چکاپ در منزل

  • متخصصین تایید شده
  • پشتیبانی دقیق اسپارد

ناخن ها پس از دندان و استخوان از قوی ترین بافت های بدن محسوب می شوند. باتوجه به این نکته نسبت به سایر اعضای بدن کمتر آسیب پذیر هستند. با این حال حتی ناخن ها نیز تحت تاثیر شرایطی می توانند دچار مشکل شوند.

از جملات مشکلات سلامت ناخن می توان به پوسته شدنو یا لایه لایه شدن آن اشاره کرد. علاوه بر پوسته شدن خود ناخن، پوست اطراف آن نیز ممکن است با این عارضه مواجه شوند اما علت پوسته شدن ناخن چیست؟ درمان این مشکل چیست؟

اگر می خواهید به بهترین پاسخ سوالات بالا دست یابید، در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید!

پوسته شدن ناخن را جدی بگیرید!

پوسته شدن ناخن از مشکلاتی است که ممکن است برای همه افراد با سنین مختلف رخ دهد. این مشکل شاید زیاد جدی جلوه نکند اما باید بدانید که عدم درمان آن به سایر بیماری های ناخن و پوست خواهد انجامید. پس لازم است پس از بروز چنین مشکلی بلافاصله اقدام کرد.

اما درمان آن چیست؟ پیش از اینکه به بررسی درمان های مناسب بپردازیم لازم است با علت پوسته شدن ناخن بیشتر آشنا شویم.

پوسته شدن ناخن

اصلی ترین علت پوسته شدن ناخن چیست؟

پوسته پوسته شدن ناخن ممکن است تحت تاثیر علل مختلف به وجود بیاید اما یک علت بسیار مهم برای آن وجود دارد و آن خشکی پوست است. همانطور که خشکی پوست در پوسته شدن انگشتان و کف پا، پوست صورت و پوست بدن موثر است موضوعی مهم در تهدید سلامت ناخن نیز محسوب می شود.

خشکی پوست برای افرادی که در اقلیم خشک و سرد زندگی می کنند یک مشکل پوستی رایج است. بخصوص در فصل زمستان میزان خشکی بسیار بیشتر می شود. درنتیجه پوسته شدن ناخن در چنین شرایطی عادی است. البته این بدان معنی نیست که نباید هیچ اقدامی برای درمان آن انجام داد. برای انتخاب بهترین درمان می توانید ادامه این مطلب را بخوانید.

سایر دلایل پوسته شدن ناخن

پوسته پوسته شدن بافت ناخن تنها به علت خشکی پوست صورت نمی گیرد بلکه دلایل دیگری نیز در بروز این مشکل دخیل هستند. البته بیشتر این دلایل از مواردی هستند که خود باعث به وجود آمدن خشکی پوست می شوند و به نوعی دلیل عمقی تری محسوب می شوند. با حذف این عوامل می توان از خشکی پوست و درنهایت پوسته شدن ناخن جلوگیری کرد.

از جمله این دلایل و علل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستن بیش از حد دست ها با آب و صابون و یا سایر شوینده ها
  • حساسیت پوستی به شوینده های مختلف
  • استفاده از کاشت ناخن و یا ناخن های مصنوعی
  • به کار بردن استون خالص برای پاک کردن لاک ها به جای لاک پاک کن های حاوی مواد مغذی برای ناخن
  • کار کردن با مواد شیمیایی قوی بدون دستکش
  • خشکی بیش از حد هوا
  • فشار یا ضربه شدید به ناخن
  • دهیدراته شدن یا کاهش میزان آب بدن
  • کم خونی ایجاد شده در اثر کمبود آهن درخون
  • بیماری کم کاری تیروئید
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری ریوی (پوسته شدن و زردی ناخن توام)

دلایل پوسته شدن ناخن

درمان پوسته شدن ناخن

در ادامه مواردی از درمان های احتمالی برای پوسته شدن ناخن را ارائه خواهیم کرد اما باید توجه داشته باشید که درمان خودسرانه به هیچ وچه پیشنهاد نمی شود. درنتیجه با بررسی موارد زیر می توانید یک دانش کلی درخصوص درمان ها مختلف بدست بیاورید اما باتوجه به متفاوت بودن شرایط سلامتی هر فرد پیشنهاد درمان اصلی به عهده پزشک است.

البته به جز درمان موارد پیشگیرانه نیز می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. از جمله آنها می توان توجه به بهداشت ناخن و کوتاه نگه داشتن آن، تیز نگه نداشتن گوشه های ناخن و گرد کردن آن برای جلوگیری از گیر کردن به اشیا، ترک سیگار و استفاده از روغن های گیاهی مخصوص دست اشاره کرد.

حالا بیایید نگاهی به درمان های احتمالی پزشکان برای علت پوسته شدن ناخن بیندازیم:

  • تجویز مکمل آهن و یا خوراکی های حاوی آهن
  • تجویز سرم برای کاهش میزان کم آبی بدن
  • تجویز داروهای درمان کننده قارچ و داروهای مخصوص کم کاری تیروئید
  • اکسیژن درمانی برای بیماران ریوی

علت پوسته شدن ناخن چیست؟

لایه ای ناخن چه تفاوتی با پوسته شدن اطراف ناخن دارد؟

پیش تر به پوسته شدن ناخن یا همان لایه ای شدن آن اشاره کردیم و علت پوسته شدن ناخن را دانستیم. علاوه بر این ممکن است با پوسته شدن کنار ناخن نیز مواجه شوید. دلایل مختلفی می تواند سبب بروز پوسته شدن پوست اطراف ناخن شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

پس لازم است این دو مشکل را متفاوت از یکدیگر دانست. البته باید اشاره کرد که تعدادی از علت های ایجاد هردو مورد پوسته شدن خود ناخن و پوسته شدن اطراف ناخن با یکدیگر یکسان است. برای مثال خشکی پوست ممکن است منجر به ایجاد یک و یا هردو این مشکلات شود.

نظرات کاربران چکاپ در منزل

درخواست چکاپ در منزل

در ادامه بیشتر به بررسی دلایل پوسته شدن کنار ناخن خواهیم پرداخت.

دلیل پوسته شدن کنار ناخن

علت پوسته شدن اطراف ناخن چیست؟

ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن از مشکلاتی است که حداقل همه افراد در طول عمر خود یکبار با آن مواجه می شوند. پس آشنایی با دلایل پوسته شدن کنار  ناخن می تواند برای همه مفید و کاربردی باشد. علاوه بر خشکی پوست که پیش تر اشاره شد دلایلی که در ادامه نوشته ایم نیز می توانند منجر به پوسته شدن کناره های ناخن شوند:

کمبود ویتامین A در بدن

ویتامین A از جمله ویتامین های تاثیرگذار در سلامت، طراوت و شادابی پوست است. معمولا تاثیر زیادی نیز در ترمیم زخم ها پس از جراحت و یا اعمال جراحی دارد. جالب است بدانید که کاهش این ویتامین می تواند به سلامت پوست اطراف ناخن نیز آسیب بزند.

کمبود ویتامین  A برحسب تشخیص پزشک با مصرف مکمل های غذایی یا خوراکی های حاوی رتینول و بتاکاروتن امکان پذیر است. خودتان نیز با گنجاندن وعده های غذایی حاوی ویتامین A می توانید از بروز مشکل پوسته شدن اطراف ناخن ها جلوگیری کنید.

تنها راه پی بردن به میزان هریک از ویتامین ها در بدن انجام آزمایش خون است. اسپارد خدمات نمونه گیری را در منزل نیز ارائه می کند. با دریافت هزینه نمونه گیری در منزل خیال خود را از نظر میزان طبیعی هریک از ویتامین های بدن آسوده کنید!

علت پوسته شدن اطراف ناخن چیست؟

کمبود ویتامین B3

کاهش میزان ویتامین ب۳ یا همان نیاسین در بدن می تواند به بروز بیماری های مختلف پوستی مانند پلاگر یا سایر مشکلات عمومی مانند ایجاد ترک و خشکی پوست بینجامد. برای جلوگیری از کاهش این ویتامین ب در بدن می توانید مواد غذایی همانند نخود سبز، بادنجان، ماهی، اسفناج، کدو حلوایی و مرغ را در وعده های خود بگنجانید.

کمبود ویتامین B7

علاوه بر دو ویتامینی که پیش تر اشاره شد ب۷ نیز می تواند در سلامت پوست و همینطور مو تاثیرگذار باشد. کمبود این ویتامین با علائمی همچون پوسته شدن اطراف ناخن، ریزش مو و ترک لب ها همراه است.

حالا که علت پوسته شدن ناخن می تواند کمبود این ویتامین باشد، اصلی ترین راه صرف وعده های غذایی حاوی ب۷ است. ازجمله این موارد غذایی می توان به موز، هویج، گردو، بادام، پستهریال گوجه فرنگی، ماهی سالمون و تخم مرغ اشاره کرد.

 بیماری کاوازاکی و مکیدن انگشتان

یکی از بیماری های رایج پوستی در کودکان زیر پنج سال کاوازاکی است که با علائمی همانند پوسته شدن اطراف ناخن ها تشخیص داده می شود. بهبودی این بیماری براساس پروسیجر درمانی پزشک و شرایط سلامتی کودک متفاوت است.

علاوه بر این بیماری مکیدن انگشتان در سنین پایین کودکی ممکن است از دلایل پوسته شدن کنار ناخن ها باشد.

علت پوسته شدن اطراف ناخن

واکنش های آلرژیک به مواد شوینده و اگزما

برخی از مواد شیمیایی که در شوینده ها هستند ممکن است واکنش های آلرژیکی به همراه داشته باشد که پوسته شدن اطراف ناخن بینجامد. درنتیجه علت پوسته شدن ناخن را می توان به مواد شیمیایی سمی همانند نیکل و سفید کننده ها نیز نسبت داد.

بیماری پوستی اگزما نیز می تواند تحت تاثیر مواد شوینده ویا شستشوی مکرر دست ها ایجاد شود. این مشکل معمولا در بیشتر افراد مبتلا به وسواس شستشو قابل مشاهده است. اگزما علاوه بر پوسته شدن اطراف ناخن با خارش، قرمزی و ترک پوستی همراه است.

بیماری های قارچی

بیماری های عفونی و قارچی در اثر برخی میکروارگانیسم ها ایجاد می شوند و تنها راه درمان آنها مصرف داروهای تجویزی توسط پزشکان و توجه بیشتر به بهداشت است.

مطمئن ترین روش پیدا کردن علت پوسته شدن ناخن چیست؟

در متن بالا علت پوسته شدن ناخن و همینطور دلایل پوسته شدن کناره ناخن را با هم بررسی کردیم. علل ایجاد این دو مشکل در برخی موارد همپوشانی دارد اما به صورت کلی دو مشکل جداگانه پوستی هستند.

با دریافت خدمات چکاپ در منزل اسپارد می توانید به راحتی علت پوسته شدن ناخن و سایر مشکلات پوستی خود را بیابید. برای این منظور کافی است سفارش خود را ثبت کرده و منتظر مراجعه متخصص مربوطه در روز مقرر شده توسط خودتان باشید.

البته باید اشاره کرد که علت ایجاد این دو مسئله تنها به موارد بالا محدود نمی شود و برحسب تشخصی پزشک ممکن است علل و راهکارهای درمانی هریک متفاوت باشد. برای مثال پوسته شدن کناره ناخن می تواند با مصرف برخی داروهای شیمیایی یا در اثر آفتاب سوختگی نیز به همراه باشد.

چکاپ در منزل

  • متخصصین تایید شده
  • پشتیبانی دقیق اسپارد
درخواست چکاپ در منزل