تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار

یکی از بحث های همیشگی بین مالک و مستاجر، عدم توافق در تقبل هزینه های تعمیرات ساختمانی است اما حواب تمامی این سوالات و بحث ها در قراردادها و قوانین بین مستاجر و مالک موجود است. اگر شک دارید که هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مستاجر است کافی است در ادامه این مقاله با بررسی قوانین مربوط به تعمیرات منزل با ما همراه باشید!

اول از همه به بررسی تعمیرات آبگرمکن و توضیح در خصوص تقبل هزینه آن خواهیم پرداخت. در انتها نیز لیستی از تعمیرات منزل که بر عهده مالک یا مستاجر است را بررسی می کنیم تا در صورت بروز هرگونه مشکل راحت تر در خصوص پرداخت هزینه به عنوان مالک یا مستاجر تصمیم گیری کنید. پس با اسپارد مگ همراه باشید!

هزینه تعمیر آبگرمکن

هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مستاجر؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد در قوانین مرتبط با مالک و مستاجر به مسائلی از جمله هزینه تعمیرات منزل اشاره شده است. بر اساس این قوانین اول از همه مالک وظیفه دارد تعمیرات لازم را پیش از تحویل منزل به مستاجر انجام داده و مستاجر منزل را با تاسیسات سالم تحویل بگیرد. در قسمت دوم می رسیم به مهم ترین بخش از این بحث؛ کدام هزینه ها بر عهده مالک است؟

بر اساس ماده ۴۸۶ قانون مدنی هزینه های تعمیرات را باید به دو دسته کلی و جزئی تقسیم بندی کرد. هزینه های جزئی ساختمان بر عهده مستاجر و هزینه های کلی برعهده مالک منزل است. دقیقا همینجاست که بحث و جدال شروع می شود. معیار تشخیص هزینه جزئی و کلی چیست؟ تشخیص این مساله تابع عرف جامعه است.

اگر گچ کاری دیوار یا سقف فرو بریزد، هزینه تعمیرات این موارد که در دسته تعمیرات اصلی ساختمان قرار می گیرند برعهده مالک است. برای مثال اگر نمای ساختمان دچار مشکل شود، نماکاری ساختمان به صورت مجدد برعهده مالک ملک است. از دیگر موارد می توان به تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان، پکیج، تعمیر کولر آبی، تعمیرات شوفاژ و دیگر موارد مشابه اشاره کرد. با این حال تعمیرات جزئی مثل تعویض لامپ سوخته، تعویض پوشال های کولر و یا تعمیرات جزئی شیرآلات مثل تعویض واشر بر عهده مستاجر است.

هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مستاجر؟

آیا همیشه هزینه تعمیر آبگرمکن بر عهده مالک است؟

نظرات کاربران تعمیرات آبگرمکن

درخواست تعمیرات آبگرمکن

همانطور که در قسمت پیشین و در بررسی اینکه هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مساجر است بررسی شد، اول از همه باید تاسیسات منزل به صورت سالم و صحیح به مستاجر تحویل داده شوند. اگر آبگرمکن به صورت کاملا سالم و سرویس شده به مستاجر تحویل داده شود و بلافاصله پس از ورود به دلیل قصور مستاجر دچار مشکل شود، باید مساجر پرداخت هزینه تعمیرات را به عهده بگیرد.

از دیگر مواردی که باید توجه داشت خرابی به علت عدم سرویس به موقع است. اگر مستاجر در سرویس آبگرمکن کوتاهی کند، این بار نیز هزینه تعمیر آبگرمکن بر عهده وی خواهد بود. در کنار مواردی از این دست به دلیل اینکه آبگرمکن یکی از تاسیسات اصلی ساختمان محسوب می شود، تعویض قطعات و تعمیراتی که به مرور زمان نیاز شود بر عده مالک است.

اگر مالک هزینه تعمیر آبگرمکن را پرداخت نکرد چه کنیم؟

حالا که دانستیم هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مستاجر است، این بار می خواهیم به یک سوال مهم تر پاسخ دهیم. اگر مالک از تعمیرات آبگرمکن سرباز زد باید چکار کنیم؟ در چنین مواردی اگر با مساله با گفتگو و بررسی قوانین نیز برطرف نشد، مستاجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و به دلیل عدم تقبل هزینه های اساسی که بر عهده موجر است از وی شکایت کند.

حتی اگر پس از طی این مراحل قانونی مالک همچنان هزینه ها را پرداخت نکرد، مستاجر می تواند تعمیرات را انجام داده و هزینه ها را خودش پرداخت کند. سپس این هزینه ها با نظارت دادگاه از اجاره بها کاسته خواهد شد. در غیر این صورت مستاجر به صورت قانونی و با حکم دادگاه می تواند قرار داد را فسخ کند.

اگر مستاجر اجازه سرویس و تعمیرات را به مالک ندهد باید چه کرد؟

در مواردی نیز ممکن است درست بالعکس موارد پیشین اتفاق بیفتد و این بار مستاجر اجازه ورود مالک و انجام تعمیرات را ندهد. در این صورت نیز مالک می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مستاجر شکایت کرده و با حکم دادگاه نسبت به انجام تعمیرات تاسیساتی مورد نیاز اقدام کند.

هزینه تعمیرات برد آبگرمکن و بر عهده مالک است یا مستاجر؟

پیش تر در بررسی هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مستاجر دانستیم که هزینه تعمیرات اساسی منزل مثل آبگرمکن بر عهده مالک است به جز موارد استثنایی که اشاره شد. حالا می خواهیم یکی دیگر از این موارد را مورد بررسی قرار دهیم. به نظر شما هزینه تعمیر برد آبگرمکن بر عهده مالک است یا مستاجر ملک؟

برای تشخیص این مورد باید اول از همه متخصص به محل مراجعه کرده و علت خرابی برد مشخص شود. برد می توان به دو دلیل زیر دچار مشکل شده باشد:

  • خرابی برد به علت استهلاک قطعات به مرور زمان
  • خرابی برد به دلیل سر ریز شدن آب آبگرمکن

اگر خرابی برد به دلیل خرابی و استهلاک قطعات آن باشد، در این صورت هزینه تعمیرات بر عهده مالک است. در غیر این صورت اگر خرابی برد آبگرمکن به علت سر ریز شدن آب و عدم سرویس به موقع باشد، باید هزینه تعمیرات را مستاجر بپردازد.

هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مستاجر

لیست کلیه تعمیرات ساختمان

همانطور که اشاره شد تعمیرات ساختمان را می توان به دو دسته تعمیرات جزئی و اساسی تقسیم بندی کرد. در ادامه با هر یک از تعمیرات زیرمجموعه این دو دسته آشنا می شویم:

تعمیرات جزئی ساختمان شامل:

  • تعویض لامپ های سوخته
  • تعمیر قفل درب به صورت موردی
  • رفع مشکلات فاضلاب چند ما پس از اقامت مستاجر
  • تعمیر چکه کردن شیرآلات
  • تعمیر و تعویض پوشال های کولر آبی
  • نصب توری برای درب و پنجره
  • هزینه سرویس موتورخانه و یا آسانسور
  • تعمیر کلید و پریز برق به صورت موردی

تعمیرات اساسی ساختمان شامل:

  • تعمیرات تاسیساتی اساسی ساختمان مثل تعمیر آبگرمکن، پکیج، شوفاژ، کولر، تهویه و سایر موارد مشابه
  • تعمیرات اساسی فاضلاب، لوله کشی گاز و آب
  • تعمیرات سیم کشی برق کل ساختمان
  • تعمیرات آسانسور (هزینه سرویس دوره ای بر عهده مستاجر است.)
  • تعمیرات عمرانی ساختمان مثل تعمیرات در و دیوار، تعمیر سقف، حیاط، پشت بام و سایر موارد مشابه
  • نقاشی کلی ساختمان
  • تعمیرات درب برقی پارکینگ

براساس قوانینی که پیش تر مورد بررسی قرار گرفت، هزینه تعمیرات اساسی، عمرانی و تاسیساتی ساختمان ها بر عهده مالک است و هزینه تعمیرات جزئی بر عهده مساتجر. در این بین ممکن است استثناهایی نیز باشد که در خصوص هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مساتجر این موارد را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به بررسی هزینه تعمیر آبگرمکن خواهیم پرداخت.

لیست کلیه تعمیرات ساختمان

هزینه تعمیر آبگرمکن چقدر است؟

در این مقاله در مورد هزینه تعمیر آبگرمکن با مالک یا مساجر بحث کردیم. به این نتیجه رسیدیم که بر اساس قوانین هزینه تعمیرات جزئی برعهده مساجر و هزینه تعمیرات اساسی بر عهده مالک است. در نهایت می توان گفت که هزینه تعمیرات آبگرمکن به جز موارد خاص که پیش تر بررسی شد برعهده مالک است.

اگر به عنوان مالک ساختمان نگران هزینه تعمیر آبگرمکن هستید، می توانید با ثبت سفارش رایگان در اسپارد هزینه تعمیرات را از متخصصین حرفه ای ما در استان تهران و البرز (کرج) دریافت کنید. بر اساس زمان و روز مورد نظر شما تعیمرات تخصصی برای انواع آبگرمکن در منزل ارائه می شود.

سرویس پکیج

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار