نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

حتما تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده است که میل داشته باشید تا قسمتی از دیوار یا سقف خانه را رنگ کرده و محل زندگی‌تان را اصطلاحا “نونوار” کنید. به طور کلی بعد از چند سال زندگی در یک محل، احتمال نشستن گرد و غبار، دوده ناشی از وسایل حرارتی، وارد آمدن انواع آسیب های فیزیکی به سازه بنا و … باعث می شود تا بخش هایی از نمای داخلی ساختمان نیازمند به آن شوند که رنگی نو بر روی آنها کشیده شود.

از سوی دیگر، جابجایی به منزل جدید و ذوق چیدن وسایل در ساختمان نو (به خصوص در زمانی که ساختمان تازه خریداری یا اجاره شده قدیمی باشد)، باعث می شود تا صاحبان یا مستاجران جدید آن خانه قدیمی، قبل از هر چیز به فکر نقاشی دیوارهای آن بیفتند تا بدین ترتیب رخت کهنگی را از آن بردارند. در چنین مواقعی است که افراد به خیال آنکه نقاشی ساختمان کار ساده ای است، خود آستین را بالا زده و وارد گود می شوند؛ غافل از اینکه هر کاری مهارت و تخصص خود را نیاز دارد و چنین افرادی بدون داشتن دانش قبلی تنها باعث زحمت خود می شوند.

مطلب پیش رو اما در جهت برطرف کردن همین نیاز نگارش شده و شما را با اصول ابتدایی نقاشی ساختمان آشنا می کند تا قبل از اجرایی کردن فرآیند، اطلاع کاملی از چگونگی انجام این کار داشته باشید.

رنگ آمیزی خانه

۱ – رنگ مدنظر را انتخاب کرده و وسایل مورد نیاز را تهیه کنید

انتخاب رنگ سلیقه ای بوده و ضمن پیشنهاد مطالعه مطلب بهترین رنگ ها برای نقاشی دیوار منزل، نمی خواهیم در این رابطه نکته ای خاص را مورد اشاره قرار دهیم، فقط اینکه سعی داشته باشید تا رنگ انتخابی شما همخوانی مناسبی با سایر وسایل منزل (مبلمان، فرش و …) داشته باشد.

اما بعد از آنکه رنگ خود را انتخاب کردید، به سراغ تهیه وسایل مورد نیاز بروید. در زیر مهم ترین آنها را آورده ایم:

  • سمباده
  • برس
  • قلم مو
  • غلتک
  • حلال
  • کاردک

۲ – وسایل را یک گوشه جمع کرده و دیوار را تمیز کنید

همه وسایل اتاق را جمع کنید و پنجره ها باز کنید و با کمک برس دسته بلندی دیوارها و سقف را گردگیری کنید. البته اگر رنگ دیوارها به صورتی است که قابل شست و شو است، بهتر است با کمک محلول صابون و آب ولرم و مایع سفید کننده و اسفنج دیوارها را تمیز کنید سپس با کمک دستمالی مناسب محلول را از روی دیوارها پاک کنید.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

نکته دیگر اینکه وسایلی را که قابل جابجایی نیستند، با یک پارچه یا نوارچسب بپوشانید تا هنگام رنگ آمیزی آلوده نشوند (وسایلی مثل لوستر، چراغ هالوژنی، قرنیزها و …).

۳ – بستر دیوار را برای رنگ آمیزی آماده کنید

توجه داشته باشید که در صورت ناصاف بودن دیوار، دیوار بعد از رنگ آمیزی اصطلاحا موج پیدا می کند و به هیچ عنوان یک دست به نظر نمی آید. از این رو در صورتی که آسیب‌ های فیزیکی روی دیوار زیاد باشد، ابتدا باید سطح دیوار را بتونه کاری یا گچ کاری کنید و به خوبی تمامی سوراخ و ناصافی های آن را بپوشانید.

در بسیاری اوقات بعد از بتونه کاری، سمباده کشی نیز لازم است (تا پستی و لندی ها را برطرف کنید). پس در صورتی که بعد از بتونه کاری نیاز به سمباده کشی است، حتماً بعد از کشیدن سمباده دیوار را به خوبی تمیز کنید تا ذرات اضافی روی قلم‌ مو و رنگ نچسبد. ضمنان پیشنهاد می کنیم که بعد از بتونه کشی، از پرایمر استفاده کنید. پرایمر مانع از انتقال رطوبت به رنگ می‌ شود و آن را ماندگارتر می‌ کند.

رنگ دیوار خانه

بدین ترتیب دیوار شما زیرسازی خوبی پیدا کرده و حالا آماده است تا رنگ آمیزی شود.

۴ – عملیات اجرایی رنگ آمیزی را آغاز کنید

بعد از طی کردن مراحل بالا، می توانید به سراغ رنگ آمیزی روید. توجه داشته باشید که رنگ آمیزی سطوح به روش های مختلف و با استفاده از وسایل گوناگونی مثل غلتک و قلم مو انجام می گیرد. رنگ آمیزی به کمک هر یک از این دو وسیله فوت و فن خاص خود را دارد که در زیر به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

رنگ زدن دیوار با قلم مو

قلم مو را از نزدیک قاعده دسته در دست های خود بگیرید و به اندازه تقریبا ۴ سانت از موهای آن را در سطح رنگ فرو کنید و با قلم مو به کناره های ظرف و یا سطح رنگ ضربه های آرامی بزنید تا رنگ از آن نچکد (البته برخی معتقدند که انجام این کار استاندارد نبوده و استادکاران بلافاصله بعد از فرو کردن قلم مو در سطل رنگ، آن را به روی دیوار می کشند).

توجه داشته باشید زمانی که قلم مو را روی دیوار می کشید فشار وارد شده به قلم مو باید به اندازه ای باشد که موها به سمت نوک قلم خم شوند. سپس با ضربه های یکنواخت و ثابت دیوار را رنگ کنید. دقت کنید که در این شیوه نیاز است تا دو یا سه دست دیوار رنگ شود. بدین ترتیب برای جلوگیری از به وجود آمدن ناصافی، توصیه می شود که بعد از هر دست رنگ آمیزی و خشک شدن آن، با سمباده سطح را صاف کنید.

رنگ زدن دیوار با غلتک

به طور کلی رنگ زدن دیوار با غلتک آسان تر است و به همین خاطر این شیوه مورد استفاده بسیاری از نقاش های مبتدی تر است. در انتخاب نوع غلتک بهتر است از غلتک هایی با جنس مرغوب که از پشم گوسفند ساخته شده اند و اهرم دسته تلسکوپی دارند بهره بگیرید، زیرا این نوع غلتک ها رنگ را بهتر به خود جذب می کنند، خروجی بهتری دارند و علاوه بر این رنگ زدن با آن ها راحت تر است.

برای رنگ زدن دیوار با کمک غلتک باید غلتک را از سمت درازا به اندازه نصف و یا کمتر از این مقدار درون ظرف رنگ کنید و رنگ های اضافی روی غلتک را به صورت مرتب با کمک توری مشبک مخصوص درون ظرف رنگ تخلیه نمایید. رنگ زدن دیوار با کمک غلتک باید پشت سر هم و به صورت یکنواخت انجام شود و حتما دقت داشته باشید که باید غلتک را روی دیوار از سمت بالا به سمت پایین بکشید تا رنگ صاف از کار دربیاید. جهت حرکت دادن دسته ها نیز باید به گونه ای باشد که رنگ غلتک به صورت یکپارچه روی دیوار و یا سقف زده شود. رنگ آمیزی بهتر است از سمت پنجره به سمت فضای داخلی اتاق و از سقف به سمت دیوارها انجام بگیرد. در نهایت اینکه غلتک را هرگز در یک مسیر به صورت پی در پی حرکت ندهید زیرا لایه نازک ابتدایی برای رنگ کردن دیوارها کفایت می کند.

مشکل اساسی رنگ آمیزی با غلتک اما این است که برای گوشه های دیوار غلتک امکان پوشش ندارد و در این مورد قلم مو مفید تر است. البته می توانید برای رنگ کردن زهنوارها و گوشه ها از غلتک ها با دسته کوتاه تر استفاده کنید، اما حرفه ای تر آن است که در اینجور موارد از قلم مو استفاده کنید.

رنگ آمیزی با غلتک

چند نکته کلی در رابطه با اصول نقاشی ساختمان

  • استفاده از آستر باعث می شود تا رنگ آمیزی به صورت بهتری صورت گرفته و رنگ با درصد بیشتری به خورد دیوار رود. بدین ترتیب احتمال موج دار شدن دیوار، لکه شدن و … به حداقل می رسد و نتیجه بهتری حاصل می شود.
  • امروزه در بازار انواع رنگ وجود دارد؛ از جمله روغنی، پلاستیک و اکرلیک. هر یک از این رنگ ها مزایا و معایب خود را دارند، اما امروزه استفاده از رنگ اکرلیک به دلیل سازگاری با محیط زیست، حلالیت در آب، سریع خشک شدن، دوام بالا، ضد ترک خوردن و … بیشتر توصیه می شود.
  • رنگ کردن را ترجیحا در روز و در شرایطی که تهویه مناسب باشد انجام دهید.
  • بعد از هر لایه رنگ آمیزی اجازه دهید تا رنگ خشک شود و بعد لایه بعدی را آغاز کنید.
  • ابتدا یک سطح (دیوار) رو کاملا رنگ بزنید و بعد به سراغ دیوار بعدی بروید.
  • همانطور که بالاتر گفتیم، رنگ آمیزی را از بالا به پایین (از سقف به دیوار) انجام دهید.
  • تینر و نفت را از حرارت دور نگه دارید.
  • هنگام استفاده از رنگ روغن و حلال‌های شیمیایی از ماسک استفاده کنید.

حرف آخر اسپارد

نقاشی ساختمان علی رغم آنکه حرفه ای تخصصی می باشد، توسط افراد عادی نیز قابل انجام بوده و موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود. اما پیش شرط انجام این کار به صورت اصولی، رعایت قواعدی است که به اختصار در این مقاله به آنها پرداختیم. با این وجود اگر نسبت به رنگ آمیزی محیط اطراف خود حساسیت زیادی داشته و می خواهید این کار را به دست بهترین نقاشان بسپارید، کافی است تا از خدمات نقاشی ساختمان اسپارد کمک بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن برای شما حاصل شود.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان