پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده

سفره غذا محل جمع شدن اعضای خانواده در روزهای معمولی و گردهمایی با دوستان و سایر اقوام در مناسبت های خاص است. برای دلپذیر تر شدن این ساعات، لازم است وسایل مورد نیاز در سفره را به صورت اصولی در کنار هم بچینیم. علاوه بر وسایل اصلی مورد نیاز در سفره، استفاده از وسایل تزئینی در میز غذاخوری نیز لازم است. به خصوص اگر بخواهید برای مناسبتی رسمی و ویژه میز غذا بچینید، اهمیت استفاده از لوازم تزئینی بیشتر می شود.

در ادامه این متن به بررسی لوازم ضروری مورد نیاز در میز غذاخوری خواهیم پرداخت. سپس تفاوت چیدمان میز غذای رسمی و روزمره را نیز بیان خواهیم کرد. اگر می خواهید کامل ترین اطلاعات در مورد وسایل مورد نیاز در سفره و میز نهار خوری را دریافت کنید، در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید.

وسایل ضروری در چیدمان میز غذاخوری

برای چیدمان میز غذاخوری در یک مناسبت های رسمی چه وسایلی لازم است؟

در روزهای عادی که با خانواده سر سفره غذا جمع می شویم، وسایل مورد نیاز از جمله کارد و چنگال و لیوان و … را به صورت معمولی روی سفره می چینیم. ممکن است در این روزها سفره غذا را با عجله و بدون توجه به اصول خاصی آماده کنیم اما در مناسبت های رسمی بهتر است اصول ویژه ای را رعایت کرد. این نکات تنها محدود به وسایل ضروری غذا خوری نیستند بلکه وسایل تزئینی و دکوری را نیز شامل می شوند. در ادامه این مطلب وسایل لازم برای چیدمان میز رسمی و نحوه چیدمان هر یک از این لوازم را بررسی خواهیم کرد.

نحوه چیدمان رسمی کارد، چنگال و قاشق ها

کارد و چنگال و انواع قاشق ها اجزای اصلی انواع میز های غذا هستند. در چیدمان غیر رسمی معمولا قاشق و جنگال کنار یکدیگر و درون بشقاب قرار می گیرند. در چیدمان رسمی برای زیبایی بیشتر سفره لازم است این وسایل با اصول خاصی در کنار یکدیگر قرار داده شوند. این اصول عبارت اند از:

  • کارد را در سمت راست بشقاب قرار دهید.
  • لبه تیز کارد باید به سمت بشقاب باشد.
  • قاشق را در سمت راست کارد قرار دهید.
  • چنگال را سمت مخالف کارد و قاشق یعنی در سمت چپ بشقاب قرار دهید. بهتر است دو نوع چنگال در دو سایر مختلف در سفره قرار دهید. یکی از آن ها برای غذا و دیگری برای سالاد است.
  • کارد، چنگال و بشقاب باید فاصله ای ۲ تا ۲.۵ سانتی متری از لبه میز نهار خوری داشته باشند.
  • اگر غذای سرو شده نیاز به کارد ندارد، لازم نیست آن را روی میز قرار داده و سفره را شلوغ کنید.
  • در صورت نیاز نبودن به کارد، چنگال را در سمت راست و کنار قاشق قرار دهید.
  • قاشق و یا چنگال مخصوص دسر را فراموش نکنید. این قاشق و چنگال را بهتر است در قسمت بالای بشقاب و جدا از سایر موارد قرار دهید.

چیدمان بشقاب ها در میز غذاخوری رسمی

نحوه قرار گیری بشقاب ها در میز غذاخوری

از دیگر اجزای ضروری هر چیدمان سفره غذاخوری بشقاب ها هستند. معمولا بیشتر افراد برای داشتن میز غذای رسمی سراغ سرویس های بشقاب لوکس خود می رود. اگر دوست دارید این فضا را کمی از حالت خشک خود بیرون آورده و به فضای صمیمی خانوادگی نزدیک کنید، می توانید بشقاب های لوکس خود را با بشقاب های ساده ترکیب کنید. علاوه بر این موارد لازم است به نکات ریز تری نیز توجه لازم را داشته باشید. مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • همانند کارد و چنگال، بشقاب ها را نیز با فاصله ۲ تا ۲.۵ سانتی متری از لبه میز نهار خوری خود قرار دهید.
  • بشقاب ویژه غذای اصلی را در مقابل صندلی ها قرار دهید.
  • بهتر است برای سوپ از بشقاب گود جداگانه‌ای استفاده کنید. بشقاب سوپ خوری را می توانید روی بشقاب تخت مخصوص غذای اصلی بگذارید.
  • معمولا در کنار سوپ و غذای اصلی، سالاد نیز سرو می شود. برای این منظور بهتر است از یک بشقاب کوچک استفاده کنید. این بشقاب را در قسمت بالا و سمت چپ سایر بشقاب ها قرار دهید.
  • چنانچه می خواهید فضای صمیمی تر ایجاد کنید، بهتر است کارد و چنگال را در کنار یکدیگر و در وسط بشقاب بگذارید.

چیدمان اصولی لیوان ها

نظرات کاربران پذیرایی و مهمانداری

درخواست نیروی پذیرایی-مهمانداری

قرار گیری لیوان ها در میز غذاخوری رسمی

حتما پیش از برگزاری میهمانی، تعداد نوشیدنی و نوع آن ها را مشخص کرده‌اید. با توجه به این مسئله تصمیم تعداد لیوان ها با شماست. بهتر است حداقل دو نوع لیوان را در سر سفره خود داشته باشید. معمولا یکی از لیوان ها برای نوشیدنی مورد علاقه میهمان و دیگری برای آب در نظر گرفته می شود. بیایید سایر نکات مربوط به قرار گیری لیوان ها در میز غذا خوری را بررسی کنیم:

  • بهتر است لیوان ها را در سمت راست بشقاب و بالای کارد و قاشق قرار دهید.
  • لیوان مخصوص نوشیدنی ها را در محلی نزدیک به بشقاب قرار دهید.
  • لیوان آب را کمی جلو تر از لیوان سایر نوشیدنی ها روی میز بگذارید.
  • با توجه به بشقاب ها و سبک میز خود می توانید از انواع لیوان های شیشه‌ای برای دکوراسیون میز غذا استفاده نمایید.

وسایل تزئینی میز غذاخوری شامل چه مواردی هستند؟

شاید اولین چیزی که به ذهن شما نیز می رسد، گل های طبیعی و یا گل های خشک روی سفره است. گل ها نیز از وسایل تزئیناتی میز نهار خوری هستند اما بهتر است آن ها را با موارد دیگری جایگزین کنید اما چرا؟ ممکن است شما از میهمانان خود شناخت کافی نداشته باشید. اگر فقط یکی از میهمانان به گرد گل و گیاه آلرژی داشته باشد، میهمانی شما به هم خواهد خورد. پس بهتر است از وسایل تزئیناتی دیگری که در ادامه این راهنما معرفی شده اند کمک بگیرید:

۱. شمع ها بهترین گزینه برای داشتن میز غذاخوری لوکس

شمع از وسایل دکوری برا میز غذاخوری

شمع ها علاوه بر روشنایی و ایجاد نور ملایم و لطیف در سفره، احساس آرامش خوبی را به افراد القا می کنند. بهتر است برای میز غذاخوری خود شمع هایی بدون اشک ریزی انتخاب نمایید. در انتخاب طرح و رنگ شمع ها، تم رنگی سفره خود را رعایت کنید. به طور کلی شمع های ساده تر برای میز غذاخوری بهترین گزینه هستند. اگر می خواهید هنر خود را بیشتر نمایش دهید با کمک مطلب ما در مورد آموزش ساخت شمع می توانید خودتان شمع های خوشبو بسازید.

۲. زیر بشقابی را در اولویت قرار دهید!

امروزه انواع مختلفی از زیربشقابی ها در بازار موجود است، از انواع کنفی گرفته تا زیربشقابی های چهل تکه و تریکو. زیر بشقابی از اجزایی است که در نگاه اول به چشم افراد می خورد؛ بنابراین باید تناسب رنگی خوبی با سایر وسایل مورد نیاز میز غذاخوری داشته باشد.

۳. رومیزی ها از اجزای تزئیناتی ضروری

رانر در چیدمان میز غذاخوری

برای انتخاب مناسب ترین رومیزی بهتر است ابعاد میز خود را اندازه گیری کنید. بر حسب استاندارد های دکوراسیون میز غذاخوری، رومیزی باید حدود ۲۵ سانتی متر از میز آویزان باشد. اگر می خواهد رنگ و طرح میزتان مشخص باشد، به جای رومیزی می توانید از انواع رانر ها استفاده کنید. ترکیب رانر های مدرن با شمع های وارمر گزینه بسیار خوبی برای چیدن یک میز غذاخوری لوکس است.

۴. سوفله خوری و اردور خوری ها وسایل تزئیناتی کاربردی

برای اینکه غذاها در طول میهمانی گرم بمانند، می توانید از ظروف سوفله خوری استفاده کنید. برای نظم دادن به میز غذا، اردور خوری ها نیز از دیگر ظروف کاربردی هستند. این ظروف علاوه بر کاربردی بودن جلوه بسیار شیک و زیبایی نیز به میز شما خواهند داد. در واقع این ظروف شما هستند که به سفره شما اصالت می بخشند.

۵. دستمال سفره از باید های هر میز غذا خوری

دستمال سفره در چیدمان میز غذاخوری

حتی در میز غذاخوری روزمره نیز بهتر است دستمال سفره را فراموش نکنید. در میزهای عادی می توانید از دستمال کاغذی نیز استفاده کنید اما برای میهمانی ها و دکوراسیون رسمی میز غذاخوری بهتر است از دستمال سفره ها کمک بگیرید. دستمال سفره های خود را می توانید از انواع کاغذی یا پارچه‌ای تهیه کنید. برای میزهای ساده بهتر است دستمال ها را تا زده و در زیر بشقاب و یا کارد و چنگال قرار دهید اما اگر می خواهید سفره‌ای کلاسیک تر داشته باشید بهتر است از انواع روش های تا زدن دستمال سفره استفاده کنید.

ابعاد، شکل و نور پردازی میز غذاخوری

آخرین مطلبی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد، شکل و اندازه و نور میزهای غذاخوری است. شاید به نظر مهم نرسد اما جالب است بدانید که این موارد نیز به اندازه وسایل مورد نیاز میز غذاخوری و سایر وسایل تزئینی حایز اهمیت هستند. برای مثال بهتر است میز غذاخوری در نزدیکی و مجاورت آشپزخانه قرار بگیرد تا سرویس دهی و پذیرایی از میهمانان به میز سریع تر و به آسانی صورت گیرد. مورد دومی که باید توجه کنید نور میز غذاخوری است. این نور یا باید از نور طبیعی آفتاب یا نور مناسب لوستر و چراغ ها تامین شود. مورد سوم تعداد نفرات و ابعاد میز مورد نظر است. بهتر است برای هر نفر ۶۰ سانتی متر عرض و حدود ۴۰ سانتی متر طول در نظر گرفته شود تا لوازم ضروری با فاصله مناسبی در دسترس میهمانان قرار گیرند.

نورپردازی میز غذاخوری

سخن پایانی!

در این مقاله ابتدا نحوه چیدمان مناسب لوازم و ظروف ضروری روی میزغذاخوری پراختیم. در کنار این موارد بهتر است لوازم دکوری و تزئینی نیز برای شیک تر جلوه کردن سفره در نظر گرفت. آخرین موردی که باید در نظر داشت نیز تعداد نفرات، ابعاد و نور پردازی میز غذاخوری است. در نهایت توجه داشته باشید که برگزاری مهمانی بدون کمک گرفتن از دیگران می تواند فشار زیادی را به میزبان وارد کند و باعث شود آداب مهمانداری درست به جا آورده نشوند. بنابراین بهتر است که گاهی از نزدیکان خود یا نیروهای حرفه ای مهمانداری کمک بگیرید تا مهمانی بی نقصی برگزار کنید. امیدواریم مطالب فوق شما در چیدمان بهترین میز های غذاخوری راهنمایی کرده باشند.

پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده
درخواست نیروی پذیرایی-مهمانداری