خیلی از حرفه ها و مشاغل یک روز یادبود یا بزرگداشت دارند. اساسا دلیل تعیین یک روز مشخص برای یک حرفه خاص، معرفی بیشتر آن شغل به افراد جامعه، و همچنین تقدیر از کسانی است که به آن حرفه اشتغال دارند. مثلا روز پزشک، روز وکیل یا روز پرستار، همگی از جمله شناخته شده ترین روزهایی هستند که به یک حرفه معین اختصاص پیدا کرده اند. اما آیا می دانستید که در تقویم روز آرایشگر هم داریم؟ آن هم روز جهانی آرایشگر؟ در این مطلب هم تاریخ روز جهانی آرایشگر به میلادی و هجری شمسی را آورده ایم، و هم کمی در مورد تاریخچه این روز و حرفه آرایشگری صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

روز آرایشگر چه روزی است؟

روز جهانی آرایشگر که به اسم World Hairdresser Day شناخته می شود، در سه تقویم میلادی، شمسی و قمری به تاریخ زیر است:

  • تاریخ روز جهانی آرایشگر در تقویم شمسی برابر است با: ۲۸ آبان
  • تاریخ روز جهانی آرایشگر در تقویم میلادی برابر است با: ۱۹ نوامبر
  • تاریخ روز جهانی آرایشگر در تقویم قمری برابر است با: ۲۴ ربیع الثانی

روز جهانی آرایشگر

یک نکته مهم: خیلی افراد تاریخ روز ملی آرایشگری در آمریکا را با تاریخ روز جهانی آرایشگری اشتباه می کنند. روز ملی آرایشگری در آمریکا ۲۵ آپریل است (۵ اردیبهشت)، آما روز جهانی آرایشگری ۲۹ نوامبر است (یعنی ۲۸ آبان).

روز جهانی مو فرفری ها و روز جهانی موی خوب

شاید عجیب به نظر برسد، اما علاوه بر روز آرایشگر، هم روز جهانی مو فرفری ها را داریم و هم روز جهانی موی خوب! روز جهانی مو فرفری ها در تاریخ ۲۲ می، برابر با ۱ خرداد هر سال است. روز جهانی موی خوب نیز (Good Hair Day) 26 مارس، برابر با ۶ فروردین ماه می باشد. فلسفه تعیین روز موی خوب بیشتر به حمایت از انواع موهای زنانه و رضایت خانم ها از مدل موهایشان بر می گردد.

تاریخچه مختصری در مورد حرفه آرایشگری در جهان

اگرچه هیچ کس نمی داند که اولین آرایشگر چه زمانی قیچی را به سر کسی برد، اما می دانیم که تاریخ ابداع وسیله ای شبیه به قیچی حداقل به ۲۰۰۰ سال قبل بر می گردد. بنا به اسناد تاریخی به دست آمده، کوتاه کردن مو -به این شکلی که ما امروز انجام می دهیم- از قرون وسطی رایج شده است. در طول تاریخ، مدل مو نماد طبقه اجتماعی، هویت نژادی، وضعیت تاهل، باورهای مذهبی و هنجارهای جنسیتی بوده است. به عنوان مثال، در اواسط قرن هجدهم، سبکی به اسم “پوف” هم برای مردان و هم برای زنان، با تاکید بر حجم زیاد مو و فر مو ایجاد شد. استفاده از کلاه گیس، سیم، پارچه، و موهای حیوانات برای ایجاد جلوه زیاد نیز امری کاملا عادی بوده است.

در طول جنگ جهانی اول، زنان شاید برای اولین بار در سراسر جهان شروع به کوتاه کردن موهای خود کردند و موی کوتاه برای خانم ها هم رایج شد. بسیاری از آنها وقتی مزایای موی کوتاه را احساس کردند، به مشتری همیشگی آن تبدیل شدند. بعد از آن در طول دهه ۱۹۵۰، مدل موی مردانه عمدتا کوتاه بود و آقایان فقط با کمی ژل با حتی کتیرا (!) مو را حالت می دادند. به همین خاطر بود که بلند کردن مو یکی از تأثیرگذارترین نمادهای هرج و مرج اجتماعی و شورش جوانان در آن زمان بود.

در دهه ۱۹۷۰ بسیاری از مدل‌ها و مدل‌های موی اصلی، از جمله مدل‌های دریدلاک، آفرو، کفال و موج‌های دائمی یا «پرمز» برای مردان و زنان ارائه شد. آرایشگران مجبور بودند مواد شیمیایی را روی موها بمالند و موها و آن را به چیزهایی مثل بیگودی بپیچند تا موج‌ دار و فر شوند. اما همه این مدل ها کم کم قدیمی شد و روش های جدیدتری چه برای صاف کردن مو، و چه برای فر کردن آنها بوجود آمد.

از دهه ۲۰۰۰ به بعد رنگ کردن مو و مدل های صاف محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. حتی کوتاه کردن مو در خانه نیز به کار رایج برای خیلی افراد تبدیل شده است. امروزه مدل مو تا حد زیادی متفاوت از چیزی است که در گذشته می دیدیم. از مدل dreadlocks گرفته تا موهای صاف، و حتی موهای طبیعی خود فرد ترند هستند. همه اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که اهمیت شغل آرایشگری تا چه حد در دنیای فشن زیاد است و تاثیرات آن چطور در ظاهر ما احساس می شود. مطمئن باشید استایلیست هایی که این مدل ها را به درخواست ما پیاده می کنند، استحقاق آن را دارند که یک روز ویژه در تقویم برای خودشان داشته باشید.

روز ملی آرایشگر

داستانی جالب در مورد تاریخچه آرایشگری در ایران

در شاهنامه فردوسی حکایتی خواندنی در رابطه با بوجود آمدن حرفه آرایشگری آمده است. به این ترتیب که از زمان فرانک مادر فریدون آرایشگری رواج پیدا کرده است. حتما این عبارت که “فلانی هفت قلم آرایش کرده است” را شنیده اید؟ جالب است که بدانید این ضرب المثل بدون دلیل نیست و عدد هفت بی حکمت در آن نیامده است. آرایش در زمان گذشته (یعنی زمان شاهنامه و روایاتی که می آورد) بر هفت قلم بوده و عبارت هفت قلم آرایش به این معنا بوده که فرد آرایش کامل داشته است. این هفت قلم آرایش عبارت بودند از:
  1. حنا
  2. بند
  3. وسمه
  4. سرمه
  5. سرخاب
  6. سفیدآب
  7. خال
پیش از این به آرایشگر سلمانی می گفتند. حتی هنوز هم خیلی از مردم به جای لفظ آرایشگاه، از سلمانی استفاده می کنند. البته سلمانی ها فقط مو کوتاه نمی کردند و برخی از آنها امراض مردم را نیز درمان می کردند. این سلمانی های قدیمی از خود مغازه ای هم نداشتند و اغلب سیار بودند، سلمانی ها نیز فقط یک مدل مو برای زدن داشتند و بعدها مدل های مختلف کوتاهی مو مانند آلمانی، تن تنی و … از غرب وارد ایران شد تا به امروز رسیدیم. زمانی که هزینه کوتاهی موی زنانه در بعضی آرایشگاه ها سر به فلک می کشد و ده ها و حتی صدها انواع مدل موی زنانه وجود دارد.

سه حقیقت در مورد شغل آرایشگری

حرفه آرایشگری از بیرون بسیار ساده، پردرآمد و بدون دردسر به نظر می رسد. اما آیا واقعیت هم همین است؟ بگذارید سه حقیقت مهم را در مورد آرایشگری بیان کنیم تا اگر می خواهید وارد این حرفه شوید، با اطلاع کامل تصمیم بگیرید:

۱- دوره کارآموزی طولانی

البته مدت زمان کارآموزی آرایشگری زنانه با مردانه متفاوت است، اما برای اینکه یک آرایشگر بتواند آرایشگاه خودش را راه بیاندازد، حداقل ۴ تا ۵ سال باید تجربه عملی دائمی داشته باشد.

روز آرایشگر چه روز است؟

۲- درآمد کم و زیاد!

آرایشگری از آن دست شغل هایی است که هم می توانید درآمد بسیار بالایی از طریق آن داشته باشید، و هم درآمدتان کمتر از میانگین جامعه باشد. به طور حدودی اما برعکس تصور خیلی افراد که آرایشگری را شغلی پول ساز می دانند، درآمد اکثر آرایشگران متوسط است. این موضوع به خصوص در کشورهای خارجی مشهود تر از ایران است. به طوری که بسیاری از آرایشگران غیر حرفه ای در کشورهای آمریکایی و اروپایی به شغل های جانبی مانند فروش محصول به صورت آنلاین، فروش در آمازون و … مشغول هستند.

۳- احتمال ابتلا به برخی بیماری ها

آرایشگران اکثر اوقات روی پا می ایستند. در نتیجه احتمال ابتلایشان به مشکلات جسمانی مثل واریس و اتساع وریدهای پا زیاد می شود. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، امکان آسیب به عصب سیاتیک و حتی بروز آرتروز در گردن و … نیز وجود خواهد داشت. همچنین بروز مشکلات ریوی و آلرژیک (مخصوصا در آرایشگاه های زنانه که از مواد شیمیایی مختلفی در آنها استفاده می شود) در آرایشگران کمی بیشتر از میانگین افراد جامعه است.

اگر از آرایشگرتان راضی هستید، تبریک این روز را فراموش نکنید!

حتی یک تبریک خشک و خالی در روز آرایشگر می تواند موجب انگیزه بیشتر او به ادامه کار، و همچنین نزدیکی بیشتر ارتباط شما با آرایشگرتان شود. مسئله ای که قطعا نتیجه مثبتی در کارهای بعدیتان خواهد داشت. البته این در شرایطی است که آرایشگر همیشگی خود را داشته باشید و چندین سال باشد که برای انجام کارهایتان به او مراجعه می کنید.

اما اگر از کیفیت کار آرایشگرتان راضی نیستید و رغبتی هم به تبریک این روز به او ندارید، یک پیشنهاد برد-برد برایتان داریم: می توانید از میان ده ها آرایشگر فعال و حرفه ای در مجموعه اسپارد، با توجه به نظرات سایر مشتریان و امتیاز کسب شده توسط آرایشگر، فرد مدنظر خودتان را انتخاب کنید. مطمئن باشید با یک بار استفاده از خدمات آرایشگری موی مردانه یا زنانه اسپارد، یک آرایشگری همیشگی پیدا خواهید کرد و سال دیگر کسی را خواهید داشت که این روز را به وی تبریک بگویید!