تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار

آبگرمکن از اجزای جدایی ناپذیر هر خانه ای است. گرم کردن رادیاتورها، شستن ظروف با آب گرم، کارکرد درست ماشین لباسشویی، استحمام با آب گرم و موارد دیگری از این دست، همه از جمله کارهای روزمره ای هستند که به نوعی به عملکرد درست آبگرمکن بستگی دارند. به همین خاطر است که اگر آبگرمکن خراب شود یا حتی عیب کوچکی پیدا کند، بخش مهمی از کارهایمان مختل می شود. قاعدتا هم وقتی آبگرمکن مشکل پیدا می کند، باید از یک تکنسین ماهر کمک بگیریم تا ایراد برطرف شود.

اما آیا اساسا راه حلی برای جلوگیری از خراب شدن آبگرمکن وجود دارد؟ می شود کاری کرد که نیاز نباشد پول زیادی را صرف هزینه تعمیر آبگرمکن کنیم؟ جواب به این سوال مثبت است و آن راه حل عبارت است از: سرویس دوره ای آبگرمکن دیواری. البته در نظر داشته باشید که آبگرمکن دستگاهی همیشه روشن است که با انرژی برق کار می کند و مثل سایر وسایل برقی (از جمله یخچال و لباسشویی و …) بعد از گذشت مدتی قطعاتش به احتمال زیاد ایراد پیدا می کنند. ولی می توان با سرویس به موقع و نگهداری مناسب، تا حد زیادی خرابی آن را به تاخیر انداخت. با سرویس منظم آبگرمکن حتی در صورت وجود عیب، به سرعت می توان از آن با خبر شد و نسبت به رفع ایراد دستگاه اقدام کرد.

یکی از برندهایی که در انواع مارک پکیج دیواری ایرانی و خارجی همیشه مطرح بوده، برند بوتان است. بوتان در مدل های مختلفی آبگرمکن دیواری تولید می کند که همه آنها یک مزیت بزرگ دارند: روش سرویس آنها تقریبا مشابه با دیگر است. به همین خاطر بر آن شدیم که در یک مطلب مفصل، آموزش سرویس آبگرمکن دیواری بوتان را توضیح دهیم. پس اگر می خواهید خودتان دست به کار شوید و آبگرمکن منزلتان را سرویس کنید، تا انتها همراهمان باشید.

نحوه سرویس آبگرمکن دیواری بوتان

سرویس آبگرمکن دیواری بوتان چه اهمیتی دارد؟

به طور میانگین هر آبگرمکن باید سالانه یک بار سرویس شود. فرقی هم ندارد که برند پکیج چیست، چراکه مثلا کار هواگیری آبگرمکن حتما باید سالی یک مرتبه انجام شود. اگر سرویس آبگرمکن منظم صورت بگیرد، آبگرمکن با مشکلاتی رایجی مثل رسوب گرفتن لوله ها مواجه نمی شود و ایرادات خیلی سریع برطرف می شوند. یعنی به محض آنکه عیبی در دستگاه رخ دهد، متوجه مشکل می شویم و قبل از آنکه یک دردسر بزرگ ایجاد شود، مسئله را برطرف می کنیم. به همین خاطر است که می گوییم سرویس به موقع آبگرمکن هم طول عمر دستگاه را افزایش می دهد، هم عملکرد آن را بهبود می بخشد، و هم به میزان قابل توجهی در هزینه های بلندمدت کاربر صرفه جویی به عمل می آورد.

آشنایی با قطعات آبگرمکن های دیواری بوتان

قدم اول در سرویس و عیب یابی آبگرمکن، شناخت قطعات و تجهیزاتی است که در آن کار شده است. وقتی که بدانید چه قطعاتی در پکیج وجود دارد، تسلط بیشتری به کار خواهید داشت و عیب هر قطعه را زودتر متوجه خواهید شد. در زیر قطعات اصلی آبگرمکن های دیواری بوتان را فهرست کرده ایم:

  • الکترود جرقه زن
  • مشعل آبگرمکن
  • کلاهک تعدیل کننده
  • کلید حرارتی کلاهک تعدیل کننده
  • کلید مبدل حرارتی آبگرمکن
  • مبدل حرارتی آبگرمکن
  • الکترود سنسور
  • چند راهه
  • شیر مخصوص گاز
  • رگلاتور مخصوص آب
  • برد دستگاه
  • محفظه مختص باتری
  • مجرای ورودی گاز
  • مجرای بررسی فشار گاز ورودی
  • مجرای بررسی فشار گاز چند راهه
  • مجرای ورودی آب سرد آبگرمکن
  • مجرای خروجی آب گرم

قطعات آبگرمکن بوتان

کارهایی که قبل از سرویس آبگرمکن دیواری باید انجام دهید

نظرات کاربران تعمیرات آبگرمکن

درخواست تعمیرات آبگرمکن

قبل از آنکه بخواهید دستگاه را باز کنید تا قطعاتش را بررسی کنید و آنها را عیب یابی و سرویس نمایید، باید سه کار مهم را انجام دهید:

  1. در ابتدا حتما اتصال آبگرمکن به برق را قطع کنید (یا برق را از کنتور قطع کنید).
  2. شیرهای گاز و آب سرد ورودی به آبگرمکن را ببندید.
  3. حتما دستورالعمل (کاتالوگ) دستگاه را مطالعه کنید. معمولا در این کاتالوگ توضیحات بسیار خوبی در مورد قطعات دستگاه، آموزش سرویس آبگرمکن دیواری بوتان، عیب یابی آن رفع مشکلاتش آمده است.

آموزش سرویس آبگرمکن دیواری بوتان

در سرویس دوره ای آبگرمکن کل دستگاه بررسی می شود و هر قطعه ای که عیب پیدا کرده باشد، تعمیر یا تعویض می گردد. اما به طور ویژه، دو کار مهم در فرایند سرویس آبگرمکن های بوتان اتفاق می افتد که در ادامه نحوه انجام آنها را توضیح داده ایم:

۱- جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان

آب لوله کشی شهری پر از املاح و مواد معدنی است که بعد از مدتی در دیواره داخلی لوله های فلزی رسوب ایجاد می کنند. لوله پکیج نیز یکی از همین لوله های فلزی است که بعد از مدتی رسوب می دهد. این رسوب ایجاد شده به تدریج قطر لوله را کم می کند و بعد از مدتی مسیر آن را مسدود می نماید. این گرفتگی باعث می شود که انتقال حرارت از شعله (که آب را گرم می کند) به آب داخل لوله مختل شود و عملکرد آبگرمکن ایراد پیدا کند. برای برطرف کردن این مشکل در زمانی که دستگاه سرویس می شود، باید فرایندی به اسم جرم گیری یا رسوب زدایی صورت گیرد.

روش های مختلفی برای جرم گیری آبگرمکن بوتان وجود دارد که ما از میان آنها به بهترین روش، یعنی استفاده از جوهرنمک رقیق (اسید کلریدریک) اشاره می کنیم (فقط یادتان نرود که اول آبگرمکن را از برق بکشید و شیرهای ورودی به آن را ببندید):

  1.  آبگرمکن دیواری را از محل اتصالش جدا کنید. برای این کار مهره های لوله آب سرد و گرم، مهره شلنگ گاز، لوله دودکش و رگلاتور را از دستگاه جدا کنید.
  2. سپس شلنگ های گاز یک متری را به ورودی و خروجی آب آبگرمکن وصل کنید و یکی را به لوله کشی آب سرد متصل کنید تا آب سرد پرفشار بتواند رسوبات ایجاد شده در داخل لوله های فلزی آبگرمکن را سست و شل کند.
  3. در این مرحله با استفاده از جوهر نمک، به کمک شلنگ ها، رسوبات را ضمن رعایت نکات ایمنی از درون لوله های آبگرمکن عبور دهید.
  4. این مراحل را چند بار تکرار کنید تا دستگاه کاملا رسوب زدایی شود.

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری بوتان

نکته: حتما نکات ایمنی مثل پوشیدن دستکش، ماسک و عینک محافظ را در حین رسوب زدایی رعایت کنید. همچنین می توانید این مطلب را برای آشنایی بیشتر با روش های رسوب زدایی آبگرمکن بوتان مطالعه کنید.

۲- تنظیم شعله آبگرمک دیواری بوتان

تنظیم شعله آبگرمکن و روشن ماندن شمعک آب گرمکن نقشی اساسی در عملکرد درست آبگرمکن و تامین آب گرم مورد نیاز دارند. اگر شعله تنظیم نباشد، آبگرمکن روشن نمی شود یا به طور خودکار و ناگهانی خاموش می شود. وقتی که دستگاه را سرویس می کنید، حتما تنظیم شعله آن را هم مطابق با دستورالعمل زیر انجام دهید:

  1. در ابتدا رویه آبگرمکن را بردارید.
  2. پیچ‌ ها را برای جدا کردن مشعل از چند راهه رگولاتور آبگرمکن باز کنید.
  3. در این مرحله مشعل آبگرمکن را با دقت با یک برس و آب گرم بشویید.
  4. حتی بهتر است چند راهه مشعل و نازل‌ های وابسته به آن را هم شستشو دهید.
  5. حتما مطمئن شوید که نازل‌ ها در جای خود محکم هستند.
  6. واشر متصل شده به چند راهه را خوب گریس کاری کنید یا آن را تعویض نمایید.
  7. برای مراحل پایانی لازم است بر عکس مراحل قبلی عمل کنید. به این صورت که مشعل را به چند راهه متصل سازید.
  8. برای یافتن نشت احتمالی گاز در اطراف لوله‌ ها، لوله کشی گاز آبگرمکن دیواری را با کف آب و صابون تست کنید.
  9. در این حالت اگر محل اتصال دو فلز را توسط شعله‌ ای گرم کنید، شاهد تولید ولتاژی به تقریب ۲۰ ولت در بین دو سر دیگر ترموکوبل خواهید بود.

هواگیری آبگرمکن دیواری بوتان

مراحل هواگیری آبگرمکن دیواری بوتان

اگر آب به خوبی گرم نمی شود و به دمای مطلوب شما نمی رسد، احتمالا با یک هواگیری ساده مشکل برطرف شود. فقط توجه داشته باشید که هواگیری آبگرمکن دیواری مقداری متفاوت از هواگیری رادیاتور است و طبق دستورالعمل زیر انجام می شود (بعد از بستن شیرهای توپی و دریچه ای و همچنین خاموش کردن آبگرمکن، کارهای زیر را انجام دهید):

  1. یک شیر آب گرم را که نزدیک به آبگرمکن است باز کنید (مثلا شیر سینک ظرفشویی آشپزخانه) تا آب گرم باقی مانده در لوله‌ های آبگرمکن تخلیه شود.
  2. شیر تخلیه آبگرمکن را باز کنید و یک سطل در زیر آن قرار دهید. یا به کمک یک شلنگ و وصل کردن آن به شیر تخلیه و قرار دادن سر دیگر آن در جایی مناسب برای تخلیه، آب درون آبگرمکن را خالی نمایید.
  3. پس از تخلیه آب، هواگیری شروع می شود. صدایی هم که خواهید شنید نشان دهنده همین هواگیری است. این صدا در واقع صدای تخلیه شدن هوا است.
  4. پس از اتمام صدا، شیر تخلیه را ببندید.

برخی دیگر مشکلات آبگرمکن دیواری بوتان

در بخش بالا به سه مشکل اساسی که در فرایند آموزش سرویس آبگرمکن دیواری بوتان به آنها پرداخته می شود، اشاره کردیم. اما ایرادات آبگرمکن های بوتان تنها به این سه مورد محدود نمی شود و برخی دیگر از مهمترین عیب هایی که ممکن است برای دستگاه بوجود آیند، به شرح زیرند:

۱- روشن نشدن آبگرمکن

برای برطرف کردن این شکل، راه حل های زیر را امتحان کنید:

  • رسوب زدایی آبگرمکن دیواری
  • تعویض دیافراگم
  • بررسی شمعک آبگرمکن

سرویسکار آبگرمکن بوتان

۲- نوسانات حرارتی

تغییر دائمی در دمای آب شیر حمام و ظرفشویی معمولا با انجام یکی از دو راهکار زیر برطرف می شود:

  • تمیز کردن فیلترها و یا تعویض آنها در صورت نیاز
  • بررسی سنسورهای دما و تعویض آنها در صورت نیاز

۳- گرم شدن بیش از حد آب

آب بیش از اندازه داغ می شود؟ چاره کار اینجا است:

  • تمیز کردن فیلترها و یا تعویض آنها در صورت نیاز
  • بررسی مناسب بودن گاز مصرفی برای آبگرمکن
  • قرار دادن آبگرمکن در درجه متعادل

۴- کم شدن فشار آب گرم

این مشکل هم بسیار رایج است و بهتر است توسط کسی مورد بررسی قرار گیرد که با نحوه سرویس آبگرمکن دیواری بوتان آشنایی کاملی داشته باشد. معمولا یکی از راهکارهای زیر برای افزایش فشار آب گرم پیاده می شود:

  • بررسی مبدل آبگرمکن و سرویس آن
  • تمیز کردن فیلترهای دستگاه و یا تعویض آنها در صورت نیاز
  • رسوب زدایی از آبگرمکن
  • باز نکردن آب در هنگام استحمام و …
  • تهیه پمپ آب مخصوص آبگرمکن

سرویس کردن آبگرمکن بوتان

کمک گرفتن از سرویسکار حرفه ای یا تعمیر آبگرمکن توسط خودمان؟

خیلی از افراد تجربه خوبی از خدمات ارائه شده توسط سرویسکاران آبگرمکن و پکیج ندارند. این افراد خیلی هم به ناحق از بعضی از سرویسکاران ناراضی نیستند. به هر حال مشتری انتظار دارد زمانی که پولی می پردازد، دستگاهش را بی عیب و نقص تحویل بگیرد، نه اینکه چند روز بعد دوباره سر و کله همان مشکل پیدا شود. متاسفانه چون در بازار تعمیرات آبگرمکن افراد نابلد زیادی ورود پیدا کرده اند، بعضا خدمات بی کیفیتی به مشتریان ارائه می شود که روی هیچ اصول و دانشی استوار نیستند. به همین خاطر است که برخی افراد به جای کمک گرفتن از تعمیرکاران حرفه ای، ترجیح می دهند خودشان دست به کار شوند و مشکل آبگرمکن را برطرف کنند.

در همین رابطه باید توجه داشت که اگر ایراد دستگاه سطحی است و یا اینکه می خواهید خودتان آبگرمکن را سرویس کنید، با توجه به توضیحاتی که در این نوشته آوردیم، دستتان باز است تا آبگرمکن را باز کنید و شروع به عیب یابی و سرویسش نمایید. اما اگر مشکل اساسی بود، توصیه می کنیم حتما از یک سرویسکار حرفه ای کمک بگیرید. ما در مجموعه اسپارد در همین راستا جمعی از بهترین ها را گردهم آورده ایم تا خیالتان از بابت رفع مشکل و تعمیر دستگاهتان راحت باشد. در نتیجه اگر می خواهید مشکل آبگرمکن به بهترین شکل برطرف شود و تا سال ها برایتان کار کند، حتما روی خدمات تعمیر و سرویس آبگرمکن اسپارد حساب باز کنید.

تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست تعمیرات آبگرمکن