نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

یکی از روش‌های ساده و اولیه برای تغییر دکوراسیون، تغییر رنگ دیوارهاست که تأثیر زیادی در شکل نمای داخلی دارد. از محبوب‌ترین رنگ‌های ساختمانی، رنگ روغن است که به دلیل مزایای مختلف، هنوز هم گزینۀ بسیاری از افراد محسوب می‌شود. این رنگ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانید با توجه به نوع سلیقۀ خود، هریک از آن‌ها را انتخاب کنید. ضمن این مشورت با افرادی که نقاشی ساختمان را برای شما انجام می‌دهند، می‌تواند خواستۀ شما را تا حد زیادی برطرف کند. اما برای اینکه بتوانید با اطلاعات بیشتری رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید، قبل از هر چیز باید بدانید که رنگ روغن چیست و چه مزیتی نسبت به سایر مدل‌ها دارد؟

رنگ روغنی چیست؟

یکی از انواع رنگ های ساختمانی، رنگ روغن است که از پرکاربردترین آن‌ها هم به شمار می‌رود. این رنگ‌ دارای پایۀ حلال نفتی است که نسبت به رنگ پلاستیک، مقاومت بیشتری دارد. رنگ روغن ضدآب و قابل شست‌وشو است؛ به همین دلیل، انتخاب بسیاری از افراد برای دیوارهای داخلی خانه است.

در‌عین‌حال می‌توان گفت ویژگی ضد شست‌وشو بودن باعث شده که بیشتر نقاش های ساختمان، از این نوع رنگ در راهروها استفاده کنند.

انواع رنگ روغن

برای اینکه بدانید رنگ روغن چیست، بهتر است با انواع آن آشنایی داشته باشید. رنگ روغن‌ها انواع مختلفی دارند که در ظاهر هم آن‌ها را متفاوت می‌کند. سه مدل اصلی از رنگ‌های روغنی عبارت‌اند از:

  • رنگ روغنی براق
  • رنگ روغنی نیمه براق
  • رنگ روغنی مات

هریک از این رنگ‌‌ها کاربرد خاصی دارند که نقاشان ساختمانی در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه، هریک از این انواع را به‌صورت جزئی بیان خواهیم کرد.

رنگ روغنی براق

رنگ روغنی براق، همان‌طور که از نام آن پیداست، بسیار براق و منعکس‌کنندۀ نور است؛ درنتیجه چندان مورد پسند افراد برای استفاده روی دیوار نیست. این نوع رنگ بیشتر برای چارچوب‌ها و روی قسمت‌های فلزی استفاده می‌شود. مزیت این مدل نسبت به سایر رنگ‌ها، ضد آب بودن آن است که به‌سادگی قابل شست‌وشو است و دارای خاصیت ضدلک است. همچنین، ماندگاری بیشتری داشته و مانع از زنگ‌زدن فلز هم می‌شود.

رنگ روغنی نیمه براق

این نوع رنگ با ترکیب براق و مات ساخته می‌شود. اینکه میزان براق یا مات بودن رنگ چقدر باشد، به شما بستگی دارد که چه میزان از هریک را استفاده کنید.

رنگ روغنی نیمه براق برای رنگ‌کردن دیوار نیز استفاده می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای رنگ‌کردن سقف هم به‌ شمار می‌رود. این مدل هم مانند رنگ روغن قابلیت شست‌وشو دارد، ولی تمیزکردن آن سخت‌تر از مدل‌های روغنی است.

رنگ روغنی مات

این نوع رنگ، همان‌طور که از اسم آن پیداست، ظاهری مات‌تر از انواع براق دارد و ناهمواری روی سطوح را کمتر نشان می‌دهد. رنگ روغنی مات گرچه زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به مدل‌های براق دارد، ولی شست‌وشوی آن سخت‌تر بوده و لکه و کثیفی را بیشتر نشان می‌دهد؛ درنتیجه، برای استفاده روی سطوحی که نیاز به شست‌وشوی مداوم دارند، چندان توصیه نمی‌شود.

نقاشی رنگ روغنی

کاربرد رنگ روغنی چیست؟

بیشتر کاربرد رنگ‌های روغنی برای سطوح فلزی و چوبی است؛ چراکه ضد آب است و ماندگاری بالایی دارد. به همین دلیل، رنگ روغنی بیشتر در چارچوب‌ها و درهای چوبی کاربرد دارد. همچنین، برای محیط‌هایی که نیاز به تمیز‌کردن مداوم دارند و پرتردد هستند، این رنگ‌ها بهترین گزینه هستند.

در گذشته رنگ‌های روغنی رایج‌تر بوده است؛ در حال حاضر هم برای مصارف خاصی از آن‌ها استفاده شده و به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه انتخاب می‌شوند.

مزایای رنگ روغنی چیست؟

استفاده از رنگ روغنی در داخل ساختمان، کار شما را بسیار ساده خواهد کرد و برای خانه‌تکانی عید فقط به یک دستمال نم‌دار نیاز دارید تا تمام خانه را برق بیندازید. به همین دلیل، با وجود اینکه انواع رنگ‌های جدید در بازار عرضه شده، رنگ‌های روغنی هنوز هم طرف‌داران خاص خود را دارند. در پاسخ به این سؤال که مزایای رنگ روغنی چیست باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • شست‌وشوی ساده و سریع با استفاده از یک دستمال نم‌دار
  • خاصیت ضد آب داشتن و مقاوم‌ بودن در برابر رطوبت
  • ضد زنگ و مناسب استفاده روی فلز
  • ماندگاری بالا و ثبات رنگ
  • پوشش‌دهی بالا و عدم نیاز به استفاده از حجم زیاد رنگ
  • ارزان‌تر بودن و صرفۀ اقتصادی نسبت به سایر رنگ‌ها
  • تنوع بیشتر در طیف رنگ‌ها
  • امکان اجرای ساده‌تر روی سطوح (با استفاده از غلطک، قلمو و…)

معایب رنگ‌ روغنی چیست؟

با وجود مزایایی که گفته شد، برخی دلایل باعث شده است که استفاده از این رنگ‌ها گاهی در اولویت بسیاری از افراد قرار نگیرد؛ چراکه مشکلات این گونه رنگ‌ها گاهی از مزایای آن بیشتر می شود. اما معایب رنگ‌ روغنی چیست؟

اجرای سخت و زمان‌بر

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

برخلاف رنگ‌ پلاستیک، رنگ روغن باید در چند مرحله روی دیوار زده شود که مدت‌زمان زیادی نیاز دارد.

دیرخشک‌شدن

رنگ روغن نسبت به سایر رنگ‌ها، دیرتر خشک شده و همین عامل باعث طولانی‌شدن مدت رنگ‌زدن خواهد شد.

بوی تند

یکی دیگر از معایب رنگ روغن، بوی شدید آن است. علت این موضوع هم این است که این نوع رنگ‌ها برپایۀ حلال نفتی تولید شده‌اند؛ درنتیجه بوی بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند، به‌طوری که تا چندین هفته پس از رنگ‌کردن ساختمان، بوی رنگ در داخل محیط باقی می‌ماند.

ناسازگاری با محیط زیست

حلال نفتی در رنگ روغنی علاوه بر ایجاد بوی شدید رنگ، ترکیبی است که با محیط‌زیست سازگاری ندارد.

معایب رنگ‌ روغنی

نکات استفاده از رنگ روغنی چیست؟

برای استفاده از رنگ‌های روغنی باید چند نکته را رعایت کنید. برخی از این نکات گرچه جزئی و ریز هستند، ولی می‌توانند در نتیجۀ کار بسیار مؤثر باشند. پس قبل از اجرای رنگ باید بدانید نکات رنگ روغنی چیست:

زمان کافی را برای رنگ‌کردن در نظر بگیرید.

گرچه خشک‌شدن دیرهنگام رنگ‌های روغنی شاید یکی از معایب آن به شمار برود، ولی در‌نظر‌گرفتن زمان کافی برای این کار، مشکل را به‌سادگی حل خواهد کرد. پس عجله را کنار بگذارید تا اجرای رنگ روغن روی دیوارها به بهترین شکل انجام شود. به‌‌ویژه زمانی که بهترین گزینه برای شما استفاده از رنگ‌های روغنی است. (مثل رنگ‌‌کردن محیط‌های پرتردد)

رنگ را مطابق با سلیقۀ خود انتخاب کنید.

مثلاً اگر به دنبال رنگ مات هستید، اشتباهی به سراغ رنگ براق نروید یا اگر می‌خواهید ترکیبی کار کنید، حتماً رنگ را به میزان مناسبی ترکیب کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

به تاریخ مصرف رنگ توجه کنید.

رنگ‌های تاریخ مصرف گذشته، نتیجۀ کار را بدتر از چیزی که تصور می‌کنید، نمایش خواهد داد.

به دمای نگهداری این رنگ‌ها دقت کنید.

یکی دیگر از نکاتی است که حتماً باید آن را مدنظر قرار دهید. بهترین دما برای نگهداری ۵ تا ۳۵ درجۀ سانتی‌گراد است. در دمای کمتر از این ۵ درجه احتمال یخ‌زدگی و در دمای بیشتر از ۳۵ درجه هم امکان آتش‌سوزی وجود دارد.

رنگ روغنی برای نقاشی ساختمان

روش استفاده از رنگ روغنی چیست؟

اولین مرحله برای اجرای رنگ روغنی، زیرسازی یا اصطلاحاً بتونه‌کاری است. با این کار سطح موردنظر یک‌دست و فرورفتگی و برآمدگی‌ها رفع می‌شود. بعد از این مرحله باید سطح را سمباده بزنید تا به‌طور کامل سطح مورد‌نظر شما صاف شود.

بعد لایۀ اول رنگ اجرا می‌شود که می‌تواند از جنس رنگ روغنی ی

ا رنگ آستری باشد. در این مرحله، پس از اجرای یک لایه رنگ، دیوار لکه‌گیری شده و آمادۀ رنگ پایانی می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا لایۀ اول خشک شود و درنهایت رنگ دوم را روی دیوار اجرا کنید.

پس از اجرای رنگ هم مراقب باشید که گرد و غبار و آلودگی به سطح دیوار نفوذ نکرده و رنگ اجرا‌شده را از یک‌دستی خارج نکند.

استفاده از رنگ روغنی

رنگ روغنی را انتخاب کنیم یا نه؟

پس از پاسخ به این سؤال که رنگ روغنی چیست و چه مزایایی نسبت به سایر رنگ‌ها دارد، شما باید با توجه به محیطی که می‌خواهید رنگ را اجرا کنید و نیاز و سلیقۀ خود، هریک از رنگ‌ها را انتخاب کنید.

در‌صورتی‌که محیط مورد‌نظر شما راهرو و قسمت‌هایی است که نیاز به تمیزشدن مداوم دارد، گزینۀ اول و آخر ما رنگ روغن خواهد بود. در غیر این صورت، بهتر است با کارشناس نقاشی ساختمان مشورت کرده تا رنگ موردنظر شما را اجرا کند.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان