نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

تمیز کردن دیوار همیشه یکی از دغدغه های اصلی ساکنین خانه ها بوده است، به ویژه آنکه اگر در آستانه عید نوروز قرار داشته و موعد خانه تکانی منزل فرا برسد. این فرایند البته هرچند که معمولا با خانه تکانی آشپزخانه آغاز می شود، اما تمیز کردن دیوارها یکی از بخش های اصلی آن است که حتما باید صورت بگیرد. تمیز کردن دیوارها اگر دیوار گچی باشد، احتمالا زحمت بسیار مضاعفی را بر اعضای خانواده تحمیل می کند؛ به طوری که بسیاری از افراد ترجیح می دهند که چندان اعتنایی به پاکیزگی دیوارها نداشته باشند. بسیاری افراد سوال می کنند که چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم؟ مگر دیوار گچی اساسا تمیز می شود؟

در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که هرچند نظافت دیوارگچی و لکه بری آن به نسبت دیوارهایی که کاغذ دیواری شده اند و یا رنگ روغنی به خود گرفته اند، کار سخت تری باشد، اما در هر صورت نظافت آن کاملا امکان پذیر بوده و اگر چند ترفند خاص را هنگام تمیز کردن آن به کار بگیریم، حتی می توانیم سفت و سخت ترین لکه ها را از روی آن پاک کنیم. در همین راستا در ادامه این مطلب راهنمای چگونگیِ نظافت دیوار گچی را برای شما آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

نحوه تمیز کردن دیوار گچی

نحوه تمیز کردن دیوار گچی از آلودگی

همانطور که اشاره کردیم، نظافت دیوار گچی نسبت سایر دیوارها سخت تر بوده و زمان بیشتری را طلب می کند. به همین علت بهتر است که فرایند تمیزکاری گام به گام و مرحله به مرحله پیش برود تا کار با بهره وری حداکثری به انجام برسد. مراحل تمیز کردن دیوار گچی به ترتیب زیر است:

۱- گرد و غبار ار از روی دیوار پاک کنید

در اولین مرحله، به کمک یک دستمال خشک و نرم و یا به کمک برس مخصوص گرد و غبار جاروبرقی، گرد و غباری که روی دیوار نشسته است را پا کنید. کافی است سر جارو و یا دستمال را به آرامی از بالا به پایین کشیده تا گرد و غبار از روی دیوار بریزند و یا به داخل کیسه جاروبرقی کشیده شوند.

۲- اسفنج نم دار را روی دیوار بکشید

در مرحله دوم به کمک اسفنج (ترجیحا اسفنج های سلولزی) است. یک اسفنج تمیز را در تشت آب داغ بیندازید و نم دار کنید. سپس آب اضافی آن را بگیرید (دقت کنید که رطوبت اضافی اسفنج حتما گرفته شود، وگرنه ممکن است به دیوار آسیب برسد) و خوب روی تمامی نقاط دیوار بکشید. بهتر است که از اسفنج را از راست به چپ و برعکس بکشید (یا از بالا به پایین) تا رد آن روی دیوار باقی نماند. اگر اسفنج مناسبی پیدا نکردید، می توانید از حوله تمیز استفاده کنید.

۳- اگر آب گرم کافی نبود، از مواد شوینده کمک بگیرید

بهتر است که در فرایند تمیز کردن دیوار گچی تنها از آب داغ و اسفنج کمک بگیرید (زیرا مواد شوینده شیمیایی می توانند باعث وارد آمدن آسیب به رنگ دیوار شوند). با این حال اگر دیوار همچنان تمیز نشد، به سراغ مواد شوینده بروید و مقداری از آن را درون تشت آب داغ بریزید. سپس اسفنج را در این ترکیب غوطه ور کنید و بعد از گرفتن آب اضافی آن، روی دیوار بکشید.

۴- دیوار را خشک کنید تا لکه آب روی آن باقی نماند

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

کمی بعد از آنکه دیوار را به کمک اسفنج تمیز کردید، به کمک یک حوله نرم دیوار را به سرعت خشک کنید تا لکه های خیس آب روی آن باقی نمانند.

تمیز کردن دیوار گچی

پاک کردن انواع لکه از روی دیوار گچی

اگر در خانه کودک خردسال داشته باشید، اصلا چیز عجیبی نیست که هر از گاهی با انواع لکه های خودکار، مداد رنگی و مواردی از این دست روی دیوار خود مواحه شوید! این لکه ها اگر روی دیوار گچی خانه شما به وجود بیایند، مشکلی جدی را ایجاد کرده و به همین سادگی ها پاک نمی شوند. با این وجود اما به کار بستن چند راهکار خاص می تواند کمک بزرگی به برطرف کردن این لکه ها بکند.

پاک کردن لکه مداد رنگی و مداد شمعی از روی دیوار گچی

برای از بین بردن لکه مداد رنگی و مداد شمعی (که به وسیله کودک دلبندتان روی دیوار نقش بسته اند!) می‌ توانید از خمیر دندان و پنبه کمک بگیرید. کافی است کمی خمیر دندان به لکه ایجاد شده روی دیوار بمالید و سپس با تکه ای پنبه آن را پاک کنید. برای پاک کردن خمیر دندان می توانید از مسواک نیز کمک بگیرید، اما به دلیل آسیبی که ممکن است به دیوارتان وارد شود، چندان توصیه نمی شود.

پاک کردن لکه خودکار از روی دیوار گچی

از بین بردن لکه خودکار نسبت به سایر لکه ها ساده تر است. برای انجام این کار کافی است مقداری الکل سفید (یا لاک پاک کن ناخن) را به پنبه آغشته کنید و آن را به آرامی روی دیوار گچی بکشید. ترجیحا هنگام استفاده از این مواد پنجره های منزل را باز بگذارید.

پاک کرد لکه دوده از روی دیوار گچی

دوده سیگار، قلیان، آلودگی هوا، شومینه و بخاری به سادگی روی دیوار گچی می‌ نشیند و اگر کاری در قبال آنها انجام نشود، به مرور سیاه شده و در جای خود محکم تر می شوند! پس بهترین راهکار در پاک کردن دوده از روی دیوار، گردگیری و کشیدن دستمال مرطوب (به صورت منظم و دوره ای) روی دیوار است.

با این حال اگر در انجام این کار تنبلی کرده اید و حالا لکه های قدیمی دوده در جایجای دیوار گچی دیده می شوند، بهتر است از ماده معجزه آسای سرکه سفید کمک بگیرد. کمی سرکه را با آب ولرم ترکیب کنید و بعد به کمک اسفنج (اسفنجی که آب اضافی آن گرفته شده است) روی لکه ها بکشید. سپس دیوار را خشک نمایید تا لکه های آب روی دیوار باقی نماند. با این روش به احتمال بسیار بالا لکه های دوده از بین می روند.

نظافت دیوار گچی

پاک کردن لکه چای و قهوه از روی دیوار گچی

برای پاک کردن لکه‌ قهوه و چای از روی دیوار گچی که به دلایل مختلفی ممکن است روی آن ریخته باشند، تکه ای پنبه را به مقداری سفید کننده کلرین آغشته کرده و سپس به خوبی روی لکه فشار دهید و به چپ و راست بکشید تا لکه از بین برود. همچنین می توانید مقداری ماده شوینده شیمیایی را روی لکه اسپری کنید و سپس به کمک یک حوله نرم و یا مسواک لکه را تمیز کنید تا اثری از آن باقی نماند.

پاک کردن لکه مداد از روی دیوار گچی

تمیز کردن لکه های مداد به کمک جوش شیرین به سادگی میسر می شود. کافی است پارچه نرمی را داخل محلول جوش شیرین و آب بغلطانید و بعد از گرفتن آب اضافی آن، روی لکه ها بکشید تا اثر لکه از بین برود.

پاک کردن لکه واکس از روی دیوار گچی

برای پاک کردن لکه واکس های خشک شده ابتدا قسمت های برجسته آن را به کمک یک شیء نوک تیز از روی دیوار بکنید (دقت کنید که به دیوار گچی آسیبی وارد نشود). سپس روی لکه ها یک دستمال نازک بگذارید و اتو را به آن بچسبانید تا لکه واکس آب شده و توسط دستمال جذب شوند. در نهایت رد لکه ها را به کمک محلول جوش شیرین و آب ولرم پاک کنید.

چند نکته در رابطه با نحوه تمیز کردن دیوار گچی

  • برنامه مشخصی برای نظافت ماهانه دیوارهای خانه خود داشته باشید تا گرد و غبار و یا لکه های نشسته بر روی آن به سرعت و با زحمت کمتری پاک شوند.
  • هنگام نظافت دیوار گچی، حتما روی کف زمین روزنامه پهن کنید تا رطوبت اسفنج، مواد شوینده، و یا آلودگی های ناشی از تمیز کردن لکه روی آنها بریزد.
  • جوش شیرین و سرکه سفید دو ماده معجزه آسا در تمیز کردن دیوارهای گچی هستند. در اغلب موارد می توانید از آنها استفاده کنید.
  • در هنگام کار با مواد شیمیایی، حتما از دستکش لاستیکی، ماسک و عینک استفاده کنید. در این صورت احتمال وارد آمدن آسیب به شما به حداقل می رسد.

پک کردن لکه دیوار گچی

حرف آخر اسپارد

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، دیوار گچی حساسیت بیشتری نسبت به دیوارهایی دارد که با رنگ روغنی و کاغذ دیواری پوشیده شده اند. از این رو ملایمت در هنگام انجام کار و صرف زمان بیشتر برای پاک کردن لکه ها از روی آن ضروری است. از بین بردن برخی از این لکه ها اما بسیار دشوار است و این سوال را پیش می آورد که واقعا چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم؟ در این صورت توصیه می کنیم با استفاده از خدمات نظافت منزل، کار را به افرادی بسپارید که در این حوزه متخصص بوده و می دانند لکه ها به چه صورت از روی دیوار پاک می شوند. اگر شما هم تجربه ای در رابطه با نظافت دیوارهای گچی خانه تان داشته اید، خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت