نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

همه ما دوست دارند جای جای منزل همانند آینه بدرخشد و عطر و بوی آب و تمیزی به مشام برسد. برای داشتن چنین فضای باطراوتی لازم است هر از چندگاه کارهای نظافتی خانه را یک به یک انجام شود. از آنجایی که بیشتر افراد شاغل هستند و شاید حوصله چندانی هم برای تمیز کردن خانه نداشته باشند، به یک گردگیری و جاروی ساده اکتفا می کنند.

در نهایت می رسیم به حوالی عید نوروز! خب ، حالا چگونه خانه را تمیز کنیم؟ اصلا از کجا باید شروع کرد؟ چه نکاتی را در نظافت منزل باید رعایت کرد؟ اگر شما نیز مدام این سوال‌ها را از خودتان می پرسید و می خواهید با سرعت نور منزل خود را تر و تمیز کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تمیز کردن خانه با سرعت نور!

برای اینکه هرچه سریع‌تر کارهای نظافتی را به اتمام برسانید، لازم است تعدادی از نکات مهم را در ذهن خود داشته باشید. این نکات حیاتی عبارت‌اند از:

یک برنامه واحد برای تمیز کردن خانه داشته باشید.

اگر هربار کارهای نظافتی منزل را با ترتیب متفاوتی انجام می دهید، باید سریعا روش خود را تغییر دهید. یک استراتژی همیشگی سرعت شما را افزایش خواهد داد. پس با نظم و ترتیب خاصی تصمیم بگیرید که نظافت از کجا شروع شده و در نهایت در کدام قسمت از منزل به پایان خواهد رسید.

معمولا بهترین روش شروع کردن از مراحل نظافت آشپرخانه و یا اتاق خواب‌های منزل است. البته این شروع بر اساس نقشه منزل افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. داشتن برنامه مشخص تمیزکاری حتی در هنگام استفاده از خدمات نظافت منزل نیز به داد شما خواهد رسید.

هر شوینده و وسایلی که نیاز دارید، کنارهم جمع کنید!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در پاسخ به سوال “چگونه خانه را تمیز کنیم؟” باید در نظر داشته باشید، آماده کردن کلیه لوازم موردنیاز برای نظافت منزل است. این نکته تاثیر زیادی در کیفیت نظافت منزل دارد. از طرفی در زمان نیز صرفه جویی کرده و سرعت کارهای را افزایش می دهد.

پس یک روز قبل از شروع کارهای نظافتی تمامی شوینده‌ها و لوازمی که نیاز دارید خریداری کنید. همه این وسایل را کنار هم جمع کنید تا مجبور نشوید کار را نیمه کاره رها کرده و زیر درخت آلبالو به دنبال دستمال گردگیری بگردید. با توجه به اینکه هنگام انجام دادن مراحل خانه تکانی عید، همه جا همچون بازار شام می شود، رعایت این نکته بی نهایت برای شما کمک کننده خواهد بود.

وسایل موردنیاز برای تمیز کردن خانه

خانه را مرتب کنید!

قبل از اینکه شوینده‌های مخصوص خود را با هم مخلوط کرده و درب سفیدکننده را باز کنید، همه جا را مرتب کنید. شب پیش کتاب مطالعه کرده‌اید؟ پس کتاب را در قفسه مخصوص خود قرار دهید. ظروف صبحانه روی میز مانده است؟ ابتدا ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار داده و بشویید.

پس از اینکه منزل تاحدودی نظم و ترتیب گرفت با دید بهتری می توانید کارهای منزل را شروع کنید. علاوه بر این با جمع و جور کردن آشفتگی‌ها فضای باز بیشتری نیز در اختیار خواهید داشت.

ترتیب نظافت را رعایت کنید!

منظور از ترتیب نظافت، شروع کردن از آشپرخانه یا اتاق خواب نیست. این مفهوم به حرکت گرد و غبار و آلودگی‌ها اشاره دارد. برای مثال برای تمیز کردن پذیرایی ابتدا سقف و دیوار‌ها را تمیز کنید. سپس لوستر را برق بیندازید. حالا وسایل روی میزها را گردگیری کنید. در محله آخر بروید سراغ جارو کردن کف اتاق.

این ترتیب بالا به پایین از دوباره کاری جلوگیری می کند. این نکته را برای نظافت همه قسمت‌های منزل استفاده کنید.

گوشه و کنار سقف‌ها را نادیده نگیرید!

تصور کنید تمامی پاسخ‌ها برای سوال “چگونه خانه را تمیز کنیم؟” را خوانده‌اید و همه مراحل را طی کرده‌اید. در آخر روی مبل نشسته و چای خستگی نوش جان می کنید که ناگهان چشمتان به گرد و غبار و در بدترین حالت، به تار عنکبوت گوشه سقف می افتد. با دیدن چنین صحنه‌ای همه خستگی‌ها چنیدن برابر می شوند.

در راهنماهای نظافت منزل معمولا کمتر به سقف اشاره می شود اما ما پیشنهاد می کنیم قبل از شروع کارهای نظافتی سقف را تر و تمیز کنید. اما چگونه سقف خانه را تمیز کنیم؟ برای این کار کافی است از یک دسته تی و دستمال تمیز استفاده کنید.

تمیز کردن سقف خانه

بدن خانه یعنی دیوارها را فراموش نکنید!

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

فرقی نمی کند دیوار منزل شما با کاغذ دیواری‌های رنگارنگ پوشانده شده و یا رنگ‌های روغنی و مات و … . در هر صورت برای تکمیل نظافت منزل باید دیوارها را نیز تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ ضدآب ندارند، تنها می توان از دستمال خشک برای از بین بردن گرد و غبار استفاده کرد.

حالا می توانید گردگیری را شروع کنید!

گردگیری از جمله کارهای نظافتی است که بیشتر بچه‌ها دوست دارند. پس یک دستمال خودتان بردارید و یکی هم به نور چشمتان بدهید و کار گردگیری را شروع کنید. بهتر است برای تمیز کردن گرد و غبار نیز ترتیب از بالا به پایین را رعایت کنید.

برای مثال اگر می خواهید قفسه‌های بوفه را تمیز کنید، ابتدا از بالاترین طبقه آن شروع کنید و به ترتیب یک طبق پایین‌تر بیایید. برای اینکه پرز دستمال روی قفسه‌ها شیشه‌ای باقی نماند، می توانید از دستمال‌های میکروفیبر و مقداری سرکه استفاده کنید.

گردگیری خانه

شیشه پنجره و آینه‌ها را تمیز کنید!

برای تمیز کردن شیشه‌ها نیز می توانید از دستمال میکروفیبر استفاده کنید. علاوه بر این، روش سنتی استفاده از روزنامه هم به خوبی جواب می دهد. پیش از خیس کردن شیشه‌ها و استفاده از مایع شیشه شور و یا سرکه، سطح شیشه را گردگیری کنید تا غبار به شیشه نچسبد.

نکته دیگری که باید توجه داشته باشید، مسیر حرکت دست هنگام تمیز کردن آینه و شیشه است. بهترین روش استفاده از حرکات افقی و از بالا به پایین است.

تمیز کردن شیشه خانه

روی کابینت‌ها و سطوح در تماس با غذا را ضد عفونی کنید!

این مرحله بیشتر به قسمت پخت و پز منزل مربوط است. اولین کاری که باید در آشپرخانه انجام دهید، ضدعفونی کردن سطوح مختلف است. از میزهای پیشخوان گرفته تا سطوح نزدیک به اجاق گاز و داخل سینک. همه این سطوح را با ترکیبی از نصف فنجان سرکه سفید، یک غنجان آب و مقداری محلول ضد عفونی کننده غیر سمی مخلوط کنید.

با استفاده از این محلول ساده از انواع و اقسام مواد شوینده گران قیمت و کمیاب بی نیاز خواهید شد.

حالا خانه را جارو کنید!

خب کم کم می رسیم به مراحل پایانی از نظافت منزل! این مرحله یعنی جارو کردن اولین جوابی است معمولا پس از پرسیدن سوال “چگونه خانه را تمیز کنیم؟” به ذهن می رسد. همه ما به خوبی با این مرحله آشنا هستیم. تنها یک نکته را فراموش نکنید! پیش از شروع به جارو کردن کیسه آن را کنترل کنید و اگر پرشده بود آن را تعویض نمایید.

جارو کردن خانه

وان، توالت و روشویی را برق بیندازید!

از دیگر قسمت‌هایی که پیش از شستشو با شوینده‌های مختلف و بازی کردن با کف و صابون باید ضد عفونی کرد، حمام و دستشویی است. برای تمیز کردن سطوح مختلف حمام و دستشویی لازم نیست با سابیدن سطوح خود را خسته کنید.

قبل از شروع به شستشو، مقداری از مایع ضدعفونی کننده و یا سفید کننده را روی کاشی‌ها و توالت و وان اسپری کنید. حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیه صبر کنید. حالا می توانید با کمترین زحمت و انرژی سطوح مختلف را سفید سفید کنید.

تقسیم کار را جدی بگیرید!

به تنهایی کار کردن معمولا خسته کننده و حوصله سر بر است. برای رفتن به اسقبال سال جدید با بقیه اعضای خانواده کارها را پیش ببرید. اگر هم که تنها زندگی می کنید، می توانید از نیروهای خدماتی کمک بگیرید.

چطور خانه را تمیز کنیم

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؟

بیشتر افراد معمولا زمانی سوال “چگونه خانه را تمیز کنیم؟” را می پرسند که کار از کار گذشته و باید روزها برای نظافت منزل جان کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از کثیف شدن منزل جلوگیری کنید. هرچند آلودگی گریزناپذیر است اما همچنان می توان از شدت آن کاست. بیایید نکات مهم در این خصوص را بررسی کنیم:

  • بعد از هر وعده غذایی روی میز را تمیز کنید و نگذارید لکه‌های مواد غذایی روی میز باقی بماند.
  • پس از پخت و پز، مقداری آب گرم و شوینده داخل قابلمه‌ها بریزید.
  • برای اینکه حمام همیشه برق بزند، پس از هربار دوش گرفتن شیرها را بشویید. اگر می خواهید ردی از لکه آب روی شیرها باقی نماند، پس از استحمام شیر و دوش را با دستمال خشک کنید.
  • پس از پخت و پز روی اجاق گاز را تمیز کنید.
  • هر از چندگاهی داخل یخچال را تمیز کرده و مواد غذایی کهنه را دور بیندازید.

همچنین آشنایی با ترفندها و تجربیات خانه داری خانم های خانه برای نظافت منزل می تواند در مدیریت خانه و نظافت اصولی آن به شما کمک کند.

نکات مهم نظافت منزل

سخن پایانی!

در پاسخ به سوال “چگونه خانه را تمیز کنیم؟” می توان مثال‌ها و نکات فراوانی را بررسی کرد. در این مقاله بیشتر از آماده کردن شوینده و ترفند‌های پاک کردن انواع لکه زردچوبه و زعفران و چسب و … بیشتر به مفاهیم برنامه ریزی پرداختیم. شما چه نکات مهم دیگری برای تمیز کردن سریع و اصولی خانه می دانید؟ نظرات خود را کامنت کنید!

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت