یکی از دغدغه های اصلی در هنگام نوسازی منزل، بازسازی و یا تغییر دکوراسیون انتخاب بهترین کفپوش بخصوص برای سالن پذیرایی است. یکی از گزینه های اصلی در انتخاب کفپوش، انواع سنگ ها هستند. سنگ های مخصوصی که علاوه بر مقاومت و طول عمر زیاد، محیطی لوکس و جذاب نیز در پذیرایی منزل ایجاد می کنند. اما بهترین نوع سنگ برای کف پذیرایی چیست؟ هر یک از سنگ های کف چه ویژگی هایی دارند؟

برای پاسخ به این سوال ها در این مقاله ابتدا ویژگی های بهترین سنگ های برای کفپوش پذیرایی و دیگر محیط های منزل را بررسی خواهیم کرد. سپس به بررسی بهترین سنگ هایی که می تواند برای کف پذیرایی انتخاب کنید خواهیم پرداخت. پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید.

بهترین سنگ برای کف پذیرایی چیست؟

بهترین سنگ برای کف پذیرایی چه ویژگی هایی دارد؟

امروزه انواع مختلفی از سنگ ها با ویژگی ها و مزایای مختلف عرضه می شوند. برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید، لازم است حتما تعدادی از نکات را در ذهن خود داشته باشید. به عبارتی بهترین سنگ، سنگی است که دسته ای از مزایا و ویژگی های زیر را همراه با یکدیگر داشته باشید:

سنگ کف باید در برابر خط و خش مقاوم باشد.

شاید در حین انتخاب سنگ برای دیوارهای حمام و یا آشپزخانه نیاز نباشد به ویژگی مقاومت در برابر خط و خش دقت کنید اما برای کف خانه و بخصوص کف پذیرایی لازم است این نکته را مدنظر داشته باشید. از آنجایی که پذیرایی محلی مشترک برای کل اعضای خانواده محسوب می شود، تردد بیشتری در مقایسه با اتاق خواب دارد. در نتیجه باید سنگ مقاوم تری برای این محیط انتخاب شود.

اگر در یک مهمانی کارد و یا چنگال روی زمین بیافتد و یا پاشنه کفش یکی از مهمان ها باعث ایجاد خراش روی سنگ ها شود، نمی توان کار خاصی برای نجات کفپوش انجام داد. کفپوشی که پر از خطوط باشد نیز به مرور زیبایی ظاهری خود را از دست می دهد. علاوه بر این با نفوذ گرد و خاک طول عمر آن نیز کاهش پیدا می کند.

بنابراین اگر نمی خواهید مجدد هزینه و زمان زیادی برای انتخاب سنگ و نصب آن در پذیرایی صرف کنید، باید در همان ابتدا مقاوم ترین گزینه را انتخاب نمایید.

بهترین سنگ برای کف پذیرایی چه ویژگی هایی دارد؟

کفپوش سنگی باید به آسانی تمیز شود.

حتما کفپوش هایی متخلخلی را دیده اید در لابه لای آن درزهایی وجود دارد. این دسته از سنگ ها بدترین گزینه برای استفاده در کفپوش پذیرایی هستند، زیرا به سختی تمیز می شود. بهترین سنگ برای کف پذیرایی سنگی است که با آب و یا شوینده مخصوص به راحتی تمیز شود. پس از تمیز شدن لکه غذا نیز لکه ای روی سنگ باقی نماند.

اگر می خواهید برای کف پذیرایی سنگ روشن انتخاب کنید، دقت به قابلیت تمیز شوندگی آسان و نماندن لکه روی سنگ بسیار مهم است.

در انتخاب سنگ برای کف پذیرایی به عدم لغزندگی آن توجه کنید.

فرقی نمی کند برای کف پذیرایی سنگ انتخاب کنید یا برای سرویس بهداشتی و پارکینگ، در هر صورت باید با قدم برداشتن روی سنگ پا سر نخورد. این نکته ایمنی بخصوص برای کسانی که بچه کوچک و یا فرد مسن در خانواده خود دارند بسیار مهم است.

معمولا عدم لغزندگی یک سنگ به دو عامل جنس یا بافت سنگ و نحوه فراوری و تولید آن بستگی دارد. سنگ هایی به صورت تیشه ای یا هوند تولید می شوند، بدون اینکه زیبایی سنگ از بین برود ویژگی عدم لغزنگی نیز به آن اضافه می شود.

برای گرمایش از کف به قابلیت انتقال گرما سنگ نیز توجه داشته باشید.

اگر ساختمان شما به سیستم گرمایش از کف مجهز است، باید سنگی را انتخاب کنید که بتواند گرما را به محیط منتقل کند. برای انتخاب چنین سنگ هایی به پارامتر میزان انتقال حرارت سنگ توجه می شود. با پیدا کردن بهترین سنگ کف برای پذیرایی هایی که گرمایش از کف دارند، علاوه بر سرد نشدن محیط در فصل سرما از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می شود.

برای داشتن پذیرایی لوکس جلاپذیری سنگ کف مهم است.

یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب سنگ برای پذیرایی در میان انواع مختلفی از دیگر کفپوش ها، ظاهر براق و درخشان سنگ ها است. یک سنگ مات و کدر نه تنها زیبایی به منزل شما اضافه نمی کند، بلکه از زیبایی پذیرایی نیز می کاهد.

به مرور زمان حتی زیباترین و گران بهاترین سنگ ها نیز کثیف شده و ظاهری کدر پیدا می کنند. سنگی که جلاپذیر باشد با مواد  روش های مخصوص مثل استفاده از خدمات سنگ سابی می تواند مجدد مثل روز اول ظاهری براق داشته باشد. در نتیجه باید سنگ هایی با جلاپذیری بالاتر را انتخاب کنید.

تنوع طرح و رنگ سنگ نیز در انتخاب آن بسیار مهم است.

نکته دیگری که بیشتر به کیفیت ظاهری سنگ برمی گردد، تنوع آن است. هر چقدر سنگی در طرح ها و رنگ های متعدد تری موجود باشد، انتخاب آن برای افراد راحت تر خواهد بود. به عبارتی در میان تنوع زیاد می توانید نزدیک ترین گزینه مناسب برای سبک دکوراسیون پذیرایی را برحسب علاقه شخصی خود انتخاب کنید.

به عبارتی سنگ هایی با طرح شلوغ و رنگ تیره شاید گزینه مناسبی برای پذیرایی با متراژ کم مناسب نباشد. اما سنگی کرم و یا سفید رنگ براق می تواند بهترین انتخاب برای چنین محیطی باشد.

سنگ برای کف پذیرایی

کدام نوع سنگ برای کف پذیرایی انتخاب بهتری است؟

پیش تر به بررسی ویژگی بهترین سنگ برای کف پذیرایی پرداختیم اما اشاره ای به اسامی سنگ ها نداشتیم. در ادامه بهترین انواع سنگ مناسب برای پذیرایی را همراه با ویژگی ها و مزایای هر یک بررسی می کنیم. این سنگ ها عبارتند از:

۱- سنگ مرمر برای کف پذیرایی

از محبوب ترین سنگ هایی است که سالیان سال است که در همه سبک های دکوراسیون داخلی به چشم می خورد. چه به عنوان سنگ روی کابینت، چه به عنوان سنگ دیوار و یا به عنوان کفپوش می تواند از لوکس ترین انتخاب ها باشد.

سنگ مرمر نور را به خوبی منعکس می کند و محیطی جذاب در پذیرایی ایجاد می کند. علاوه بر این در مقابل نور خوشید نیز مقاوم است و آسیب نمی بیند. با این حال ممکن است در اثر ضربه آسیب ببیند. به همین دلیل نیز باید با دقت و احتیاط از آن استفاده کرد. از دیگر ویژگی های این سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنگ مرمر در مقابل تغییرات دمایی مقاوم است.
  • می تواند گرما را به خوبی انتقال دهد.
  • سنگ مرمر قیمت بالایی دارد و جزو گزینه های بسیار لوکس محسوب می شود.
  • مرمر از جمله سنگ هایی است که جلاپذیری بالایی دارد. با این حال ممکن است به سرعت رد لکه ها روی آن باقی بماند.

نکات تکمیلی در خصوص سنگ مرمر را می توانید در مقاله مزایا و معایب سنگ مرمر مطالعه کنید.

سنگ مرمر برای کف پذیرایی

۲- سنگ گرانیت

این سظنگ بهترین گزینه برای کفپوش فضاهای بیرونی و داخلی ساختمان ها است. زیرا در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است به راحتی آسیب نمی بیند. به همین دلیل نیز این سنگ از جمله بهترین گزینه های برای استفاده به عنوان کفپوش پذیرایی منازل و همینطور نمای ساختمان ها است.

علاوه بر این در مقابل نور خورشید نیز آسیب نمی بیند و می توانید پرده ها را کنار زده و به راحتی از نور طبیعی در منزل خود استفاده کنید. از دیگر ویژگی های سرنگ گرانیت که در رده بهترین سنگ برای کف پذیرایی محسوب می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنگ گرانیت در برابر خط و خش مقاومت بالایی دارد.
  • از جمله سنگ های گران قیمت محسوب می شود.
  • در طرح ها و رنگ های متنوع تولید می شود و می توان برای دکوراسیون های مختلف از آن استفاده کرد.

۳-سنگ مرمریت

اسم این سنگ شباهت زیادی به سنگ مرمر دارد، با این حال ویژگی های مشترکی با سنگ مرمر ندارد. به عبارتی سنگ مرمریت در مقایسه با سنگ مرمر مرغوب تر است. خود سنگ مرمریت انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها با داشتن ویژگی ها بخصوص برای دکوراسیون های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از اصلی ترین معایب سنگ مرمریت طول عمر کمتر آن در مقایسه با دیگر سنگ ها است. به همین دلیل نیز برای محیط های پرتردد و یا کف پذیرایی خانواده های پر جمعیت گزینه خوبی نیست. غیر از این مورد سنگی است با شکوه و ترکیب رنگ های متنوع که در مقابل نور خورشید نیز آسیب نمی بیند. دیگر ویژگی های سنگ مرمریت عبارتند از:

  • این سنگ در برابر رطوبت و آب مقاوم است.
  • در مقابل ضربه به سرعت آسیب نمی بیند.
  • تنوع رنگی زیادی دارد.

سنگ مرمریت برای کف خانه

۴- سنگ کف چینی

در بررسی بهترین سنگ برای کف پذیرایی، می رسیم به آخرین گزینه که با اسم سنگ چینی شناخته می شود. وقتی به آرامی به این سنگ ضربه می زنید، صدایی شبیه صدای چینی ایجاد می شود به همین دلیل نیز چنین اسمی دارد. اگر به خاطر داشته باشید در بررسی سنگ مرمریت گفتیم که این سنگ انواع مختلفی دارد که یکی از آنها سنگ چینی است.

این سنگ با داشتن دانه های درشت با اسم سنگ کریستالی نیز شناخته می شود. یکی از اصلی ترین ویژگی های این سنگ جذب بسیار پایین آب است. به همین دلیل در سرویس های بهداشتی بیشترین استفاده را دارد. با داشتن ویژگی های از جمله مقاومت در برابر نور خورشید، مقاومت در برابر تغییرات دمایی و انتقال گرمای مناسب، گزینه ای مطلوب برای کف پذیرایی نیز است.

۵- سنگ تراورتن برای کف

در مقایسه با سنگ مرمر و گرانیت، سنگ تراورتن مقاومت کمتری دارد. به همین دلیل نیز جنبه ای زینتی دارد و بهتر است بیشتر در دکوراسیون استفاده شود نه به عنوان کفپوش. با این حال اگر می خواهید خیلی هزینه نکنید می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. مزایای این سنگ عبارتند از:

  • در مقایسه با سنگ مرمر دیرتر روی این سنگ خط و خش می افتد.
  • سطح آن لیز نیست و از نظر ایمنی مطلوب است.
  • جلاپذیری خوبی دارد.

سنگ تراورتن برای کف پذیرایی

چطور بهترین سنگ را برای کف پذیرایی انتخاب کنیم؟

در این مقاله نکاتی که باید در انتخاب بهترین سنگ برای کف پذیرایی در نظر داشته باشید را بررسی کردیم. سپس ۵ تا از بهترین سنگ ها برای کف را نیز مورد بررسی قرار دادیم. با این حال ممکن است همچنان در انتخاب رنگ و یا طرح مناسب برای سبک دکوراسیون منزل خود دچار شک و تردید باشید.

در چنین مواردی می توانید با ثبت سفارش آنلاین برای خدمات دکوراسیون، قیمت طراحی دکوراسیون را نیز به آسانی دریافت کنید. به همین راحتی همه مراحل را از انتخاب سنگ مناسب تا اجرای آن می توانید به افراد حرفه ای در استان تهران و کرج بسپارید!