ممکن است در لحظه ای غفلت، گوشی موبایل از دستتان افتاده و صفحه آن دچار شکستگی و آسیب شود. اولین چیزی که در مواجه با چنین اتفاقی به ذهن همه ما می رسد، شکستن ال سی دی گوشی است. با توجه به قیمت بالای تعمیر و تعویض ال سی دی، چنین اتفاقی اصلا خوشایند نیست اما از کجا مطمئن هستید که ال سی دی آسیب دیده است؟

در واقع صفحه گوشی تنها محدود به ال سی دی نمی شود و اجزای مختلف دیگری نیز مانند گلس و تاچ نیز دارد. ما پیش از این در مطلبی جداگانه تفاوت تاچ گوشی و ال سی دی گوشی را به شما توضیح داده ایم. صدمه به گلس و یا تاچ بیشتر سطحی است در حالیکه آسیب ال سی دی مشکل جدی تری محسوب می شود. بنابراین لازم است اول با لایه های مختلف صفحه گوشی آشنا شوید تا تفاوت آسیب های هر یک را تشخیص دهید.

علاوه بر این حتی اگر ال سی دی گوشی نیز آسیب دیده باشد، می توانید از روش های متفاوت و کم هزینه تری برای تعمیرات استفاده کنید. در این مطلب ۴ کاری را که می توانید موقع شکستن ال سی دی انجام دهید، بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید.

لایه های مختلف صفحه گوشی

لایه های مختلف صفحه نمایش گوشی

پیش تر نیز اشاره کردیم که صفحه گوشی و سایر لوازم الکترونیک مانند تبلت از چندین لایه متفاوت تشکیل شده است. این سه قسمت از سطحی ترین لایه عبارت اند از:

  1. گلس یا صفحه شیشه ای
  2. صفحه لمسی یا تاچ گوشی
  3. ال سی دی گوشی

بنابراین اگر آسیب به صفحه موبایل تنها محدود به خراش باشد بدون اینکه صفحه لمسی دچار مشکل شود، به احتمال زیاد گلس گوشی شکسته است. تعویض گلس بسیار راحت و کم هزینه است. دومین احتمال این است که روی صفحه خطوط شکستگی پدیدار شود در حالیکه صفحه لمسی نیز کار نمی کند. در این صورت احتمالا تاچ گوشی دچار مشکل شده است و برای تعویض آن می توانید به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید.

آخرین احتمال آسیب به پایینی ترین لایه صفحه گوشی، یعنی ال سی دی است. در شکستگی و آسیب به ال سی دی رنگ های صفحه گوشی آسب خواهد دید یا شاید خطی سفید یا نقطه ای سیاه در وسط صفحه پدیدار شود. در صورت بروز چنین اتفاقی شما ۳ را متفاوت در پیش رو خواهید داشت. در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اگر می خواهید با لایه های مختلف گوشی اعم از گلس، تاچ و ال سی دی بیشتر آشنا شوید: مقاله تاچ گوشی چیست و چه تفاوتی با ال سی دی گوشی دارد؟

علائم شکستن LCD موبایل

نشانه های شکستن ال سی دی گوشی

پیش از تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش برای تعمیر ال سی دی، بهتر است با علائمی که در صورت شکستن ال سی دی ظاهر می شود آشنا شویم. این علائم شامل ایجاد خطوط تار عنکبوتی، پدید آمدن لکه های سیاه روی صفحه و یا تغییر رنگ صفحه نمایش می شود.

برای مثال اگر گوشی شما روی زمینی سخت افتاده باشید، اولین علامت شکستگی به شکل تار عنکبوتی است. پیش تر اشاره کردیم که در صورت شکستن گلس فقط و فقط این علامت ظاهر می شود. علاوه بر این شکستگی ممکن است نقطه ای سیاه رنگ و یا خطوط سفید رنگ موازی روی صفحه گوشی دیده شوند. اگر تاچ گوشی نیز کار نکند به احتمال زیاد این آسیب مربوط به ال سی دی است.

مورد دومی که شاید مشاهده کنید زرد یا بنفش شدن صفحه نمایش است. این تغییر رنگ در اثر وارد شدن فشار بر گوشی ممکن است اتفاق بیفتد. چنین تغییر رنگ هایی بیشتر در اثر تخریب تاچ گوشی ایجاد می شوند و نباید آن را با ال سی دی اشتباه گرفت.

در صورت شکستن ال سی دی گوشی چه قطعاتی باید تعویض شوند؟

شکستن ال سی دی گوشی

اگر قصد تعویض ال سی دی گوشی خود را داشته باشید، کاملا بدیهی است که باید ال سی دی جدیدی روی گوشی نصب شود. اما آیا سایر قطعات مانند تاچ و گلس نیز باید تعویض شوند؟ جواب این سوال بله است. در قسمت ابتدایی به بررسی محل قرارگیری لایه های مختلف صفحه نمایش پرداختیم و دانستیم که ال سی دی در پایین ترین قسمت از صفحه نمایش قرار می گیرد.

بنابراین اگر پایین ترین لایه دچار چنین آسیبی جدی شده باشید، لایه های اول و دوم شامل گلس و تاچ نیز حتما دچار آسیب شده اند. پس در حین تعویض ال سی دی سایر قسمت های صفحه نمایش نیز باید تعویض شوند تا گوشی همانند قبل عملکرد مطلوبی داشته باشد. یکی از دلایل بالا بودن هزینه تعویض ال سی دی نیز مربوط به همین مسئله است.

در مواقع شکستن ال سی دی گوشی چه کنیم؟

مهم ترین قسمت از این مقاله رسیدیم، در صورت شکستن LCD گوشی چه راه حل هایی پیش رویمان است؟ شاید اولین چیزی که به ذهن همه ما برسد، تعویض ال سی دی باشد اما این مورد تنها یکی از راه حل ها است. در ادامه به بررسی ۴ راه حل موثر برای این مشکل خواهیم پرداخت:

مراجعه به مراکز تعمیر موبایل

مراکز تعمیر موبایل برای تعویض ال سی دی شکسته

ابتدایی ترین راه حل مراجعه کردن به تعمیرگاه های معتبر موبایل و درخواست تعمیر ال سی دی گوشی است. ال سی دی یکی از قطعات پیچیده موبایل است، بنابراین کاملا واضح است که تعمیر آن نیز هزینه زیادی در پی خواهد داشت. اگر موبایل شما صفحه نمایش بزرگتری داشته باشید و یا از مدل های جدید با تکنولوژی های نو باشید، این هزینه بیشتر نیز خواهد شد.

البته ممکن است برخی مواقع درخواست تعمیر ال سی دی گوشی شما را رد کنند. برخی مدل های قدیمی حتی با تعمیر مجدد نیز پس از مدتی دچار مشکل خواهند شد. در چنین مواقعی تعمیرکار به شما پیشنهاد ال سی دی جدید  و تعویض آن را خواهد داد.

خودتان برای تعمیر ال سی دی دست به کار شوید!

لوازم مورد نیاز برای تعمیر ال سی دی در منزل

از دیگر راه حل ها در مواقع شکستن ال سی دی گوشی، تعمیر یا تعویض آن توسط خودتان است. تعمیر گوشی ظاهرا کار بسیار سختی است اما با داشتن ابزار مناسب و بررسی آموزش های ویدیوئی مربوطه می توانید در منزل نیز این کار را انجام دهید. اولین قدم برای تعمیر گوشی، خرید ابزار و لوازم مورد نیاز است. برای مثال در شکستن ال سی دی علاوه بر ابزار، باید گلس و تاچ نو نیز خریداری کنید.

با انجام این کار هزینه شما تنها شامل لوازم و قطعات خواهد شد و دیگر نیاز نیست اجرت تعمیر پرداخت کنید. هر چند این روش ارزان تر است اما ریسک بزرگی است و نیازمند تجربه است. بنابراین راه حل پیشنهادی چندان مناسبی نیست.

گوشی خود را بفروشید.

اگر گوشی تان قدیمی شده و مدت ها در فکر تعویض آن بوده اید، می توانید آن را با ال سی دی شکسته بفروشید. برخی مواقع نیز ممکن است هزینه کافی برای تعمیر یا تعویض را نداشته باشید، در چنین مواقعی نیز این راه حل می تواند مناسب باشد. برای فروش گوشی باید به مراکزی مراجعه کنید که موبایل های خراب خریداری می کنند.

در چنین مراکزی گوشی قدیمی و خراب شده شما را خریداری کرده و قطعات سالم آن را جدا می کنند. هر چند ممکن است گوشی شما را با قیمت بسیار ارزان تری خریداری کنند اما این روش نیز بنابر شرایط شما می تواند گزینه مناسبی باشد.

استفاده از خدمات بیمه گوشی

استفاده از بیمه برای تعمیر ال سی دی گوشی

اگر پس از خرید گوشی، آن را بیمه کرده باشید دیگر نیاز نیست نگران هزینه های بالای تعمیر و یا تعویض ال سی دی باشید. می توانید گوشی خود را به مرکز بیمه مربوطه ببرید و به خاطر شکستگی از بیمه غرامت دریافت کنید. این هزینه بر اساس میزان آسیب گوشی به شما تقدیم خواهد شد.

پس اگر موبایلتان بیمه دارد، بهترین روش استفاده از بیمه آن است.

سخن پایانی!

یکی از پر هزینه ترین آسیب ها به گوشی، شکستگی ال سی دی است. برای اینکه بهترین راه حل برای تعمیر آن را انتخاب کنید، بهتر است با قسمت های مختلف صفحه نمایش مانند تاچ و گلس نیز آشنا شوید. پس از اینکه از شکستن LCD موبایل خود مطمئن شدید، ۴ راه پیش رو دارید. این ۴ راه شامل تعمیر و تعویض ال سی دی در تعمیرگاه ها یا توسط خودتان، فروش گوشی با ال سی دی شکسته و یا استفاده از بیمه می باشد.

بر اساس بودجه و سایر شرایط خود می توانید یکی از این موارد را برای گوشی انتخاب کنید.