تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار

بوتان به عنوان یکی از معروف‌ترین برندهای ایرانی در زمینه تولید سیستم‌های سرمایش و گرمایش به خصوص آبگرمکن به شمار می‌رود. در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی برای تأمین آب گرم بهداشتی از آبگرمکن‌های بوتان استفاده می‌شود. آبگرمکن نیز مانند سایر سیستم‌های تأسیساتی نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بحث و بررسی مفصل درباره عیب یابی آبگرمکن های بوتان بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

چگونه متوجه شویم که آبگرمکن نیاز به تعمیر دارد؟

قبل از پرداختن به مشکلات آبگرمکن های دیواری بوتان، بد نیست به یک موضوع مهم بپردازیم؛ نشانه‌های اختلال در عملکرد آبگرمکن چیست؟ به طور کلی موارد زیر از جمله مهم‌ترین نشانه‌هایی است که در صورت بروز اختلال در عملکرد آبگرمکن مشاهده می‌شوند:

  • افت فشار آب گرم
  • نوسان دمای آب خروجی از آبگرمکن
  • گرم نشدن آب خروجی از آبگرمکن
  • خاموش شدن مکرر آبگرمکن در زمان فعالیت
  • تغییر رنگ و بوی آب گرم خروجی از آبگرمکن
  • روشن شدن بی‌دلیل آبگرمکن

موارد فوق برخی از مهم‌ترین علائمی است که در صورت مشاهده باید برای عیب یابی آبگرمکن های بوتان به سراغ خدمات تعمیر آبگرمکن بروید.

مشکلات آبگرمکن های دیواری بوتان

عیب یابی آبگرمکن های بوتان

به طور کلی تجهیزات تأسیساتی در شرایط کاری گوناگون دچار مشکل و اختلالاتی می‌گردند. لازم به ذکر است که این مشکلات طبیعی است و ارتباط چندانی با کیفیت آبگرمکن‌ها ندارد. زمانی باید نسبت به کیفیت آبگرمکن شک کنید که یک مشکل خاص بعد از برطرف کردن مجدداً و خیلی زود ایجاد شود. روی هم رفته ۱۰ مورد از مشکلات آبگرمکن های دیواری بوتان را در اینجا لیست کرده‌ایم که در ادامه به روش عیب یابی مربوط به هر کدام از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. سرد بودن آب خروجی از آبگرمکن

اولین و شایع‌ترین مسئله در عیب یابی آبگرمکن های بوتان به موضوع گرم نشدن آب برمی‌گردد. در ظاهر مشاهده می‌شود که آبگرمکن روشن است؛ اما در عمل آب خروجی آن گرم نیست. در چنین شرایطی مشکل به یکی از موارد زیر برمی‌گردد:

  • رسوب گرفتن مبدل حرارتی آبگرمکن
  • افت فشار گاز ورودی به مشعل آبگرمکن
  • باز نبودن شیر ربع گرد (ورودی گاز) آبگرمکن
  • خرابی فنر سوپاپ آبگرمکن

معمولاً در قدم اول فشار گاز به همراه باز بودن شیرهای مربوط به آن در آبگرمکن چک می‌شود. هر یک از این موارد به طور مستقیم باعث افت کیفیت شعله مشعل آبگرمکن می‌شود. در ادامه اگر مشکل پابرجا باقی ماند، به سراغ رسوب‌ گیری آبگرمکن دیواری می‌روند.

۲. افت فشار آبگرمکن

نظرات کاربران تعمیرات آبگرمکن

درخواست تعمیرات آبگرمکن

شما هم تجربۀ آن را داشته‌اید در زیر دوش حمام یک دفعه شاهد افت فشار آب گرم شوید؟ مشکل فشار آب خروجی آب‌گرمکن از دو حالت خارج نیست؛ یا قطعات داخلی آبگرمکن مانند فیلتر آب و شیپوره دچار گرفتگی شده‌اند یا ته نشین شدن رسوب در مبدل حرارتی اجازه گرم شدن آب خروجی آبگرمکن را نمی‌دهد. راه چاره در چنین شرایطی اسیدشویی آبگرمکن است. البته این کار خطرات و ظرافت‌های خاص خود را دارد که باید به دست تعمیرکار ماهر انجام شود.

۳. کم و زیاد شدن دمای آب

یکی دیگر از موارد عیب یابی آبگرمکن های بوتان به موضوع نوسان دمای آب گرم بر می‌گردد. یعنی وقتی آب گرم را باز می‌کنید، شاهد هستید که دمای آن مدام تغییر می‌کند. این مشکل در اثر یکی از عوامل زیر معمولاً بروز می‌کند:

  • افت فشار آب ورودی به آبگرمکن (باید فیلترهای آبگرمکن تمیز شوند)
  • خراب شدن سنسور تنظیم دمای آبگرمکن (نیاز به تعویض دارد)
  • شکل نگرفتن فرآیند احتراق کامل در مبدل حرارتی

اگر مشکل مربوط به مبدل حرارتی باشد، باید سطح بدنه آن بازرسی شود. کوچک‌ترین تخلخل در سطح آن عملکرد مبدل را به طور کلی از بین می‌برد. نفوذ اجسام خارجی به داخل مبدل نیز باعث اختلال در فرآیند انتقال حرارت به آب می‌شود که تعمیرکار باید این موضوع را نیز بررسی کند.

۴. عیب یابی آبگرمکن های بوتان به دلیل روشن نشدن

روشن نشدن آبگرمکن یکی دیگر از موضوعات شایعی است که در بحث عیب یابی آبگرمکن های بوتان با آن مواجه هستیم. به این معنی که آب گرم را باز می‌کنید ولی شاهد هستید که مشعل آبگرمکن روشن نمی‌شود. گاهی اوقات دلایل ساده‌ای مانند قطعی گاز ساختمان عامل این مشکل است. پس اولین کاری که باید انجام دهید آن است که از وصل بودن گاز ساختمان مطمئن شوید.

همچنین از باز بودن شیر ربع گرد (ورودی گاز) و شیر ورودی آب به آبگرمکن اطمینان حاصل کنید. اگر با انجام این کارها مشکل همچنان پابرجا بود، باید به سراغ بررسی و تعمیر موارد زیر بروید:

  • تمیز کردن فیلتر ورودی آبگرمکن
  • رسوب زدایی از مبدل حرارتی
  • تعویض دیافراگم آبگرمکن در صورت خرابی

عیب یابی آبگرمکن های بوتان

۵. روشن شدن خود به خود آب گرمکن

گرفتگی لوله‌های آب گرم در ساختمان یا نشتی آن‌ها باعث می‌شود که شاهد روشن شدن خود به خود آبگرمکن باشیم. عدم رسیدگی به این مشکل می‌تواند باعث وارد شدن فشار زیادی به آب گرمکن و ترکیدن آن شود. لذا در صورت مشاهده این موضوع حتما در اولین فرصت با تعمیرکار ماهر پکیج تماس بگیرید.

۶. خاموش شدن مداوم آبگرمکن

گاهی اوقات بعد از روشن شدن، آبگرمکن ممکن است مجدد خاموش شود. این مشکل دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که برخی از مهم‌ترین موارد آن عبارت‌اند از:

  • خراب شدن دیافراگم آبگرمکن
  • افت فشار گاز
  • خرابی ترموکوپل آبگرمکن
  • خرابی مشعل آبگرمکن
  • تنظیم نبودن شعله مشعل آبگرمکن

در صورت بروز این مشکل برای عیب یابی آبگرمکن های بوتان باید تک تک موارد فوق توسط تعمیرکار ماهر بررسی شود. در صورت خرابی دیافراگم راهی به جز تعویض آن وجود ندارد ولی سایر موارد را می‌توان با تعمیر برطرف کرد.

۷. عیب یابی آبگرمکن های بوتان به دلیل تغییر رنگ و بوی آب گرم

تغییر رنگ آب گرم بیشتر در مدل‌های قدیمی آبگرمکن‌های بوتان رخ می‌دهد. معمولاً از لوله‌های مسی در این دسته از آبگرمکن‌ها استفاده می‌شد. به مرور زمان شاهد بودیم که عبور آب گرم باعث اکسیده شدن مس می‌شد و عملاً لوله‌ها تغییر رنگ می‌دادند. جریان آب عبوری نیز به تبع آن تغییر رنگ داده و به‌رنگ قهوه‌ای یا زرد در می‌آید.

در این شرایط راهی به جز تعویض لوله‌های مسی وجود ندارد. در خصوص تغییر بوی آب گرم نیز مشکل بیشتر مربوط به ته نشین شدن رسوب در آن است. در این حالت با اسیدشویی لوله‌های آبگرمکن مشکل برطرف می‌شود.

۸. افزایش بیش از حد دمای آب گرم

در عیب یابی آبگرمکن های بوتان بعضاً با این مشکل مواجه می‌شویم که دما آب گرم خروجی خیلی زیاد است. در چنین شرایطی باید به سراغ بررسی سنسور دمای آبگرمکن رفت. این سنسور وظیفه تنظیم محدوده دمای آب خروجی آبگرمکن را بر عهده دارد. در صورت خرابی سنسور باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همچنین گرفتگی فیلتر آبگرمکن نیز ممکن است باعث افزایش بیش از حد دمای آب خروجی شود.

۹. سر و صدای بیش از اندازه آبگرمکن

در زمان روشن شدن آبگرمکن طبیعی است که تا سطح معینی سر و صدای ناشی از فعالیت این سیستم ایجاد شود. اما در برخی از موارد شاهد هستیم که صدا از حالت طبیعی خارج می‌شود. این صدای خارج از حد متعارف اولین نشانه از افزایش بیش از اندازه رسوب در مبدل حرارتی آب گرمکن است. در موارد معدودی نیز خرابی مشعل آبگرمکن باعث ایجاد سر و صدای زیاد در زمان جرقه زدن شعله می‌شود. به هر ترتیب هر دو مشکل توسط تعمیرکار خبره قابل رفع است.

تعمیر آبگرمکن بوتان

۱۰. خاموش نشدن آبگرمکن بعد از قطع آب گرم

گاهی اوقات با وجود بستن آب گرم شاهد هستیم که آبگرمکن خاموش نمی‌شود و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. برای عیب یابی آبگرمکن های بوتان در این حالت باید به سراغ سوپاپ رفت. معمولاً وقتی خاصیت پنری سوپاپ گاز از بین برود یا دچار رسوب شود، در صدور فرمان خاموش شدن آبگرمکن دچار مشکل می‌شود. برای حل این مشکل باید به سراغ تعمیر یا تعویض سوپاپ اصلی آبگرمکن رفت.

کلام پایانی

در این مقاله به موضوع عیب یابی آبگرمکن های بوتان پرداختیم. نکتۀ مهمی که لازم است در پایان اشاره کنیم، اهمیت سرویس دوره‌ای آبگرمکن است. خیلی از مشکلاتی که در بالا برشمردیم به این دلیل ایجاد می‌شوند که تعمیر و نگهداری دوره‌ای و منظم آبگرمکن را جدی نمی‌گیریم. در صورتی که این کار می‌تواند جلوی بروز خیلی از مشکلات آبگرمکن های دیواری بوتان را به راحتی بگیرد.

برای تعمیرات آبگرمکن‌های بوتان می توانید از متخصصین اسپارد کمک بگیرید. با خدمات تعمیر و نگهداری آبگرمکن اسپارد، نگران گرمای آب در منزل خود نباشید.

تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست تعمیرات آبگرمکن