مثال پارچه‌ هایی که جنس ظریف‌ تری دارند باید با درجه حرارت پایین‌تر اتو شوند و اگر درجه حرارت اتو بالا باشد، پارچه جمع می شود. علاوه بر این مورد، مسائلی مثل خرابی ابر و پارچه اتو و ضربه خوردن صفحه بالایی اتو پرس هم می تواند باعث بروز این مشکل شود.

۶- تعمیر خاموش و روشن شدن ناگهانی اتو پرس

مشکلات در خاموش و روشن شدن دستگاه معمولا به پارگی و زدگی کابل دستگاه مربوط می شود. به همین جهت قبل از هر چیزی سیم و کابل دستگاه را بررسی کنید. همچنین برق ساختمان را هم چک نمایید و مطمئن شوید که مشکل از برق ساختمان نیست. پریزی هم که اتو به آن متصل است را با استفاده از فازمتر یا یک وسیله برقی دیگر تست کنید. مشکل معمولا به یکی از همین سه عامل بر می گردد.

۷- رفع ایراد گرم نشدن اتو پرس

گرم نشدن اتو پرس دلایل متعددی دارد: از جمله خراب شدن المنت، خراب شدن سنسور، ایراد پیدا کردن چند قطعه دستگاه به طور همزمان و … . برای اینکه این مشکل را برطرف نمایید، باید این قطعات را تعمیر کنید و یا اینکه از یک تکنسین کمک بخواهید.

نحوه تعمیر کردن اتو پرس

نکاتی در مورد نگهداری از اتو بخار و اتو پرس خانگی

  • ترجیحا مخزن اتو را آب شیر پر نکنید، زیرا این آب املاح زیادی دارد و داخل دستگاه رسوب می دهد.
  • مخزن اتو را با دقت زیاد آب کنید و مواظب باشید که آب روی اتو نریزد.
  • هنگام پر کردن آب اتو مواظب باشید که بیش ‌از اندازه استاندارد درج‌ شده، آن را پر نکنید.
  • بعد از پایان کار اتو کشی مخزن آن را خالی کنید.
  • حتی اگر لباسی برای اتو کردن ندارید، اتو را حداقل یک بار به برق بزنید و روشن کنید.
  • برای جلوگیری از رسوب گرفتن مخزن آب و فیلتر رسوب‌ گیر، از آب تصفیه شده یا آب جوشیده شده داخل مخزن استفاده کنید.
  • اتو را با محافظ به پریز برق بزنید تا نوسانات برقی به برد آن آسیبی وارد نکنند.
  • پس از استفاده از اتو اجازه دهید خنک شود و سپس درب آن را ببندید. همچنین قبل از این که اتو به صورت کامل خنک شود، کابل آن را به دور دسته ی اتو نپیچید.
  • هنگام اتو زدن لباس های دکمه دار و زیپ دار مراقب باشید که کفی فلزی اتو آسیب نبیند.
  • پس از اتمام اتوکشی مخزن راه عبور آب را ببندید تا از رسوب‌ گذاری جلوگیری شود.
  • اگر اتو رسوب گرفته بود می‌ توانید از سرکه و جوهر نمک برای رسوب زدایی آن استفاده کنید.
  • اگر سیم رابط دستگاه خراب شده بود حتما آن را فورا تعویض کنید. ترجیحا نیز از کابل هایی با روکش بافته شده استفاده نمایید.

نحوه تعمیرات اتو پرس خانگی

اگر مشکل اتو بخار و اتو پرس برطرف نشد چکار کنیم؟

اتوهای خانگی معمولا دیر به دیر خراب می شوند و اگر هم مشکل پیدا کنند، با یکی از روش هایی که بالاتر برای تعمیر اتو توضیح دادیم، دوباره قابل استفاده می شوند. با این وجود گاهی اوقات ممکن است مشکل اتو اساسی باشد و از طریق روش خانگی برطرف نشود. در این گونه مواقع بهتر است اتو را از همان ابتدا به تعمیرکار بسپارید تا رفع عیب به شیوه ای اصولی انجام شود. البته اگر عجله دارید و لباس هایتان را در سریع ترین بازه ممکن نیاز دارید، می توانید از خدمات خشکشویی لباس اسپارد نیز استفاده کنید. متخصصین ما درب منزل لباس هایتان را دریافت می کنند و در کوتاه ترین زمان همانجا تحویلتان می دهند. برای بهره مندی از این سرویس کافی است سفارشتان را در سایت یا اپلیکیشن اسپارد به شکل آنلاین ثبت کنید و بقیه کار را به ما بسپارید.