سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

در فصل های سرد سال همه ما از لوازم گرمایشی مختلف در منازل، ادارات و سایر محیط ها استفاده می کنیم. از شومینه و شوفاژ گرفته تا انواع هیتر و بخاری. یکی از رایج ترین لوازم گرمایشی در این فصول بخاری است؛ بخصوص بخاری های گازی. با وجود مزایای گرمایشی این وسیله ها لازم است که از خطرات ناشی از احتراق در بخاری های گازی به ویژه خطرات بخاری گازی بدون دودکش آگاه باشیم.

به همین منظور در ادامه با نحوه کار بخاری های بدون دودکش و معایب و خطراتی که می توانند برای سلامت افراد داشته باشند آشنا می شویم. پس اگر شما نیز می خواهید با همه اطلاعات مهم در خصوص این بخاری ها آشنا شوید، با اسپارد مگ همراه باشید!

خطرات بخاری بدون دودکش چیست؟

بخاری بدون دودکش چطور کار می کند؟

پیش از اینکه به بررسی خطرات بخاری بدون دودکش و معایب آن بر سلامتی افراد بپردازیم، لازم است با نحوه عملکرد آن بهتر آشنا شویم. شیوه تولید انرژی حرارتی در بخاری های گازی بدون دودکش نیز مشابه بخاری های دارای دودکش است. با این تفاوت با توجه تکنولوژی استفاده شده میزان مصرف گاز در این بخاری به مراتب کمتر و نسبت سوختو اکسیژن حساب شده تر است.

علاوه بر این راه اندازه بخاری های بدون دودکش در مقایسه با نصب بخاری گازی دودکش دار راحت تر است. تنها کافی است این بخاری را به گاز شهری متصل کرده و پیلوت آن را بچرخانید تا روشن شود. از آنجایی که هیچ دودکشی در این بخاری ها وجود ندارد، سیستمی تعبیه شده است که با کاهش میزان اکسیژن بخاری را به صورت اتوماتیک خاموش می کند.

این سیستم همان ترموکوپل و ترموستات بخاری است. (برای بررسی ترموستات می توانید به مقاله تعمیر ترموستات بخاری مراجعه کنید.) در صورتی که اکسیژن از میزان طبیعی یعنی حدود ۲۲ درصد کاهش یابد، ترموکوپل وارد عمل شده و جریان گاز را قطع و در نهایت بخاری را خاموش می کند.

بخاری بدون دودکش چطور کار می کند؟

آیا بخاری بدون دودکش خطرناک است؟

نظرات کاربران سرویس بخاری گازی

درخواست سرویس بخاری گازی

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که همه لوازم گازسوز خطراتی را به همراه دارند. در نتیجه می توان خطراتی را همراه با نصب آنها تصور کرد اما با رعایت نکات ایمنی نصب بخاری می توان این خطرات را به حداقل رساند و یا آنها را از بین برد. حتما افرادی را دیده اید که بدون به وجود آمدن هیچ خطری سالیان سال از بخاری های گازی بدون دودکش یا دودکش دار استفاده می کنند.

و اما می رسیم به یک سوال تخصصی در مورد بخاری بدون دودکش، “خطرات بخاری دودکش چیست؟”. در بخاری های گازی بدون دودکش از سیستمی به اسم ODS استفاده می شود. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، این سیستم به میزان اکسیژن محیط حساس است. در واقع زمانی که با محیط با کمبود اکسیژن مواجه می شود، بخاری خاموش می شود تا تولید محصولات احتراق مثل دی اکسید کربن و مونو کسید کربن متوقف شود.

با این وجود بهتر است که این بخاری ها در محیط های کاملا سر بسته و کوچک نصب نشوند. اما می توانید با خیال راحت تر بدون هرگونه نگرانی در مورد خطرات بخاری بدون دودکش، از این بخاری ها در محیط های بزرگ، پر رفت و آمد و دارایتهویه مناسب استفاده کنید.

آیا بخاری بدون دودکش خطرناک است؟

بخاری های بدون دودکش چه تاثیری بر سلامتی افراد دارند؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، اصلی ترین خطرات بخاری بدون دودکش تولید آلاینده ها و بازگشت آن به محیط داخلی است. اما تاثیر این آلاینده ها بر سلامتی انسان چقدر است؟ میزان تاثیر آنها به مقدار آلاینده موجود در هوا بر می گردد. به عبارتی هر چقدر میزان آلاینده بیشتر باشد، احتمال آسیب زدن به سلامتی افراد بخصوص افراد حساس که تحمل کمتری در مقابل این مواد دارند بیشتر است.

از طرفی نمی توان اصلی ترین آلاینده خطرناک حاصل شده از احتراق یعنی گاز مونوکسید کربن را به راحتی تشخیص داد. این گاز ماده ای بدون بو، بدون طعم و نامرئی است که به مرور زمان با کاهش اکسیژن در بدون افراد تاثیر خود را نشان داده و هوشیاری را به مرور کاهش می دهد. یکی دیگر از آلاینده های خطرناک که دی اکسید نیتروژن است برخلاف مونوکسید کربن بوی بسیار شدیدی دارد و می توان آن را راحت تر تشخیص داد.

به طور کلی می توان نشانه های اولیه مسمویت با این گازهای سمی را موارد زیر دانست:

  • سرگیجه، سردرد و حس سنگینی در سر
  • مشکل بینایی و تاری دید همراه با از دست دادن هوشیاری
  • مشکلات تنفسی و تنگی نفس و حالت ضعف
  • استفراغ

خطرات بخاری بدون دودکش

در صورت بروز مسمومیت بر اثر آلاینده های بخاری بدون دودکش باید چه کرد؟

همانطور که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، اول از همه باید با در نظر گرفتن مواردی که پیش تر اشاره شد نصب بخاری بدون دودکش را انجام دهید. در هر صورت اگر حادثه ناخوشایندی در اثر استفاده از بخاری بدون دودکش یا سایر لوازم گازی اتفاق افتاد، لازم است با نکاتی که برای حفظ سلامتی خود باید انجام دهید آشنا شوید.

اول از همه فردی که هوشیاری کامل دارد باید بخاری را خاموش کنید تا آلاینده های بیشتری وارد هوا نشوند. در قدم دوم همه درب و پنجره ها را باز کرده و سریعا از محیط بسته خارج شوید. حتی اگر علائم مسمومیت جدی نداشته باشید نیز لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت کامل خود اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم در استفاده از بخاری گازی چیست؟

برای اینکه در معرض خطرات بخاری بدون دودکش قرار نگرفته و دچار مسمومیت نشوید، لازم است به تعدادی از علائم که نشان دهنده وجود آلاینده ها و کاهش میزان اکسیژن محیط هستند توجه کافی داشته باشید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شعله بخاری باید به رنگ آبی باشد. اگر شعله به رنگ نارنجی یا زرد مایل بود باید آن را خاموش کرده و در اولین فرصت از خدمات تعمیر بخاری گازی کمک بگیرید. پس همواره به رنگ شعله بخاری بدون دودکش توجه کنید.
  • این بخاری ها در هیچ دوده ای تولید نمی کنند، در نتیجه مشاهده دوده را نیز می توان از علائم خطر به شمار آورد.
  • اگر پنل بخاری یا دیواری که بخاری روی آن نصب شده است تغییر رنگ پیدا کرده باشد، یعنی دوده تولید شده و باید نسبت به تعمیر بخاری بدون دودکش اقدام کنید.
  • لازم است به عدد دستگاه اندازه گیری مونوکسید کربن نیز توجه داشته باشید. اگر این دستگاه را ندارید، آن را خریداری کرده و گاها نگاهی به اعداد روی آن بیندازید.

چطور از خطرات بخاری بدون دودکش در امان باشیم؟

چطور از خطرات بخاری بدون دودکش در امان باشیم؟

شاید نصب بخاری بدون دودکش و راه اندازی آن برخلاف بخاری های دارای دودکش به نظر شما نیز ساده برسد و خودتان برای راه اندازی آن دست به کار شوید. باید توجه داشته باشید که بهتر است حتی راه اندازی انواع بخاری دیواری و ایستاده را نیز به افراد متخصص بسپارید تا با اطمینان کامل زمستانی ایمن و گرم داشته باشید.

علاوه بر راه اندازی بهتر است هر سال پیش از شروع فصول سرد سرویس بخاری در محل را فراموش نکنید. اگر متخصص حین سرویس بخاری مشکلی را مشاهده کند می تواند به راحتی نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات مربوطه اقدام کند. در غیر این صورت مشکلات و خرابی های بسیار جزئی بخاری می تواند برای شما دردسر ساز باشد.

پس اگر شما نیز می خواهید از خطرات بخاری بدون دودکش در امان باشید، می توانید سفارش خود را از طریق اپلیکیشن و یا وبسایت اسپارد ثبت کنید. اگر نگران هزینه بالای خدمات هستید تنها با کلیک روی لینک آبی قیمت سرویس بخاری گازی می توانید هزینه ها را نیز از متخصصین ما در استان تهران و البرز (کرج) دریافت کنید!

سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس بخاری گازی