تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار

آبگرمکن‌های برند ایران شرق یکی از محصولات پرکاربرد در بازار مصرف ایران است. در تولید بدنۀ آبگرمکن‌های ایران شرق از استیل ضدزنگ استفاده می‌شود و در ردیف محصولات کم فشار نیز قرار می‌گیرد. سامانه‌های کنترل هوشمند به‌روزی نیز روی این دسته از آبگرمکن‌ها نصب می‌شود. با توجه به مکانیزم عملکرد آبگرمکن، احتمال خراب شدن آن به دلایل مختلف وجود دارد. معمولا در بیشتر مقالات به روند عیب یابی آبگرمکن بوتان یا ایران رادیاتور پرداخته می شود. این بار در مقاله زیر قصد داریم به بررسی علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق چیست؟

قبل از بررسی علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق باید به یک نکتۀ مهم اشاره کنیم. در حالت کلی وقتی با مشکل روشن نشدن آبگرمکن مواجه شدید، به سراغ چک کردن جریان برق و گاز (بسته به اینکه آبگرمکن گازی یا برقی است) ساختمان بروید. گاهی اوقات روشن نشدن آبگرمکن دلیل ساده‌ای مانند آنچه اشاره کردیم، دارد. در گام بعدی اگر مشکل برطرف نشد، باید به سراغ تعمیرکار متخصص بروید. به طور کلی روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق می تواند ۵ علت داشته باشد که در ادامه این راهنما به بررسی این علل می پردازیم:

۱. رسوب‌گیری الکترود در آب‌گرمکن

آبگرمکن‌های ایران شرق دارای الکترود جرقه زن هستند. این الکترودها در فاصله معینی نسبت به شمعک یا مشعل تعبیه می‌شوند. عملکرد درست الکترود جرقه زن در روشن شدن آبگرمکن ضروری است. سر آزاد الکترود در مجاورت مشعل آبگرمکن قرار دارد. به مرور زمان ممکن است آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار محیط یا اشتعال درون آبگرمکن روی سر الکترود رسوب کند.

این مسئله به ظاهر ساده بعد از مدتی الکترود جرقه زن را عملاً از کار می‌اندازد. بنابراین بعد از روشن نشدن آبگرمکن، اولین کاری که باید انجام شود، تمیز کردن سر الکترود جرقه زن است. در بسیاری از موارد با همین اقدام ساده مشکل برطرف می‌شود.

روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق

۲. خرابی الکترود جرقه زن آبگرمکن

همان طور که مشاهده می‌کنید، علت روشن نشده آبگرمکن دیواری ایران شرق، ارتباط تنگاتنگی با عملکرد الکترود جرقه زن دارد. فاصله بین سر الکترود با مشعل یا شمعک در آبگرمکن باید بین ۳ تا ۵ میلی‌متر باشد. به دلایل مختلفی امکان دارد که این فاصله کم یا زیاد شود. در چنین شرایطی باید این فاصله مجدداً تنظیم شود.

البته گاهی اوقات مشکل مربوط به اتصالات الکترود جرقه زن یا وایر آبگرمکن است. در هر صورت کارشناس تعمیرکار باید نسبت به عیب‌یابی دقیق هر یک از این مشکلات اقدام کرده و آن‌ها را برطرف نماید. برای این منظور کافی است خدمات تعمیر آبگرمکن را در لیست خدمات اسپارد جستجو کرده و از مهارت متخصصین ما بهره مند شوید.

نظرات کاربران تعمیرات آبگرمکن

درخواست تعمیرات آبگرمکن

خرابی جرقه زن آبگرمکن ایران شرق

۳. خرابی شمعک آبگرمکن

دیگر علت روشن نشدن آبگرمکن ایران شرق، مربوط به خرابی شمعک است. در اثر خرابی ممکن است که شمعک اصلاً روشن نشود یا بلافاصله بعد از روشن شدن، خاموش شود. این خاموشی یک عامل اساسی دارد؛ تنها در اثر متوقف شدن جریان سوخت ورودی به مشعل این اتفاق رخ می‌دهد. سیستم کنترلی مشعل یا شمعک به‌گونه‌ای تنظیم شده است که وقتی جریان سوخت در آن وجود نداشته باشد، خاموش شود. برای تعمیر شمعک در این حالت باید به سراغ بررسی نشتی مسیر سوخت و برطرف کردن آن بروید.

مشکل دیگری که باعث روشن نشدن شمعک می‌شود، گرفتگی نازل آن است. برای پاشش صحیح سوخت و به درون مشعل، یک نازل تعبیه شده است. به دلایل مختلف ممکن است که این نازل دچار گرفتگی شود. در این شرایط باید نسبت به تمیز کردن آن اقدام کرد.

در صورتی که با انجام اقدامات فوق باز هم مشعل به درستی کار نکرد، باید به سراغ بررسی موارد زیر رفت:

  • تعویض ترموکوپل آبگرمکن
  • عیب‌یابی سنسور دود آبگرمکن
  • بررسی سوختگی سیم‌های سنسور آبگرمکن

۴. آسیب دیدن دیافراگم، علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق

دیافراگم قطعه‌ای است که وظیفۀ کنترل فشار آب ورودی به آبگرمکن را بر عهده دارد. به عبارت دیگر مانع از افزایش فشار بیش از آب در آبگرمکن می‌شود. با توجه به اینکه دیافراگم قطعه‌ای حفاظتی است، چنانچه دچار مشکل شود، عملاً آبگرمکن روشن نمی‌شود. در صورت خراب شدن آن نیز چاره‌ای به جز تعویض دیافراگم نداریم.

دیافراگم عمر مفید محدودی دارد و بعد از مدتی باید آن را تعویض کرد. معمولاً توصیه می‌شود که بعد از هر بار تعویض دیافراگم، یکبار آبگرمکن را به طور کامل سرویس کنید. به این ترتیب از بروز هرگونه مشکل احتمالی در کوتاه مدت جلوگیری می‌شود.

علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق

۵. رسوب‌گیری فیلتر یا مبدل حرارتی آبگرمکن

رسوب گرفتن فیلتر یا مبدل حرارتی به عنوان علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری ایران شرق به شمار می‌رود. این مشکل در مناطقی که دارای آب با املاح معدنی بیش از حد هستند، به وفور مشاهده می‌شود. حرارت زیاد باعث ته‌نشین شدن رسوبات موجود در آب می‌گردد. بیشترین میزان ته‌نشینی در فیلتر و مبدل حرارتی آبگرمکن رخ می‌دهد.

ته‌نشینی رسوبات در فیلتر باعث می‌شود که مسیر ورودی آب به آبگرمکن مسدود شود. همچنین با گرفتگی مبدل حرارتی نیز عملاً امکان جریان پیدا کردن آب درون آبگرمکن وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی باید نسبت به شستشوی فیلتر و مبدل حرارتی با مواد شیمیایی (عمدتاً اسید) اقدام کرد. به این ترتیب مشکل روشن نشدن آبگرمکن برطرف خواهد شد. به خاطر داشته باشید که شستشوی دوره‌ای فیلتر و مبدل آبگرمکن ضروری است. در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن و غیرقابل استفاده شدن آن‌ها برای همیشه وجود دارد.

مشکل رسوب گیری ممکن است در آبگرمکن هایی با برندهای مختلف به وجود بیاید. برای مثال می توان به رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان اشاره کرد که روند رسوب گیری مشابه آبگرمکن ایران شرق دارد.

چطور از خراب شدن آبگرمکن ایران شرق جلوگیری کنیم؟

در این مقاله ۵ علت روشن نشدن آبگرمکن ایران شرق را بررسی کردیم. نکتۀ مهمی که باید در اینجا ذکر کنیم این است که سرویس‌ آبگرمکن به صورت دوره‌ای و منظم نقش کلیدی در کاهش دفعات خرابی آبگرمکن‌ها دارد. ما در اسپارد گروهی از برترین کارشناسان تعمیر آبگرمکن را گرد هم آورده‌ایم. در صورتی بروز هرگونه مشکلی برای آبگرمکن‌های ایران شرق می‌توانید سفارش تعمیرات خود را در سایت اسپارد ثبت کنید.

اگر نگران هزینه ها هستید، همین حالا به ثبت سفارش به صورت رایگان می توانید قیمت تعمیرات آبگرمکن را از متخصصین خبره اسپارد دریافت کنید!

تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست تعمیرات آبگرمکن