سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر

زمانی که هزینه زیادی برای نصب و راه اندازی کولر گازی خود می کنید، طبیعتا توقع دارید که سرمای مطلوبی در منزلتان ایجاد شده و خنکای مطبوع تری را نسبت به زمان استفاده از کولر آبی احساس کنید. اما بسیاری اوقات این انتظار شما برآورده نشده و نه تنها میزان سرمایش دستگاه مناسب نیست، بلکه باد گرم آزار دهنده ای توسط اسپلیت در فضا پخش می شود. در این گونه مواقع باید به سرعت مشکل را ریشه یابی کرده و علت خنک نکردن کولر گازی تان را متوجه شوید.

در هر صورت به یاد داشته باشید که اگر در استفاده از وسیله تان بی احتیاطی کنید یا به سرویس دوره ای کولر گازی اهمیت ندهید، دیر یا زود انواع و اقسام مشکلات برای اسپلیت اتفاق می افتد که خنک نکردن هوا تنها یکی از آنها است. البته دلایل خرابی کولر گازی و تولید باد گرم بسیار متنوع است و به همین دو مورد فوق محدود نمی شود. اگر کولر شما هم با این مشکل مواجه شده، در ادامه مطلب همراهمان باشید تا دلایل این معضل را شرح داده و راهکاری برطرف کردن آن را توضیح دهیم.

چرا کولر گازی خنک نمی کند

چه راه هایی برای جلوگیری از تولید باد گرم توسط کولر گازی وجود دارد؟

هیچ کس دوست ندارد که در وسط تابستان از خنکای دلپذیر کولر بی بهره باشد. متاسفانه اما مشکل در تولید باد سرد چندان اجتناب ناپذیر نبوده و از میان کسانی که سفارش تعمیرات کولر گازی را اپلیکیشن اسپارد ثبت می کنند، بیشترین تقاضا در جهت رفع ایراد در قدرت خنک کنندگی دستگاه است. با این وجود اگر به سرویس دوره ای دستگاه اهمیت دهید، از متخصصان زبده در نصب دستگاه استفاده نمایید و مطابق این راهنما در استفاده از کولر مراقبت های لازم را انجام دهید (مثل شستشوی فیلتر، تنظیم ترموستات و چک کردن لوله ها و شلنگ ها)، احتمال وقوع اشکال به حداقل می رسد.

البته برند کولر گازی عامل تاثیرگذار دیگری در قدرت خنک کنندگی دستگاه است که نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید. به هر صورت اگر مشاهده کردید که کولر مثل سابق هوا را خنک نمی کند، به سرعت به دنبال پیدا کردن علت بروید.

علت خنک نکردن کولر گازی به چه مواردی مربوط می شود؟

دلایل عمده ای در کاهش توان دستگاه نقش داشته و موجب تولید باد گرم می شوند. مهمترین این دلایل به شرح زیر هستند:

۱- کثیف بودن فیلتر‌ها

از دلایل اصلی تولید باد گرم توسط دستگاه کثیف بودن فیلترها است.  توجه داشته باشید که فیلترها یکی از قسمت‌ های مهم در اسپلیت ها هستند، و وظیفه اصلی شان انتقال هوا بین دستگاه و محیط بیرونی است. بدین ترتیب اگر این هوای انتقالی آلوده باشد، پس از مدتی فیلتر‌ها کثیف می‌ شوند. در صورتی هم که این فیلتر‌ها پس از مدتی تعویض یا شسته نشود، عملکرد دستگاه مختل می شود.

۲- خراب بودن موتور کولر

نظرات کاربران سرویس کولر گازی

درخواست تعمیر کولر گازی

نیم سوز شدن و یا سوختن کولر نیز می تواند موجب تولید باد گرم توسط این دستگاه شود. اگر به خرابی کولر دستگاهتان مشکوک شدید، حتما کولر را به سرعت خاموش کنید و برای برطرف ساختن مشکل (تعمیر و یا تعویض موتور) از متخصص این حوزه کمک بخواهید.

دلیل خنک نکردن کولر گازی

۳- قدرت پایین دستگاه

بسیاری از افراد هنگام خرید کولر گازی به فضایی که قرار است اسپلیت در آن قرار بگیرد هیچ دقتی نمی کنند. دقت کنید که بین توان دستگاه و متراژ فضا رابطه مستقیم وجود دارد و هرچه محیط بزرگتر باشد، قدرت کولر نیز باید بیشتر باشد. در نتیجه اگر برای محیطی بزرگ از یک کولر معمولی استفاده کنید، اسپلیت مدام کار می کند تا دمای محیط را به حد تعیین شده برساند. به این ترتیب اسپلیت نه تنها فضا را خنک نمی کند، بلکه احتمال یخ زدن کولر گازی نیز وجود خواهد داشت.

۴- تمام شدن گاز کولر گازی

گاز کولر کازی مستقیما در تولید باد خنک نقش دارد و هرگونه ایرادی در آن می تواند علت خنک نکردن کولر گازی باشد. در واقع اگر به هر دلیلی گاز کولر تمام شود، احتمال تولید باد گرم بسیار بالا می رود. در این رابطه در سرویس های دوره ای حتما باید میزان شارژ گاز کولر را بررسی کنید تا در صورتی که گاز آن رو به اتمام است، حتما شارژش کنید.

۵- خراب شدن مقاومت گرمایی

قطعه مقاومت گرمایی وظیفه تنظیم دما و ارسال سیگنال به کمپرسور برای روشن شدن کولر را برعهده دارد. اگر به مرور زمان از شدت سرمای کولر گازی تان کم شد، حتما مقاومت گرمایی آن را بررسی کنید.

۶- خراب شدن خازن اسپلیت

اگر خازن کولر گازی عیب پیدا کند، کمپرسور کولر هم کار نخواهد کرد. در این صورت در هر لحظه باید منتظر تولید باد گرم باشیم. در همین رابطه در سرویس دوره ای حتما ظاهر خازن ها را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا از نظر ظاهری سالم هستند یا خیر. البته ممکن است که خازن ظاهرا سالم باشد ولی در واقع خراب باشد. برای اطمینان از این امر باید خازن را با ولتاژ مستقیم بررسی کنید.

۷- خرابی فن دستگاه

فن کولر گازی در انتقال جریان هوا نقش دارد (مثل فیلترها). در صورتی که این قطعه خراب شود (مثلا حشره ای وارد آن شود، به مرور زمان مستهلک شود و یا آرام کار کند) جریان هوا به خوبی انتقال پیدا نکرده و کولر گازی نمی تواند باد سرد تولید کند.

۸- کیپ شدن مسیر گاز در لوله ها

گرفتگی و انسداد در مسیر گاز از جمله شیرها، شلنگ ها، لوله مویی و لوله مسی رفت و برگشت کولر نیز می تواند از جمله دلایل خنک نکردن کولر گازی باشد. اگر مدار کولر را با ازت شستشو دهید، معمولا این مشکل پیش نخواهد آمد. هرچند که برای رفع قطعی مشکل بهتر است که از تکنسین ماهر کمک بگیرید.

باد گرم کولر گازی

۹- خرابی ترموستات کولر گازی

کولر گازی به طور اتوماتیک روشن و خاموش می‌ شود. در همین راستا قبل از راه‌ اندازی کولر باید دمای مدنظرتان را برای وسیله تعریف کنید، تا در صورت افزایش دمای محیط به بالاتر از مقدار تعیین شده، کولر روشن شود. در این فرایند دماسنج و ترموستات سیگنال‌ هایی را به کمپرسور ارسال می‌ کنند، تا بتواند دمای محیط را تشخیص داده و در صورت لزوم کولر را روشن کند. اما اگر ترموستات خراب شود، کل این فرایند با اختلال روبرو شده و محیط خنک نمی شود.

عواملی که بالاتر ذکر کردیم، تنها بخشی از مجموعه عواملی بودند که می توانند عملکرد کولر را با اختلال روبرو کرده و موجب تولید باد گرم شوند. به جز آنها، عواملی مثل محل نامناسب نصب پنل خارجی ( در صورتی که کندانسور و کمپرسور کولر در معرض تابش مستقیم آفتاب برای مدت طولانی قرار بگیرند)، استهلاک زیاد دستگاه در اثر طول عمر بالا (به طور میانگین هر سال ۵ درصد از عملکرد کلی کولر افت می کند)، نشت گاز مبرد و خرابی برد دستگاه نیز می تواند در کاهش قدرت خنک کنندگی دستگاه موثر باشد.

قبل از اینکه به بخش بعدی برویم پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در رابطه با کولر گازی ماشین تهیه کرده ایم را نیز از دست ندهید.

دلیل خنک نکردن کولر گازی سالم چیست؟

گاهی اوقات دیده شده که علیرغم وضعیت کاملا سالم کولر گازی، محیط باز هم خنک نمی شود و این سوال برای شما پیش می آید که چرا کولر گازی خنک نمی کند. در اینگونه مواقع عیب از کولر نبوده و به جای تعمیر آن، باید از انتخاب نادرست خود در هنگام خرید دستگاه و گرمای هوا شکایت کنید! برای اینکه دچار اینگونه مشکلات نشوید، به توصیه هایی که در ادامه این مطلب برایتان نوشته ایم توجه کنید.

حتما در هنگام خرید با فروشنده مشورت کرده و مساحت فضایی را که قرار است از کولر استفاده شود، برای وی شرح دهید. توجه کنید که هر کولر، قدرت مشخصی دارد که براساس آن می‌تواند فضای مشخصی را خنک کند، در نتیجه هنگام خرید دستگاه حتما به این مسئله توجه داشته باشید.

از سوی دیگر، گرمای هوا را به هیچ عنوان دست کم نگیرید. به خصوص در کشورمان مناطقی وجود دارند که شرایط آب و هوایی طاقت فرسایی داشته و تابستان هایی بسیار داغ را سپری می کنند. در چنین شرایطی یک کولر به تنهایی جواب نداده و برای آنکه هوا خنک شود و فشار کمتری به اسپلیت وارد بیاید، باید از حداقل دو کولر قدرتمند استفاده کنید.

همچنین توجه داشته باشید گاهی ممکن است کولر گازی در حالی که فضای منزل را خنک می کند هوای نامطبوعی ایجاد کند که برای حل این مشکل باید علت بوی بد کولر گازی را تشخیص دهید و سپس نسبت به رفع آن مشکل اقدام کنید.

سرویس کولر گازی

حرف آخر اسپارد

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، فرقی ندارد بهترین برند کولر گازی کدام است یا آنکه چه اسپلیتی بی کیفیت است، زیرا علت خنک نکردن کولر گازی در همه مدل ها تقریبا یکسان است. در همین رابطه به عنوان یک دستورالعمل کلی، اگر اسپلیت خنک نمی کند و باد گرم می زند، دستگاه را خاموش کرده و به دنبال علت سرد نشدن باد کولر باشید. اگر هم خودتان نمی توانید مشکل دستگاه را برطرف کنید، حتما از متخصصین زبده اسپارد که سال ها در این حوزه تجربه کسب کرده اند، کمک بگیرید تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر
درخواست تعمیر کولر گازی