از میان همه مشکلاتی که ممکن است برای آبگرمکن پیش بیاید، خاموش شدن شمعک بدترین مورد است. اگر شمعک آبگرمکن روشن نشود و یا چند دقیقه بعد از روشن شدن به طور ناگهانی خاموش شود، نه رادیاتورها گرم می شوند و نه آبی داغ می شود. مطمئنا هیچکس دوست ندارد در زمستان از نعمت آب داغ و رادیاتورهایی که فضای خانه را گرم می کنند بی بهره باشد. اما چطور می توان از وقوع این موضوع جلوگیری کرد؟ یا اساسا اگر شمعک آبگرمکن به هر دلیلی خاموش شد، چطور می توان مشکل را رفع کرد؟

برای آنکه بتوانید به طور اصولی به این مسئله رسیدگی کنید، در ابتدا باید علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن را متوجه شوید. زمانی که علت را دریابید، خیلی بهتر و سریع تر می توانید مشکل را برطرف کنید و دوباره آبگرمکن منزلتان را راه بیاندازید. از یاد نبرید که این مشکل بسیار رایج است و برای همه مدل ها و برندهای آبگرمکن پیش می آید. اینطور نیست که بگویید چون آبگرمکن مدرن دارید، پس شمعک آن هیچ زمانی خراب نمی شود. خراب شدن شمعک ممکن است برای هر برند و هر مدل آبگرمکنی اتفاق بیفتد. به همین خاطر بر آن شدیم تا در مطلب زیر، کمی بیشتر در مورد دلایل خاموش شدن شمعک صحبت کنیم و ساده ترین راه حل ها را برای رفع این مشکل بیان کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

چرا شمعک آبگرمکن خاموش میشود

نقش شمعک در آبگرمکن چیست و چطور کار می کند؟

بیایید در ابتدا نگاهی بیاندازیم به قطعات تشکیل دهنده آبگرمکن و نحوه ارتباطی که آنها با شمعک دارند.

همانطور که می دانید، وظیفه اصلی آبگرمکن، گرم کردن آب مصرفی ساختمان است. و قطعه ای که نقشی اساسی در گرم کردن آب دارد، شمعک است. شمعک آبگرمکن با سوزاندن گاز شهری، شعله موردنیاز برای ایجاد حرارت در دستگاه را فراهم می کند و از این طریق باعث می شود که آب ورودی به رادیاتورها، شیر دستشویی و دوش حمام گرم شود. به همین خاطر است که در اکثر مواقع علت گرم نکردن آبگرمکن به وجود مشکل در شمعک بر می گردد.

شمعک آبگرمکن به سه جهت شعله دارد: به سمت ترموکوپل، به سمت مشعل و به سمت جرقه‌ زن. شعله‌ ای که به سمت ترموکوپل است، موجب گرم شدن سر ترموکوپل می‌ شود. شیر مغناطیسی هم باعث می‌ شود که منفذ گاز خروجی در رگولاتور گاز، باز بماند. به این ترتیب گاز به سمت شمعک می رود. همچنین برای جلوگیری از مسدود شدن مسیر گاز به سمت شمعک (پیلوت)، در طول مسیر یک صافی قرار می‌ گیرد.

شمعک بخاطر همین کارکرد مهمی که در آبگرمکن دارد، اکثر اوقات روشن است. دقیقا به همین خاطر است که احتمال خراب شدن آن بسیار بالا است. در عین حال شمعک برای آنکه بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، باید با سایر قطعات آبگرمکن هماهنگ باشد. در واقع اگر هر یک از قطعات آبگرمکن آسیب دیده باشند، عملکرد شمعک مختل می شود و آب به خوبی گرم نمی شود. از جمله این قطعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترموکوپل
  • پیلوت
  • سنسور جوش
  • بویین
  • واشر دیافراگم
  • الکترودها
  • فیلترها
  • شیر آب گرم و سرد

روشن نشدن شمعک آبگرمکن دیواری

علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن چیست؟

اگر کلید ولوم را رها کردید و متوجه شدید که شمعک بلافاصله خاموش می شود، حتما باید به فکر چاره باشید، زیرا این مسئله خبر از بروز مشکل در شمعک می دهد. اما اساسا چرا شمعک آبگرمکن خاموش میشود؟ ما در ادامه به مهمترین دلایل وقوع این موضوع اشاره کرده ایم:

۱- وجود مشکل در ترموکوپل

وجود مشکل در ترموکوپل اصلی ترین دلیل روشن نماندن شمعک آبگرمکن است. ترموکوپل محافظ ایمنی دستگاه است و با بستن دریچه ورودی گاز در مواقعی که شمعک خاموش است، جلوی نشت گاز در آبگرمکن را می گیرد. اگر ترموکوپل آسیب ببیند، شمعک هم تحت تاثیر قرار می گیرد و مشکل پیدا می کند. مثلا در صورتی که ترموکوپل پیچ بخورد و از شمعک دور شود، عملکرد هر دوی آنها مختل می شود. برای رفع این مشکل باید جای ترموکوپل را تنظیم کنید. به این منظور اول جریان گاز را قطع نمایید و صبر کنید تا ترموکوپل خنک شود. سپس موقعیت ترموکوپل را با دست اصلاح کنید و آن را به جای درستش برگردانید تا این قطعه بتواند گرمای تولیدی شمعک را تشخیص دهد و اشتباهی جریان گاز را قطع نکند.

خراب شدن کل ترموکوپل نیز می تواند منجر به خاموش شدن شمعک شود. برای آنکه مطمئن شوید که آیا ترموکوپل خراب شده یا نه، از مولتی متر استفاده کنید. در صورتی که ولتاژ تامین شده ترموکوپل از ۲۰ مگاولت کمتر باشد، ترموکوپل به احتمال زیاد خراب شده است (البته اگر عدد مولتی‌ متر نزدیک ۲۰ بود، ترموکوپل را به شمعک نزدیکتر کنید و دوباره ولتاژ را اندازه‌ بگیرید. اگر عدد به بالای ۲۰ رسید، که ترموکوپل مشکلی ندارد، اما اگر همچنان عدد زیر ۲۰ بود، باید ترموکوپل را تعویض کنید).

مورد دیگری که می تواند عملکرد ترموکوپل را مختل کند و علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن باشد، کثیف شدن ترموکوپل است. گرد و غبار و خاک می تواند مانع رسیدن جریان الکتریکی به ترموکوپل شود. به این ترتیب گاز قطع می شود و شمعک هم از کار می افتد. تمیز کردن ترموکوپل این مشکل را برطرف می کند. فقط حتما جریان گاز را قطع کنید، صبر کنید تا ترموکوپل خنک شود، و سپس با کاغذ سنباده ترموکوپل را تمیز کنید.

علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن

۲- خراب شدن بویین

بویین در آبگرمکن همراه با ترموکوپل کار می کند. بویین با ایجاد میدان مغناطیسی موجب می شود که ترموکوپل به کار بیفتد و در نتیجه شمعک روشن می شود. در صورتی که بویین خراب باشد، گاز قطع می شود و شمعک هم بلافاصله بعد از رها کردن دکمه خاموش می شود. توصیه می کنیم که برای رفع مشکل بویین حتما از متخصص کمک بگیرید و خودتان کاری انجام ندهید، زیرا این قطعه پیچیدگی های خاص خود را دارد و اگر اشتباهی در روند تعمیر یا تعویض آن پیش بیاید، سایر قطعات هم آسیب می بینند.

۳- رسوب گرفتن لوله ها و فیلترها

آب شهری که به آبگرمکن وارد می شود، پر از املاح و مواد معدنی است. در نتیجه طبیعی است که سطوحی که با این آب در تماس دائمی هستند (یعنی لوله ها و فیلترها) بعد از مدتی رسوب بگیرند. این رسوب گرفتگی اگر از حد مشخصی بیشتر شود، مسیر کلی لوله را مسدود می کند و حتی می تواند به علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن تبدیل شود. ما قبلا در مطلبی جداگانه به طور مفصل در مورد نحوه رسوب گیری آبگرمکن توضیح داده ایم.

۴- سوختن سنسور جوش

سنسور جوش قطعه ای برای افزایش ایمنی آبگرمکن است. این قطعه در سمت بالا و چپ آبگرمکن قرار دارد و دو رشته سیم نازک به آن متصل شده اند. سنسور جوش وظیفه دارد در مواقعی خاص جریان گاز را در دستگاه قطع کند. اگر سنسور جوش بسوزد، شمعک هم روشن نمی شود و یا بعد از مدت کوتاهی خاموش می شود.

برای آنکه ببینید سنسور جوش دچار سوختگی شده یا نه، اول سیم‌ های متصل به آن را به طور موقت جدا کنید. سپسدکمه ولوم را فشار دهید و شمعک را روشن کنید. بعد از چند لحظه دکمه را رها کنید. در این حالت اگر شعله خاموش نشد، یعنی به احتمال زیاد سنسور جوش سوخته است. وقتی که مطمئن شدید سنسور سوخته است، برای رفع مشکل بهتر است از متخصص کمک بگیرید و خودتان سر خود کاری انجام ندهید.

حل مشکل روشن نماندن شمعک آبگرمکن

۵- نصب اشتباه شیر آب سرد و گرم

اگر نصب شیر آب سرد و گرم توسط افراد غیرمتخصص انجام شود و اصطلاحا جابجا کار شوند، احتمال خرابی شمعک هم بالا می رود. در صورتی که پس از بررسی متوجه نصب اشتباه این شیرها شدید، ابتدا شیر ورودی گاز و آب را ببنید و جای شیرها را عوض کنید. در این شرایط با رفع اشکال این اتصالات، مشکل خاموش شدن شمعک آبگرمکن شما هم به احتمال زیاد برطرف خواهد شد.

۶- اختلال در عملکرد واشر دیافراگم

کارکرد اصلی واشر دیافراگم، کنترل جریان آب ورودی به آبگرمکن است. اگر عملکرد واشر دیافراگم با اختلال مواجه شود و آب کافی در اختیار دستگاه قرار نگیرد، و دستگاه اصطلاحا با افت فشار مواجه شود، شمعک آبگرمکن خاموش خواهد شد.

۷- مسدود بودن دودکش و هشدار سنسور گاز

هشدار سنسور گاز در آبگرمکن‌ های مدل قدیمی وجود ندارد، اما امروزه تقریبا در تمام مدل های جدید آبگرمکن تعبیه می شود. وظیفه اصلی این سنسور، کسب اطمینان از سوخت صحیح گاز و تهیه مناسب دستگاه است. اگر دیدید که شمعک پکیج چند دقیقه کار می کند و سپس خاموش می شود، احتمال هشدار سنسور گاز وارد عمل شده است. در صورتی که این سنسور تهویه و یا سوختن گاز را نادرست تشخیص دهد، شمعک را خاموش می‌ کند. این مشکل اغلب به دلیل مسدود بودن دودکش رخ می‌ دهد. به همین خاطر حتما باید از اتصالات دودکس آبگرمکن مطمئن شوید.

دلیل روشن نماندن شمعک

۸- گرفتگی پیلوت

گرفتن پیلوت مخصوصا برای آن پکیج هایی که در آشپزخانه قرار گرفته اند، مسئله ای کاملا رایج است. گرفتگی پیلوت با چربی و گرد و غبار موجب کاهش حجم آتش در شمعک و خاموشی آن می‌ شود. برای تمیز کردن پیلوت باید دقت زیادی به خرج دهید زیرا این قطعه بسیار حساس است و در صورت کوچکترین ضرب دیدگی از کار می افتد. مثلا توصیه می کنیم که به هیچ عنوان از سوزن، میخ یا وسایلی از این دست برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. صرف هزینه سرویس آبگرمکن و کمک گرفتن از یک متخصص کاربلد، مطمئن ترین گزینه برای رفع این مشکل است.

۹- رسوب گرفتن الکترودها

رسوب گرفتگی الکترودها نیز می تواند مانع از رسیدن گاز به شمعک شده و موجب خاموش شدن آن شود. اتفاقا این مشکل بسیار رایج است و مخصوصا در آبگرمکن ها قدیمی و ایستاده مکرر مشاهده می شود. تمیز کزدن الکترودها (با رعایت نکات ایمنی) راه حل رفع این مشکل است.

علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن چیست؟

دلایلی که بالاتر مطرح کردیم، علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن هستند. اما اگر شمعک اصلا از ابتدا روشن نشود چه دلیلی دارد؟ خرابی در کدام بخش دستگاه می تواند علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن دیواری و ایستاده باشد؟ معمولا بروز یکی از پنج مشکل زیر می تواند باعث شود که شمعک اساسا روشن نشود و آبگرمکن کار نکند:

  • وجود مشکل در ترموکوپل
  • خراب شدن شیر مغناطیسی
  • بسته شدن شیر پروانه‌ ای
  • رفتن صافی شمعک
  • مسدود شدن مجرای نازل شمعک

تنظیم شمعک آبگرمکن دیواری بوتان

اگر مشکل روشن نماندن شمعک برطرف نشد چکار کنیم؟

آبگرمکن دستگاهی پیچیده و حساس است. به همین خاطر توصیه همیشگی ما این است که وقتی قطعه ای از آن دچار مشکل شد، حتما از یک متخصص کاربلد و باتجربه کمک بگیرید. البته چه در این مطلب و چه در سایر مطالبی که در مجله اسپارد آورده ایم، راهکارهایی ارائه کرده ایم تا خودتان هم بتوانید دست به کار شوید و مشکل را برطرف کنید، اما فراموش نکنید که تعمیر غیراصولی آبگرمکن نه تنها مشکل را برطرف نمی کند، بلکه موجب آسیب دیدن سایر بخش های دستگاه می شود. پس چه بهتر که از همان ابتدا کار را به متخصصین این حوزه بسپارید تا خیالتان از بابت تعمیر آن راحت باشد.

ما در همین راستا جمعی از حرفه ای ترین متخصصین سرویس و تعمیرات انواع آبگرمکن را در مجموعه اسپارد گردهم آورده ایم تا کلیه خدمات مورد نیاز در مورد آبگرمکن های ایرانی و خارجی را ارائه دهند. فرقی نمی کند که برند آبگرمکن شما چه باشد و یا اینکه کدام قطعه آن مشکل پیدا کرده باشد، زیرا تکنسین های ما برای رفع هر ایرادی آمادگی دارند. در صورتی که شمعک دستگاهتان خراب شده بود یا نیاز داشتید که تنظیم شمعک آبگرمکن دیواری بوتان را انجام دهید، می توانید سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت کنید و بقیه کار را به ما بسپارید؛ مطمئن باشید که از نتیجه ای که بدست می آید راضی خواهید بود.