خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)

پرده یکی از اصلی ترین وسایل در چیدمان منزل و از جمله لوازمی است که تاثیر زیادی در زیبایی داخلی خانه دارد. امروزه انواع پرده با جنس ها و طرح های مختلف در بازار یافت می شوند که کار انتخاب بهترین پارچه برای دوخت پرده را دشوار می سازند. به طور ویژه اما پرده های توری به دلیل ساختار خود بیش از سایر انواع پرده مورد استقبال قرار گرفته و در ساختمان ها استفاده می شوند. این پرده ها در عین زیبایی، به دلیل بافت توری شکل و رنگ غالبا روشن خود، در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرند، زیرا معمولا گرد و غبار هوا را به خود جذب کرده و در عین حال از ورود نور آفتاب به داخل خانه جلوگیری می کنند.

پس طبیعی است که شستن پرده های توری یکی از دغدغه های خانم ها باشد و همیشه به دنبال راهی باشند که پرده منزلشان به بهترین شکل تمیز شود. نظافت پرده توری اما فوت و فن های خاص خود را داشته و نمی توان آن را به مانند لباس و یا هر پارچه دیگری به سادگی داخل ماشین لباسشویی انداخت و یا با دست شست؛ بلکه باید با به کار بستن ترفندهایی، از چرک مرده شدن پرده جلوگیری کرد و دوباره درخشندگی و پاکیزگیِ روز نخست را به آن برگرداند. در همین راستا در مطلب پیش رو شما را با زیر و بم شستن انواع پرده توری آشنا کرده ایم؛ با ما همراه باشید.

شستشوی پرده توری

شستن پرده های توری با دست بهتر است یا با ماشین لباسشویی؟

قبل از آنکه مراحل شستشوی پرده توری را گام به گام توضیح دهیم، بهتر است به سوال پاسخ دهیم که بهتر است پرده های توری را با دست بشوییم یا آنها را به ماشین لباسشویی بسپاریم؟

جواب این پرسش به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و همیشه یکسان نیست. به طور مثال اگر پرده شما بافت بسیار ظریف و حساسی دارید (مثلا پرده های ابریشمی)، بهتر است که آن را با دست بشویید (هرچند که کار کم زحمتی نیست)، اما اگر بافت آنها نازک و آسیب پذیر نیست (مثلا پلی استر) آنها را به داخل ماشین لباسشویی بندازید تا به خوبی شسته شوند. عده ای دیگر اما اعتقاد دارند که جدای از بافت پرده توری، ترکیب کردن این دو روش با یکدیگر (یعنی شستو با دست و با ماشین لباسشویی) اثربخش ترین نتیجه را دارد؛ یعنی پرده ابتدا باید با دست شسته شود و در ادامه به داخل ماشین انداخته شود. در هر صورت ما در این مطلب به نحوه شستشوی پرده توری به هر دو روش اشاره کرده ایم و انتخاب گزینه مناسب تر، با شما است!

مراحل نظافت پرده توری با دست

شستن پرده توری به کمک دست هرچند که زحمت زیادی دارد، اما همانطور که اشاره کردیم روش مطمئن تری بوده و احتمال وارد آمدن آسیب به پرده را به حداقل می رساند. برای شستشوی پرده توری خود به این روش، به ترتیب مراحل زیر را اجرا کنید:

۱- پرده را به دقت از چوب پرده خارج کنید

خارج کرده پرده از داخل چوب پرده به هیچ عنوان نباید با عجله صورت بگیرد، زیرا در این صورت با وقوع یک اشتباه کوچک احتمال پارگی وجود دارد. پرده خارج شده را به آرامی روی یک سطح نرم و صاف قرار دهید.

۲- پرده را درون آب ولرم (مایل به سرد) قرار دهید

نظرات کاربران خدمات پرده شویی

درخواست پرده شویی در محل

در این مرحله پرده را درون یک وام یا تشت بزرگ آب ولرم (تا کمی سرد) قرار دهید و بدون اضافه کردن هیچ گونه پودر یا مایع شوینده اضافی ای، بگذارید تا پرده مدتی در آب خیس بخورد (تا گرد و غبار موجود در ساختار آن آزاد شود). با پر و خالی کردن تشت، این کار را یک یا دو بار دیگر انجام دهید تا پرده چرک مرده نشود.

نظافت پرده توری

۳- ماده پاک کننده را به آب ولرم اضافه کنید و پرده را بشویید

بعد از آنکه پرده خوب خیس خورد، ماده پاک کننده شیمایی را (که مناسب شستشوی پرده های ظریف و نازک توری شکل باشد) به آب ولرم اضافه کنید. سپس به آرامی و با کمک قدرت دست، پرده به آرامی بشویید (اگر به پرده محکم چنگ بزنید احتمال پارگی آن وجود دارد). این کار را نیز یکی دو بار انجام دهید و آبکشی کنید تا پرده خوب تمیز شده و اثری از مایع شوینده روی آن نباشد.

۴- جوش شیرین، سرکه یا نمک به آب ولرم اضافه کنید

هنگامی که برای بار آخر آبکشی را انجام دادید، بار دیگر تشت را از آب ولرمِ رو به سرد پر کنید و این بار کمی سرکه یا جوش شیرین یا نمک به آن اضافه کنید و پرده یک بار دیگر بشویید تا درخشندگی و سفیدی پرده به مانند روز اول شود.

۵- پرده را از داخل تشت درآورده و خشک کنید

برای آنکه فرایند شستن پرده های توری به نحو احسن پایان یابد، بهتر است ابتدا آنها را روی سطحی صاف و تمیز پهن کرده و بعد از گذشت مدتی (که غالب آب پرده خشک شد) آنها را به همان شکل ابتدایی خود و در حالی که کمی نم دارند، از چوب پرده آویزان کنید. با انجام این ترفند از چروک شدن پرده ها جلوگیری می شود.

مراحل شستشوی پرده توری با ماشین لباسشویی

اگر جنس پرده توری شما نازک نبوده و احتمال می دهید که هنگام شستشو در ماشین لباسشویی به بافت آن آسیبی وارد نمی شود، توصیه می شود که برای نظافت بهتر آن، از قدرت پاکنندگی ماشین لباسشویی نیز بهره بگیرید. مراحل شستشو با ماشین لباسشویی به ترتیب زیر است:

۱- بعد از آنکه پرده را از چوب پرده خارج کردید، آن را در آب ولرم بگذارید

درست مثل شستن پرده زبرا، خیس خوردن پرده ربطی به نحوه شستشو ندارد و جدای از آنکه پرده را با دست می شویید یا با ماشین، حتما باید این مرحله را انجام دهید. خیس خوردن باعث می شود که گرد و غبار و دوده از ساختار پرده خارج شود. اضافه کردن کمی نمک این فرایند را تسریع می کند.

شستن پرده توری با ماشین لباسشویی

۲- مقداری پودر لباسشویی به ماشین اضافه کنید

بعد از آنکه پرده خوب خیس خورد (در لگن ثابت یا محفظه ماشین لباسشویی)، مقداری پودر به ماشین اضافه کرده و اجازه دهید پرده خوب شسته شود. اگر لباس سفید کثیف دیگری نیز دارید، آن را به محفظه ماشین لباسشویی اضافه کنید، زیرا در این صورت معمولا شستشو بهتر صورت می گیرد.

۳- پرده را با سرکه یا جوش شیرین درخشنده کنید

پرده توری را داخل آب سرد و کمی سرکه کنید. با استفاده از دستان خود به جای ماشین لباسشویی، پرده را داخل آب بگردانید تا به تمام قسمت های آن برسد. سپس با استفاده از حوله ضخیم ، آب پرده را بگیرید و آن را خشک کنید. این کار را آنقدر انجام دهید تا پرده کاملا تمیز شود.

۴- بعد از آبکشی، پرده ها را خشک کنید

بعد از آنکه آبکشی ماشین لباسشویی انجام شد، پرده را به آرامی از داخل محفظه ماشین درآورید (مطمئن باشید پودر، سرکه و یا جوش شیرین روی آن باقی نمانده باشد) و هنگامی که کمی نم دارد، بر چوب پرده سوار کنید تا در شرایط مساعد و طبیعی خشک شود.

چند نکته در رابطه با شستشن پرده های توری:

  • هنگامی که پرده ها را از چوب پرده بیرون می آورید، پیش از خارج کردن گیره ها، ابتدا محل های قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده  علامت گذاری کنید تا در هنگام نصب مجدد همه چیز به هم نریخته و فرم پرده حفظ شود.
  • هر از گاهی با کمک جاروبرقی دوده و غبار پرده را از آن پاک کنید.
  • پیش از آویزان کردن مجدد پرده (بعد از شستشو)، حتما چوب پرده و پنجره را تمیز کنید تا گرد و خاک و کثیفی آنها روی پرده نم دار ننشیند.
  • آب گرم به بافت پارچه توری آسیب می زند، از این رو شستشو با آب سرد را فراموش نکنید.
  • ماده‌ پاک‌ کننده قوی به بافت پرده توری آسیب می رساند و از این جهت استفاده از مواد عادی تر توصیه می شود.
  • شستشوی پرده توری آستردار کار ساده ای نبوده و بهتر است انجام آن را به عهده خشکشویی پرده بگذارید.
  • خشک کن ماشین لباسشویی قاتل بافت پرده است! از این رو هیچ گاه پرده را به کمک خشک کن ماشین خشک نکنید.

تمیز کردن پرده توری

حرف آخر اسپارد

شستشوی پرده توری البته نه به آن اندازه که به نظر می رسد، اما در هر صورت کاری پر زحمت و نسبتا دشوار است. رعایت مراحل بالا و توجه به ترفندهایی که ذکر شد، در انجام هرچه بهتر فرایند شستن پرده های توری یاری کننده است. با این وجود اما اگر پرده های توری شما ارزش بالایی داشته و می خواهید به بهترین شکل تمیز شوند، بهتر است از خدمات پرده شویی مجموعه اسپارد استفاده کنید که پرده را در محل دریافت کرده، با بالاترین دقت شستشو داده و خشک و در نهایت در کوتاه ترین زمان تحویل می دهند.

خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)
درخواست پرده شویی در محل