خدمات هرس درختان

  • منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری باغبان

درخت سیب طبیعتی بسیار بزرگ و گسترده دارد و از جمله گیاهانی است که میل به رشدش بالا است. این مسئله نه تنها نکته منفی ای نیست، بلکه برای کسانی که اهل باغبانی هستند، موضوع جذابی هم تلقی می شود. تنها مسئله ای که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید، هرس به موقع درخت سیب است. زیرا اگر هرس را در زمان خودش انجام ندهید، بعد از مدتی با گیاهی متراکم روبرو خواهید شد که نه زیبایی خاص خود را دارد و نه ثمره اش مطابق انتظار مناسب خواهد بود.

به همین خاطر در این مطلب صفر تا صد هرس درخت سیب را توضیح داده ایم. اگر می خواهید بدانید که زمان دقیق هرس درخت سیب چه موقع است؟ چطور باید درخت سیب را هرس کرد؟ حتما تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

بهترین زمان هرس درخت سیب

هرس درخت به چه معنا است؟

هرس در لغت به معنای حذف و قطع شاخه های زاید و اضافه درختان است که جلوی رشد حداکثری گیاه و یا جذب بهتر مواد غذایی، آب و نور خورشید را می گیرد. این فرایند به انواع مختلفی مثل هرس فرم دهی (که مخصوصا برای انواع گیاهان آپارتمانی کاربرد دارد)، هرس باردهی و هرس جوان سازی درخت تقسیم می شود که هریک کارکرد خاص خود را داشته و برای رشد بهتر درخت لازم هستند. البته در نظر داشته باشید که علیرغم تصور خیلی از افراد، هرس درخت فرایندی کاملا اصولی است؛ از همین رو توصیه می کنیم که قبل از انجام آن حتما با اصولش آشنا تا نتیجه کار به بهترین شکل ممکن باشد.

هرس درخت سیب چه فوایدی دارد؟

اشاره کردیم که هرس به موقع درخت سیب تاثیر بسیار زیادی در رشد بهتر آن دارد. اما این تنها فایده هرس نبوده و این فرایند مزایای دیگری هم دارد که در ادامه مهمترین آنها را برایتان فهرست کرده ایم:

  • تاج درخت را باز می‌ کند تا نور خورشید بتواند به تمام برگ‌ ها برسد و رشدشان سریع تر شود.
  • بازدهی درخت را بهبود می دهد و باعث می شود ثمره آن بیشتر شود.
  • کیفیت غذایی میوه‌ ها را افزایش می دهد.
  • فضای کافی برای رشد شاخه و برگ ها و استحکام بیشتر شاخه درخت را فراهم می کند.
  • امکان چرخش هوا را بیشتر می‌کند که خود یک عامل موثر در جلوگیری از آفت زدگی گیاه است.

نحوه هرس نهال درخت سیب چگونه است؟

برای هرس نهال درخت سیب، پس از آنکه آن را در زمین کاشتید، نوک آن را بچینید تا ارتفاعش به اندازه‌ ۹۰ تا ۱۱۵ سانتی‌ متر برسد. توجه داشته باشید که پایین‌ ترین شاخه‌ ها از زیر نقطه‌ برش خورده شروع به رشد می‌ کنند‍‍، پس هنگام برش، ارتفاع دلخواهتان را در نظر بگیرید.

روش هرس درخت سیب

نظرات کاربران خدمات هرس درختان

درخواست هرس درختان

همچنین برای هرس مجدد نهال، باید تا بهار سال بعد صبر کنید، زیرا بهترین زمان برای هرس مجدد، همان موقع است. در فرایند هرس مجدد نهال، حتما باید چهار یا پنج شاخه‌ اصلی را نگه دارید. این شاخه‌ ها نباید بیش از ۶۰ سانتی‌ متر از سطح زمین پایین باشند. همچنین فاصله‌ بین شاخه‌ ها باید مساوی و حداقل ۱۲ سانتی‌ متر از یکدیگر باشد. بقیه شاخه های اضافی (مخصوصا آنهایی که خیلی نزدیک به هم هستند و از تنه اصلی روییده اند) را ببرید تا فرایند هرس مجدد تکمیل شود.

نحوه هرس درخت سیب چگونه است؟

زمانی که نهال رشد می کند و عملا به درخت تبدیل می شود، هرس آن نیز کمی متفاوت تر خواهد شد. برای انجام فرایند هرس درخت سیب، همان طور که درخت رشد می‌ کند، ردیف دوم و سوم شاخه‌ های اصلی را انتخاب کنید و آنها را به شکل چرخ مرتب کنید تا شاخه‌ ها به طور مساوی حول محور تنه اصلی منظم شوند. همچنین شاخه‌ های کوچک دیگر را (مخصوصا آنهایی که خیلی به هم نزدیک هستند و یا آنکه نحوه روییدنشان به صورت عمودی است) هرس کنید.

در ادامه شاخه‌ های بالایی را هرس کنید تا از شاخه‌ های پایینی کوتاهتر باشند (درخت کریسمس را دیده اید؟ تقریبا به همان شکل شود!). این کار باعث خواهد شد که نور به شاخه‌ های پایینی هم برسد و ثمره درخت سالم و باکیفیت باقی بماند. شاخه‌ اصلی را هم حتما به صورت سالانه هرس کنید. این شاخه به موازات مرکز درخت و مستقیما از تنه درخت می روید و همه‌ شاخه‌ های دیگر از آن منشعب می‌ شوند. وقتی ارتفاع آن بیش از درخت شد، هرس را شروع کنید. توجه داشته باشید که بهترین ارتفاع برای درخت معمولی بین ۴ تا ۵ متر است.

زمان دقیق هرس درخت سیب

روش برش زدن شاخه ها برای هرس درخت چطور است؟

هرس شاخه ها به وسایل خاص خود نیاز دارد. به همین منظور باید شاخه های نازک را با قیچی باغبانی، و شاخه های تنومندتر را با اره مخصوص برش دهید. برای انجام این کار نیز نوک شاخه را به میزان حدودی ۶ میلی‌ متر بالاتر از جوانه‌ برگ را ببرید. در هنگام برش شاخه های بزرگتر متصل به تنه درخت، باید به دنبال گلوگاه بگردید که یک برامدگی بین تنه و شاخه است. از این ناحیه برش را انجام دهید. البته توجه داشته باشید که مهارت در روش هرس درخت سیب، تا حد زیادی به تجربه باغبان بستگی دارد. از این جهت اگر خودتان در انجام این کار حرفه ای نیستید، کافیست با پرداخت هزینه هرس درخت، کار را به دست فردی باتجربه بسپارید.

بهترین زمان هرس درخت سیب

باغبان های حرفه ای توصیه می کنند که هرس درخت سیب را در اواخر فصل زمستان انجام دهید. در آن زمان درخت شاخ و برگی ندارد و حتی هنوز برگ های جدید جوانه نزده اند. به همین خاطر شاخه ها خشک بوده و به راحتی هرس می شوند. علاوه بر آن، عدم وجود برگ روی گیاه باعث می شود که دید بهتری به شاخه ها داشته باشید و هرس را به شیوه اصولی تری انجام دهید. توجه داشته باشید که هرس درخت سیب در پاییز اصلا منطقی نیست، زیرا آفات زیادی در این موقع از سال وجود دارند که هرس کردن باعث می شوند آنها روی درخت بیشتر پراکنده شوند. این کار همچنین می تواند به شاخه های جوان آسیب وارد کند و باعث شود تا در زمستان سرمازده شوند.

چند نکته در مورد هرس کردن درختان سیب

  • شاخه های متصل به تنه را از محل چسبیدن آنها به هرس نکنید، زیرا ممکن است درخت عفونت کند.
  • علاوه بر هرس معمولی در فصل زمستان، می توانید هرس شاخه های خشک و آسیب دیده (دچار عفونت باکتریایی یا قارچی) و همچنین شاخه های هرزی که به صورت عمودی بالا می روند را در هر موقع از سال انجام دهید.
  • هرس درخت سیب از زمان کاشت تا زمان ثمردهی روند نزولی دارد. یعنی ابتدا باید بیشتر کار هرس را انجام دهید و بعد از ثمردهی، این کار بسیار کم شده و فقط به منظور از بین بردن شاخه های آسیب دیده و یا نزدیک به هم انجام می شود.

نحوه هرس درخت سیب

چرا انجام اصولی هرس درخت و نهال سیب اهمیت دارد؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، هرس کردن درختان امری کاملا اصولی است. قطعا نمی توانید بدون هیچ تجربه و دانش قبلی دست به انجام این کار بزنید، زیرا در این صورت بیش از آنکه به نفع گیاه کار کنید، احتمالا به آن آسیب خواهید زد! از این رو اگر می خواهید که هرس درخت سیب به بهترین شکل ممکن انجام شود تا از ثمره لذیذ و با کیفیت آن لذت ببرید، حتما توصیه می کنیم که از خدمات هرس درختان مجموعه اسپارد استفاده کنید. متخصصین هرس حرفه ای درخت سیب اسپارد آماده اند تا در محل شما حاضر شده و ضمن بررسی کامل وضعیت گیاه، هرس آن را به شیوه ای استاندارد انجام داده و توصیه های لازم برای نگهداری بهتر از آن را ارائه دهند.

خدمات هرس درختان

  • منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری باغبان
درخواست هرس درختان