سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر

در سال های اخیر استفاده از برندهای مختلف کولر گازی به تدریج افزایش یافته و بیش از گذشته مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. سردی کنندگی قوی، ایجاد خنکای مطبوع، صدای پایین، راحتی در استفاده و … تنها بخشی از مزایایی هستند که رونق بازار کولرهای گازی را موجب شده اند. با این وجود اما این نوع از کولرها بدون عیب نبوده و در طول زمان ممکن است با مشکلات گوناگونی روبرو شوند.

یکی از رایج ترین این مشکلات، استشمام بوی نامطبوع از کولر گازی است که دلپذیر بودن سردی ایجاد شده توسط آن را به کلی از بین برده و فضا را غیرقابل تحمل می کند. این بوی ناخوشایند دلایل مختلفی داشته که برخی از آنها خطرناک بوده و در نتیجه در اسرع وقت باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. به همین جهت در مطلب پیش رو ضمن پرداختن به دلایل بوی بد کولر گاری، از راهکارهای رفع آن هم سخن گفته ایم. با ما همراه باشید.

علت های بوی بد کولر گازی

علت بوی نامطبوع کولر گازی را به راحتی از نوع آن می توان تشخیص داد. در معنای بهتر، انواع مختلفی از بوی بد کولر ممکن است به مشام برسد که عبارتند از:

علت بوی بد کولر گازی

بوی سوختگی

استشمام این نوع بو معمولا به معنای وجود مشکلی جدی در کولر بوده و نشان از سوختگی یکی از قطعات یا بخشی از سیم کشی های داخلی آن می باشد. وجود مشکل در فن یا کمپرسور نیز می تواند این بو را ایجاد کند. برای رفع بوی بد کولرگازی در این حالت می ‌توانید کولر را به مدت نیم ساعت روشن بگذارید. اگر این بو رفع شد وجود گرد و غبار در سیستم باعث بروز مشکل بوده است (به خصوص اگر کولر تازه خریداری شده است احتمال این مورد بالا است). اما در صورت ادامه پیدا کردن، علت بوی بد کولر گازی مربوط به اجرای داخل آن از جمله موتور کولر و یا سیم‌کشی آن است. در این صورت بهتر است از فردی متخصص در حوزه سرویس تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.

بوی باروت

در‌صورتی‌که احساس کردید از کولر گازی شما بویی مانند بوی باروت در محیط پخش می ‌شود، دلیل آن می ‌تواند در اتصالی در مدار و یا سوختگی موتور و یا فن کولر گازی نهفته باشد. در این حالت بهتر است که هرچه سریع تر کولر را خاموش کرده و حتما به کمک یک متخصص به رفع مشکل بپردازید. در این رابطه می توانید روی مجموعه اسپارد که با کمک صدها متخصص مشغول خدمت رسانی به شهروندان تهرانی است، حساب باز کنید.

بوی کپک

این مشکل یکی از شایع ترین ها در بین انواع کولر است. اگر از کولر گازی شما هم بوی کپک و قارچ به مشام رسید، احتمال وجود کپک در آن وجود دارد، زیرا رطوبت بالا در این وسیله می تواند منجر به ایجاد کپک و قارچ در کولر گازی شود. اقداماتی مثل تعویض فیلترهای مربوط به سیستم تهویه، بررسی نشتی در مجرا و برنامه ریزی های سالانه مناسب برای تمیز کردن کولر گازی می توانند به برطرف کردن این مشکل کمک شایانی کنند.

نظرات کاربران سرویس کولر گازی

درخواست تعمیر کولر گازی

همچنین در نظر داشته باشید که بهترین راه برای محافظت از بهداشت کولر گازی و جلوگیری از تشکیل کپک، استفاده از سیستم های رطوبت گیر است که منجر می شود کولر گازی شما عملکرد بهتری داشته و در سلامت بالاتری کار کند. این رطوبت گیرها مستتقیما به سیستم HVAC کولر متصل می شوند و به صورت اتوماتیک رطوبت اضافه را از هوا حذف می کنند. در نظر داشته باشید که این بو در بلند مدت به بروز مشکلات تنفسی برای ساکنین ساختمان منجر خواهد شد، از این رو پیشنهاد می کنیم با کم ترین تاخیر نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

بوی اسپلیت

بوی تخم‌مرغ فاسد و یا گوگرد

چنین بویی معمولا خبر از نشت گاز می دهد. در رابطه با اینکه چرا نشت گاز کول باید چنین بویی دهد باید عنوان کرد که گاز کولر به صورت عادی بی بو است اما شرکت ‌های سازنده این کولرها موادی به آن اضافه می‌ کنند که ناخوشایند بوده و از این طریق مردم سریعا از نشت گاز مطلع شوند. بنابراین اگر بویی مانند بوی تخم‌مرغ فاسد ار کولرتان به مشامتان می ‌رسد به‌ هیچ‌ عنوان آن را نادیده نگیرید. در چنین مواقعی به‌سرعت علت بوی کولر گازی خود را بررسی کنید و به دنبال رفع آن باشید. توجه داشته باشید که انتشار گاز می ‌تواند سطح هوشیاری شما را پایین بیاورد و یا حتی منجر به مرگ شود. در این حالت برای رفع بوی بد کولر گازی ابتدا تمامی پنجره ‌ها را باز کنید و بعد از خاموش کردن فوری کولر، از یک متخصص این حوزه کمک بگیرید.

بوی دود سیگار

کشیدن سیگار در خانه  نیز یکی دیگر از علت های بوی بد کولر گازی است، زیرا دود سیگار می تواند در فیلتر و اواپراتور کولر انباشته شود. به همین دلیل ممکن است هنگامی که سیستم تهویه مطبوع را روشن شود، بوی سیگار انباشته شده متصاعد شده و فضا را نامطبوع می کند. تعویض فیلتر، تمیز کردن کولر گازی به صورت منظم (ترجیحا با مشورت متخصص این حوزه) و کشیدن سیگار در خارج از منزل و هوای باز می تواند این مشکل را برطرف سازد.

بوی دود اگزوز

بوی اگزور معمولا نشان از نشتی روغن موجود در کولر دارد. از این روغن برای نرم تر و بهتر عمل کردن اجزای داخلی کولر از جمله موتور استفاده می شود. بوی اگزور معمولا از نشتی این روغن خبر داده و کمک گرفتن از متخصص را ضروری می سازد.

بوی جوراب و پا

بوی بد کولر گازی که شبیه به بوی جوراب و پای انسان در زمانی است که ساعت ها در کفش مانده، دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آنها مسدود شدن لوله کندانس، کثیف بودن کویل‌ها و همچنین راکد شدن آب درون کولر است که با یک نظافت حرفه ای و اصولی از بین می ‌رود.

رفع بوی بد کولر گازی

بوی زباله یا ادرار، مدفوع و یا لاشه حیوان مرده

با توجه به اینکه پنل خارجی کولر گازی در فضای آزاد قرار می گیرد، این احتمال وجود دارد که زباله در آن جمع شده، ادرار برخی حیوانات به آن وارد شود و یا برخی از موجودات کوچک مثل موش وارد آن شده و به نوعی همان جا دفن شوند. از این رو بررسی کولر به منظور جلوگیری از ورود آسیب به اجرای داخلی اش، توصیه می شود.

بوی استون

استشمام این بوده هشداردهنده بوده و می تواند نشان دهنده خطر بزرگی برای سلامتی شما باشد. به احتمال بالا بوی مشابه استون به دلیل نشت گاز فریون داخل کولر گازی است. نشتی گاز کولر گازی می تواند باعث گلو درد و سرفه های شدید و همچنین احساس خفگی شود. در این گونه مواقع سریعا پنجره ها را باز کنید و با سرویس کارکولر گازی تماس بگیرید.

چگونه بوی بد کولر گازی را برطرف کنیم؟

تا به اینجا با دلایلی که می تواند منجر به تولید بوی نامطبوع از کولر گازی شود آشنا شدیم و مختصرا در رابطه با راهکارهای رفع آنها سخن گفتیم. در ادامه اما بار دیگر چند روش موثر در برطرف کردن انواع بوی ناخوشایند کولر گازی را بررسی می کنیم:

تمیز کردن فیلتر های گرد و غبار کولر گازی

همانطور که گفتیم ماندن و راکد شدن انواع مواد و فضولات  در فیلترهای کولر می تواند باعث ایجاد بوی ناخوشایند شده و از این جهت نیاز است تا نسبت به نظافت آنها اقدام کرد. برای پاک کردن و شستن فیلترهای کولر گازی و همچنین مجراهای آن بهتر است از پاک ‌کننده کفی استفاده کرده و بگذارید حدود پانزده دقیقه روی سطح آن بماند تا کثیفی ‌ها و چربی ‌ها کامل پاک شوند و بعد با آب کاملا سطح آن را بشویید .

همچنین می توانید فیلتر کولر گازی را از طریق موارد طبیعی هم تمیز کنید. برای این کار کافی است با آب داغ و صابون دوباره آ‌نها را تمیز کنید یا محلول سفیدکننده‌ رقیق با نسبت ‌های ۱ به ۱۰ در آن بریزید. ضدعفونی کننده ‌های مختلف هم گزینه ‌های مناسبی هستند که به سرعت می توانند کپک ها و سایر مواد اضافی موجود در این فضا را پاکسازی کنند.

برطرف کردن بوی کولر گازی

تمیز کردن لوله کندانس و تشت تخلیه

گاهی اوقات عامل بوی بد در لوله ها پنهان شده است. برای تمیز کردن این لوله ‌ها می ‌توانید سفیدکننده، آب داغ یا سرکه سفید (حتما رقیق باشد) را با فشار از داخل این آنها عبور دهید تا قارچ ‌ها و کپک ‌ها از بین بروند. فراموش نکنید که آب و محیط مرطوب، بهترین محیط برای رشد میکروب است پس قبل از بستن دوباره کولر اجازه بدهید لوله ‌ها کاملا خشک شوند.

اما اگر این کار را انجام دادید و بوی بد همچنان استشمام می شد، تشت یا سینی تخلیه را بردارید و آن را با آب داغ و صابون تمیز کنید و سپس خشک نمایید. برای انجام این کار همچنین می ‌توانید از محلول سفیدکننده‌ رقیق یا سرکه سفید هم استفاده کنید.

سرویس دوره ای و شستشوی کولر گازی

ما هر اندازه هم که در رابطه با شیوه های نظافت کولر گازی بگوییم اما نمی توانیم اهمیت سرویس دوره ای را ذکر نکنیم. سرویس دوره ای باعث می شود تا هر گونه عیب و ایرادی که در کولر وجود دارد برطرف شده و هر ماده اضافی‌ای از آن زدوده شود. از این رو از اهمیت سرویس کولر غافل نشوید در هر صورت قبل از آغاز به کار کولر در فصل کم، حتما یک بار نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

حرف آخر اسپارد

همانطور که اشاره کردیم، مهم ترین کار در طول دوره فعالیت کولر گازی، انجام سرویس دوره ای است. امری که استهلاک کولر را کاهش داده، باعث طول عمر آن شده و موجب می شود هر ایرادی بلافاصله برطرف شود. در همین جهت توصیه می کنیم به کمک متخصصین سرویس کولر گازی، نسبت به انجام سرویس دوره ای کولر خود در مواقع مناسب اقدام نمایید.

سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر
درخواست تعمیر کولر گازی