خدمات برقکاری

  • متخصصین آموزش دیده
  • تضمین قیمت منصفانه

استفاده محافظ برق برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل الکترونیکی در منازل تقریبا جا افتاده است. در فصل‌های گرم سال با توجه به محدودیت‌هایی که تأمین برق وجود دارد، شاهد قطعی‌های زیاد برق هستیم. نوسانات برقی گاهی اوقات منجر به آسیب دیدن محافظ های برق می‌شود. در این گونه موارد سؤالی برای افراد به وجود می‌آید آیا محافظ برق قابل تعمیر است؟ اگر پاسخ مثبت است، نحوه تعمیر تعمیر سه راهی برق و محافظ چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سؤال‌های مهم پاسخ دهیم.

نگاهی به ساختمان و عملکرد محافظ برق

قبل از پرداختن به بحث نحوه تعمیر محافظ برق، بد نیست که نگاهی به وضعیت عملکرد این وسیله بیندازیم. به طور کلی سه راه اصلی برای تشخیص جریان برق عبوری از محافظ وجود دارد:

  • اندازه‌گیری ولتاژ
  • اندازه‌گیری شدت جریان الکتریکی
  • اندازه‌گیری توان عبوری

وظیقه یک محافظ برق در حالت عادی آن است که با اندازه‌گیری یک یا چند مورد از شاخص‌های فوق، در صورت خارج شدن آن‌ها از محدوده استاندارد، مانع از رسیدن جریان برق به وسایل الکترونیکی می‌شود. به این ترتیب از نوسانات احتمالی که ممکن است باعث آسیب رسیدن به دستگاه‌های برقی شود، جلوگیری به عمل می‌آید. در حال حاضر عمدۀ محافظ ها تحت عنوان محافظ تعمیر ولتاژ برق شناخته می‌شوند. به این معنی که ولتاژ جریان الکتریسته را اندازه‌گیری می‌کند و کاری با سایر شاخص‌ها ندارد.

نکتۀ مهمی که در بحث نحوه تعمیر سه راهی برق باید در نظر داشته باشید، این است که محافظ تحت هیچ شرایطی روی جریان برق ورودی به دستگاه‌ها ندارد؛ بلکه تنها در زمینه قطع و وصل جریان برق کار می‌کند.

راستی برای آگاهی از نرخ برقکشی ساختمان در سال ۱۴۰۱ می توانید به صورت آنلاین از اسپارد استعلام قیمت بگیرید.

ساختمان محافظ برق

چه علائمی نشان دهنده خرابی محافظ برق خانگی است؟

پیش از اینکه به بررسی تعمیر محافظ یخچال، تلویزیون و سایر لوازم خانگی بپردازیم، لازم است با علائم خرابی آن اشنا شویم. با دانستن علائم خرابی محافظ برق که ما در ادامه مطلب به آن ها اشاره کرده ایم می توانید سریع تر نسبت به تعمیر آن اقدام کرده از هزینه تعمیرات لوازم برقی جلوگیری کنید.

نظرات کاربران خدمات برقکاری

درخواست برقکار

این علائم هشدار دهنده عبارتند از:

تغییر شکل محافظ برق

یکی از علائم خرابی مخافظ برق داغ شدن بیش از حد و تغییر شکل قسمت پلاستیکی محافظ است. تعمیرات محافظ برق در صورتی امکان پذیر است که این سوختگی بیش از حد نباشد به قسمت های اصلی آن آسیب نرسانده باشد.

بوی سوختگی

گاهی اوقات پس از سوختگی قسمت های مختلف محافظ برق بوی بدی ایجاد می شود. اگر این بوی سوختگی را از کنار یخچال استشمام کردید یعنی باید هرچه سریع تر وسیله برقی خود را از محافظ جدا کرده و نسبت به تعمیر محافظ یخچال اقدام کنید.

چراغ قرمز محافظ برق

یکی از اصلی ترین راه ها برای تشخیص تعمیر محافظ برق خانگی رنگ چراغ های آن است. رنگ سبز محافظ نشان دهنده سلامت کامل محافظ و جریان برق وارد شده به محافظ است. برخلاف رنگ سبز، رنگ قرمز یک مشکل اساسی را نشان می دهد که می تواند در ارتباط با خرابی محافظ برق یا جریان ساختمان باشد.

اگر هیچ چراغی روشن نباشد حتما خرابی مربوط به محافظ برق است.

بیشتر بخوانید: چه معیارهایی را برای انتخاب بهترین محافظ برق ساختمان در نظر بگیریم؟

علائم خرابی محافظ برق

نحوه تعمیر محافظ برق

تا اینجا به صورت مختصر با ساختمان و نحوۀ عملکرد محافظ برق آشنا شدیم. از این جا به بعد لازم است که به بحث و بررسی در ارتباط با نحوه تعمیر محافظ برق بپردازیم. بر خلاف ظاهر و نحوۀ عمکلرد شسته و رفته و نسبتاً ساده‌ای که این تجهیز دارد، تعمیر کردن آن در صورت بروز اختلال کار چندان آسانی نیست. در برخی از موارد به هیچ عنوان امکان تعمیر محافظ آسیب دیده وجود ندارد؛ اما در مواردی نیز می‌توان به تعمیر محافظ سه راهی و چند راهی پرداخت.

به هر ترتیب در ادامه به آموزش تعمیر محافظ برق می‌پردازیم.

۱. کار نکردن محافظ برق

عمده‌ترین مشکلی که برای محافظ های برق به وجود می‌آید آن است که به یکباره به طور کامل از مدار خارج می‌شوند و اصطلاحاً کار نمی‌کنند. در چنین شرایطی برای نحوۀ تعمیر محافظ برق باید چند مورد مختلف را به نوبت مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم نسبت به تعویض کلید محافظ برق اقدام کنید. حالا بیایید قدم های تعمیرات را باهم بررسی کنیم:

  • پریز برق و دو شاخه آن را بررسی کنید و در صورت مشاهده مشکل لازم است نسبت به نصب پریز جدید اقدام کنید.
  • کلید دستگاه محافظ را بررسی کنید. در صورت خراب بودن آن باید نسبت به تعویض کلید اقدام کنید.
  • در صورتی که مدار آی‌سی محافظ برق سوخته باشد، باید آن را با یک مدار نو تعویض کنید.
  • اتصال مدار کنترل محافظ را حتماً چک کنید و در صورت قطع بودن آن را وصل کنید.
  • در صورت خراب شدن رله، دستگاه روشن نخواهد شد. در این گونه موارد نیز باید نسبت به تعویض رله اقدام کنید.

آموزش نحوه تعمیر محافظ برق

۲. روشن ماندن چراغ قرمز محافظ برق

اگر به سراغ تعمیر محاظ برق رفته‌اید به روشن باقی ماندن چراغ قرمز محافظ دقت کنید. روشن بودن چراغ قرمز در محافظ به این معناست که جریان برق به سمت دستگاه الکتریکی منتقل نمی‌شود. تنها وقتی چراغ محافظ سبز شود، برق وارد دستگاه الکتریکی خواهد شد. در صورتی که روشن ماندن چراغ قرمز بیش از حد به طول بینجامد، به معنی آن است که اتصالات الکترونیکی در برد مدار کنترل محافظ دچار اختلال شده است.

برای برطرف کردن این مشکل باید با دقت تمام نسبت به لحیم‌کاری مجدد اتصالات اقدام کنید. در حین لحیم کاری نیز چنانچه شاهد سوختگی قطعه خاصی بودید، حتماً باید آن را تعویض نمایید. با انجام دقیق این کار مشاهده خواهید کرد که مشکل روشن ماندن چراغ قرمز محافظ برطرف خواهد شد.

۳. تغییر وضعیت مداوم چراغ محافظ بین سبز و قرمز

بعضاً پیش می‌آید که چراغ سبز و قرمز محافظ مدام با یکدیگر تغییر وضعیت می‌دهند. این گونه مشکلات عمدتاً به دلیل از بین رفتن خاصیت ذخیرۀ انرژی در خازن پلی استر است که در مدار محافظ برق تعبیه می‌شود. در این گونه موارد، باید نسبت به تعویض خازن پلی استر با یک خازن جدید اقدام کنید تا مشکل دستگاه برطرف گردد.

تعمیر محافظ برق

۴. روشن شدن بی‌دلیل چراغ سبز محافظ برق

در بحث تعمیر محافظ چند راهی گاهی اوقات شاهد آن هستیم که بدون وجود جریان الکتریسته خروجی از محافظ، چراغ سبز آن روشن می‌شود. در چنین شرایطی رله حفاظتی دستگاه خراب شده است و نمی‌تواند جریان الکتریسته عبوری از دستگاه محافظ را مدیریت کند. در این شرایط باید نسبت به تعویض رله اقدام کنید تا محافظ به درستی وارد عمل شود.

علت ثابت ماندن چراغ زرد محافظ برق چیست؟

معمولا در ابتدای اتصال محافظ برق به پریز چراغ زرد روشن شده و به رنگ سبز تبدیل می شود اما در مواردی ممکن است چراغ زرد همواره ثابت بماند. در این صورت چاره کار چیست؟ آیا باید نسبت به تعمیر محافظ برق خانگی اقدام کرد؟ ثابت ماندن چراغ زرد محافظ یکی از مشکلات و خرابی های رایج است که علت آن می تواند با مواردی که در ادامه فهرست کرده ایم در ارتباط باشد:

  • خرابی ال ای دی و چراغ سبز رنگ
  • خرابی ترانزیستور راه انداز رله
  • خرابی بوبین رله
  • قطعی مسیر مسی روی برد محافظ

باتوجه به تخصصی بودن این موارد بهتر است از یک متخصص برای تعمیرات محافظ برق کمک بگیرید.

آموزش تعمیر محافظ برق

بهترین راه برای تعمیر محافظ برق چیست؟

در این مقاله به نحوه تعمیر محافظ برق پرداختیم. ۵ موردی که به آن ها اشاره کردیم، اصلی‌ترین مشکلاتی است که امکان دارد در طول فعالیت محافظ بروز کند. محافظ های برق بسته به نوع آن‌ها عمدتاً جریان برق را بین ۳ تا ۵ دقیقه با تأخیر به دستگاه الکتریکی بعد از خود منتقل می‌کنند. معمولاً برای محافظت از یخچال، تلویزیون و کولر گازی از این وسیله استفاده می‌شود.

توصیه مهم ما در پایان این است که اگر چنانچه تخصص کافی برای تعمیر وسایل برقی ندارید، به هیچ عنوان شخصاً برای تعمیر محافظ اقدام نکنید. حتما از متخصص خدمات برقکاری کمک بگیرید تا بتوانید به راحتی مشکلات محافظ برق را تعمیر کنید. همکاران ما در اسپارد آماده هستند که برای تعمیر انواع و اقسام دستگاه های محافظ برق در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند. فقط کافیست سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کرده و هزینه تعمیر محافظ برق را دریافت کنید!

خدمات برقکاری

  • متخصصین آموزش دیده
  • تضمین قیمت منصفانه
درخواست برقکار