گوشی های مختلف ممکن است به دلایل مختلفی دیگر روشن نشوند. ممکن است گوشی خود را روی میز قرار داده و سپس برگردید ببینید که دیگر روشن نمی شود. مواجه با صفحه مشکی گوشی که تا چند دقیقه قبل به خوبی کار می کرد استرس زا است. پس اگر شما نیز در موقعیتی قرار گرفته اید که از خودتان می پرسید گوشیم روشن نمیشه باید چکار کنم؟ در ادامه مقاله با اسپارد مگ همراه باشید!

علت روشن نشدن گوشی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی “گوشیم روشن نمیشه چه کاری باید بکنم” بپردازیم، بهتر است دلایل آن را مورد بررسی قرار دهیم. روشن نشدن گوشی می تواند دلایل متعددی داشته باشد. با دانستن دلایل مختلف و پیدا کردن دلیل روشن نشدن گوشی خیلی راحت تر می توانید این مشکل را حل کنید. از جمله مهم ترین دلایل روشن نشدن گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرابی باتری موبایل

یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن گوشی، مشکلات مربوط به باتری است. باتری گوشی نیز همانند سایر اجزای آن پس از چند سال ممکن است خراب شده و از کار بیفتد. با خراب شدن و از کار افتادگی باتری ممکن است با برداشتن موبایل خود شاهد صفحه تیره و تاریکی باشید که حکایت از خرابی آن است. با روبرو شدن این علت به راحتی می توانید با خرید باتری جدید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

علت روشن نشدن گوشی

مشکلات مربوط به آی سی شارژ

اگر مشکل از باتری نبود باید به بررسی دیگر بخش های مربوط به باتری و شارژ گوشی بپردازید. یکی از مهم ترین بخش ها آی سی شارژ است. اگر به طور معمول از شارژر اصلی موبایل خود استفاده نمی کنید و یا سیم شارژرتان دچار مشکل شده باشد، به احتمال زیاد آی سی شارژ آسیب دیده است.

خوشبختانه این مشکل تنها با تعویض آی سی خراب شده با آی سی جدید قابل حل است و معمولا هزینه چندان بالایی ندارد.

آسیب دیدن صفحه نمایش گوشی

اگر باتری گوشی را به تازگی عوض کرده باشید یا موبایل تان جدید باشد، احتمالا دلیل روشن نشدن گوشی با دلایل دیگری در ارتباط است. اصلی ترین نشانه خرابی صفحه نمایش ویبره زدن گوشی و روشن نشدن آن است. پس اگر با فشردن دکمه پاور گوشی ویبره زده و صداهایی شنیده می شود اما صفحه بالا نمی آید باید از تعمیرکار حرفه ای برای بررسی صفحه نمایش کمک بگیرید.

البته صفحه نمایش موبایل اجزای مختلفی دارد که برحسب خرابی هر جز ممکن است هزینه تعمیرات متفاوت باشد.

علت روشن نشدن موبایل و راه حل آن چیست

از کار افتادن هارد موبایل

خرابی هارد گوشی می تواند با علایم مختلفی همراه باشد. دو مورد از مهم ترین نشانه های خرابی هارد عبارتند از:

  • گوشی روشن شده و سپس نام برند آن نشان داده می شود. سپس مجدد خاموش می شود.
  • موبایل ویبره می زند اما روشن نمی شود.

در صورت مواجه شدن با این مشکلات به احتمال زیاد علت روشن نشدن موبایل شما ناشی از خرابی هارد و از کار افتادن آن است. در ادامه یا باید هارد تعمیر شده و مجدد در جای خود نصب شود و یا اینکه هارد جدید مناسب مدل و نوع گوشی خریداری گردد. توجه داشته باشید که در تعمیر و یا تعویض هارد، کلیه اطلاعات شخصی و فایل ها پاک می شوند.

گوشیم روشن نمیشه چیکار کنم؟

با بررسی علل رایج روشن نشدن گوشی خیلی راحت تر می توان قدم های لازم برای رفع مشکل را حدس زد. در ادامه چندین پیشنهاد کاربردی برای شما داریم تا بتوانید علت روشن نشدن گوشی و در ادامه راه حل مناسب آن را پیدا کنید. در ادامه با بررسی این روشها همراه ما باشید:

۱- اول از همه سلامت فیزیکی گوشی را بررسی کنید!

اگر موبایلتان روشن نمی شود اول از همه به این فکر کنید که آیا اخیرا ضربه جدی به آن وارد شده یا نه؟ برای مثال شاید چندین ساعت پیش گوشی از دستتان افتاده باشد. در این صورت احتمالا یکی از اجزای گوشی دچار مشکل شده است. برای مثال اگر صفحه موبایلتان خورد شده باشد احتمال اینکه صفحه نمایش آن آسیب دیده باشد بسیار بالاست.

در صورت بروز چنین مواردی تنها راه حل منطقی کمک گرفتن از خدمات تعمیر موبایل است. پس اگر از خودتان می پرسید گوشیم روشن نمیشه حالا باید چکار کنم؟ اولین پاسخ به این سوال بررسی سلامت فیزیکی اجزای آن است! برای بررسی بیشتر می توانید به مقاله “کارهایی که باید در هنگام شکستن صفحه گوشی انجام دهیم” مراجعه کنید.

وقتی گوشیم روشن نمیشه چکار کنم

۲- گوشی خود را شارژ کنید!

ممکن است ساعت ها سرگرم تماشای ویدیوهای مختلف و یا بازی های متنوع باشید، در این صورت احتمالا متوجه کاهش شارژ باتری موبایل خود نخواهید شد. پس پیش از اینکه خودتان را نگران کنید، گوشی را به کابل شارژ وصل کرده و کمی منتظر شوید. سپس با فشردن دکمه پاور خواهید دید که گوشی مجدد روشن شده و به خوبی کار می کند.

این اتفاق ممکن است در سایر لوازم برقی نیز اتفاق بیفتد. برای مثال اگر لوازم صوتی سیارتان کار نکرد اول از همه آن را شارژ کنید. در غیر این صورت می توانید از خدمات تعمیرات باند خانگی و اسپیکر در منزل که توسط متخصصین اسپارد ارائه می شود کمک بگیرید!

۳- کابل شارژ و یا شارژر خود را عوض کنید!

اگر گوشی ساعت ها در به کابل شارژ وصل بود اما هیچ علائمی حیاتی از خود نشان نداد، بروید سراغ متهم شماره یک یعنی شارژر گوشی! شارژرها در طول زمان همانند بسیاری دیگر از وسایل فرسوده می شوند. پس لازم است سلامت شارژر و کابل آن را نیز بررسی کنید!

۴- با دکمه پاور گوشی بازی کنید تا مشکل فریز شدن حل شود!

یکی از مشکلاتی که بیشتر در گوشی های اندرویدی رایج است، فریزشدن موبایل است. برای حل این مشکل لازم است دکمه پاور موبایل را به مدت ۱۵ ثانیه فشار دهید و سپس رها کنید. ممکن است نیاز باشد این کار چندین دفعه انجام دهید. در نهایت با شنیدن صدای ویبره موبایل می توانید فشردن دکمه پاور را به پایان برسانید.

۵- بررسی آی سی شارژ را فراموش نکنید!

اگر شارژر را با گزینه سالم دیگری جایگزین کردید و حتی مشکل از فریز شدن گوشی نیز نبود و همچنان شاهد صفحه تاریک موبایل خود بودید، باید به سلامت آی سی شارژ آن شک کنید. این قطعه معمولا قیمت بالایی ندارد و با تحویل موبایل به مراکز تعمیراتی می توان با هزینه پایینی نسبت به تعویض آن با قطعه سالم و نو اقدام کرد.

چرا گوشیم روشن نمیشه

۶- وقت شک کردن به باتری موبایل فرارسیده است!

در پاسخ به سوال “گوشیم روشن نمیشه باید چکار کنم؟” اگر همه موارد پیشین را بررسی کردید اما به تنیجه نرسیدید لازم است باتری موبایل خود را تعویض کنید. تعویض باتری گوشی های هوشمند کمی پیچیده تر از باتری گوشی های نسل پیشین است. به همین دلیل اگر مهارت کافی در این زمینه را نداشته باشید بهتر است علاوه بر خرید، تعویض باتری را نیز به فرد ماهرتری بسپارید. در غیر این صورت با خرید باتری جدید مخصوص گوشی خود می توانید آن را در منزل خود نیز تعویض کنید!

۷- با هارد و اطلاعات خود خداحافظی کنید!

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، یکی دیگر از عوامل روشن نشدن گوشی، خرابی هارد است. معمولا تعمیر هارد توصیه نمی شود و در چنین شرایطی شما یک مسیر بیشتر جز تعویض هارد ندارید. باتوجه به نوع و مدل گوشی ممکن است قیمت هارد متفاوت باشد. برای اطلاع از قیمت دقیق می توانید از متخصصین تعمیر موبایل کمک بگیرید!

۸- فلش کردن را به عنوان آخرین راه حل روشن کردن گوشی امتحان کنید!

اگر همه راه و روش های زیر را امتحان کردید و مشکل به هیچ عنوان حل نشد، نوبت به فلش کردن گوشی می رسد. فلش کردن خطرناک است زیرا باید با تمامی اطلاعات موبایل خود خداحافظی کنید مگر اینکه بکاپی از اطلاعات داشته باشید. با پاک شدن تمام فایل ها مشکل شما نیز حل خواهد شد. پس در جواب گوشیم روشن نمیشه چکار کنم؟ لازم است پس از امتحان کردن سایر روشهای ممکن دیگر سراغ فلش کردن بروید.

روشن نشدن گوشی

بهترین راهکار برای زمانی که گوشی روشن نمیشه چیست؟

در ادامه دلایل روشن نشدن و راه حل هریک را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی نمی توان هیچ یک را بهترین راهکار دانست، زیرا بهترین باتوجه به موقعیت و خرابی موبایل تعیین می شود. برای مثال برای تعمیر تلویزیننمی توان تنها یک راه حل را به عنوان بهترین پیشنهاد کرد زیرا برحسب قطعه خراب شده بهترین گزینه و در نهایت هزینه تعمیر تلویزیون تغییر پیدا خواهد کرد.