خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

حتما تا به حال اصطلاح رنگرزی لباس را شنیده اید. این عبارت که تقریبا قدیمی است، به معنای رنگ بخشی دوباره به هر چیزی است که از رنگ رفته و در حال حاضر رنگ ندارد. فرق نمی کند که چه چیزی رنگ می شود و از چه شیوه ای برای رنگ کردن آن استفاده می شود؛ در واقع همان عمل رنگ کردن، رنگرزی خوانده می شود. البته در این میان رنگرزی لباس احتمالا بیش از سایر انواع رنگرزی مشهور شده است. پروسه ای که جان دوباره ای به لباس می بخشد و لباس را مجددا قابل استفاده می کند. و خب چه چیزی هیجان انگیزتر از اینکه یک لباس کهنه دوباره نونوار شود؟

در گذشته که تنوع و تعداد البسه مردم محدودتر بود، بسیاری از افراد ترجیح می دادند که به جای خرید ماهانه لباس، همان لباس های قدیمی خود را بار دیگر بپوشند. به همین دلیل رنگرزی کاملا رایج بود و لباس هایی که از رنگ و رو رفته بودند، مجددا رنگ آمیزی شده و قابل استفاده می شدند. امروزه نیز رنگ کردن لباس در خشکشویی که همان مدل مدرن تر رنگرزی می باشد (و با توجه به افزایش سرسام آور قیمت لباس ها کاملا به صرفه است!) دوباره در جامعه مطرح شده و بسیاری افراد از این سرویس استفاده می کنند. اما سوال اینجا است که فرایند رنگ کردن لباس واقعا چطور انجام می شود؟ خشکشویی ها چگونه دوباره لباس را قابل استفاده می کنند؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال ها هستید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

رنگرزی لباس به چه معنا است و به چه کاری می آید؟

برخی از لباس ها واقعا ارزشمند هستند و از قیمتی برخوردارند که تعویض آنها با یک نمونه نو به این سادگی ها امکان پذیر نیست. به همین جهت معمولا اشخاص در استفاده از چنین لباس هایی نهایت دقت را به خرج می دهند. مثلا شستشوی آنها را با ملایمت انجام داده، از خدمات خشکشویی کت بهره می گیرند و یا اینکه بسیار کم آنها را می پوشند. با این وجود اما احتمالا آلودگی این لباس ها، پارگی و یا حتی رنگ پس دادن آنها اصلا دور از ذهن نیست. تصور کنید بر اثر سهل انگاری یک لباس روشن خود را با لباس های تیره و نو بشویید؛ نتیجه کار قطعا شوکه آور خواهد بود.

فرایند رنگ کردن لباس یا همان رنگرزی دقیقا همینجا به کار می آید؛ جایی که لباس رنگ پس داده و کاملا نسبت به قبل تغییر ظاهر داده است. در چنین شرایطی به کمک فرایند رنگرزی می توان آب رفته را به جوی بازگرداند. زیرا بنا به تعریف، رنگرزی لباس فرایندی است که طی آن رنگ به بافت و تار و پود و الیاف پارچه منتقل می شود و موجب می گردد تا پارچه لباس رنگ به خود بگیرد. به کمک این پروسه، مثلا لباس سبز تیره شما که رنگ پس داده و روشن شده است، مجددا رنگ اصلی خود را بازیابی می کند و در نتیجه دوباره قابل استفاده می شود.

رنگرزی چه تفاوتی با رنگ کردن لباس در خشکشویی دارد؟

دو فرایند رنگرزی و رنگ کردن لباس در عمل به جای یکدیگر به کار می روند و بسیاری از افراد فرقی بین آنها قائل نمی شوند. این در حالی است که بین این دو عبارت تفاوت مشخصی وجود دارد. تفاوتی به این شرح که در رنگرزی سنتی، رنگ به تار و پود لباس می رسد و اصطلاحا کاملا به خورد لباس می رود (و از این جهت تقریبا دائمی است و در برابر سایش و آفتاب و شستشو از بین نمی رود)، اما در فرایند رنگ کردن لباس، صرفا سطح پارچه رنگ می گیرد و ممکن است ظرف مدتی دوباره رنگ آن پاک شود.

رنگ کردن لباس

رنگرزی لباس چه انواعی دارد؟

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

رنگرزی لباس به طور معمول به دو صورت سنتی و صنعتی انجام می شود. در مدل سنتی از وسایل قدیمی مثل پاتیل استفاده می شود و در عین حال از رنگ های طبیعی مثل روناس و قهوه و موادی از این دست برای رنگ کردن لباس ها استفاده می شود.
با گذر زمان اما رنگرزی به شیوه صنعتی نیز گسترده شده و امروزه بسیاری خشکشویی ها و مجموعه ها از این شیوه بهره می برند. در این روش بیشتر از رنگزاهای شیمیایی و مصنوعی استفاده می شود که هرچند به کار بردن آنها ساده است، اما نسبت به رنگزاهای طبیعی ماندگاری و دوام کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: آموزش برگرداندن رنگ لباس

رنگ کردن لباس در دستگاه های خشکشویی به چه صورت انجام می شود؟

رنگرزی لباس ها در خشکشویی عملا به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود و نیروی انسانی کمترین دخالت را در این فرایند دارد. به طور معمول پروسه رنگ کردن لباس ها در خشکشویی با جداسازی لباس های یک جنس و یک رنگ آغاز می شود. رنگرز این لباس ها را همراه با یک دیگر درون دستگاه خشکشویی قرار می دهد تا احتمال وارد آمدن آسیب به آنها به حداقل برسد. سپس مواد رنگ زای شیمیایی که متناسب با بافت و جنس لباس هستند درون محفظه مخصوص دستگاه قرار می گیرند و فرایند رنگ شدن لباس ها آغاز می شود.

بعد از پایان رنگرزی لباس ها، مدتی طول می کشد تا لباس ها خشک شوند. در این زمان هیچگونه ارتباطی میان لباس و سایر اشیاء نباید وجود داشته باشد. در نهایت بعد از خشک شدن کاملا، لباس با آب سرد شسته می شود تا هم رنگ تعدیل تر شده و طبیعی تر به نظر برسد و هم ثبات آن در تار و پود لباس بیشتر شود.

رنگرزی سنتی لباس

هزینه رنگرزی لباس در خشکشویی چقدر است؟

تعرفه رنگرزی برخلاف هزینه خشکشویی لباس، معمولا ثابت و از پیش تعیین شده نیست و بسته به فاکتورهای مختلفی متغیر خواهد بود. برخی از این معیارهای تاثیرگذار عبارتند از:

۱- نوع لباس؛ طبیعی است که رنگ کردن یک پالتوی سایز بزرگ با جنس مخمل، از هزینه رنگرزی یک پیراهن بیشتر است.

۲- جنس لباس؛ مهمترین عامل در تعیین قیمت رنگرزی، جنس آن است. به طور کلی پارچه های نخی ارزان ترین از سایر انواع لباس (مثل جین و ..) است.

۳- رنگ لباس؛ رنگ کردن لباس های تیره ساده تر از سایر لباس ها بوده و در نتیجه تعرفه پایین تری نیز دارد.

آیا رنگ کردن لباس ها در خانه نیز امکان پذیر است؟

برخی افراد به دلیل صرفه جویی در هزینه ها ترجیح می دهند که فرایند رنگ آمیزی لباس ها را خودشان در منزل انجام دهند. خبر خوب اینکه انجام این عمل در خانه نیز کاملا امکان پذیر است (البته طبیعتا به کیفیت کار خشکشویی ها نخواهد بود). مراحل رنگ کردن لباس ها در خانه به شرح زیر است:

  • تهیه رنگ الیاف لباس از عطاری (معمولا حدود ۲۰ گرم کافی است)
  • ترکیب رنگ تهیه شده با آب جوش و هم زدن آنها (به طوری که محلول یکدست شود)
  • غوطه ور کردن لباس داخل این محلول
  • اضافه کردن نمک (یک قاشق چای خوری) به محلول در زمان آغشته شدن به لباس
  • تغییر مداوم مکان لباس درون محلول به منظور رسیدن رنگ به تمامی نقاط آن (انجام این کار به مدت ۴۵ دقیقه)
  • خارج کردن لباس از درون محلول به آرامی
  • قرار دادن لباس در محلول آب ولرم و سرکه سفید به مدت یک ساعت
  • آبکشی لباس به وسیله آب سرد (تا ذرات محلول کاملا از آن جدا شود)

رنگ کردن پیراهن

حرف آخر اسپارد

احتمالا پس از مطالعه این مطلب به این نتیجه رسیده اید که به جای تعویض زودهنگام لباس های ارزشمندتان، بهتر است به کمک فرایند رنگرزی، رنگ تازه ای به آنها ببخشید و مجددا آنها را مانند یک لباس نو استفاده کنید. البته توصیه ما این است که اگر واقعا می خواهید از لباس خود مثل روز اول لذت ببرید، حتما از خدمات رنگ کردن لباس در خشکشویی ها استفاده کنید که هم کیفیت بهتری داشته و هم در بلند مدت به صرفه تر هستند. خوشحال می شویم اگر شما هم تجربه ای از رنگ کردن لباس خود داشته اید را (چه در خشکشویی و چه در منزل) با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی