تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار

از میان انواع سیستم های گرمایشی ساختمان، بدون شک آبگرمکن یکی از پر کاربردترین ها است. این دستگاه اما به مانند تمامی محصولات مصرفی، بعد از گذشت مدت زمانی مشخص دچار استهلاک شده و با انواع مشکلات روبرو می شود. یکی از عمده ترین عیوبی که آبگرمکن های بوتان با آن مواجه می شوند، ایجاد رسوب در دیواره لوله های دستگاه است (تقریبا چیزی مانند جرم گرفتن لوله کتری). امری که عملکرد این سیستم گرمایشی را مختل می سازد و دردسرهای زیادی را برای ساکنین ساختمان ایجاد می کند. به همین دلیل آشنایی با نحوه رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان ضروری به نظر می رسد.

خبر خوب اما اینکه رسوب زدایی از آبگرمکن های بوتان اگر توسط فردی حرفه ای صورت بگیرد، به سرعت انجام می شود. ما روی حرفه ای بودن تکنسین آبگرمکن تاکید داریم، زیرا اگر فرد به خوبی با نحوه رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان آشنایی نداشته باشد و صرفا آموزش تصویری رسوب زدایی آبگرمکن دیواری بوتان را در اینترنت دیده باشد، از پس کار بر نخواهد آمد و تنها به دستگاه آسیب بیشتری وارد می کند. از این رو اگر شما تجربه کافی در زمینه کار با آبگرمکن دارید و صرفا می خواهید یک آموزش جامع را در رابطه با روش رسوب زدایی آبگرمکن دیواری بوتان ببینید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آموزش تصویری رسوب زدایی آبگرمکن دیواری بوتان

آیا جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان ضروری است؟

این سوال درست مثل این است که بپرسید سرویس کولر آبی به صورت سالانه ضروری است؟ البته که بله! به طور کلی بررسی و سرویس های دوره ای برای بیشتر لوازم منزل بخصوص لوازم سرمایشی و گرمایشی بسیار ضروری است.

پس اگر می خواهید به صورت بهینه از آب گرم استفاده کنید، لازم است جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان در خانه را به دست فراموشی نسپارید. زمان پیشنهادی متخصصین برای این خدمات یکبار در سال است. البته با توجه به کیفیت آب منطقه شهری و میزان مواد معدنی و املاح موجود در آن این زمان می تواند کمی کوتاه تر یا بلندتر نیز باشد.

چرا لوله آبگرمکن چطور رسوب می گیرد و بسته می شود؟

همانطور که می دانید، آب لوله کشی شهری چندان هم بی عیب و نقص نیست و املاح زیادی دارد. این املاح بنا به ساختار خود روی سطوح فلزی ته نشین می شوند و اصطلاحا رسوب ایجاد می کنند. حتما کتری و سماوری که تاکنون رسوب گرفته باشد را دیده اید. آبگرمکن نیز از دیگر وسایلی است که به کمک آب شهری فعالیت می کند و از این رو از املاح این آب بی نصیب نمی ماند! این املاح داخل لوله آبگرمکن تشکیل رسوب داده، قطر لوله را کم کرده و بعد از مدتی مسیر لوله را مسدود می کنند.

گرفتگی در در آبگرمکن‌ های دیواری موجب می‌ شود که انتقال حرارت از شعله (که آب را گرم می کند) به آب داخل لوله دچار مشکل شده و عملکرد آبگرمکن مختلف شود (در این صورت هیچ آب گرمی در دسترس نیست). در عین حال توجه داشته باشید که گرفتگی لوله های آب گرم آبگرمکن نسبت به لوله‌ های آب سرد، بیشتر است. در همین راستا توصیه می شود که به صورت دوره‌ای آبگرمکن خود را سرویس کنید تا ناگهان هزینه زیادی به شما تحمیل نشود عملکرد دستگاه همواره در بهترین حالت باشد. البته دلایل دیگری مثل تنظیم نبودن شمعک نیز موجب گرفتگی لوله آبگرمکن بوتان می شوند که به نسبت از اهمیت کمتری برخوردارند (موارد اینچنینی البته با عیب یابی آبگرمکن های بوتان به سادگی برطرف می شوند).

نحوه تشخیص رسوب گرفتن آبگرمکن

نظرات کاربران تعمیرات آبگرمکن

درخواست تعمیرات آبگرمکن

پیش تر به یکی از مهم ترین نشانه های این مشکل در آبگرمکن اشاره کردیم، یعنی گرم نشدن آب! علاوه بر این علامت ممکن است گاهی اوقات سر وصدای زیادی نیز از آبگرمکن شنیده شود. البته این مشکل می تواند  به علت سایر خرابی ها نیز باشد اما اصلی ترین علت آن رسوبات موجود در لوله ها هستند.

اگر با این نشانه ها مواجه شده اید اما هنوز برای جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان در منزل دست به کار نشده اید بهتر است سریعا اقدام کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است با گذشت زمان روش جرم گیری آبگرمکن دیواری جوابگو نباشد و با سایر خرابی ها همانند سوراخی مبدل روبرو شوید!

راستی اگر می خواهید بدانید علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق چیست ما در اسپارد مگ به این سوال پاسخ داده ایم.

نحوه جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان در خانه چگونه است؟

بهترین ماده برای رسوب زدایی از لوله های آبگرمکن، اسید کلریدریک یا جوهرنمک رقیق است. البته از سرکه های خانگی نیز می توان برای رسوب زدایی استفاده کرد، اما معمولا چندان جواب نداده و خیلی نقش موثری در رفع گرفتگی لوله آبگرمکن ندارد. از این رو در ادامه این مطلب آموزش رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان به بهترین روش ممکن، یعنی با استفاده از اسید کلریدریک را توصیح داده ایم:

  1. ابتدا شیر گاز را ببندید و آبگرمکن را خاموش کنید. مطمئن شوید که آبگرمن خاموش شده و قطعاتش کاملا خنک شده اند.
  2. تمام شیرهای آبی که به لوله های آبگرمکن دیواری متصل هستند را ببندید (تا آبی وارد دستگاه نشود).
  3. در این مرحله باید آبگرمکن دیواری را از محل اتصالش جدا کنید. برای این کار مهره های لوله آب سرد و گرم، مهره شلنگ گاز، لوله دودکش و رگلاتور را از دستگاه جدا کنید.
  4. در این مرحله شلنگ های گاز یک متری را به ورودی و خروجی آب آبگرمکن وصل کرده و یکی را به لوله کشی آب سرد متصل کنید تا آب سرد پرفشار بتواند رسوبات ایجاد شده در داخل لوله های آبگرمکن را کمی سست کند.
  5. در این مرحله نیز با استفاده از جوهر نمک (یا سرکه سفید)، به کمک شلنگ ها، آنها را ضمن رعایت نکات ایمنی از درون لوله های آبگرمکن عبور دهید.
  6. تکرار چندین باره این مراحل منجر به رسوب زدایی دستگاه می شود.

آموزش رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان

آیا روش های دیگری برای رفع گرفتگی لوله آبگرمکن وجود دارد؟

روش فوق هرچند که در اکثر موارد کاملا نتیجه بخش است، اما راه حل های دیگری نیز برای رسوب زدایی و جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان در خانه وجود دارد که به شرح زیر هستند:

نحوه جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان در خانه به روش ثقلی

  1. آبگرمکن را خاموش کنید و اجازه دهید دستگاه خنک شود.
  2. تمامی شیرهای آب متصل به لوله های آبگرمکن را ببندید.
  3. مبدل گرمایی را با دقت و به کمک آچار مخصوص از آبگرمکن جدا کنید (مبدل معمولا در زیر کلاهک تعدیل قرار دارد).
  4. در این مرحله باید آب باقی مانده در مبدل آن را خارج کنید. برای انجام این کار در یک سر لوله بدمید تا آب داخل لوله از سر دیگر آن خارج شود.
  5. بعد از خالی کردن آب لوله، به یک سر لوله مبدل شیلنگ لاستیکی و به سر دیگر آن یک لوله پلاستیکی ببندید. توجه داشته باشید که لوله پلاستیکی باید از سطح مبدل گرمایی بالاتر قرار گیرد. این ارتفاع باید در حدود ۱ متر باشد.
  6. مبدل گرمایی را داخل تشت قرار دهید.
  7. درون تشت میزان کافی آب بریزید تا اسید به شدت بیرون نپاشد. سپس با دقت اسید را در قیف بریزید. با انجام این کار اسید از سمت دیگر به حالت کف آلوده خارج می‌شود.
  8. این کار را تا زمانی که دیگر کفی وجود نداشته باشد (کف نشان دهنده رسوب است)، ادامه دهید.
  9. مبدل گرمایی را به کمک آب بشویید تا گرفتگی لوله آبگرمکن دیواری برطرف شود.
  10. مبدل را دوباره سرجایش نصب کنید و آبگرمکن را روشن کنید.

روش رسوب زدایی آبگرمکن دیواری بوتان

نحوه جرم گیری آبگرمکن دیواری به روش پمپی

  1. ابتدا آب موجود در داخل لوله مبدل گرمایی را تخلیه کنید.
  2. پمپ اسید شویی را داخل ظرف اسید قرار دهید و یک سر شلنگ را داخل یک طرف مبدل و سر شلنگ دیگر را طرف دیگر مبدل گرمایی قرار دهید تا تمامی رسوب هایی که به دیواره لوله چسبیده اند، تخلیه شود.
  3. پمپ اسیدشویی را روشن کنید.
  4. رسوب گیری را تا زمانی که اسید خروجی بدون کف باشد (کف نشانه وجود رسوب است) ادامه دهید.
  5. در انتها مبدل را با آب شست و شو دهید و اتصالات را به مانند دفعه اول ببندید.

چه زمانی باید برای جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان دست به کار شویم؟

یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و تصمیم می گیرید با دوش گرفتن روز خود را آغاز کنید اما تنها چیزی که با آن روبرو می شوید آب بسیار سرد است. اگر شما نیز با مشکل گرم نشدن آب مواجه شدید، یعنی زمان آن فرارسیده که با روش جرم گیری آبگرمکن دیواری آشنا شوید.

تابحال کف رسوب گرفته کتری آب را دیده اید؟ هنگام جرم گیری آبگرمکن نیز ممکن است با چنین صحنه ای روبرو شوید. املاح موجود در آب در اثر حرارت به دیواره آبگرمکن و لوله های آن می چسبند و گرمای ایجاد شده را به خد جذب می کنند. درنتیجه آب خروجی از لوله های آب نمی توانند به اندازه کافی گرم شوند.

البته بهتر است به صورت سالانه با پرداخت هزینه جرم گیری آبگرمکن از مواجه شدن با جرم های عظیم جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است!

چند نکته در رابطه با رسوب زدایی لوله آبگرمکن دیواری بوتان

  • در حین رسوب زدایی حتما از نکات ایمنی را رعایت کنید و از ماسک و عینک محافظ استفاده نمایید.
  • وقتی برای اولین بار اسید را به درون مبدل می ریزید، واکنشی رخ می دهد که در نتیجه‌ آن، از سمت قیف دستگاه، اسید به سمت بیرون پاشیده می‌ شود. به همین خاطر توصیه می شود که به کمک یک ظرف حتما روی قیف پوشانده شود تا اسید روی شما و وسایل منزل نپاشد.
  • با ریختن اسید داخل مبدل، رسوباتی که به دیواره لوله چسبیده اند به تدریج شل شده، از روی دیواره کنده می شوند و به صورت کف خارج می شوند. و خب طبیعی است که تا زمانی که کف از لوله خارج می شود، باید شستشو را ادامه دهید (تقریبا مشابه با آبکشی ظروف در سینک!)
  • حتما داخل مبدل را خوب بشویید تا اسیدی درون آن باقی نماند. برای این کار می توانید مقداری آب داخل مبدل بریزید.

رسوب زدایی آبگرمکن

هزینه جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان در خانه چقدر است؟

کار با آبگرمکن اساسا بدون خطر نیست. و وقتی صحبت از نحوه رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان می شود، به دلیل استفاده از اسید برای رسوب زدایی، خطرات فرایند به مراتب بیشتر نیز می شوند. از این رو اکیدا پیشنهاد می کنیم که در صورتی که مهارت کافی برای کار با آبگرمکن را ندارید (و با نحوه رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان در اینترنت آشنا شده اید)، حتما از متخصص این حوزه کمک بگیرید و از خدمات تعمیرات آبگرمکن استفاده نمایید. با این کار هم خیال شما راحت تر است، و هم مشکل به صورت اصولی و استاندارد برطرف می شود.

تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست تعمیرات آبگرمکن