خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

در طول زندگی روزمره ممکن است بارها از انواع چسب‌ها در منزل، محل کار، مدرسه و یا هر محیط دیگری استفاده کنیم. این وسایل ضروری همان‌قدر که برای چسباندن تکه‌های مختلف وسایل به یکدیگر سودمند هستند، هنگام برخورد با لباس می توانند لکه سخت و محکمی را نیز ایجاد کنند. به همین دلیل پاک کردن چسب از روی لباس نیز ممکن است همانند از بین بردن لکه زردچوبه یا تمیز کردن لکه لاک برای ما دردسرساز باشد.

و اما برای پاک کردن این لکه سفت و سخت چکار می توان کرد؟ مسلما لکه چنین ماده‌ای که لوازم را به هم می چسباند آسان نخواهد بود و نمی توان با شستشوی معمولی از آن خلاص شد. تنها دو راه حل وجود دارد:

اگر لباستان بافت چندان حساسی ندارد و لباس مخصوص مهمانی و خیلی گران قیمت نیست، می توانید از روش‌های بسیار موثر و کارساز خانگی استفاده کنید. برای بررسی این روش‌ها در اسپارد مگ با ما همراه باشید.

آیا می توان انواع چسب‌ها را از روی لباس پاک کرد؟

پاسخ دادن به این سوال بیشتر بستگی به نوع چسب و نوع پارچه لباس دارد. اما یک خبر خوب برای شما داریم! با روش‌های مخصوص خانگی می توان انواع چسب‌ها را از روی لباس تمیز کرد. ازجمله انواع چسب‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه نحوه از بین بردن هریک را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • چسب رازی
  • چسب ناخن مصنوعی
  • چسب حرارتی
  • چسب صنعتی
  • چسب سفید
  • چسب اکلیلی
  • چسب پی وی سی
  • چسب لاستیک
  • چسب نواری و برچسب

تمیز کردن لکه انواع چسب

نحوه پاک کردن چسب رازی از روی لباس

ماده اصلی این چسب پرطرفدار و محبوب، سیانواکریلات است. دانستن این نکته به ما کمک خواهد کرد تا بهترین حلال‌های این ماده را برای از بین بردن چسب پیدا کنیم. هرچند ظاهرا چسب رازی بلافاصله پس از برخورد به پارچه خشک می شود اما با حلال می توان به راحتی آن را از بین برد. از جمله موادی که می توانید برای تمیز کردن چسب رازی استفاده کنید:

  • استون
  • روغن
  • نمک
  • الکل و آبلیمو
  • ژل پترولیوم

کافی است قسمت سخت و سفت شده چسب را به آرامی بردارید و لکه باقیمانده را با یکی از مواد بالا از بین ببرید. کمی صبر کنید و لباس را آب و مواد شوینده بشویید. فکر می کردید پاک کردن چسب از روی لباس به این آسانی باشد؟

نحوه پاک کردن چسب رازی از روی لباس

روش تمیز کردن چسب مخصوص ناخن مصنوعی

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

پیش از اقدام برای تمیز کردن لکه چسب از روی لباس کمی صبر کنید تا به صورت کامل خشک شود. عجله کردن در از بین بردن چسب نه تنها نتیجه‌بخش نخواهد بود بلکه به لباس نیز آسیب خواهد رساند. نکته دیگری که باید توجه داشته باشید، ترکیبات چسب ناخن مصنوعی است.

ترکیبات ناخن مصنوعی را می توانید از روی بسته‌بندی آن بررسی کنید. اگر ترکیبات استات و مداستات در چسب موجود بود، بهتر است از خدمات خشکشویی و متخصصین حرفه‌ای کمک بگیرید. در صورت وجود الیاف مدآکریلیک نیز بهتر است از روش‌های خانگی استفاده نکنید. در غیر این صورت می توانید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. ابتدا قسمت کوچکی از پشت لباس را به استون آغشته کنید. این کار صرفا برای تست پارچه است. اگر پارچه تغییر رنگ نداد، می توانید باقی مراحل را ادامه دهید.
  2. از سمت بیرونی لکه چسب به صورت ضربه‌ای استون بزنید تا به قسمت مرکزی آن برسید. پنبه و یا اسفنج آغشته به استون را یک تا دو دقیقه روش پارچه قرار دهید.
  3. قسمت‌هایی از چسب که سست شده‌اند به آرامی جدا کنید. برای این کار می توانید از کارت بانکی و یا چاقوی کره خوری استفاده کنید.
  4. پس از جدا کردن همه تکه‌های چسب، لباس را با روش همیشگی و معمول خود بشویید.

روش تمیز کردن چسب مخصوص ناخن مصنوعی

چگونه چسب حرارتی را از روی لباس پاک کنیم؟

یکی دیگر از چسب‌هایی که کاربرد گستره‌ای دارد، چسب حرارتی یا تفنگی است. برای پاک کردن چسب حرارتی از لباس براساس شرایط زمانی و نوع لباس، دو راه حل پیش رو دارید. این دو مورد عبارت‌اند از:

اگر زمان کافی برای پاک کردن چسب از روی لباس دارید

اگر مدت زمان کافی در اختیار دارید و برای رسیدن به جایی عجله نمی کنید، لباس را به مدت یک شب داخل فریزر قرار دهید. تا صبح روز بعد چسب کاملا سفت و خشک خواهد شد. به این ترتیب به آسانی می توانید با کارد آن را جدا کنید، بدون اینکه لکه‌ای باقی بماند.

در غیر این صورت، برای پاک کردن چسب از روی لباس در مدت زمانی محدود باید از استون استفاده کنید. مراحل استفاده از استون برای تمیز کردن چسب حرارتی کاملا مطابق روش ذکر شده در چسب ناخن مصنوعی است. کافی است مجدد قسمت بالا را مطالعه کنید.

اگر پارچه قابل شستشو باشد

در این صورت یک دستمال و یا حوله تمیز زیر لکه چسب قرار دهید. یک اسفنج یا پارچه نرم را به استون آغشته کنید. با استفاده از آن به صورت ضربه‌ای لکه را تمیز کرده و قسمت‌های سست شده آن را جدا کنید. سپس با روش معمول همیشگی لباس خود را بشویید.

پاک کردن چسب حرارتی از روی لباس

تمیز کردن چسب صنعتی از روی پارچه لباس

لکه شدن لباس با چسب صنعتی برای بیشتر افرادی که با کارهای ساختمانی سروکار دارند، مسئله‌ای کاملا آشنا است. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق هنگام کار با چسب صنعتی یا ساختمانی لباس کار مناسب به تن داشته باشید و یا حداقل حلال این چسب را نیز تهیه کنید. حالا می توانید با مراحل زیر نسبت به پاک کردن جای چسب از لباس اقدام کنید:

  1. در مرحله اول اجازه دهید چسب خشک و سفت شود. سپس قسمت‌های قابل خشک شده را به آرامی از روی لباس جدا کنید.
  2. لباس را چندین ساعت در فریزر قرار دهید.
  3. سپس لکه باقیمانده چسب را با حلال مخصوص چسب صنعتی تمیز کنید و لباس را بشویید.

ضمنا در اسپارد مگ مقاله ای در مورد پاک کردن جای چسب نواری هم تهیه کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید.

تمیز کردن چسب صنعتی از روی پارچه لباس

پاک کردن چسب سفید از روی لباس

حتما شما نیز در کودکی تجربه کار با این نوع از چسب را داشته اید. چسب سفید که بیشتر با نام چسب ماتیکی شناخته می شود، حاوی پروتئین است. در نتیجه با شستن در آب سرد با روش معمول شستشوی لباس قابل تمیز شدن است. برای اینکه هیچ اثری از چسب روی لباس نماند بهتر است سریع‌تر برای تمیزکردن آن دست به کار شوید.

  1. با استفاده از چاقو کره خوری قسمت خشک شده چسب را جدا کنید. توجه داشته باشید که لبه چاقو را به کار ببرید تا چسب بیشتر روی پارچه پخش نشود.
  2. لباس را زیر آب سرد بگیرید. با چنگ زدن به آرامی آن را بشویید.

پاک کردن چسب سفید از روی لباس

تمیز کردن چسب اکلیلی

چسب اکلیلی نیز نوعی از چسب سفید است که مقداری اکلیل و رنگ نیز در ترکیبات آن وجود دارد. در نتیجه پاک کردن لکه آن از روی لباس به مراتب سخت‌تر از چسب سفید است. اگر چسب اکلیلی روی لباس خشک شده باشد، مراحل زیر را برای تمیز کردن آن طی کنید:

  1. ابتدا با استفاده از کارت بانکی چسب خشک شده را جدا کنید.
  2. لباس را در تشت آب سرد خیس کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان نباید از آب گرم استفاده کرد.
  3. اگر لباستان سفید است مقداری مایع سفید کننده داخل آب بریزید و به مدت ۸ ساعت صبر کنید. برای لباس‌های رنگی بهتر است از خدمات خشکشویی و افراد متخصص کمک بگیرید.
  4. لباس را با آب و شوینده بشویید. اگر هنوز لکه باقی چسب از روی لباس تمیز نشده، مرحله پیش را مجدد تکرار کنید.

صحبت از چسب اکلیلی شد. برای آشنایی با رنگ اکلیلی دیوار پیشنهاد می کنیم این مقاله اسپارد را از دست ندهید.

 تمیز کردن چسب پی وی سی

شاید در نگاه اول پاک کردن لکه چسب PVC از روی لباس سخت و حتی غیرممکن به نظر برسد اما این چسب از انواع چسب‌هایی است که متنوع‌ترین راه حل ‌ها را برای پاک کردن لکه آن داریم. این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از:

  1. قرار دادن لباس در فریزر و تمیز کردن چسب با کارت بانکی
  2. استفاده از پودر لکه بر
  3. استفاده از اسپری WD-40 روی قسمت لک شده از لباس
  4. قراردادن یک حوله یا پارچه نرم و گرم کردن چسب با اتو

 تمیز کردن چسب پی وی سی

پاک کردن لکه چسب لاستیک

چسب لاستیک همان‌قدر که در چسباندن کارآمد است در خراب کردن بافت لباس نیز به همان اندازه تاثیر دارد. پس لازم است سریع‌تر قسمت خشک شده این چسب را از روی لباس جدا کنید. بهترین راه‌حل برای پاک کردن لکه چسب از لباس، به کار بردن لکه‌بر مخصوص است. پس از طی این مراحل بهتر است بر اساس اتیکت روی لباس، در بالاترین دمای ممکن آن را بشویید.

از بین بردن جای برچسب و یا چسب نواری

کودکان هنگام بازی و یا درست کردن کاردستی ممکن است چسب را روی لباس خود نیز بزنند. این لکه چندان مقاوم نیست اما شستشوی آن با روش‌های معمول و استفاده از خشک کن ممکن است چسب را به لکه‌ای بسیار مقاوم و سخت تبدیل کند. با باقی ماندن این لکه روی لباس و با جذب پرزهای بیشتر، احتمالا در نهایت با لکه‌ای سیاه رنگ و چرک روبرو خواهید شد.

اگر می خواهید از شر این لکه ناخوشایند خلاص شوید، مراحل زیر را تا انتها دنبال کنید:

  1. مقدار سرکه سفید غلیظ را گرم کنید.
  2. یک اسفنج را به سرکه گرم شده آغشته کنید. اسفنج را روی لکه چسب قرار دهید.
  3. کمی صبر کنید تا چسب نرم‌تر شود. سپس لباس را با آب سرد بشویید.
  4. پیش از خشک کردن لباس، مجدد آن را بررسی کنید تا لکه‌ای روی لباس باقی نمانده باشد.
  5. در صورت مشاهده لکه چسب مجدد مراحل بالا را تکرار کنید. سپس می توانید لباس را بشویید و خشک کنید.

از بین بردن جای برچسب

سخن پایانی!

ممکن است شما نیز با مشاهده لکه چسب‌های مختلف روی لباس وحشت‌زده شوید و با عجله سراغ روش‌های نادرست بروید. پس اول از همه بهتر است بر اساس نوع چسب مراحل پاک کردن لکه چسب از روی لباس را فرابگیرید. سپس نسبت به شستشو و خشک کردن لباس اقدام کنید.

توجه داشته باشید که روش‌های بالا برای لباس‌ هایی با پارچه حساس مناسب نیستند. پس اگر در خصوص پارچه لباس خود مطمئن نیستید، بهتر است از روش‌های خانگی استفاده نکنید. به نظر شما برای پاک کردن انواع لکه چسب از چه روش‌هایی می توان کمک گرفت؟ نظرات خود را با اسپارد مگ درمیان بگذارید.

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی