امروزه می توان آیفون تصویری های مختلفی را با قیمت و قابلیت های مختلف در بازار پیدا کرد. یکی از برندهای محبوب آیفون تصویری ایرانی، برند تابا است. شما می توانید انواع مختلف آیفون تصویری تابا را در سه رنج قیمتی پایین، متوسط و بالا خریداری کنید. هر کدام از این مدل ها را خریداری کنید لازم است با نحوه نصب آیفون تصویری تابا نیز آشنا شوید. در ادامه این مقاله ابتدا اجزای مختلف آیفون تابا و نحوه نصب آن را به صورت گام به گام بررسی خواهیم کرد. پس با اسپارد مگ همراه باشید!

آیفون تصویری تابا از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این برند آیفون تصویری ایرانی مثل بسیاری از دیگر برندهای ایرانی از ۴ قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

مانیتور آیفون تصویری تابا

روی مانیتور یک صفحه نمایش مشاهده می شود به همراه تعدادی دکمه برای باز کردن درب و روشن خاموش کردن دوربین آیفون تصویری. در کنار مانیتور نیز دکمه هایی برای تنظیمات صدا زنگ، کیفیت تصویر و رنگ آن وجود دارد. یک دکمه مهم در کناره های مانیتور قرار دارد که وظیفه آن روشن و خاموش کردن دستگاه است. توجه داشته باشید که این دکمه در طول سیم کشی حتما روی گزینه خاموش قرار داشته باشد.

علاوه بر این در قسمت پشتی مانیتور سوکت مخصوص برق قرار دارد که می توان آن را از طریق سیم کشی به ترانس تغذیه و یا دو شاخه برق وصل کرد. در ادامه بیشتر به بررسی ترانس تغذیه و وظیفه آن خواهیم پرداخت.

مانیتور آیفون تصویری تابا

پنل خارجی یا پنل زنگ

برای اینکه نحوه نصب آیفون تصویری تابا به صورت اصولی انجام شود لازم است با اجزای پنل خارجی نیز آشنا شوید. پنل خارجی در قسمت بیرونی ساختمان نصب می شود و اجزایی از جمله میکروفن، بلندگو و دوربین و چراغ ال ای دی دارد که با آیفون داخلی واحدها ارتباط برقرار می کند.

ترانس تغذیه

ترانس تغذیه وظیه دارد برق موردنیاز دستگاه را از طریق پنل خارجی که به برق ۲۲۰ ولت وصل شده است تامین کند. معمولا ترانس تغذیه آیفون تصویری های تابا از نوع ۱۲ ولت AC است.

قفل در بازکن

کار این قسمت کاملا مشخص است. این قفل باز کردن درب ورودی را برعهده دارد. معمولا دو نوع قفل زنجیری و برقی وجود دارد. در قفل زنجیری خروجی پنل ترمینال D1 و D2 را با دو رشته به ترمینال ورودی قفل وصل می کنند. در قفل برقی از ترانس ۸۴۰۲ برای تقویت ولتاژ استفاده شده و آن را به قفل متصل می کنند.

وظیفه هر یک از سیم های رنگی آیفون تصویری چیست؟

علاوه بر آشنایی با اجزا اصلی، پیش از نصب باید با هر یک از رشته سیم های رنگی آیفون تصویری و وظیفه هریک از آنها آشنا شوید. وظیفه هر یک از سیم های رنگی در قسمت زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

سیم قرمز ولتاژ مثبت را از مانیتور داخلی واحدها به پنل خارجی یا همان پنل رنگ انتقال می دهد.

  • سیم زرد وظیفه انتقال صدا را برعهده دارد.
  • سیم قهوه ای تصویر را منتقل می کند.
  • سیم سفید که وظیفه آن انتقال زنگ است.
  • سیم نارنجی که با اسم سیم ولتاژ منفی نیز شناخته می شود.

مراحل نصب آیفون تصویری تابا

وسایل مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری تابا

برای نصب هر آیفون تصویری از جمله آیفون تصویری تابا الکترونیک به لوازم زیر نیاز خواهید داشت:

  • پیچ گوشتی
  • فازمتر
  • کابل برق و چسب برق
  • سیم چین

نحوه نصب آیفون تصویری تابا چگونه است؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد آیفون تصویری تابا انواع مختلفی دارد. هر یک از این انواع آیفون تصویری نیز روش نصب متفاوتی دارند و لازم است در نصب هر یک از آیفون تصویری ها نکات ویژه ای مدنظر داشت. برای مثال آیفون تصویری های قدیمی و جدید تابا تفاوت هایی دارند که نصب هر یک را از دیگری متفاوت ساخته است.

برای مثال آیفون تصویری های قدیمی تابا ۴ سیم داشتند و سوئیچری در کار نبود. در حالیکه در مدل های جدید ۵ سیم به همراه سوئیچر وجود دارد. این سیم جدید وظیفه تقسیم زنگ از داخل مانیتور را برعهده دارد. به همین دلیل نیز نصب هر یک از انواع آیفون تصویری کاری تخصصی است. به همین دلیل شیوه نصب هر یک از آیفون تصویری های تابا را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم:

۱- مراحل نصب آیفون تصویری تابا یک طبقه

برای شروع نصب آیفون تصویری تک واحدی تابا در قدم اول به یک کابل ۲ زوج ۰.۶ فویل دار نیاز است. این کابل وظیفه اتصال مانیتور به پنل زنگ درب منزل را برعهده خواهد داشت. نصب آیفون تصویری تک واحدی در مدل های جدید و قدیم یکسان است و بر اساس مراحل زیر انجام می شود:

  • ابتدا نصب مانتیور را انجام داده و سیم های قهوه ای، قرمز، نارنجی، زرد و سفید را به ترتیب وصل کنید.
  • سپس پنل زنگ را نصب کرده و بر اساس ترتیب قبلی سیم ها را به پنل وصل کنید.
  • در نصب آیفون تصویری تک واحدی ۴ سیم کافی است. توجه داشته باشید که باید برای داشتن ۴ سیم، سیم زرد و سفید را در پشت مانیتور به یکدیگر لوپ کنید.
  • برای نصب درب باز کن و ترانس باید دو رشته از ترمینال منفی و مصبت پنل خارجی به ترمینال مشابه در ترانس منتقل شود.
  • به عباتری یک سیم از ترمینال D1 پنل به ترانس و یک سیم دیگر از ترمینال D2 پنل به قفل زنجیری وصل می شود.

۲- مراحل نصب آیفون تصویری چند طبقه تابا

آموزش نحوه نصب آیفون تصویری چند طبقه از رایج ترین و کاربردی ترین آموزش هاست. زیرا در بیشتر ساختمان ها تنها یک پل زنگ وجود دارد که به ۴، ۵ یا تعداد بیشتری از طبقات وصل می شوند. برای نصب آیفون تصویری چندطبقه نیز باید از قانون ۵ سیم استفاده کنید. به صورتی که در قسمت پشتی پنل و آیفون تصویری در هر طبقه ۵ سیم مجزا خواهید داشت.

برای نصب این آیفون تصویری مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا ۴ سیم اصلی یعنی سیم زرد، نارنجی، قرمز و قهده ای را به صورت مشترک در همه مانیتورهای طبقات وصل کنید.
  • سپس باید بروید سراغ سیم سفید رنگ. سیم سفید باید به صورت جداگانه از هر مانیتور موجود در طبقات به دکمه زنگ همان واحد در پنل خارجی (پنل زنگ) ساختمان وصل شود.
  • مراحل نصب قفل درب باز کن و سیم کشی ترامس آیفون مشابه آیفون تصویری های تک طبقه که پیش تر بررسی شد است.

مراحل نصب آیفون تصویری چند طبقه تابا

۳- نحوه نصب آیفون تصویری تابا دو پنل

در برخی از ساختمان ها دو ورودی مجزا و در نتیجه دو تا پنل زنگ وجود دارد. در چنین شرایطی باید آیفون تصویری قابلیت اتصال به هر دو این پنل ها را داشته باشد. برای مثال مدل TVD-3070 از مدل هایی است که چنین قابلیتی دارد اما مراحل نصب آیفون تصویری تابا دو پنل چگونه است؟

در این مدل از آیفون های تصویری ها یک خروجی مجزا یا یک رله در مانیتور وجود دارد به صورت جداگانه به پنل ها سیم کشی می شود. در مدل هایی مثل آیفون تصویری تابا ۱۰۲۴ یا آیفون تابا مدل ۲۰۴۳ که رله ندارند، می توان از یک سوئیچر خارجی به عنوان رله استفاده کرد.

بهتر است برای چنین موارد تخصصی حتما از متخصصین و خدمات نصب آیفون تصویری کمک بگیرید. با این حال خلاصه ای از نصب این آیفون تصویری به این صورت است که باید از ۴ یا ۵ سیم استفاده کنید و این رشته ها را به صورت مجزا از هر پنل به سوئیچر وارد کنید. در انتها یک دسته سیم مشترک نیز وارد مانیتور می شود.

نحوه نصب آیفون تصویری دو پنل

۴- شیوه نصب آیفون تصویری اینترکام تابا

منظور از مدل اینترکام دار مدلی از آیفون تصویری است که قابلیت ارتباط داخلی بین واحدها را دارد. برای مثال در برج ها و مجتمع های مسکونی ارتباط با واحد نگهبانی برای ساکنین مهم است. به همین دلیل برای اینکه آیفون تصویری را انتخاب کنید که همه قابلیت ها از جمله قابلیت ارتباط داخلی را داشته باشد پیشنهاد می کنیم پیش از خرید با بهترین برند آیفون تصویری آشنا شوید.

و اما نحوه نصب آیفون تصویری تابا با ویژگی ارتباط داخلی چگونه است؟

برای نصب و سیم کشی سیستم اینترکام آیفون تصویری تابا علاوه بر ۵ سیم اصلی برای ارتباط بین مانیتورها و پنل به ۵ رشته سیم دیگر برای ارتباط با مانیتور موجود در واحد دیگر مثل واحد نگهبانی نیز نیاز است. در آیفون تصویری های مجهز به سیستم اینترکام یک سوکت ۵ سیمی جداگانه از سوکت ۵ سیمی مخصوص ارتباط بین مانیتور و پنل، در پشت مانیتور در واحد وجود دارد.

برای ایجاد ارتباط بین دو یا چند مانیتور ابتدا ۵ کابل را سیم کشی می کنیم. به منظور برقراری ارتباط در واحدها باید به هر مانتیور یک کد مخصوص داده شود. این کد به طریق زیر وارد می شود:

  • وارد منو صفحه نمایش مانیتور شده و بخش ارتباط داخلی را پیدا کنید.
  • سپس کد *#۱۴۱ را وارد نمایید.
  • در ادامه یک عدد بین ۰۰۱ و ۰۶۴ انتخاب کنید. پس از انتخاب دکمه تایید را بزنید. به این ترتیب می توانید با وارد کردن کد مخصوص هر واحد با مانیتور آن ارتباط برقرار کنید.

شیوه نصب آیفون تصویری اینترکام تابا

هزینه نصب آیفون تصویری تابا چقدر است؟

در قسمت پیشین با اجزای مختلف آیفون تصویری و نحوه نصب آیفون تصویری تابا الکترونیک در مدل های مختلف آشنا شدیم. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد برای اینکه بتوانید بدون بروز مشکل در صدا و تصویر آیفون تصویری از همه ویژگی های آن استفاده کنید، لازم است مراحل نصب به صورت کاملا تخصصی انجام شوند.

برای این منظور می توانید از متخصصین نصب آیفون تصویری اسپارد کمک بگیرید. قیمت نصب آیفون تصویری های مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است. با ثبت سفارش اینترنتی می توانید هزینه این خدمات را از بهترین متخصصین اسپارد در استان تهران و کرج دریافت کنید. به همین راحتی بهترین خدمات نصب و تعمیرات انواع آیفون تصویری منتظر شماست!