خدمات آشپزی

  • رعایت کامل اصول بهداشتی
  • ضمانت حفظ حریم شخصی

وقتی در مورد انواع سوپ‌ها حرف می زنیم مسلما یکی از گزینه های همیشگی و محبوب همه، سوپ جو است. بنابراین همه ما دوست داریم که یکبار برای همیشه طرز تهیه سوپ جو را یاد بگیریم و هر موقع از روز این غذای خوشمزه را حوس کردیم، برای خود و خانواده‌مان درست کنیم.

در این مقاله طرز تهیه دو نوع سوپ جو را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. اولی سوپ جو قرمز و دومی سوپ جو خامه‌ای است. برای بررسی دستور پخت این دو سوپ محبوب در ادامه با اسپارمگ همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سوپ جو قرمز برای ۴ نفر

  • جوپوست کنده یک لیوان
  • ۲/۱ سینه مرغ
  • ۲عدد هویج
  • ۲عدد پیاز
  • رب گوجه فرنگی، عصاره مرغ و مقداری جعفری
  • آبلیمو ترش، نمک، فلفل، روغن و زردچوبه به مقدار کافی

مواد لازم برای تهیه سوپ جو قرمز

مراحل تهیه سوپ جو قرمز

پس از تهیه مواد لازم، قدم های زیر را یک به یک طی کنید:

آماده کردن جو پوست کنده

در مرحله اول لازم جو را در آب بریزید و اجازه دهید تا به مدت یک شب خیس بخورد. اگر وقت کافی ندارید برای خیس کردن جو می توانید از آب جوش نیز به مدت چند ساعت استفاده کنید. به این ترتیب جو برای شروع پخت و پز آماده می شود.

پختن جو

در دومین مرحله از طرز تهیه سوپ جو، جوها را به خوبی بشویید و درون یک قابله بریزید. حدود ۴ تا ۵ لیوان آب در قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید. تا جایی که جو نیمپز شود باید روی حرارت بماند. توجه داشته باشید که جو معمولا سرریز شده و اجاق گاز را کثیف می کند. برای اینکه دیگر نیاز به تمیز کردن اجاق گاز نداشته باشید، درب قابلمه را به صورت نیمه روی آن بگذارید.

تفت دادن پیازها

در این حین که جو روی شعله گاز پخته می شود، یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و داخل یک تابه بریزید. پیش از ریختن پیازها در تابه مقداری روغن در آن ریخته و اجازه دهید کمی داغ شود. حالا می توانید بقیه مراحل را دنبال کنید.

پختن مرغ برای تهیه سوپ

نظرات کاربران خدمات آشپزی

درخواست آشپزی در منزل

در این مرحله از طرز تهیه سوپ جو، باید مرغ را آماده کنید. برای این منظور مرغ را به تابه پیازهای سرخ شده اضافه کنید. مقداری نمک، زردچوبه و فلفل نیز اضافه کنید. حالا کمی مرغ ها را در تابه تفت دهید. پس از اینکه سطح مرغ ها کمی تغییر رنگ داد، به اندازه ۲ لیوان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید تا آب به جوش آمده و مرغ ها پخته شود.

برای از بین بردن بوی بد مرغ می توانید مقداری برگ بو نیز اضافه کرده و پس از پختن مرغ ها آن ها را بردارید. علاوه بر این برداشتن کف روی تابه نیز به از بین رفتن بوی زخم مرغ کمک خواهد کرد.

مراحل تهیه سوپ جو قرمز

 

تفت دادن هویج به همراه پیاز

برای اینکه وقت را تلف نکنید، هنگام پخته شدن مرغ و جو در روی حرارت، شما نیز به آماده کردن هویج ها مشغول شوید. قبل از اینکه تفت دادن هویج را شروع کنید، پیاز باقیمانده را همانند مراحل قبلی به صورت نگینی خرد کرده و در داخل روغن داغ شده بریزید.

پس از کمی تفت دادن پیازها، هویج خرد شده به صورت نگینی را در قابلمه بریزید و همراه پیاز کمی سرخ کنید. در این مرحله هویج نباید کامل سرخ شود چون عطر و رنگ سوپ تغییر می کند. به مدت کوتاهی مواد را تفت دهید و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. رب نیز باید کمی تفت داده شود. حالا می توانید زیر اجاق را خاموش کرده و بروید سراغ سایر مواد موردنیاز برای طرز تهیه سوپ جو.

اضافه کردن مرغ به سوپ جو

پس از اینکه مرغ ها پخته شدند، آن ها را ریش ریش کرده و به همراه جو به قابلمه حاوی رب و هویج اضافه کنید. اجازه دهید سوپ به جوش آمده و به خوبی جا بیافتد. حالا آبلیمو را به سوپ اضافه کنید. سپس جعفری را نیز خرد کرده و در قابلمه بریزید.

البته برخی ترجیح می دهند جعفری را درون قابلمه نریخته و تنها برای تزئین سوپ از آن استفاده کنند. علاوه بر این توجه داشته باشید که مقدار استفاده از آبلیمو نیز نباید خیلی زیاد باشد و تنها برای عطر خوب سوپ به آن اضافه می شود. هنگام سرو می توانید آبلیمو ترش اضافی نیز به میهمانان خود تعارف کنید. می توانید نکات سرو غذا را با خدمات پذیرایی که برای میهمانی های بزرگ استفاده می کنید، در میان بگذارید.

مواد لازم برای تهیه سوپ جو سفید برای ۴ نفر

  • جوپوست کنده یک لیوان
  • ۲/۱ سینه مرغ
  • ۲عدد هویج
  • ۲عدد پیاز
  • عصاره مرغ و مقداری جعفری
  • آبلیمو ترش، نمک، فلفل، روغن و زردچوبه به مقدار کافی
  • کره، آرد و شیر به مقدار لازم
  • قارچ در صورت نیاز

مواد لازم برای تهیه سوپ جو سفید

 مراحل تهیه سوپ جو با شیر

طرز تهیه سوپ جو سفید نیز مشابه سوپ جو قرمز است. در واقع مراحل ابتدایی تا پخته شدن جو و مرغ با مدل پیشین یکسان است. تنها تفاوت این دو در سس سوپ است. در سوپ جو قرمز از رب گوجه فرنگی استفاده می شود، در حالیکه در این نوع از سوپ جو از شیر و یا خامه استفاده می شود.

پس از طی مراحل اولیه بر اساس قدم های زیر بروید سراغ آماده کردن سس سوپ جو سفید:

آماده کردن قارچ ها

اگر دوست دارید سوپتان قارچ نیز داشته باشد، آن ها را بشویید و خرد کنید. سپس کمی تفت دهید تا رنگشان کمی تغییر کند.

آماده کردن سس سوپ جو

توجه داشته باشید که برای آماده کردن سس سوپ شیر نباید خیلی سرد باشد، پس کمی قبل از آماده کردن سوپ شیر را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. حالا مقداری کره را داخل یک قابلمه ریخته و روی شعله اجاق قرار دهید.

پس از اینکه کره آب شد چند قاشق آرد را به آرامی اضافه کرده و تفت دهید. پس از اینکه رنگ آرد کمی تیر تر شد، شیر را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که رنگ آرد نباید خیلی تیره شود و بسوزد. در این مرحله از طرز تهیه سوپ جو سفید باید سس را به صورت مداوم هم‌بزنید تا آرد گلوله نشده و به کف ظرف نچسبد.

حالا که سس سوپتان آماده شد، می توانید آن را به سایر مواد اضافه کنید. در این مرحله قارچ ها را نیز به سوپ اضافه کنید. کمی صبر کنید تا سوپ به جوش آمده و اصطلاحا جا بیفتد. به این ترتیب سوپ جو شما آماده سرو و نوش جان کردن است.

 مراحل تهیه سوپ جو با شیر

نکات مهم در طرز تهیه سوپ جو و سرو کردن آن

  • برای اینکه سوپ جو سریع‌تر آماده شود، می توانید از قبل جو را پخته و در فریزر قرار دهید.
  • اگر می خواهید برای مهمانی ویژه‌ای سوپ جو آماده کنید، بهتر است از یک روز قبل‌تر آن را آماده کنید تا طعم بهتری به خود بگیرد. برای چنین میهمانی هایی می توانید از خدمات آشپزی در منزل نیز کمک بگیرید.
  • اگر در صورت بی توجهی سوپتان کمی شور شد، می توانید یک عدد سیب زمینی کوچک را داخل آن قرار دهید تا شوری آن گرفته شود.
  • برای غلیظ‌تر شدن سوپ جو می توانید دو قاشق آرد را داخل آب سرد حل کرده و داخل سوپ بریزید.
  • اگر عجله دارید و فرصت کافی برای پخت مرغ ندارید، از عصاره آماده مرغ استفاده کنید.
  • برای افزایش سرعت پختن سوپ و جلوگیری از ته گرفتن آن از جو پرک استفاده کنید.
  • در صورت علاقه و رنگی شدن سوپ می توانید از نخودفرنگی و ذرت آماده و کنسرو شده نیز آماده کنید.
  • اگر می خواهید به سوپ جو سفید خامه نیز اضافه کنید، مقداری از خامه را با سوپ داخل در یک ظرف جداگانه مخلوط کنید. بهتر است خامه سرد را به صورت مستقیم به سوپ اضافه نکنید.
  • برای طعم‌دار شدن مرغ و از بین رفتن بوی بد آن بهتر است از چندتا برگ بو استفاده کنید. علاوه بر این می توانید یک هویج یا سیب زمینی کوچک نیز در آب مرغ بیندازید تا بوی زخم آن از بین برود.

نکات مهم در طرز تهیه سوپ جو

سخن پایانی اسپارد!

در این مقاله طرز تهیه دو نوع سوپ جو را با یکدیگر بررسی کرده و نکات مهم در خصوص پخت و سرو آن را مرور کردیم. اگر اهل میان وعده های خاص و خوشمزه هستید پیشنهاد می کنیم حتما طرز تهیه پنکیک آمریکایی را نیز در مجله اسپارد مطالعه کنید. شما از چه ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن سوپ جو استفاده می کنید؟ سوپ موردعلاقه شما کدامیک است؟

خدمات آشپزی

  • رعایت کامل اصول بهداشتی
  • ضمانت حفظ حریم شخصی
درخواست آشپزی در منزل