یکی از مواردی که در قوانین موجر و مستاجر وجود دارد، تعیین پرداخت هزینه تعمیرات مختلف ساختمانی است. از تعمیرات پشت بام و لوله کشی گرفته را تعمیر آبگرمکن و آسانسور در این قوانین درج شده اند. اما هزینه تعمیر موتورخانه با مالک یا مستاجر است؟ برای بررسی پاسخ این سوال در ادامه این مقاله تعمیرات را دسته بندی کرده و مشخص می کنیم که هر کدام برعهده کیست. پس در این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید!

هزینه تعمیر موتورخانه برعهده کیست

کدام هزینه های ساختمان برعهده مستاجر است؟

پیش از اینکه به سوال اصلی این مقاله که بررسی هزینه تعمیر موتورخانه است بپردازیم، لازم است با مواردی که بر عهده مستاجر است آشنا شویم. از جمله هزینه هایی که باید مستاجر پرداخت کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت قبض های تلفن، آب، برق و گاز برعهده مستاجر است. البته به شرط اینکه هر یک از این موارد با سایر طبقات مشترک نباشند. آب و یا گاز مشترک معمولا در ساختمان های قدیمی رایج است. برای تعیین هزینه هر واحد، کل هزینه قبض بین طبقات تقسیم می شود.
  • هزینه شارژ شامل هزینه سرویس آسانسور و نظافت ورودی و راه پله و سیار موارد مشابه بر عهده مستاجر است.
  • هزینه خرابی و تعمیرات جزئی ساختمان مثل هزینه تعمیر چکه کردن شیر آب نیز بر عهده مستاجر ساختمان است.
  • خساراتی که توسط مستاجر ایجاد شده باید توسط خود وی پرداخت شود.

کدام هزینه تعمیرات برعهده مالک است؟

با بررسی مواردی که باید مستاجر پرداخت کند، تصمیم گیری در خصوص هزینه هایی که باید توسط مالک پرداخت شود را می توان راحت تر مشخص کرد. به طور کلی تعمیرات اساسی و هزینه های کلی برعهده مالک است نه مستاجر. از جمله این هزینه هایی که برعهده مالک ساختمان است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه تعمیرات عمرانی، عایق بندی و ایزوگام کاری پشت بام را باید مالک پرداخت کند.
  • پرداخت هزینه تعمیرات آسانسور، تعمیر ترکیدگی لوله و سایر مشکلات اساسی مرتبط با فاضلاب و لوله کشی براعهده مالک قرار دارد.
  • علاوه بر تعمیرات بالا هزینه عوارض نوسازی شهرداری نیز برعهده مالک خانه است.

هزینه تعمیر موتورخانه با مالک یا مستاجر است؟

همانطور که بررسی شد هزینه تعمیرات اساسی را صاحب خانه پرداخت می کند. از آنجایی که تعمیرات موتورخانه در دسته تعمیرات اساسی و پرهزینه قرار می گیرد، می توان گفت هزینه تعمیرات آن برعهده مالک است.

البته باید توجه داشت که مستاجر در صورت بروز خرابی باید به مالک اطلاع دهد. در صورتی که مستاجر تعمیرات را خودش برعهده گرفته و خرابی را بیشتر کند، پرداخت هزینه خرابی های جانبی در اثر تعمیرات غیر تخصصی بر عهده مستاجر خواهد بود. اما به صورت کلی هزینه تعمیر موتورخانه با مالک واحد مربوطه خواهد بود.

هزینه تعمیر موتورخانه با مالک یا مستاجر است؟

نکات مهم در خصوص انجام تعمیرات توسط مستاجر

برخی موارد ممکن است مستاجر با هماهنگی مالک تعمیرات را به متخصص سپرده و به انجام برساند اما مالک از پرداخت هزینه امتناع بورزد. در چنین شرایطی مستاجر می تواند با مالک توافق کرده و هزینه تعمیرات موتورخانه و یا سایر هزینه های اساسی را خودش پرداخت کند. مالک نیز موظف است این مبلغ را از اجاره پرداختی ماه بعد کم کند.

البته همواره توجه داشته باشید که باید فاکتور و یا سندی حاوی اطلاعات در خصوص تاریخ تعمیرات و هزینه آن را مستاجر نزد خود نگه دارد تا بتواند حق خود را از مالک مطالبه کند. علاوه بر فاکتور تعمیرات بهتر است هماهنگی و اجازه از مالک برای انجام تعمیرات نیز به صورت لسانی نبوده و کتبا نوشته شود.

اگر مالک هزینه تعمرات موتورخانه را پرداخت نکرد چکار کنیم؟

پیش تر به بررسی اینکه هزینه تعمیر موتورخانه با مالک یا مستاجر است پرداختیم. مشخص شد که هزینه تعمیرات اساسی مثل موتورخانه برعهده مالک است. اگر مستاجر خرابی موتورخانه را به اطلاع صاحبخانه خانه برساند، او باید در زمانی مشخص نسبت به تعمیر موتورخانه و یا هر تعمیرات اساسی دیگر اقدام کند. به عبارتی تعمیراتی که فوریت دارد باید در نزدیک ترین زمان انجام شود تا شرایط زندگی مستاجر نیز دچار مشکل نشود.

اما اگر مالک نه هزینه ای بابت تعمیرات پرداخت کند و نه پیگیر انجام آنها باشد، چاره کار مستاجر چیست؟ در چنین شرایطی مستاجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و از مالک شکایت کند. اگر با وجود شکایت مالک همچنان اهمیتی به تعمیرات اساسی ندهد، مستاجر می تواند نسبت به انجام تعمیرات اقدا کرده و هزینه آن را از اجاره بهای ماه آینده کم کند.

توجه داشته باشید که برای شکایت از مالک و دریافت هزینه علاوه لازم است دلایلی مبتنی بر عدم پاسخگویی مالک به شورا ارائه دهید. در نهایت پس از انجام تعمیرات هر فاکتور یا مدرکی که در خصوص هزینه و انجام تعمیرات اصلی ساختمان است نگه دارید.

اگر مالک هزینه تعمرات موتورخانه را پرداخت نکرد چکار کنیم؟

تعمیرات ساختمان به چند دسته تقسیم می شوند؟

همانطور که در بررسی اینکه هزینه تعمیر موتورخانه با مالک یا مستاجر است نیز بررسی شد، هزینه های اساسی و اصلی ساختمان برعهده مالک قرار دارد. در نتیجه به صورت کلی تعمیرات منزل را می توان به دو دسته تعمیرات اساسی و جزئی یا کم هزینه تقسیم کرد. این دو دسته و زیرمجموعه های هریک عبارتند از:

تعمیرات اساسی ساختمان شامل:

  • تعمیر تجهیزات اصلی و تعمیر تاسیسات مثل موتورخانه، پکیج، کولر، شوفاژ، تهویه و دیگر موارد مشابه مثل هزینه تعمیر آبگرمکن
  • تعمیر لوله کشی فاضلاب، گاز و آب
  • سیم کشی ساختمان
  • تعمیرات آسانسور و درب برقی پارکینگ
  • رنگ کردن ساختمان
  • دیگر تعمیرات عمرانی در رابطه را درب و پنجره، سقف، پشت بام و حیاط

(توجه داشته باشید که اگر خرابی بخش های بالا به علت آسیب رساندن مستاجر باشد، هزینه تعمیرات نیز برعهده وی خواهد بود. با این حال ممکن است مالک همه موارد را سالک تحویل مستاجر بدهد اما خرابی نه به علت آسیب رسانی مستاجر بلکه به علت استهلاک قطعات لوازم باشد. در تعیین مسئول پرداخت هزینه باید به همه این موارد دقت کافی داشت.)

تعمیرات جزئی ساختمان شامل:

  • پرداخت هزینه شارژ و سرویس ماهانه موتورخانه و آسانسور
  • تعویض لامپ های سوخته
  • تعویض واشر و تعمیر مشکل چکه کردن شیرهای آب
  • تعویض پوشال کولر آبی و هزینه سرویس آن
  • تعمیر موردی قفل و یا کلید و پریز منزل
  • نصب توری برای درب و پنجره
  • رفع مشکل فاضلاب پس از گذشت چندین ماه از اقامت مستاجر

تعمیرات منزل برعهده مالک یا مستاجر

هزینه تعمیرات موتورخانه چقدر است؟

در این مقاله به بررسی اینکه آیا هزینه تعمیر موتورخانه با مالک یا مستاجر است پرداختیم اما هزینه تعمیرات موتورخانه چقدر است؟ قیمت تعمیر موتورخانه به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله مهم ترین آنها می توان به بزرگی موتورخانه، کاربری آن، نوع و سختی تعمیرات، لوازم جانبی موردنیاز برای تعویض بخش هایی از موتورخانه اشاره کرد.

در نتیجه نمی توان هزینه تعمیرات یکسانی را برای موتورخانه های مختلفی با خرابی های متفاوتی ارائه کرد. اما به عنوان مالک یا مستاجر چطور می توان هزینه دقیق تعمیرات را در کوتاه ترین زمان برآورد کرد؟

برای این منظور تنها کافی است سفارش تعمیر موتورخانه را در اسپارد به صورت آنلاین ثبت کنید. برای ثبت سفارش می توانید از وبسایت اسپارد و یا اپلیکیشن موبایل آن استفاده کنید. با استفاده از اپلیکیشن اسپارد علاوه بر خدمات تعمیرات موتورخانه می توانید به صدها خدمات گوناگون و ضروری دیگر نیز دسترسی پیدا کنید.

در نهایت پس از اینکه سفارش خود را به صورت رایگان در اسپارد ثبت کردید، متخصص تعمیر موتورخانه با شما تماس حاصل کرده و نسبت به بررسی خرابی ها در محل حاضر می شود. به این ترتیب می توانید در روز و ساعت موردنظر خود هزینه دقیق تعمیرات و بهترین خدمات را در منزل خود در استان تهران و البرز (کرج) دریافت کنید!