سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر

کولرهای گازی معمولا قدرت خنک کنندگی بسیار بالایی داشته و از این رو اغلب در مناطق گرمسیری (مثل بسیاری از نقاط کشورمان) مورد استفاده قرار می گیرند. قابلیت های این دستگاه اما تنها به خنک کنندگی هوای گرم محدود نبوده و از بسیاری از مدل های آن می توان در فصل زمستان (برای گرم کردن فضا) نیز استفاده کرد. در نتیجه جای تعجبی ندارد که امروزه در هر خانه و مغازه ای با انواع کولرهای گازی روبرو باشید. این دستگاه کاربردی اما در کنار همه مزایای خود، معایبی نیز دارد. یکی از مهمترین اشکالات این دستگاه، احتمال یخ زدگی آن در طول دوره فعالیتش است. اما علت یخ زدن کولر گازی چیست؟

این اتفاق که مشابه با برفک زدن یخچال می باشد، هم در فصل گرما و هم در فصل سرما اتفاق می افتد و عملکرد کلی دستگاه را مختل می کند. از این رو اگر می خواهید با علت یخ زدن کولر گازی آشنا شوید، تا جای ممکن از وقوع آن جلوگیری کنید و یا اینکه راه حلی برای برطرف کردن آن پیدا کنید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

قبل از اینکه به سراغ ادامه توضیحات برویم پیشنهاد می کنیم اگر به فکر کولر ماشین هم هستید حتما مقاله ای که در مورد گاز کولر ماشین تهیه کرده ایم را نیز مطالعه کنید.

یخ زدن کولر

کولر گازی به چه دلایلی در فصل تابستان یخ می زند؟

ریشه یابی علت یخ زدگی کولر گازی و شناسایی قطعه یا قطعاتی که یخ زده اند، در مواجهه مناسب با آن و تعمیر استاندارد دستگاه بسیار موثر است. از این رو اگر می خواهید کولرتان را به طرزی صحیح سرویس کنید، حتما باید با علل یخ زدگی اجزای آن در فصل تابستان، که در ادامه به آنها پرداخته ایم، آشنا شوید. در ادامه این راهنما مهمترین علل یخ زدگی کولر گازی در فصل زمستان مانند عدم وجود گاز کافی نوشته شده اند:

۱- گرم بودن هوای بیرونی

بالا بودن دمای هوای بیرون از منزل از علت‌ های مهم یخ زدن کولر گازی در تابستان است. وقتی که هوا بسیار گرم باشد (بیش از ۴۵ درجه) گاز مبرد کولر برای خنک سازی هوا منبسط شده و نمی تواند گرمای هوا را جذب کند. در نتیجه این فرایند مبرد در کویل دستگاه هم منبسط می‌ شود و کولر گازی یخ می زند.

۲- کیپ شدن لوله های دستگاه

از اصلی ترین دلایل یخ زدگی کولر همین مورد است. بسته شدن لوله مویی، شیر برقی و یا لوله رفت و برگشت، باعث کیپ شدگی مسیر راه گاز مبرد می شود. در نتیجه کولر گازی یخ می زند.

۳- عدم وجود گاز کافی

نظرات کاربران سرویس کولر گازی

درخواست تعمیر کولر گازی

گاز کولر از اصلی ترین اجزای دستگاه است. در نتیجه طبیعی است که اگر کولر گازی شما به هر دلیلی مانند نشتی گاز فریون یا جا به جایی کولر گازی، با کمبود گاز مواجه شود، فرایند سرمایش دستگاه با مشکل مواجه شده و پنل داخلی یا لوله کوچک (لوله رفت) کولر گازی یخ می زند. این مورد می تواند دلیل خنک نکردن کولر گازی نیز باشد.

۴- استفاده بیش از اندازه از دستگاه

زمانی که اختلاف دمای بیرون با درون خانه زیاد نباشد (مثلا در فروردین ماه)، این احتمال وجود دارد که در صورت کارکرد مداوم دستگاه، قطعات داخلی آن یخ بزنند. به خصوص اگر دمای بیرون از منزل کمتر ۱۸ درجه است، سعی کنید که کمتر از کولر گازی تان در حالت سرمایشی استفاده کنید.

۵- خرابی فن داخلی (فن بلوور)

اگر فن داخلی (بلوور) به دلایلی مثل خرابی فن، سوختن موتور فن یا کثیف شدن فیلتر هوا نتواند هوای سرد تولید شده را از روی اواپراتور یا کویل های داخلی تخلیه کند، پنل داخلی شروع به یخ زدن می‌کند.

تعمیر یخ زدن کولر گازی

علت یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان چیست؟

همانطور که گفتیم امروزه اکثر اسپلیت ها قابلیت گرمایشی نیز دارند و از این رو استفاده از آنها در فصل سرد سال نیز بسیار رایج است. با این وجود یخ زدگی اجزای دستگاه در این فصل به مراتب بیشتر اتفاق می افتد از این رو آشنایی با علت یخ زدن کولر گازی در زمستان نیز ضروری است:

۱- کارکرد مداوم کمپرسور

کار کردن بی قفه و یکسرده کمپرسور خود ناشی از مشکلات دیگری (مثل خراب شدن سنسور کولر و یا خراب شدن برد) باشد. این کارکرد مداوم کمپرسور از جمله علت های اصلی یخ زدگی کولر گازی در زمستان است. در صورت بروز این مشکل در کولرهای دو تیکه قسمت هایی ازکندانسور بیرونی و پنل داخلی برفک می زنند.

۲- خراب بودن برد دستگاه

ایراد در برد کولر گازی از مهمترین دلایل یخ زدن کولر گازی است. به طوری که اگر این قطعه دچار مشکل شود، فرمانی برای شروع به کار کندانسور و گرم شدن فضا صادر نمی‌ شود و در نتیجه برخی قطعات داخلی کولر گازی بخ می زنند.

۳- خراب بودن شیر برقی

شیر برقی کولر وظیفه تغییر حالت اسپلیت از گرمایشی به سرمایشی (و بالعکس) را دارد. اگر شیر برقی ایرادی داشته باشد، بلافاصله بعد از روشن شدن دستگاه در فصل زمستان، به جای هوای گرم، هوای سرد به داخل هدایت می‌ شود و در نتیجه کولر گازی یخ می‌ زند.

۴- استفاده مداوم از اسپلیت در روزهای بسیار سرد

زمانی که هوای بیرون بسیار سرد باشد و دمای داخل منزل نیز چندان بالا نباشد، کولر گازی بر اثر تحمل فشار بسیار بالا یخ می زند.

یخ زدن کولر در زمستان

یخ زدگی کولر گازی چه علت های دیگری می تواند داشته باشد؟

علاوه بر مواردی که بالاتر اشاره کردیم (که هریک در فصل خاصی از سال اتفاق می افتد)، دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است در هر زمانی به وقوع پیوسته و موجب یخ زدگی کولر گازی شوند. این علت ها عبارتند از:

۱- جریان هوای اندک و کم فشار

چنانچه در محیط منزلتان هوای نسبتا تازه جریان نداشته باشد، هیچ جریانی به داخل دستگاه وارد نمی شود. در نتیجه سیم پیچ اواپراتور و مبرد گرم نمی شوند. به این ترتیب کویل‌ های اواپراتور مداوم کار می کنند و تا زمانی که اسپلیت یخ بزند، به فعالیت ادامه می دهند.

۲- خرابی کویل اواپراتور

کویل اواپراتور هوای داخل منزل را به بیرون انتقال می دهد و از این لحاظ تعادل دمایی را برقرار می کند. طبیعی است که اگر این وظیف مهم به درستی انجام نشود، سیم‌ هایی که داخل اواپراتور قرار دارند، به سرعت یخ می زنند.

۳- خراب بودن سنسور کولر گازی

وظیفه سنسورهای داخل کولر گازی، ارسال فرمان خنک کردن محیط به قطعات مختلف دستگاه است. اگر این سنسورها مشکل پیدا کنند، دستور درستی را صادر کنند و در نتیجه ممکن است قسمتی از کولر شروع به یخ زدن کند.

در صورتی که کولر گازی یخ زد، چکار بکنیم؟

با توجه به دلایلی که در بالا توضیح دادیم، این احتمال وجود دارد که اسپلیت شما در هر فصلی یخ بزند. در این صورت باید به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید تا از وارد آمدن آسیب به قسمت های اساسی تر دستگاه جلوگیری شود. برخی از این اقدامات ضروری به شرح زیر هستند:

  1. دستگاه را فورا خاموش کنید
  2. به سایر ساکنین منزل گوشزد کنید که تا رفع عیب هرگز دستگاه را روشن نکنند
  3. با توجه به دلایل که بالاتر توضیح دادیم، مشکل را ریشه یابی کنید
  4. در صورت امکان، در اولین فرصت با تکنسین سرویس و تعمیرات کولر گازی ارتباط برقرار کنید

چطور می توانیم از یخ زدگی کولر گازی جلوگیری کنیم؟

یخ زدن کولر گازی در بسیاری موارد اجتناب ناپذیر است. با این وجود اما با انجام برخی اقدامات مانند بررسی شیر چهار طرفه کولر گازی می توانید احتمال وقوع چنین اتفاقی را کاهش دهید. ما در ادامه این مطلب لیست کاملی از اقداماتی که می توانند جلوی یخ زدگی کولر گازی را بگیرند برای شما نوشته ایم:

  • هر چند روز یکبار شارژ گازی کولر را چک کنید. اگر میزان گاز کم بود، حتما آن را شارژ کنید.
  • شیر چهارطرفه کولر گازی را بررسی کنید. درصورت مشاهده مشکل، شیر چهار طرفه را تعویض کنید.
  • هر چند وقت یک بار وضعیت لوله های دستگاه و نشت گاز را بررسی کنید.
  • تا جایی که می توانید کولر گازی خود را تمیز نگه دارید. کثیفی قطعات کولر گازی هم عملکرد آنها را دچار اختلال کند و هم موجب یخ زدگی دستگاه می شود.
  • هر از چند گاهی همه لوله های کولر را نگاه کنید و مطمئن شوید که کیپ شدگی نداشته باشند.
  • در اهمیت سرویس کولر گازی شک نکنید. هزینه سرویس کولر گازی هرچقدر هم که زیاد باشد، باز هم در بلند مدت به صرفه تر خواهد بود و باعث خواهد شد تا مشکل جدی برای دستگاهتان به وجود نیاید.

حرف آخر اسپارد

سرویس به موقع کولر، تعویض فیلترهای دستگاه به صورت دوره ای و تمیز کردن کویل اواپراتور کولر گازی از جمله مهمترین اقداماتی است که می توانید جهت جلوگیری از یخ زدگی دستگاه انجام دهید. با این حال اگر کولر شما به مشکل خورد و به درستی نتوانستید علت یخ زدن کولر گازی را متوجه شوید، کافی است که کار را به متخصص این حوزه بسپارید تا فرایند رفع مشکل و تعمیر دستگاه شما به بهترین شکل ممکن به نتیجه برسد. راستی اگر کولر شما بوی نامطلوعی در فضای خانه ایجاد می کند حتما راهنمای آشنایی با علت بوی بد کولر گازی را مطالعه کنید.

سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر
درخواست تعمیر کولر گازی