خدمات سمپاشی باغ

  • سمپاشی اصولی و حرفه‌ای
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

سمپاشی گیاهان در کشاورزیِ مدرن امری اجتناب ناپذیر است. اغلب کشاورزان و باغداران برای آنکه بهترین محصولات را در حجم انبوه برداشت کنند ناگزیرند که محصولات خود را در زمان مناسب سمپاشی کنند. نیازی به گفتن ندارد که انواع گیاهان و بخصوص درختان میوه در معرض انواع آفات و آسیب ها قرار دارند و چیزی که آنها را در مقابل این قبیل موضوعات محافظت می کند، سم های ضد آفات و قارچ کش ها هستند. و اما سوالی که در این رابطه پیش می آید این است که بهترین زمان برای سمپاشی گیاهان چه موقع است؟ آیا هر درخت و گیاهی را باید در زمانی خاص سمپاشی کرد؟ گیاهان آپارتمانی چه موقع نیاز به سمپاشی دارند؟

برای آنکه به این سوالات پاسخ دهید، باید اطلاعاتی را در رابطه با زمان سمپاشی گیاهان، و همچنین نحوه سمپاشی آنها داشته باشید. تنها در این صورت است که می توانید از گیاهان خود در برابر آفات و حشرات محافظت کنید و در زمان برداشت محصول از کیفیت و حجم ثمره درختان رضایت داشته باشید. به همین جهت بر آن شدیم که در یک مطلب مختصر و مفید، کلیه اطلاعات لازم در مورد زمان سمپاشی انواع گیاهان و نحوه انجام آن را توضیح دهیم. با ما تا انتها همراه باشید.

زمان سمپاشی درختان میوه

بهترین زمان برای سمپاشی گیاهان و درختان میوه

گیاهان باغی و درختان میوه بیش از سایر گیاهان به سمپاشی نیاز دارند. اگر سمپاشی این گیاهان به موقع انجام نشود و یا اینکه نحوه سمپاشی نادرست باشد، هم کیفیت محصولاتشان افت می کند و هم از حجم ثمردهی آنها کم می شود. به همین جهت است که توصیه می شود سمپاشی گیاهان و درختان میوه را زمانی انجام داد که گیاه خواب است و آفات و قارچ ها در مرحله آغازین هجوم خود به گیاه قرار دارند. معمولا اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای سمپاشی گیاهان باغی است؛ بازه ای بین اسفند تا فروردین ماه.

چرا اواخر زمستان برای سمپاشی گیاهان زمان مناسبی است؟

در زمستان درختان هنوز برگ ندارند، در نتیجه سموم کمتری برای پوشش درختان لازم است و به همین خاطر سمپاشی در این زمان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. کیفیت سمپاشی نیز در این زمان بیشتر است. به این جهت که پاشش سموم به آسانی صورت می گیرد و آفات کش ها به تمام شاخه ها، ساقه ها و تنه درختان می رسد و تاثیر لازم را بر آنها می گذارد.

اواخر زمستان از جهات دیگری نیز بهترین زمان برای سمپاشی گیاهان است. از جمله آنکه در این زمان هنوز محصولی به درخت نیست، و در نتیجه سم وارد محصول نمی شود. در همین راستا باید توجه داشت که استفاده از سم در زمان باز شدن شکوفه ها منجر به آسیب زدن به زنبورها، گرده افشانی و شکوفه ها می شود. عدم گرده افشانی مناسب نیز به نوبه خود منجر به کاهش بازدهی در میوه می شود.

نکته: در زمان سمپاشی در بازه اواخر زمستان تا اوایل بهار به رطوبت هوا و شرایط جوی نیز توجه داشته باشید. انتخاب روزهای بدون بارندگی در اوایل بهار بسیار مهم است. فراموش نکنید که باران سموم روی گیاهان را می شوید و وارد خاک می کند. به همین خاطر است که گفته می شود بهترین زمان برای سمپاشی گیاهان هنگامی است که خاک نیمه مرطوب باشد و آب و هوا بدون بارش و خنک پیش بینی شود. همچنین در نظر داشته باشید که برای حرکت شیره در گیاه و اثر بخشی سموم، به رطوبت نیاز است، بنابراین بهتر است یک روز بعد از سمپاشی آبیاری انجام شود. در بعضی از مزارع و باغات به دلیل سخت شدن پاشیدن سم، آبیاری بعد از سمپاشی صورت می گیرد.

نظرات کاربران خدمات سمپاشی باغ

درخواست سمپاشی باغ

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه

بهترین ساعت برای سمپاشی درختان چه زمانی است؟

اینکه چه ساعتی برای سمپاشی گیاهان مناسب است، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله اینکه قرار است چه گیاهی سمپاشی شود (مثلا یک درخت شهری باشد یا یک درخت باغی)، یا اینکه از چه نوع سم و روشی برای سمپاشی استفاده شود، و یا اینکه چه موقع از سال سمپاشی صورت بگیرد.

به طور کلی توصیه می شود که سمپاشی درختان زمانی انجام شود که گیاه تشنه نباشد و دمای هوا نسبتا خنک باشد. به همین خاطر ساعات ابتدایی و پایانی روز که دمای هوا کمتر از ۲۷ درجه است و رطوبت هوا در حد مطلوبی است، از بهترین زمان ها برای سمپاشی درختان به حساب می آید. معمولا بین ساعت ۹ تا ۱۰ صبح و یا بین ساعت ۶ تا ۷ عصر بهترین موقع برای محلول پاشی سموم و کودهای شیمایی و حیوانی است.

البته در همین رابطه باید به چند مسئله دیگر توجه داشت. یکی از این مسائل، نوع سم استفاده شده و روش سمپاشی است. مثلا بهتر است از سم های تماسی برای سمپاشی در شب و از سموم سیستمیک برای سمپاشی در ساعات ابتدایی روز اقدام کرد. همچنین بهتر است که برای استفاده از سم‌ های بیولوژیک در ساعت‌ های پایانی روز اقدام شود.

در مورد درختان شهری نیز باید دقت کرد که عمل سمپاشی زمانی انجام شود که خیابان ها خلوت باشند تا مردم و عابرین پیاده آسیب نبینند و دچار حساسیت نشوند. همچنین بهتر است سمپاشی با فاصله چند روزه قبل از بارش باران صورت گیرد. چراکه اگر بلافاصله بعد از سمپاشی باران بیاید، سم از روی درختان شسته می شود و اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. همچنین پیشنهاد می شود که سمپاشی در روزهایی که باد شدید است به هیچ عنوان انجام نشود، این کار باعث آسیب رساندن به سلامت مردم و همچنین سرایت سم به گیاهان مجاور و آسیب دیدن آنها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: در مورد آبیاری قطره ای و تاثیرات آن بر بهبود روند سمپاشی

زمان مناسب برای سمپاشی مرکبات

مرکبات از جمله محصولاتی هستند که در معرض انواع آسیب ها و آفت ها قرار دارند. به همین خاطر است که سمپاشی اصولی و به موقع درختان مرکبات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما هم در همین راستا در این مطلب به طور جداگانه در مورد بهترین زمان سمپاشی مرکبات توضیحاتی ارائه می دهیم:

بهترین زمان برای سمپاشی مرکبات

بهترین زمان برای سمپاشی گیاهان مرکبات هنگامی است که آفات و قارچ ها شروع به رشد می کنند. در باغ‌ های میوه و مرکبات در زمان خواب درختان و هنگام شروع فصل نمو و رشد این کار انجام می‌ شود. با تشخیص نوع آفت می‌ توان سم مناسب برای سمپاشی را تعیین نمود. سمپاشی مرکبات معمولا دو مرتبه انجام می شود و زمان مناسب برای انجام آن با توجه به چهار پارامتر زیر تعیین می شود:

  • زمان مناسب اولین سمپاشی درخت پرتقال پس از افتادن شکوفه‌ ها است (همان بازه اواخر اسفند تا اوایل فروردین)؛
  • دومین مرحله از سمپاشی ۱۴ روز پس از سمپاشی نخست صورت می‌ گیرد؛
  • بهترین زمان سمپاشی درخت پرتقال در ساعات ابتدایی روز است؛ زمانی که گرمای هوا و نور آفتاب کم باشد.
  • دمای مناسب برای سمپاشی مرکبات دمایی بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است.

نکته: مجددا تکرار می کنیم که زمان سمپاشی درختان میوه (و از جمله مرکبات) نسبت به نوع سم متفاوت است. به عنوان مثال مناسب‌ ترین زمان سمپاشی با سموم تماسی در شب و سمپاشی با سموم بیولوژیک در زمان غروب خورشید و همچنین سمپاشی با استفاده از سموم سیستمیک صبح زود است. البته اگر با صرف هزینه سمپاشی گیاهان از متخصصین کمک بگیرید، از این بابت نگرانی نخواهید داشت، زیرا متخصصین این حوزه مشاوره های لازم را به شما ارائه می دهند.

چه زمانی باید گیاهان آپارتمانی را سمپاشی کنیم؟

سمپاشی گیاهان صرفا به درختان میوه محدود نمی شود و گیاهان آپارتمانی را نیز باید در زمان مناسب سمپاشی کرد. مخصوصا در مورد گیاهان آپارتمانی به دلیل شرایط خاص نگهداری و همچنین نحوه آبیاری آنها، احتمال بروز قارچ های گیاهی اصلا پایین نیست. به همین خاطر است که توصیه می کنیم با مشاهده هر یک از علائم زیر، نسبت به سمپاشی گیاه آپارتمانی خود اقدام کنید:

  • ضعف بیش از حد گیاه و زرد شدن و ریزش برگ های آن با وجود داشتن خاک مناسب و مواد مغذی کافی؛
  • مشاهده حشرات ریز روی ساقه، برگ و خاک گل ها و گیاهان؛
  • مشاهده نشانه های مخصوص به آفات مختلف مانند تارهای عنکبوت، خوردگی برگ، لکه های سیاه یا سفید روی گیاه؛
  • وجود لکه های آبکی قهوه ای روی برگ ها و ساقه ها و پژمردگی گیاه در اثر وجود قارچ.

بهترین زمان سمپاشی گل و گیاه آپارتمانی

بهترین زمان روز برای سمپاشی گیاهان آپارتمانی

بروز هر یک از علائم بالا نشان می دهد که زمان سمپاشی گیاه آپارتمانی فرا رسیده است. در همین راستا باید توجه کنید که انجام سمپاشی در ساعات خاصی از روز نتیجه بهتری می دهد. بهترین زمان برای انجام سمپاشی گل و گیاهان آپارتمانی صبح زود قبل از ساعت ۸ و همچنین در هنگام غروب آفتاب است. در این دو زمان روزنه های گیاهان برای دریافت آب و سموم محلول در آن باز است و در نتیجه سم اثرگذاری بهتری خواهد داشت. در سایر زمان ها آب وارد روزنه ها نشده، تبخیر می شود. به این ترتیب میزان بسیار اندکی از سموم جذب گیاه می شود و آفات و قارچ ها مجددا رشد می کنند.

چند نکته در مورد سمپاشی انواع گل و گیاه

  • ابتدا سم را روی بخشی از گیاه تست کنید و اگر گیاهتان با سم سازگاری داشت سمپاشی را ادامه دهید.
  • هرس گیاهان برای جلوگیری از تجمع حشره ها و آفات بروی آنها ضروری است (در مورد هرس درخت سیب و مزایای آن بیشتر بخوانید).
  • برای آنکه سم اثرگذاری بیشتری داشته باشید، توصیه می کنیم آبیاری گیاه را یک روز پس از سمپاشی انجام دهید.
  • بهترین زمان برای استفاده از قارچ کش ها (برای گیاهانی که به قارچ مبتلا شده اند) صبح زود و عصر می باشد.
  • در مورد گوجه دقت داشته باشید که بهترین زمان سمپاشی گوجه فرنگی هنگامی است که گیاه گل داده باشد. در واقع بهتر است زمانی که گل تازه به گوجه فرنگی تبدیل شده است و پوست گوجه فرنگی بسیار نازک است سمپاشی انجام گیرد.
  • برای سمپاشی گیاهان آپارتمانی حتما آنها را به یک مکان باز مثل تراس یا بالکن انتقال دهید و آنجا عمل سمپاشی را انجام دهید. همچنین مطمئن شوید که سم روی گیاه خشک شده و سپس آن را به فضای خانه منتقل کنید.
  • اگر گیاهانتان پس از سمپاشی دچار پژمردگی شدند، از سمپاشی مجدد خودداری کنید و به جای آن با یک متخصص مشورت کنید.
  • سموم را پس از مصرف دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی بگذارید، زیرا معمولا بسیار حساسیت زا هستند و می توانند مشکلاتی را برای برخی افراد و حیوانات ایجاد کنند.

بهترین زمان سمپاشی درخت سیب

بهترین روش برای سمپاشی انواع گیاهان چیست؟

سمپاشی گیاهان و درختان امری کاملا تخصصی است. یک سمپاش حرفه ای از بهترین زمان برای سمپاشی گیاهان آگاهی کاملی دارد، می داند چه نوع سمی برای چه گیاهی مناسب است و با جدیدترین روش های سمپاشی انواع گیاهان آشنا است. به همین خاطر است که توصیه می کنیم اگر می خواهید که بیشترین محصولات را از باغ یا مزرعه خود برداشت کنید و از سلامت گیاهانتان مطمئن شوید، کار سمپاشی آنها را از همان ابتدا به افرادی حرفه ای بسپارید.

ما در همین راستا در مجموعه اسپارد جمعی از حرفه ای ترین متخصصین سمپاشی را گردهم آورده ایم و کلیه خدمات سمپاشی گل و گیاهان را با بهترین کیفیت و منصفانه ترین قیمت ارائه می دهیم. متخصصین سمپاشی اسپارد با نحوه سمپاشی انواع گیاهان آشنایی کامل داشته، به مدرن ترین وسایل سمپاشی مجهزند و از سم ها و قارچ کش های مناسب برای از بین بردن آفات گیاهی استفاده می کنند. برای بهره مندی از خدمات سمپاشی اسپارد کافی است سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت کنید و بقیه کار را به ما بسپارید. زمانی که میوه های شیرین و خوشمزه باغتان را مزه می کنید، مطمئنا به یاد ما خواهید افتاد!

خدمات سمپاشی باغ

  • سمپاشی اصولی و حرفه‌ای
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
درخواست سمپاشی باغ