آزمایش در منزل

  • انواع آزمایش و نمونه گیری
  • نظارت بر دقت آزمایشات

پوسته شدن انگشتان و کف پا می تواند علل مختلفی داشته باشد. طیف این علل از یک کم آبی ساده تا بیماری های قارچی و مشکلات مربوط به دیابت گسترده است. به همین دلیل نیز نمی توان نسخه یکسانی را برای درمان پوسته شدن پا در افراد مختلف پیچید.

پس در اولین قدم بهتر است با این علل مختلف آشنا شوید. این موضوع شما را در برطرف کردن نگرانی ها در این خصوص و اقدام برای درمان پوسته شدن انگشتان کف پا کمک خواهد کرد. در انتهای این مقاله تعدادی از ریسک فاکتورها و علائم خطر را برای شما معرفی خواهیم کرد که در صورت مشاهده آنها بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پس در ادامه با بررسی علت پوسته شدن انگشتان پا با اسپارد مگ همراه باشید!

چرا سلامت پا از اهمیت بالایی برخوردار است؟

حتما بارها این جمله به گوشتان خورده است، “پا قلب دوم انسان است.” این جمله به اهمیت بهداشت و سلامت پا اشاره دارد. در واقع اولین نمود تعدادی از بیماری های مختلف را می توان از پای افراد تشخیص داد. از طرفی عدم توجه به سلامت پا نیز می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی عدیده ای شود.

درنتیجه لازم است در سنین مختلف به سلامت پا توجه شود. البته باید اشاره کرد که با افزایش سن توجه به تغییرات در پاها بسیار مهم تر است. بخصوص اگر شغل بخصوصی داشته باشید یا به بیماری های زمینه ای همانند دیابت مبتلا باشید. این علائم می توانند تسریع روند درمان و بهبود موثر باشند.

علت پوسته شدن کف پا

علت پوسته شدن انگشتان پا چیست؟ علت مهم!

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، پوسته شدن کف پا و انگشتان آن می تواند علل مختلفی داشته باشد. در ادامه اصلی ترین علل بروز این مشکل را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. البته با پرداخت هزینه چکاپ ساده در منزل نیز می توانید علت این مشکل را بیابید.

حالا همراه ما باشید تا تعدادی از مهم ترین علل را با هم بررسی کنیم:

خشکی پوست ساده ترین علت پوسته شدن انگشتان پا!

علت پوسته شدن کف پا و انگشتان همواره به بیماری های سخت مربوط نیست بلکه گاهی اوقات ممکن است صرفا در اثر مشکلی عمومی همانند خشکی پوست ایجاد شود. این مشکل سلامتی در فصول سرد سال بیشتر دیده می شود و شدت آن می تواند از یک پوسته پوسته شدن ساده تا ترک و حتی خونریزی پا مختلف باشد.

خشکی پوست پا ممکن است با خارش و حتی گاهی اوقات با درد همراه باشد. این مسئله را می توان با پماد های بدون نسخه و با راهنمایی گرفتن از دکتر داروساز حل کرد. تنها کافی است مدتی به صورت منظم از پماد و کرم های مخصوص خشکی پوست استفاده کنید!

اگزما از مشکلات رایج پوستی!

در دوران پاندمی کرونا شاید کمتر کسی به مشکل اگزما در پوست دست مبتلا نشده باشد. این مسئله ممکن است در پوست پاها نیز اتفاق بیفتد. در تعریف علمی اگزما می توانیم بگوییم این بیماری پوستی التهابی در اثر واکنش بیش از حد بدن به مواد بی ضرر ایجاد می شود.

در اگزما نیز حتما با خشکی پوست مواجه خواهید شد اما علائم صرفا به خشکی محدود نیست. از دیگر علائم اگزما می توان به پچ های سفید و دردناک و حتی تاول نیز اشاره کرد. یکی از رایج ترین انواع اگزما، اگزمای دیس هیدروتیک است که میتواند اصلی ترین علت پوسته شدن انگشتان پا و دست باشد.

درمان اگزما نیز معمولا با پماد های داروخانه ای ممکن است اما در موارد شدید برای تشخیص نوع اگزما و مشخص شدن روند درمان لازم است به پزشک مراجعه کرد. در غیر این صورت ممکن است اگزما به بروز سایر مشکلات پوستی نیز بینجامد.

اگزما پوست پا

 کم آبی و پوسته شدن پا

اگر به خاطر داشته باشید، اولین علت پوسته شدن انگشتان پا خشکی پوست بود. این مشکل ممکن است در اثر کم آبی نیز ایجاد شود. در واقع تنها خشکی و سرد بودن هوا بر سلامت پوست تاثیر نمی گذارد بلکه میزان آب بدن نیز در طراوت پوست دست و پا اثرگذار است.

نظرات کاربران آزمایش در منزل

درخواست آزمایش و نمونه گیری

علاوه بر این کم آبی باعث کاهش میزان سوخت و ساز بدن، ایجاد احساس خستگی و درنهایت پوسته ریزی بدن می شود. معمولا دست، پا و صورت در اثر کم آبی طولانی مدت پوسته شده و ظاهری ناخوشایند ایجاد می کنند.

هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف پمادهایی همانند آملاکتین می تواند به جلوگیری از بروز این مشکل پوستی کمک کند. همینطور استفاده از خدمات پدیکور در منزل نیز می تواند علاوه بر سلامت ناخن ها به سلامت پوست انگشتان پا نیز کمک کند.

تاول از علل پوسته شدن پا

تاول معمولا در اثر مالیده شدن چیزی به پا ایجاد شده به شکل برجستگی های کوچک و گاهی اوقات پر از مایع ظاهر می شود. این مشکل پوستی چندان خطرناک نیست اما با این حال ممکن است بسیار دردناک باشد.

توجه داشته باشید که ترکاندن تاول ها نه تنها به بهبودی این مشکل کمکی نخواهد کرد بلکه در مواردی باعث بروز عفونت های پوستی نیز می شود. اگر تاول ها دردناک بودند بهتر است از داروسازان و یا پزشکان کمک بگیرید.

پوسته پوسته شدن کف پا

کفش پاشنه بلند، تاول و پوسته شدن انگشتان پا

در قسمت پیشین گفتیم تاول می تواند علت پوسته شدن کف پا و انگشتان باشد اما علت بروز تاول چیست؟ کفش های پاشنه بلند، تنگ و بنددار در کنار زیبایی که دارند می توانند از علل اصلی بروز تاول های دردناک باشند.

درنتیجه بهتر است به صورت طولانی مدت از این کفش ها استفاه نکنید و به محض احساس اصطکاک در پا بهتر است سریع تر کفش خود را عوض کنید. برای درمان تاول ایجاد شده در اثر پوشیدن کفش های نامناسب می توانید از چسب های تاول که در داروخانه ها به فروش می رسند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با مزایای خشکشویی کفش بیشتر آشنا شوید

آفتاب سوختگی از دیگر دلایل مشکلات پوستی

رفتن به ساحل و وقت گذراندن در گرمای آفتاب تابستان بسیار خوشایند است اما گاهی اوقات ممکن است به بروز مشکلات پوستی در دست و پا نیز منجر شود. پس اگر اخیرا پاهایتان در معرض تابش مستقیم نور خورشید بوده است، می توان آفتاب سوختگی را علت پوسته شدن انگشتان پا دانست.

برای جلوگیری از بروز این مشکل و یا برای درمان آن می توانید از پمادهای مخصوص و یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید. در میان همه خواص آلوئه ورا برای پوست، تاثیر این ماده در درمان آفتاب سوختگی بسیار شگفت انگیز است.

علت پوسته شدن انگشتان پا

میخچه و پینه پا

پینه های ایجاد شده در پا معمولا سفت هستند و به لمس حساس اند اما چندان دردناک نیستند. برخلاف پینه، میخچه ها با ایجاد توده ای از پوست مرده باعث بروز التهاب شده و گاها دردناک هستند. پس علت پوسته شدن انگشتان پا را می توان میخچه و پینه نیز دانست.

این دو مشکل پوستی خطرناک نیستند اما همانند تاول ها دستکاری کردن آنها ممکن است باعث بروز عفونت و سایر مشکلات پوستی در کف و انگشتان پا شود.

بیماری پسوریازیس

نوعی بیماری خودایمنی است که در اثر حمله بدن به بافت های سالم خود ایجاد می شود. اولین علائم این بیماری معمولا با پوسته شدن کف پا، انگشتان، زانو و آرنج شروع می شود. به مرور زمان خارش پوست شروع شده و رنگ پوست به زرد مایل می شود.

همین طور می تواند پچ های پوستی ضحیم روی پا و یا آرنچ مشاهده کرد که به رنگ خاکستری مایل هستند. مرطوب نگه داشتن پوست در بیماری پسوریازیس می تواند به کاهش علائم پوستی کمک کند.

دیابت و مشکلات پوستی در پا

دیابت با آسیب رساندن به عروق خونی، سیستم خونرسانی و جریان طبیعی خون در پا را مختل می کند. کاهش جریان خون در پا می تواند علت پوسته شدن انگشتان پا و ایجاد ترک و خشکی در پوست باشد. به همین دلیل لازم است بیماران دیابتی همواره به سلامت پاهای خود توجه کرده و با بروز علائم و مشکلات پوستی در پا بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

دیابت علت پوسته شدن انگشتان پا

 عفونت قارچی پای ورزشکاران

عفونت های قارچی که در اثر شغل ورزشکاران ایجاد می شود می تواند علت پوسته شدن انگشتان پا و در نهایت بروز زخم های زرد و یا سفید رنگ روی پا شود. این مشکل معمولا با خارش و پوست اندازی پا همراه است. این عفونت به صورت عمده در اثر تماس پا با کف آلوده سالن های ورزشی ایحاد می شود. می توان نتیجه گرفت که ورزشکاران نیز باید همانند افراد مبتلا به بیماری دیابت بهداشت پا را جدی بگیرند.

در صورت پوسته شدن انگشتان پا مراجعه به پزشک ضروری است؟

اگر پوسته شدن صرفا به علت کم آبی و یا خشکی پوست باشد مراجعه به پزشک چندان ضروری نیست. زیرا تنها با دریافت راهنمایی از داروسازان و خرید پمادهای معمولی این مشکل قابل حل است اما در صورت داشتن تعدادی از علائم لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. از جمله آنها می توان به مواردی که در ادامه نوشته ایم اشاره کرد:

  • احساس بی حسی یا درد پاها در افراد مبتلا به دیابت
  • ایجاد سایر علائم عفونت همانند تب
  • عدم ایجاد بهبودی با پمادهای بدون نسخه و یا درمان های خانگی
  • درد شدید هنگام راه رفتن
  • احساس شی خارجی در پا یا سوزن سوزن شدن پا
  • احتمال ابتلا به پسوریازیس

علت پوسته شدن انگشتان پا

چطور علت پوسته شدن انگشتان و کف پا را پیدا کنیم؟

در این مقاله به بررسی علت پوسته شدن انگشتان پا پرداختیم. این علل تنها اصلی ترین علت های بروز این مشکل پوستی در کف و انگشتان پا است. پس در صورت داشتن سایر علائمی که پیش تر ذکر شد بهتر است به درمان های خانگی اکتفا نکرده و به پزشک مراجعه کنید. اسپارد با ارائه خدمات چکاپ در منزل شما را از مراجعه حضوری به پزشک نیز بی نیاز می سازد.

همینطور در صورت تجویز آزمایشات توسط پزشک نیز می تواند از خدمات نمونه گیری در منزل اسپارد استفاده کنید. با چند کلیک همه این خدمات را در نقاط مختلف استان تهران و البرز (کرج) دریافت کنید!

چکاپ در منزل

  • متخصصین تایید شده
  • پشتیبانی دقیق اسپارد