سرویس پکیج

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر؟ این سوالی است که زمان خراب شدن پکیج برای خیلی از افراد پیش می آید. نباید فراموش کرد که تعمیرات پکیج اصلا کار کم هزینه ای نیست. مخصوصا اگر پکیج مشکل اساسی پیدا کرده باشد و مثلا نیاز به تعمیرات برد پکیج وجود داشته باشد، هزینه ها بسیار بالاتر هم می رود. از همین رو است که این مسئله که تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر است، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

همچنین باید توجه داشت که پکیج از آن دست وسایلی است که احتمال خرابی بالایی دارد. در حالی که در گذشته آبگرمکن خیلی ساده تر رفع مشکل می شد و یا موتورخانه وظیفه گرم کردن آب ورودی ساختمان را بر عهده داشت، امروزه پکیج وظایف آبگرمکن و موتورخانه را به صورت توامان انجام می دهد. همین مسئله موجب شده که ساختار پکیج کمی پیچیده باشد و هزینه تعمیراتش نیز قابل توجه باشد. به همین خاطر است که معمولا موجر و مستاجر تا جایی که بتوانند سعی می کنند از هزینه های تعمیر پکیج شانه خالی کنند. اما واقعا حق با چه کسی است؟ کدام طرف باید هزینه ها را بپردازد؟ به این سوال در ادامه به طور مفصل پاسخ داده ایم. با ما همراه باشید.

هزینه تعمیر پکیج بر عهده چه کسی است؟

از نظر قانونی هزینه تعمیر پکیج با چه کسی است؟ مالک یا مستاجر؟

در ابتدا باید روشن کنیم که قانون در رابطه با هزینه تعمیرات پکیج چه می گوید. مطابق با ماده ۴۸۶ قانون مدنی، اگر ایراد از وسایل خانه باشد، مستاجر وظیفه پرداخت تعمیرات آن را بر عهده دارد، در غیر این صورت مسئولیت آن با مالک است. منظور این ماده این است که اگر ایراد از طرف مستاجر به وسیله وارد شود (مثلا به پکیج ضربه وارد شود) مستاجر مسئول پرداخت هزینه های تعمیر آن است. اما اگر عیب ایجاد شده ناشی از وجود یک مشکل در تاسیسات کلی ساختمان باشد (مثلا برق کشی ساختمان ایراد داشته باشد و در نتیجه آن پکیج هم خراب شود) مالک باید هزینه تعمیر پکیج را بپردازد.

این قانون البته شرایط کلی وقوع مشکل در وسایل خانه را ترسیم می کند. یعنی اگر بنا به وجود برخی شرایط، وضعیت پیش آمده خاص باشد، ممکن است هزینه ها بر دوش فرد دیگری باشد. مثلا اگر مستاجر چند سال ساکن یک خانه باشد و سپس یکی از وسایل خانه آسیب ببیند، حتی اگر این آسیب ناشی از ایرادات کلی ساختمان باشد، عرفا مستاجر مسئول پرداخت هزینه ها خواهد بود.

چه مواقعی هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر است؟

تا اینجا گیج شده اید و نمی دانید هزینه ها بر عهده کیست؟ پس اجازه بدهید دقیق تر به هزینه های تعمیر پکیج بپردازیم و کمی جزئی تر این مسئله را پاسخ دهیم. مطابق با ماده ۲۰ قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶، تعمیرات ساختمان به دو دسته تعمیرات جزئی و تعمیرات کلی تقسیم بندی می شوند. هزینه تعمیرات کلی بر عهده مالک است و هزینه تعمیرات جزئی بر عهده مستاجر. حال ما باید مشخص کنیم که تعمیرات پکیج جزء تعمیرات کلی هستند یا تعمیرات جزئی؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، اگر اشکال بوجود آمده ناشی از خطای مستاجر باشد و یا آسیبی جزئی به پکیج وارد شده باشد (مثلا جرقه زن دستگاه اختلال موقت پیدا کرده باشد یا قطعه ای بعد از سال ها استفاده مستهلک شده باشد)، مستاجر باید هزینه ها را بدهد. اما اگر پکیج یک ایراد اساسی داشته باشد و بایستی کلا رفع عیب شود، مالک باید هزینه هایش را بپردازد. به طور کلی نیز در نظر داشته باشید که اکثر مشکلات پکیج در دسته تعمیرات کلی و اساسی قرار دارند و بر همین اساس، هزینه تعمیرات پکیج اصولا بر عهده مالک ساختمان است؛ مگر آنکه مسبب ورود آسیب مستاجر باشد، و یا آنکه آسیب دستگاه بسیار سطحی باشد.

نظرات کاربران سرویس پکیج

درخواست سرویس پکیج

هزینه های تعمیر پکیج

اگر مالک هزینه تعمیر پکیج را نداد باید چکار کنیم؟

در صورتی که مالک مسئول پرداخت هزینه های تعمیر پکیج باشد و از انجام این کار امتناع کند، مستاجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه نماید و با طرح شکایت، مالک را ملزم به پرداخت هزینه ها کند. البته انجام این کار در صورتی امکان پذیر است که از قبل هیچ توافقی میان طرفین وجود نداشته باشد. البته اگر باز هم صاحبخانه هزینه ها را پرداخت نکرد مستاجر می تواند هزینه ها را خودش پرداخت کند و  سپس با نظارت دادگاه از اجاره بها کم کند. در غیر اینصورت مستاجر می تواند با حکم دادگاه قرارداد اجاره را یکطرفه فسخ کند.

یک توصیه: اگر مستاجر هستید و پکیج شما خراب شده و مالک هزینه تعمیر آن را نمی دهد، در طرح شکایت در شورای حل اختلاف احتیاط کنید. در واقع توصیه می کنیم که تا جای ممکن اختلاف خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنید و بعدا به سراغ مراجع قضایی بروید. در غیر این صورت ممکن است در هنگام تمدید اجاره خانه به مشکل بخورید و مالک با شما راه نیاید!

اگر مستاجر اجازه تعمیر پکیج را ندهد باید چکار کنیم؟

مستاجر در طول مدت اجاره حق دارد مانع از ورود اشخاص ثالث به خانه شود. البته بسیار کم اتفاق می افتد که پکیج مشکل پیدا کرده باشد و مستاجر اجازه ندهد که تعمیرکار به داخل منزل وارد شود، زیرا ضرر این کار را اول از همه خودش می بیند. اما در هر صورت اگر مستاجر مانع از ورود تعمیرکار پکیج به داخل منزل شد، صاحب خانه باید چکار کند؟ جواب این سوال هم مثل سوال قبلی است: مالک می تواند نزد شورای حل اختلاف برود و از آنجا اجازه بگیرد و به شکل قانونی اقدام نماید.

هزینه تعمیر برد پکیج با مالک است یا مستاجر؟

یکی از آن دسته قطعاتی که همیشه در معرض آسیب دیدگی قرار دارد، برد پکیج است. این قطعه قیمت بالایی هم دارد و به همین خاطر خیلی از چالش ها میان طرفین زمانی بوجود می آید که برد مشکل پیدا کرده باشد. و اما واقعا چه کسی باید هزینه تعمیر برد پکیج را بدهد؟

در پاسخ باید گفت که هزینه تعمیرات برد پکیج، اصولا بر عهده مستاجر است. علت چیست؟ به این خاطر که عملکرد برد دستگاه ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده از پکیج دارد. یعنی اگر پکیج بی وقفه روشن باشد و یا در استفاده از آن بی احتیاطی صورت بگیرد، برد دستگاه خراب می شود. و همه این علت ها به مستاجر بر می گردد. به همین خاطر است که در عرف اینگونه جا افتاده که هزینه تعمیرات برد پکیج بر عهده مستاجر است، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود (یعنی ثابت شود که خرابی برد پکیج ناشی از دلایلی که به مالکیت ساختمان بر می گردد).

دستمزد تعمیرکار پکیج بر عهده چه کسی است؟

هزینه تعمیر پمپ پکیج بر عهده چه کسی است؟

اصولا هزینه تعمیر پمپ با مالک است، زیرا پمپ پکیج از جمله قطعات بادوام دستگاه است و به ندرت در اثر کارکرد با فشار زیاد خراب می شود. در واقع مشکل پمپ پکیج یا از اول در دستگاه وجود داشته یا به دلیل عدم ساخت درست دستگاه بوده که در هر دو مورد پراخت هزینه با مالک است. با این وجود پیچیدن یک نسخه کلی برای تعمیر پمپ پکیج و دیگر بخش‌ های آن کار چندان درستی نیست، زیرا باید به نوع مشکل و مسبب آن هم توجه شود. فقط به عنوان یک اصلی کلی در نظر داشته باشید که هزینه های تعمیر پمپ پکیج بر عهده مالک است، مگر آنکه خلافش ثابت شود.

توافق بر سر هزینه های تعمیرات پکیج

کلیه قوانینی که بالاتر ذکر کردیم، اصطلاحا “تکمیلی” هستند؛ یعنی می توان برخلاف آنها توافق کرد. بدین ترتیب بهترین راهی را که می توان بر جلوگیری از بوجود آمدن هرگونه چالش میان طرفین در نظر گرفت، همان توافق اولیه مالک و مستاجر بر سر هزینه های مربوط به تعمیرات پکیج است. یعنی اگر دو طرف در زمان انعقاد قرارداد اجاره مشخص کنند که در صورت بوجود آمدن هرگونه مشکل در دستگاه مسئول تعمیر چه کسی است، از بسیار اختلافات جلوگیری می شود. مفاد چنین توافق نامه هایی برای همه لازم الاجرا هستند و شکی در درستی آنها وجود ندارد.

چند نکته در رابطه با هزینه های مربوط به تعمیرات پکیج

  • اگر مستاجر هستید، حتما دقت کنید که وسایل خانه زمانی که آنها را تحویل می گیرید، سالم باشند.
  • به طور معمول اگر قطعاتی که مصرفی هستند و در طول زمان مستهلک می شوند، آسیب ببینند، مستاجر مسئول پرداخت هزینه های مربوط به تعمیر یا تعویض آنها است. منظورمان مواردی مثل لامپ لوستر و قطعات مصرفی پکیج هستند.
  • انتخاب تعمیرکار پکیج بر عهده شخصی است که مسئول تعمیر پکیج است. یعنی اگر مستاجر باید هزینه های تعمیر را بپردازد، خود او می تواند تعمیرکار مدنظرش را پیدا کند. یا اگر مالک مسئول تعمیرات است، خودش می تواند همراه با تعمیرکار معتمدش برای عیب یابی پکیج به منزل مستاجر مراجعه کند.

هزینه تعمیر پکیج را چه کسی باید بدهد؟

چطور می توان یک تعمیرکار مطمئن برای تعیر پکیج پیدا کرد؟

الزامات تعمیرات پکیج ایجاب می کند که تعمیرکار پکیج وارد منزل ما شود. در نتیجه طبیعی است که نمی توان به هر فردی برای انجام تعمیرات دستگاه اعتماد کرد. از سوی دیگر، هزینه های تعمیر و سرویس پکیج به قدری بالا است که لازم است تعمیرکاری را پیدا کرد که در تعیین تعرفه هایش منصف باشد. و اما فردی که همه این ویژگی ها را داشته باشد چطور می توان پیدا کرد؟

پاسخ شما همینجا است! ما در مجموعه اسپارد به خوبی از دغدغه های شما آگاهی داریم و می دانیم هم نسبت به امنیت منزلتان حساسیت دارید و هم می خواهید کار را به فردی بسپارید که هم کاردان باشد و هم خوش انصاف. به همین خاطر افرادی را در اسپارد گردهم آورده ایم که سال ها است جواب خود را پس داده اند و در تعمیرات انواع پکیج به درجه استادی رسیده اند. پس اگر می خواهید تعمیرات پکیج خانه یا محل کارتان را به حرفه ای ترین تکنسین ها بسپارید و خیالتان از بابت هزینه ها نیز راحت باشد، حتما روی کمک متخصصین اسپارد حساب باز کنید.

سرویس پکیج

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس پکیج