نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

درست کردن شمع نیز به اندازه روشن کردن آن و ایجاد فضایی دلنشین و شاعرانه در منزل جذاب و زیباست. در نگاه اول درست کردن شمع کاری پردردسر و وقت گیر است؛ به همین دلیل بیشتر ما ترجیح می دهیم انواع شمع‌ها را به صورت آماده از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنیم.

اگر می خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و با مبلغ ناچیزی انواع مختلفی از شمع‌ها را خودتان در منزل تهیه کنید، کافی است تعدادی از لوازم اولیه موردنیاز را خریداری کنید. پس از آماده کردن این لوازم به سوال مهم “چگونه شمع دست کنیم؟” خواهیم پرداخت.

با آموزش دقیق و امتحان کردن ساخت شمع، شما نیز از طرفداران شمع سازی خواهید شد. آماده‌اید؟ در ادامه تمامی آنچه برای ساخت شمع باید بدانید را در اختیار شما خواهیم گذاشت. پس با اسپارد مگ همراه باشید.

مراحل ساخت شمع

برای ساخت شمع به چه لوازمی نیاز داریم؟

در روزهای آخر سال شما نیز می توانید لوازم مورد نیاز برای ساخت شمع را تهیه کرده و در سال نو شمع‌هایی دست‌ساز به عزیزان خود هدیه کنید. علاوه بر لوازم زیر می توانید از شمع‌های قدیمی که در مراحل مختلف خونه تکونی از کشوهای مختلف بیرون می آیند نیز استفاده کنید.

لیست کامل لوازم موردنیاز برای ساخت شمع:

موم شمع

اصلی ترین ماده موردنیاز برای شمع‌سازی موم است. بدون موم هیچ یک از لوازم دیگر کارایی خاصی نخواهند داشت. پس اول از همه باید نسبت به خرید موم شمع اقدام کنید. به طورکلی می توان از سه نوع ماده به عنوان موم شمع استفاده کرد:

  1. پارافین

حتما اولین چیزی که با پرسیدن سوال “چگونه شمع دست کنیم؟” به ذهن شما می رسد، همین پارافین باشد. پارافین یکی از اصلی‌ترین و در عین حال سمی‌رین مواد برای ساخت شمع است. به علت سمیت بالای آن اخیرا استفاده از پارافین در ساخت شمع محدودتر شده است.

یک ویژگی خوب پارافین تنوع بالای آن است. به گونه‌ای که شما هر زمان می توانید انواع مختلفی از پارافین‌ها را در اسانس‌ها و رنگ‌های مختلف از فروشگاه‌های سطح شهر بیابید.

  1. موم طبیعی

موم طبیعی از جمله قدیمی‌ترین موادی است که از سالیان دور برای ساخت شمع استفاده می شود. موم زنبور عسل یا همان موم طبیعی به رنگ طلایی است اما امروزه می توانید رنگ‌های مختلفی از آن را نیز پیدا کنید. این موم گران قیمت عطر خاص و دلنشینی دارد. البته می توانید سایر اسانس‌ها را نیز به آن اضافه کنید.

  1. موم سویا

این نوع از موم را می توانید به آسانی به رنگ و رایحه دلخواه دربیاورید. موم سویا معمولا از روغن سویا ساخته می شود. البته گاهی با سایر انواع موم ها و یا پارافین نیز ترکیب می شود.

موم برای ساخت شمع

ظرف مناسب برای ذوب کردن موم

همه انواع موم معمولا در قطعات مکعبی به فروش می رسند و شما برای ساخت شمع باید موم را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرده و ذوب کنید. برای ذوب کردن موم می توانید از ظرف مخصوص ساخت شمع استفاده کنید. این ظرف را در یک قابلمه پر از آب جوش قرار دهید تا موم حالت مذاب به خود بگیرد.

فتیله شمع

در پاسخ به سوال “چگونه شمع دست کنیم؟” به جز موم مورد ضروری دیگر نیز وجود دارد و آن فتیله شمع است. نکته اساسی در شمع‌سازی ضخامت شمع است. فتیله را از انواع ضخیم‌تر انتخاب کنید تا حین ساخت شمع و استفاده از پارافین و موم مذاب دچار آسیب نشود. قد فتیله چندان مهم نیست، زیرا می توانید آن را پس از ساخت شمع نیز کوتاه کنید.

اسانس یا عطر شمع

خرید اسانس برای عطر چندان ضروری نیست اما اگر می خواهید شمعتان علاوه بر ظاهر زیبا بوی خوشی نیز داشته باشد، می توانید عطرهای مختلفی را خریداری کنید.

قاشق چوبی

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

احتمالا شما نیز از قاشق‌های چوبی در حین پخت و پز استفاده می کنید. استفاده از این قاشق‌ها برای هم‌زدن شمع مناسب است، زیرا از چسبیدن شمع به ظرف جلوگیری می کند.

ظرف مخصوص شمع و یا قالب

شما می توانید برحسب سلیقه خود مایع مذاب شمع را داخل ظروف مخصوص بریزید و یا از قالب استفاده کنید. انتخاب هریک از این موارد بیشتر به علاقه خود فرد بستگی دارد.

ظرف مخصوص شمع سازی

دماسنج

شاید از خودتان بپرسید دماسنج دیگر چه ربطی به “چگونه شمع دست کنیم؟” دارد؟ مگر می خواهیم آزمایشگاه شیمی تاسیس کنیم؟ خب، باید اشاره کنیم داشتن دماسنج برای اندازه‌گیری مناسب‌ترین دما برای اضافه کردن اسانس یا ریختن پارافین در قالب مخصوص ضروری است.

راهنمای ساخت شمع در ۹ مرحله!

حالا که همه وسایل موردنیاز برای ساخت شمع را تهیه کرده‌اید، می توانیم یک به یک قدم‌های ساخت شمع را بررسی کنیم. این قدم‌ها به ترتیب عبارت‌اند از:

وسایل و محیط کار خود را آماده کنید!

عده‌ای با عجله زیاد از مرحله ذوب کردن موم شمع‌سازی را آغاز می کنند. چنین کاری به جز لک کردن همه قسمت‌های مختلف منزل چیزی برای شما به ارمغان نخواهد آورد. پس اول از همه وسایل موردنیاز را کنار دست خود قرار دهید. حتی یک چک لیست برای خودتان آماده کنید و از روی آن بار دیگر لوازم ضروری را بررسی کنید. به این ترتیب علاوه بر تمیز ماندن محیط کار، سرعت ساخت شمع نیز افزایش پیدا می کند.

موم را برای ذوب کردن آماده کنید!

فرقی نمی کند چه نوع مومی تهیه کرده باشید، در قدم اول از راهنمای ساخت شمع موم را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا سریع‌تر آب شود. موم را در ظرف مخصوص شمع‌سازی یا یک قابلمه نچسب بریزید. سپس ظرف موم را داخل قابلمه آب جوش قرار دهید، تا کاملا حالت مذاب پیدا کند.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید موم را روی شعله مستقیم اجاق ذوب کنید. برای ذوب شدن موم حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز است. در این مدت موم را با قاشق چوبی هم زده و قطعه‌های سفت و درشت را به آرامی خرد کنید. دمای موم مذاب نهایتا باید ۷۶ درجه سانتی گراد باشد. اگر دما بیشتر از این مقدار شد، موم را از داخل آب داغ بردارید.

چگونه شمع درست کنیم

فتیله شمع را آماده کنید!

فتیله‌های آماده معمولا چسب مخصوصی برای چسبیدن به ته ظرف شمع و یا قالب دارد. فتیله‌های خانگی که با نخ کتانی درست شده‌اند، این مزیت را ندارند. بنابراین پیش از حالت گرفتن شمع باید فتیله را آماده کنید. برای این کار انتهای فتیله را داخل موم مذاب فرو کرده و به سرعت آن را به ته ظرف شمع بچسبانید.

شمع خود را معطر کنید!

اکنون می رسیم به مرحله خوش عطر و بو از “چگونه شمع دست کنیم؟”. در این مرحله عطری که بر اساس سلیقه خود انتخاب کرده‌اید را به موم مذاب اضافه کنید. نکته مهم این مرحله توجه به نسبت موم و عطر است. به طور معمول برای ۴۵۳ گرم موم حدود ۲۵ گرم عطر یا اسانس اضافه می شود. پس از اضافه کردن عطر حدود ۳۰ ثانیه موم را هم زده و سپس از داخل آب داغ بردارید.

البته برخی از موم‌ها با عطر مخصوص خود به فروش می رسند. این عطر‌ها دستور استفاده متفاوت و بخصوصی نیز دارند.

ساخت شمع با اسانس و عطر

موم مذاب را داخل ظرف و یا قالب شمع بریزید!

پس از اضافه کردن اسانس شمع چند لحظه صبر کنید تا موم مذاب کمی خنک شود. در این مرحله با استفاده از دماسنج، دمای موم را چک کنید. دمای مناسب برای ادامه مراحل حدود ۵۴.۵ تا ۶۰ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که تغییر دما در این مرحله به سرعت اتفاق می افتد، پس چشمتان را از اعداد روی دماسنج جدا نکنید.

فتیله را داخل موم فیکس کنید!

اگر به خاطر داشته باشید در مراحل پیشین از راهنمای ساخت شمع، نحوه قرار دادن فتیله داخل ظرف را آموزش دادیم. یکبار دیگر پس از ریختن موم مذاب داخل قالب و یا ظرف شمع باید جای فتیله را تنظیم کرد. برای اینکه فتیله در مرکز شمع قرار بگیرد، یک خودکار بالای ظرف قرار داده و بالای فتیله را دور آن بپیچید.

از اینجا یک نکته دیگر بدست می آوریم. این نکته در مورد طول فتیله است. برای اینکه فیکس کردن فتیله راحت‌تر انجام شود، طول فتیله را کمی بلندتر بردارید و پس از خشک شدن شمع آن را کوتاه کنید.

فتیله داخل شمع

صبور باشید تا شمع خشک شود!

در این مرحله از “چگونه شمع دست کنیم؟” باید کمی صبر به خرج دهید تا شمع خشک شود. پس از خشک شدن شمع ممکن است حفره‌ای در سطوح آن ایجاد شود. برای پر کردن این حفره‌ها مقدار کمی از موم شمع را نگه دارید. البته توجه داشته باشید که اضافه کردن موم پس از خشک شدن شمع باید به دقت صورت بگیرد تا مجدد حفره‌های جدید روی شمع ایجاد نشود.

فتیله را مرتب کنید!

پس از اینکه شمع کاملا خشک شد، به آرامی قسمت اضافی فتیله را کوتاه کنید. فتیله بلند باعث بدسوزی شمع می شود. پس این مرحله مهم از راهنمای ساخت شمع را نیز در خاطر داشته باشید.

کوتاه کردن فتیله در شمع سازی

محیط اطراف را تمیز کنید!

ممکن است در حین ساخت شمع قطرات موم روی کابینت را روی دیگر سطوح ریخته شود. همانند تمیز کردن لکه لاک، لکه شمع نیز پس از خشک شدن راحت‌تر تمیز می شود. برای تمیز کردن این لکه‌های کافی است به آهستگی لکه‌ها را خراش دهید.

برای خارج کردن شمع از قالب باید چه کرد؟

اگر به خاطر داشته باشید در راهنمای ساخت شمع که در قسمت بالا توضح دادیم تمرکز اصلی بر استفاده از ظرف مخصوص شمع بود. در این بین اشاره کردیم که می توان از قالب‌های مخصوص نیز برای شمع‌سازی استفاده کرده و شمع‌هایی بدون ظرف نیز تولید کرد. تمامی مراحل ساخت شمع قالبی نیز مشابه موارد بالا است، به جز مرحله خارج کردن شمع از قالب.

برای خارج کردن شمع از قالب قدم‌های زیر را دنبال کنید:

  1. پس از اینکه موم مذاب را داخل قالب مورد نظر ریختید، حدود ۲ الی ۳ ساعت بعد، موم شمع به صورت کامل خشک می شود. اگر پیش از سپری شدن این زمان شمع را از قالب خارج کنید تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. پس کمی صبور باشید!
  2. قالب را به پشت برگردانده و روی سطح صاف قرار دهید. به آرامی و با ملایمت روی قالب ضربه بزنید تا شمع از قالب جدا شود. در انجام این مرحله نیز صبوری رمز موفقیت است. در غیر این صورت سطح شمع ترک خواهد خورد.
  3. به آرامی از بالای فتیله گرفته و شمع را از قالب آن جدا کنید.
  4. اگر همچنان شمع از قالب جدا نشد، به مدت یک ربع الی نیم ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید تا کمی سرد شود. سپس همانند مرحله دو شمع را از قالب خارج کنید.

راهنمای ساخت شمع قالبی

سخن پایانی!

ساخت شمع علاوه بر اینکه می تواند منبعی برای کسب و درآمد و ایده‌ای برای کسب و کار خانگی باشد، تفریح جالبی برای گذراندن اوقات فراغت نیز است. اگر شما نیز به کارهای دستی علاقمند هستید، حتما ساخت شمع را مطابق راهنمای ارائه شده در این مقاله امتحان کنید.

شما چه راهنمایی برای سوال “چگونه شمع دست کنیم؟” دارید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت