نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

وقتی قصد رنگ کردن وسیله‌ای چوبی را دارید، قبل از انتخاب رنگ چند سؤال را پاسخ دهید؛ می‌خواهید چه چیزی را رنگ بزنید؟ چوب مورد نظرتان چه ویژگی‌هایی دارد؟ در نهایت می‌خواهید وسیله چوبی به چه رنگی در بیاید؟ آیا قبل از رنگ‌آمیزی نیاز به عملیات پرداخت خاصی روی چوب است؟ با پاسخ دادن به این سؤالات می‌توانید رنگ‌آمیزی چوب را در مسیر درست به انتها برسانید.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که رنگ مخصوص چوب چیست. تا انتها با ما همراه باشید تا به شما بگوییم از چه نوع رنگ‌هایی می‌توانید برای رنگ‌‌آمیزی چوب استفاده کنید.

انواع رنگ مخصوص چوب چیست؟

همان طور که چوب در انواع مختلفی برای تولید وسایل استفاده می‌شود، رنگ‌های مخصوص چوب نیز متفاوت هستند. بنابراین به هیچ وجه این طور نیست که فکر کنید فقط یک نوع رنگ خاص را می‌توان روی چوب اعمال کرد. در ادامه به گزینه‌های موجود می‌پردازیم:

۱. رنگ روغنی؛ رنگ مخصوص چوب خام

رنگ‌های روغنی به دلیل پایداری و دوام زیادی که دارند، معمولاً با استقبال مواجه می‌شوند. وقتی رنگ روغن خشک می‌شود، سطح صاف و یکدستی را ایجاد می‌کند. رنگ‌های روغنی در انواع مات و براق در بازار به فروش می‌رسند. همچنین به دلیل غلظت مناسبی که دارند نیاز نیست چندین لایه پوشش دهی صورت بگیرد تا به رنگ مطلوب دست پیدا کنید.

اگر به دنبال رنگ مخصوص چوب خام هستید، رنگ‌های روغنی انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. البته باید توجه داشته باشید که در استفاده از رنگ روغن روی سطح چوب باید حتماً از قلم‌مو با کیفیت و متراکم استفاده کنید. قبل از اعمال رنگ روغن روی سطح چوب نیز ترجیحاً از پرایمر و یا سیلر و کیلر استفاده کنید. چون که چسبندگی رنگ روی سطح را افزایش می‌دهد.

۲. لاتکس؛ رنگ مخصوص چوب

در ادامۀ بحث انواع رنگ مخصوص چوب، نوبت به رنگ لاتکس می‌رسد. رنگ آمیزی با رنگ لاتکس در مقایسه با رنگ روغنی به مراتب آسان‌تر است. البته ناگفته نماند که دوام و پایداری لاتکس در مقایسه با رنگ روغنی کمتر است. رنگ‌های لاتکس در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. حتی برخی از نمونه‌های آن فاقد ترکیبات آلی فرار هستند که باعث می‌شوند عوارض تنفسی رنگ‌ها به حداقل برسند.

رنگ لاتکس در طیف‌های گسترده‌ای در بازار عرضه می‌شود و به همین دلیل دست شما را برای رنگ‌آمیزی چوب کاملا باز می‌گذارد. رنگ لاتکس نور زیادی را منعکس نمی‌کند و ظاهری مات و نسبتاً مخملی دارد. البته باید توجه داشته باشید که سطح این رنگ‌ها نرم باقی می‌ماند و به همین دلیل برای چوب‌هایی که مدام در معرض تماس دست هستند، توصیه نمی‌شوند.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

رنگ مخصوص چوب

۳. رنگ گچی؛ رنگ مخصوص چوب ام دی اف

رنگ‌های گچی در دسته‌بندی رنگ‌های بر پایه آب قرار می‌گیرند. شباهت زیادی بین رنگ‌های گچی و لاتکس وجود دارد؛ اما بافت رنگ‌های گچی به مراتب ضخیم‌تر است و قیمت بالاتری نیز دارید. رنگ‌های گچی سریع خشک می‌شوند که این موضوع مزیت مهمی برای این دسته از رنگ‌ها به شمار می‌رود. البته رنگ‌آمیزی با این دسته از رنگ‌ها نیازمند مهارت بالایی است که با تمرین و تجربه به دست می‌آید.

علاوه بر ام دی اف، برای رنگ آمیزی قطعات چوبی عتیقه یا آنتیک نیز می‌توانید از رنگ گچی استفاده کنید. چرا که ظاهری شیک و با وقار به آن‌ها می‌دهند. از جمله نقاط ضعفی که برای این دسته از رنگ‌ها می‌توان برشمرد، تنوع رنگ محدودی است که در اختیار شما قرار دارد. همچنین اگر مهارت کافی در رنگ‌آمیزی نداشته باشید، به احتمال زیاد جای ضربه‌های قلم‌مو باقی می‌ماند.

۴. رنگ آکریلیک؛ رنگ مخصوص چوب مبل

رنگ آکریلیک نیز نوعی رنگ بر پایۀ آب است که به عنوان رنگ مخصوص چوب مبل شناخته می‌شود. این رنگ نیز شباهت زیادی با رنگ لاتکس دارد. فرمولاسیون رنگ آکریلیک محصولی غنی را به وجود می‌آورد که پوششی صاف دارد. برای رنگ‌آمیزی مبلمان استفاده از رنگ‌های آکریلیک مرسوم است. علاوه بر مبلمان در رنگ‌آمیزی کنسول، قاب عکس و از دیگر انواع وسایل چوبی منزل نیز از رنگ‌های آکریلیک استفاده می‌شود.

کار کردن با رنگ آکریلیک آسان است و اگر قبل از رنگ‌آمیزی از پرایمر استفاده کنید، چسبندگی آن به سطح چوب نیز به مراتب افزایش می‌یابد. این دسته از رنگ‌ها را می‌توان با آب و صابون ملایم شستشو داد. نکته مهمی که باید در خصوص این رنگ مد نظر قرار دهید، آن است که زمان خشک شدن آن نسبتاً طولانی است.

رنگ مخصوص چوب مبل

۵. رنگ شیری یا پلی اورتان

در ادامه بحث انواع رنگ مخصوص چوب چیست، باید به رنگ شیری یا پلی اورتان اشاره کنیم. در ترکیب این دسته از رنگ‌ها از رزین پلی اورتان استفاده می‌شود. اگر به دنبال رنگ مخصوص چوب ترمو وود هستید، توصیه می‌کنیم که رنگ شیری یا پلی اورتان را امتحان کنید. این دسته از رنگ‌ها بر پایه روغن و آب تولید می‌شوند. آن دسته از رنگ‌هایی که بر پایه آب هستند، رنگ شیری دارند و غلظت آن‌ها نسبت به رنگ‌های بر پایه روغن رقیق‌تر هستند.

در بین تمام انواع رنگ‌های مناسب چوب، رنگ‌های پلی اورتان مقاومت به مراتب بیشتری در برابر آب، مواد شیمیایی، سایش و ضربه از خود نشان می‌دهد. سرعت خشک شدن آن نیز روی سطح چوبی زیاد است.

روش صحیح اجرای رنگ روی سطوح چوبی

تا اینجا بررسی کردیم که انواع رنگ مخصوص چوب چیست. در ادامه لازم است به این نکته اشاره کنیم که مراحل صحیح رنگ‌آمیزی سطوح چوبی به چه صورت است. در مجموع قبل از اجرای رنگ باید اقدامات زیر را روی سطح چوب انجام دهید:‌

  • سنباده زدن سطح چوب به منظور از بین رفتن برجستگی‌ها و رسیدن به سطح یکنواخت
  • تمیز کردن سطح چوب با دستمال
  • زیرسازی و بتونه کاری به منظور آماده سازی سطح برای اجرای رنگ

بعد از انجام دقیق سه مرحله فوق، نوبت به رنگ آمیزی می‌رسد. با توجه به نوع چوب، زمان در اختیار و هزینه‌ای که برای این منظور در نظر دارید، باید از بین انواع رنگ مخصوص چوب، گزینۀ مناسب خود را پیدا کنید. در ادامه نوبت به انتخاب ابزار رنگ‌آمیزی می‌رسد. به این ترتیب می‌توانید کار رنگ زدن چوب را آغاز کنید.

روش صحیح اجرای رنگ روی سطوح چوبی

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که انواع رنگ مخصوص چوب چیست. با توجه به اینکه متریال چوبی از قیمت تمام شده بالایی برخوردار هستند، نباید در فرآیند رنگ‌آمیزی دچار اشتباه شوید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که رنگ‌آمیزی وسایل چوبی را به نقاشان ماهر و با تجربه بسپارید. ما در اسپارد تعدادی از بهترین نقاشان را گرد هم آورده‌ایم. فقط کافیست سفارش خدمات نقاشی ساختمان خود را در اسپارد ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار رنگ‌آمیزی وسایل چوبی شما را با بالاترین کیفیت انجام دهیم.

 

نجاری سیار

  • تحویل و نصب فوری
  • مناسب‌ترین قیمت