گچ کاری ساختمان

  • اعزام گچ کار ماهر
  • مناسب‌ترین قیمت

هنر گچبری از دیرباز تاکنون همواره به عنوان یکی از ارکان اصلی تزئین فضای داخلی در خانه های ایرانی مطرح بوده است. معماران ساختمانی بخصوص در سر ستون ها، روی سقف و در گوشه های دیوار گچبری های ویژه ای را پیاده کرده و محیط منزل را زیباتر و شکیل تر می کرده اند. این هنر البته در گذشته سختی های زیادی به همراه داشته و یک گچبر باید زمان زیادی را صرف می کرد تا کار به شکل دلخواه در بیاید. اما با گذر زمان کار گچبری نیز آسان تر شده است؛ به طوری که با ورود گچبری های پیش ساخته به بازار، ظرف مدت خیلی کوتاهی می توان انواع گچبری ها را اجرا کرد.

البته گچبری به روش سنتی که گچبری دستی خوانده می شود، همچنان بازار داغی دارد، اما گچبری پیش ساخته نیز به دلیل مزایای عمده اش، رفته رفته با استقبال بیشتر از سوی مردم مواجه شده و امروزه بسیاری افراد از این نوع گچبری در منازل خود بهره می برند. اگر شما هم علاقه دارید که در رابطه گچبری پیش ساخته بیشتر بدانید و با کاربردها و مزایای آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

کاربرد گچبری پیش ساخته

گچبری پیش ساخته چیست؟

قبل از هر چیز باید با مفهوم گچبری پیش ساخته آشنا شده و متوجه شوید که منظور از آن دقیقا چیست. در تعریف گچبری پیش ساخته (یا گچبری آماده) گفته می شود که: “در این نوع گچبری، به گچ خام، فوم فشرده پلی استایرن افزوده می شود و محصول نهایی در قالب هایی ویژه آماده می شود.

در گچ بری پیش ساخته از مواد شیمایی فشرده استفاده شده و تکنولوژی های روز به کمک سازنده می آیند. علاوه بر گچ و فوم‌ های فشرده شده پلی استایرن، موادی مثل پلی یورتان و برخی مواد شیمیایی دیگر از جمله مواد اولیه بکار رفته در ساخت گچبری پیش ساخته هستند”.

گچبری آماده در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

بنا به سلیقه و خواسته مشتری، می توان گچبری پیش ساخته را در مکان های مختلفی از ساختمان پیاده سازی کرد که مهمترین آنها را در ادامه برایتان فهرست کرده ایم:

۱- گچبری از پیش ساخته شده روی سقف

مهمترین محل اجرای گچبری آماده، سقف ساختمان است. به خصوص آنکه به دلیل سختی کار روی سقف، استفاده از این نوع گچبری بسیار ساده تر از اجرای گچبری به روش دستی است. گچبری های پیش ساخته روی سقف طرح های بسیار مختلفی داشته که بنا به موارد مختلفی مثل سلیقه مشتری، ارتفاع سقف از زمین، نحوه نورپردازی ساختمان و مواردی از این دست، اجرا می شوند. این نوع گچبری بر روی سقف را در محل های بالای آشپزخانه، محل اتصال ستون به سقف و همچنین سقف سرویس بهداشتی می توانید پیاده کنید.

۲- گچبری آماده روی دیوار

نظرات کاربران گچ کاری ساختمان

درخواست گچ کاری ساختمان

استفاده های گچبری پیش ساخته بر روی دیوار نیز بسیار رایج است. در این محل می توانید طاقچه های مختلفی را ایجاد کنید و ضمن زیباسازی فضای اتاق ها، استفاده بهینه تری از آنها نیز داشته باشید. طرح های گچبری آماده روی دیوار نیز کاملا متنوع است، اما روش نصب و ابزار مصرفی آنها کمی متفاوت از گچبری روی سقف است.

گچبری اماده

۳- گچبری پیش ساخته دور لوستر و لامپ

حتما دیده اید که معماران بخصوص در خانه های قدیمی، دور لوستر و لامپ را ساده به امان خدا نگذاشته و حتما طرح هایی از گچبری را در آن محل ها پیاده می کرده اند. گچبری از پیش ساخته دور لوستر در زمان فعلی نیز دقیقا همچین کاربردی دارد و فقط معمار به جای آنکه همه مراحل را از ابتدا تا انتها خودش انجام دهد، خیلی ساده به کمک این نوع گچبری ها می تواند طرح مورد نظرش را پیاده کند. این نوع گچبری دور لوستر نمای داخلی ساختمان را بسیار شکیل تر می کند و به همین خاطر مورد استقبال مشتریان است.

گچبری های پیش ساخته چه انواعی دارند؟

گچبری های آماده بر اساس نحوه ساخته به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

۱- گچبری پیش ساخته پلی یورتان

گچبری پیش ساخته پلی یورتان وارداتی است و و به همین خاطر گران تر از سایر انواع گچ بری است. این نوع گچبری یک رویه‌ مقاوم از جنس PVC  دارد که استحکامش را افزایش می دهد. گچ بری پلی یورتان مزایای زیر را دارد:

  • کم وزن و سبک
  • انعطاف پذیری بالا
  • قابل نصب روی کلیه سطوح
  • مقاومت بسیار بالا نسبت به سایر گچبری ها (مخصوصا در برابر آب)
  • زیبایی ظاهری

این نوع گچبری البته قیمت بالایی داشته (به همین خاطر حتما از قبل قیمت گچ بری را جویا شوید) و همچنین در برابر آتش سوزی آسیب پذیر است.

۲- گچبری پیش ساخته گچی

این نوع گچ بری خود به ۲ نوع گچبری پیش ساخته یونولیتی (پلیمری) و گچ ساده تقسیم می شود. گچ پلیمری وزن کمتری دارد و مقاومتش از گچبری معمولی بیشتر است. برخی از مزایای این نوع گچبری که استفاده از آن در بازار بسیار رایج است، به شرح زیر می باشد:

گچ بری ساختمان

  • قیمت بسیار مناسب
  • قابلیت نصب روی کلیه سطوح
  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • قابلیت مناسب برای رنگ آمیزی

البته این گچبری گچی در برابر آب مقاومت پایینی دارد و به همین خاطر در مکان نصب آن باید دقت کرد.

۳- گچبری پیش ساخته پلی استایرن

گچ بری پلی استایرن همان پلی یورتان است، اما روکش پی وی سی ندارد. این نوع گچبری خود نیز به ۳ دسته انبساطی، مقاوم و معمولی تقسیم می‌ شود. مهمترین مزیت این گچبری امکان رد دادن سیم ها و کابل ها و همچنین قابلیت مناسب در کار کردن نور مخفی است. پلی یورتان هزینه مناسبی هم دارد و در عین حال کاملا قابل شستشو است و به همین خاطر تمیز کردن دیوار گچی را ساده می کند. این نوع گچبری به خوبی رنگ رو نیز به خود می پذیرد و به همین خاطر از جمله محبوب ترین انواع گچبری است.

نصب گچبری پیش ساخته چه ابزارهایی دارد؟

برای آنکه بخواهید گچبری آماده را در محل موردنظرتان نصب کنید، به چند وسیله مخصوص نیاز دارید که عبارتند از:

  • گلویی: این وسیله از پرکاربردترین ابزار در نصب گچبری‌ است. از گلویی به ویژه در حاشیه دیوار و نقاط کور استفاده می شود.
  • دندان موشی: دندان موشی یا همان کنگره، معمولا جهت تزئین گلویی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و زوایای مناسب و یکدستی دارد.
  • قاب و بردر:  می‌ توان این ابزار را بر روی دیوارها، ورودی‌ خانه و همچنین سقف نصب کرد.
  • کربل: از ابزار کربل یا منقاره برای تزئین ستون ها و همچنین گچبری‌ های طاقچه‌ ای استفاده می‌ شود.
  • گنبد: این گچبری ها از جمله مهمترین ابزار تزئینی در لابی هتل ها و مکان های بزرگ و مرتفع می باشند.

گچ بری سقف

نحوه نصب گچبری آماده چگونه است؟

برای نصب گچ بری پیش ساخته خود، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. آماده کردن سطح زیرین: قبل از نصب باید سطح زیرین را خوب صاف کنید و تمام برآمدگی ها و درزهای آن را بگیرید.
  2. علامت گذاری محل نصب گچبری: برای آنکه کار بهتر دربیاید، توصیه می شود که حتما محل نصب قطعات گچبری را علامت گذاری کنید.
  3. آماده کردن گچبری: گچ بری پیش ساخته تان را آماده نصب کنید. به این منظور، بعد از باز کردن قطعات گچبری از بسته بندی، گوشه های تیز و اضافی آنها را با سمباده صادف کنید.
  4. چسب کاری گچ بری: رد این مرحله تمام سطح پشتی گچبری را به چسب قوی آغشته کنید و آن را در محل های علامت گذاری شده بچسبانید.
  5. میخ کوبی: بعد از چسباندن قطعات گچ بری باید از اتصال آنها مطمئن شوید. به همین خاطر آنها را با میخ به دیوار محکم کنید.
  6. گچ کاری نهایی: در صورتی که بین دو قطعه گچبری از قبل آماده شده، فاصله ای وجود دارد، آن را با گچ پر کنید.
  7. رنگ آمیزی: اگر تمایل داشتید، در این مرحله مطابق با سلیقه تان، گچ بری منزلتان را نقاشی کنید.

گچبری از پیش ساخته شده چه مزایا و معایبی دارد؟

مهمترین مزایای گچ بری آماده عبارتند از:

  • طراحی مدرن و بسیار متنوع و متناسب با دکوراسیون منزل و دیوارپوش ها
  • نصب آسان و سریع و عدم نیاز به کارهای مقدماتی گچبری‌ سنتی مانند میلگردکشی و رابیتس‌کاری
  • امکان نصب روی انواع سطوح مانند گچ، چوب، فلز، سرامیک و سیمان
  • قابلیت تعمیر ساده
  • استحکام بالا و دوام زیاد
  • قیمت بصرفه تر نسبت به گچبری دستی
  • وزن سبک
  • حمل و نقل آسان
  • عایق صوتی و ضد چربی و گرد و خاک

برخی از معایب گچ بری پیش ساخته نیز به شرح زیر است:

  • دوام پایین در برابر آب و رطوبت
  • امکان طبله کردن در محیط های بسیار مرطوب مثل حمام
  • زنگ زدگی در محیط های بسیار مرطوب مثل حمام و استخر

گچبری سقف ساختمان

گچبری دستی یا گچبری پیش ساخته؟

حال که کاملا با گچبری آماده آشنا شدید، نوبت به مقایسه آن با گچبری دستی می رسد. در این رابطه باید گفت علی رغم همه مزایای گچبری از پیش ساخته شده، اما باز هم گچبری دستی کیفیت بالاتری دارد. در واقع اگر کلیه مراحل گچبری از ابتدا تا انتها توسط یک گچکار ماهر صورت بگیرد، گچبری به روش سنتی (دستی) دقت بالاتری داشته و ظرافت بیشتری دارد. دقیقا مثل فرش دستبافت و فرش ماشینی که با وجود خوبی های فرش ماشینی، اما باز هم فرش دستبافت چیزهای بیشتری برای گفتن دارد.

البته گچبری دستی معایب قابل توجهی دارد که قبل از انتخاب حتما باید آنها را در نظر بگیرید. از جمله اینکه نسبت به گچبری آماده گران تر است، زمان زیادی را می گیرد، زحمت بسیار بیشتری دارد و به این خاطر که از مواد سنگینی در اجرای آن استفاده می شود، در هر مکانی قابل پیاده سازی نیست.

چطور خدمات گچبری را با کیفیت بالا دریافت کنیم؟

در صورتی که می خواهید دکوراسیون محل سکونت یا محل کارتان را تغییر دهید و به طرح های گچبری علاقه دارید، حتما باید از یک متخصص کمک بگیرید تا انرژی و هزینه شما هدر نرود. متخصصین خدمات گچ کاری و گچ بری اسپارد در همین راستا در کنار شما هستند تا طرح های مورد نظر شما را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت اجرا کنند. شما در اسپارد به زبده ترین متخصصین گچبری تهران و کرج دسترسی دارید و می توانید کار را از ابتدا تا انتها به ما بسپارید.

گچ کاری ساختمان

  • اعزام گچ کار ماهر
  • مناسب‌ترین قیمت
درخواست گچ کاری ساختمان