خدمات آشپزی

  • رعایت کامل اصول بهداشتی
  • ضمانت حفظ حریم شخصی

در کنار اهمیت مذهبی و معنوی ماه رمضان، نکته‌ای که این ایام را از بقیه ماه‌های سال متمایز می‌کند طعم خوش خاطرات کودکی و یادآوری سفره‌های سحری و افطار و صدای دلنشین اذان و جمع شدن اعضای خانواده دور هم است. البته به عنوان یک بزرگسال روزه داری در طول یک روز کاری شاید بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. برای حفظ سلامتی بدن و پاسخگویی به نیازهای آن باید به نحوه تغذیه در این ماه دقت کرد. چه در سحری و چه در افطار باید از وعده های غذایی بخصوصی در این ماه مبارک استفاده کنید. برای آشنایی با نکات مهم در این خصوص و پاسخ دادن به سوالات مهم “سحری چه بخوریم؟” و “افطار چه بخوریم؟” در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید.

روزه داری چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

پیش از پرداختن به دیگر نکات مهم و پاسخ دادن به سوال “افطار چه بخوریم؟” لازم است با تاثیرات روزه بر بدن از نظر علم تغذیه آشنا شویم. خوردن سحری به شما کمک می‌کند برای چند ساعت اول روز احساس گرسنگی و ضعف نداشته باشید. بعد از این چند ساعت است که بدن شما سراغ استفاده از ذخیره کربوهیدرات موجود در کبد و ماهیچه‌‌ها و همچنین ذخایر چربی می‌رود.

بدن شما نمی‌تواند آب را ذخیره کند. به همین دلیل کلیه‌ها سعی می‌کنند تا حد امکان از خروج آب از طریق ادرار جلوگیری کنند. با این وجود با تعریق، ادرار و حتی تنفس باز هم در حال از دست دادن آب هستید. بر اساس نوع آب و هوا و همچنین ساعات روزه‌داری، اکثر روزه‌داران بیش‌تر از احساس گرسنگی و ضعف، احساس عطش و تشنگی دارند که ممکن است منجر به سردرد، خستگی و از دست دادن دقت و تمرکز شود.

هر چند این احساس خستگی و عطش برای یک فرد سالم خطرساز نیست اما اگر عادت دارید بدون خوردن سحری روزه بگیرید و یا با غذاهای چرب و سنگین روزه‌تان را باز کنید، قطعا در حال آسیب زدن به بدن و سلامتی‌تان هستید. پس حتما باید پاسخ مناسبی برای سوال “سحری چه بخوریم؟” پیدا کنید!

تاثیر روزه داری بر بدن

افطاری چی بخوریم؟ نکات تغذیه‌ای برای بازکردن روزه!

بهترین خوراکی برای باز کردن روزه‌تان، خرماست. چند دقیقه قبل از اذان یک لیوان آب جوش برای خودتان بریزید و بعد از اذان با آب گرم و خرما روزه‌تان را افطار کنید. سعی کنید برای هر وعده افطار از سوپ‌های گرم و سبک (بدون خامه و چربی) و سالادهای متنوع استفاده کنید. مصرف سبزیجات، عدس، جو و مرغ در قالب سوپ یا سالاد به بازیابی منایع انرژی بدنتان کمک می‌کند.

نکته‌ای که هنگام صرف افطار نباید فراموش کنید آن است که معده‌تان برای ساعت‌ها خالی بوده و هر چه از غذاهای سبک‌تر برای شروع افطار استفاده کنید، به معده‌تان زمان بیش‌تری برای هضم غذا می‌دهید. پس به هیچ‌عنوان به بهانه گرسنگی زیاد، سراغ غذاهای برنجی و سنگین برای باز کردن روزه‌تان نروید.

نظرات کاربران خدمات آشپزی

درخواست آشپزی در منزل

حالا کم کم می‌توانید سراغ غذای اصلی بروید. غذایی که بهتر است دارای کربوهیدرات و پروتئین باشد. برنج، نان، پاستا، گوشت مرغ یا ماهی منابع خوبی برای کربوهیدرات و پروتئین هستند. اگر از نان و برنج سبوس‌دار استفاده کنید که چه بهتر! بهتر است هنگام چیدمان میز برای مهمانی های افطاری نیز این نکات را رعایت کنید!

افطاری چی بخوریم؟

نکات طلایی در پاسخ به سوال “سحری چه بخوریم؟”

  • روزه‌تان را با خرما باز کنید.
  • در وعده افطار، انواع سوپ‌های گرم و سالادهای مقوی را جای دهید.
  • تا حد امکان از غذاهای منجمد و سرخ شده دوری کنید. همچنین به جای سرخ کردن و تفت دادن مواد غذایی، بهتر است آن‌ها را کبابی یا گریل کنید.
  • خوردن شکلات و شیرینی را در ماه رمضان فقط به مهمانی‌های افطار محدود کنید. زولبیا و بامیه به هیچ‌عنوان با بدن شما مهربان نیستند!

از افطار تا سحری چه بخوریم؟

زمان خواب اکثر افراد در ماه رمضان دستخوش تغییر می‌شود. بعضی‌ها دیرتر می‌خوابند و بعضی‌ها زودتر بیدار می‌شوند. به هر حال در فاصله بین افطار تا سحر، هر زمان احساس گرسنگی کردید، سراغ خوراکی‌های مفید و سالم بروید. اگر می‌توانید حدودا دو ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوید و همه وسایل موردنیاز برای میز و خوراکی‌های متنوع را آماده کنید. مصرف مایعات مثل آب و شربت خاکشیر را فراموش نکنید.

برای سحری چه بخوریم؟

روزه گرفتن بدون خوردن سحری، خطرناک‌ترین کاری است که می‌تواند با بدنتان بکنید. حتما از شب قبل به فکر سحری‌تان باشید. نیازی نیست چند نوع غذای مختلف برای وعده سحری تدارک ببینید. کافیست نکات ضروری که ما در پاسخ به سوال سحری چه بخوریم در ادامه این مطلب آورده‌ایم را رعایت کنید:

  • یک غذای اصلی انتخاب کنید که نه چرب و سنگین باشد و نه ترش یا ملس (مثل فسنجان یا مرغ ترش و…).
  • هر لقمه از غذا را به آرامی بجوید و بین غذا آب ننوشید.
  • بعد از خوردن سحری، حتما مسواک بزنید.
  • خوردن کمی عرق نعنا بعد از سحری هم از عادات خوبی‌ست که پیشنهاد می‌کنیم تجربه‌اش کنید.

بعد از اذان صبح و مناجات، سعی کنید کمی بیدار بمانید. مثلا با خواندن کتاب یا مجله خودتان را سرگرم کنید. هر زمان دیگر احساس سنگینی بعد از غذا خوردن را نداشتید، می‌توانید دوباره برای چند ساعت استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ جو خانگی و خوشمزه! ۲ دستورپخت لذیذ!

برای سحری چه بخوریم؟

بهترین وعده های غذایی برای سحری چیست؟

پیش‌تر با تعدادی از نکات ضروری در در پاسخ به سوال “سحری چه بخوریم؟” آشنا شدیم. حالا می خواهیم با اسامی این وعده های غذایی مهم آشنا شویم. هریک از این مواد غذایی در روزه داری آسان تر شما را یاری خواهند کرد بدون اینکه به سلامت بدن شما آسیب برسانند. از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخم مرغ برای سحری

در پاسخ به سوال “سحری چه بخوریم؟” بهتر است دنبال گزینه هایی باشید که شما را مدت بیشتری سیر نگه دارد. یکی از این موارد تخم مرغ است که با تامین پروتئین و انرژی در سیر ماندن تا زمان افطار بسیار موثر است.

مرغ و ماهی در ماه رمضان

گوشت مرغ با تامین انرژی و گوشت ماهی با خواص نشاط آور گزینه مناسبی برای سحری و همینطور افطار هستند. فقط توجه داشته باشید که سرخ کردن این دو مورد ممکن است نتیجه عکس به همراه داشته باشد به همین دلیل بهتر است این مواد مغذی را به صورت آبپز و همراه با سبزیجات میل کنید.

مرغ و ماهی علاوه بر سوال سحری چه بخوریم در پاسخ به سوال افطاری چه بخوریم نیز مناسب هستند. برای درست کردن غذاهای لذیذ با این دو مورد می توانید از خدمات آشپزی در منزل نیز کمک بگیرید. خدمات مهمانداری نیز می توانند در این ماه از بار خستگی شما بکاهند.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه و سبزیجات همیشه برای بدن ضروری هستند و در ماه رمضان نیز نباید مصرف آن ها را پشت گوش انداخت. پس حتما در وعده سحری خود میوه های آبدار و تازه مصرف کنید تا در طول روز ویتامین و دیگر املاح بدن به خوبی تامین شود.

آجیل ها دوست معده شما!

از دیگر مواد غذایی برای سیر ماندن و تامین انرژی تا زمان افطار، مغزهای مختلف هستند. می توانید آجیل را همراه با شیر گرم و یا ماست نیز میل کنید تا از تاثیرات فوق العاده آن در ماه رمضان بهره‌مند شوید!

سحر چه بخوریم

سخن پایانی اسپارد!

امروزه می توانید با استفاده از نظرات متخصصین تغذیه علاوه بر اینکه به داشتن روزه داری آسان‌تر از آسیب رسیدن به بدن خود نیز جلوگیری کرده و از فواید روزه گرفتن بهره‌مند شوید. مواد غذایی و دیگر نکاتی که برای سوال “سحری چه بخوریم؟” در مقاله بالا بررسی شد به خوبی به نیازهای تغذیه‌ای شما پاسخ خواهد داد.

شما چه پیشنهاداتی برای غذاهای ماه رمضان دارید؟ به نظر شما چه وعده های غذایی دیگری برای افطاری و سحر مناسب خواهد بود؟

پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده