خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)

بارها شده که افراد مختلفی سوال کرده اند چه نیازی به آشنایی با نحوه باز کردن پرده زبرا وجود دارد؟ مگر اصلا ضرورتی دارد پرده ای را که نصاب پرده نصب کرده است، باز کنیم؟ پاسخ به این سوال مثبت است. دلیلش چیست؟ بحث نظافت! پرده در مجاورت پنجره قرار دارد و به همین خاطر از آن دست وسایلی است که خیلی زود آلوده می شود. مخصوصا در شهرهای بزرگ که هوا پر از گرد و غبار و آلودگی است، پرده ها خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید کثیف می شوند. پرده زبرا هم با توجه به جنسی که دارد، هر نوع دوده و آلودگی را به سرعت به خود جذب می کند و آلوده می شود.

در نتیجه اصلا عجیب نیست که حداقل سالی یک مرتبه بخواهید پرده هایتان را بشویید. اولین گام از شستشوی پرده هم باز کردن آن است. باز کردن برخی پرده ها مثل پرده های توری یا آستری کار چندان سختی نیست، اما برخی دیگر از پرده ها از جمله پرده زبرا، به همین راحتی ها باز نمی شوند. در واقع برای آنکه خودتان بتوانید پرده زبرا را باز کنید و بار هزینه باز و بست آن را از دوش خود کم کنید، باید با روش باز کردن آن از قبل آشنا شده باشید. ما نیز در همین راستا در مطلب زیر بهترین روش برای باز و بست پرده زبرا را توضیح داده ایم؛ تا انتها همراهمان باشید.

روش باز کردن پرده زبرا

پرده زبرا چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

اسم پرده زبرا از کلمه انگلیسی Zebra به معنی گورخر گرفته شده است. پرده های زبرا راه راه هستند و به دلیل شباهت ظاهری با شکل پوست گورخر به این نام مشهور شده اند. این نوع پرده‌ ها خط‌ های افقی دارند که یکی در میان روشن و تیره هستند و نور خورشید را به‌ خوبی وارد فضای داخلی ساختمان می‌ کنند. نحوه قرارگیری و نصب پرده زبرا نیز شبیه به پرده‌ های کرکره‌ای است و این دو نوع پرده تنها در جنس پارچه با یکدیگر متفاوت‌ اند. همچنین باید اضافه کرد که ساختار پرده زبرا دو لایه است و به کمک طنابی که به آن وصل می‌ شود، قابل تنظیم است.

پرده های زبرا مزایای متعددی دارند؛ از جمله آنکه نور را به خوبی از خود عبور می دهند، به راحتی شسته می شوند (در نتیجه قیمت خشکویی پرده زبرا مناسب است) و ظاهر زیبایی دارند. همه این مزایا به کنار، یکی از مهمترین ویژگی های این نوع پرده، روش باز کردن پرده زبرا است که بسیار ساده است و از عهده هر کسی بر می آید. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح داده ایم.

آشنایی با انواع پرده زبرا

پرده زبرا از نظر شکل ظاهری و نوع کارایی که دارد، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. به طور مثال می توان به پرده زبرا دوبل، پرده زبرا سیلوئت و پرده زبرا رومن اشاره کرد. اما آن چیزی که در مورد نحوه باز کردن پرده زبرا اهمیت دارد، تقسیم بندی این پرده بر اساس نوع نصب آن است. از این جهت می توان پرده های زبرا را در دو دسته جای داد:

۱- پرده زبرا سقفی

همانطور که از اسم آن پیدا است، این نوع پرده به سقف متصل می شود. در واقع نگهدارنده ها و پایه های اصلی پرده زبرا سقفی روی سقف قرار سوار می شوند و پرده به این قسمت از خانه پیچ و رول پلاک می شود.

۲- پرده زبرا دیواری

این نوع پرده از نظر ظاهری کاملا مشابه با پرده زبرا سقفی است، تنها با این تفاوت که محل قرار گیری نگهدارنده های آن بر روی دیوار قرار دارد و به همین خاطر به آن پرده زبرا دیواری گفته می شود.

پرده زبرا چطور باز می شود؟

نحوه باز کردن پرده زبرا چگونه است؟

نظرات کاربران خدمات پرده شویی

درخواست پرده شویی در محل

حالا نوبت به اصل مطلب می رسد: اینکه چطوری می توان پرده زبرا را باز کرد و از قاب خود بیرون آورد؟ در ادامه قدم به قدم بهترین روش باز کردن این نوع پرده را آموزش داده ایم:

۱- پرده را در قاب خود جمع کنید

در مرحله اول باید پرده زبرا را بالا بکشید و در قاب خود جمع کنید. به این منظور زنجیر پرده را بکشید تا پرده بالا برود و در قاب خود جمع شود.

۲- پرده را از پایه ها جدا کنید

پرده زبرا به کمک ۲ تا ۴ پایه روی دیوار سوار شده است. برای باز کردن پرده باید آن را از پایه هایش جدا کنید. به این منظور روی یک نردبان بروید تا دسترسی کاملی به پایه ها داشته باشید. سپس به کمک دست (یا با یک پیچ گوشتی) پایه را به قسمت بالا فشار دهید تا پرده رها شود.

۳- پرده را از دیوار جدا کنید

پرده را از همه پایه های آن به ترتیبی که گفتیم جدا کنید. پرده شما به همین راحتی از دیوار جدا می شود. فقط بعد از جدا کردن آخرین پایه مواظب باشید که پرده ناگهان به زمین نیفتد و آسیب نبیند.

باز کردن پرده زبرا

چگونه پرده زیرا را مجددا نصب کنیم؟

نحوه باز کردن پرده زبرا ساده بود. نحوه شستن پرده با دست را هم که قبلا در یک مطلب جداگانه توضیح داده ایم. حالا سوالی که پیش می آید این است که بعد از باز کردن پرده و شستشوی پرده زبرا، چگونه آن را مجددا در محل قبلی اش نصب کنیم؟ پرده را که نمی توان به امان خدا رها کرد! پس با ما در ادامه همراه باشید تا مراحل نصب پرده زبرا را هم گام به گام آموزش دهیم:

۱- وسایل مورد نیاز را آماده کنید

باز کردن پرده زبرا به وسیله خاصی نیاز ندارد، اما برای بستن آن باید چند ابزار خاص را در دست داشته باشید:

  • پیچ گوشتی
  • متر یا خط کش بلند جهت اندازه گیری
  • مداد جهت علامت گذاری
  • رول پلاک و پیچ به سایز ۴ یا ۵
  • دریل با مته سایر ۴ یا ۵

۲- پرده زبرا را نصب کنید

همانطور که گفتیم، پرده های زبرا به دو صورت پرده زبرا دیواری و پرده زبرا سقفی قابل نصب هستند. نحوه نصب هر یک از این دو پرده تفاوت هایی با یکدیگر دارد که در بخش زیر توضیح داده ایم:

شیوه باز و بست کردن پرده زبرا

الف) نحوه نصب پرده زبرا دیواری

برای نصب پرده زبرا دیواری مراحل زیر را انجام دهید:

  • در صورتی که بالای پنجره فضا وجود دارد به اندازه ۱۰ سانتی‌ متر بالای آن را علامت‌گذاری کنید. این نقطه در واقع محل نصب پرده است.
  • اندازه کلی پرده را روی دیوار اندازه بگیرید و ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌ متر را از هر دو طرف پرده به سمت داخل، علامت بزنید.
  • با دریل قسمت‌ های علامت‌ زده را سوراخ کنید و در درون آنها رول پلاک قرار دهید.
  • در این مرحله بست دیواری زبرا را در مکان‌ های مشخص‌شده روی دیوار پیچ کنید.
  • توجه داشته باشید که ۲ بست سقفی و دیواری به‌صورت L به یکدیگر وصل می‌ شوند. در این مرحله باید پایه سقفی را با استفاده از پیچ و مهره در قسمت زیر پایه دیواری متصل کنید.
  • در مرحله آخر از قسمت شیار پشتی بست سقفی پرده را وارد کنید و قسمت جلوی آن را کمی فشار دهید تا در داخل پایه چفت شود.

ب) نحوه نصب پرده زبرا سقفی

ترتیب مراحل پرده زبرا سقفی مشابه نحوه نصب پرده زبرا دیواری است. فقط باید اندازه گیری، علامت گذاری و سوراخ کردن دیوار برای نصب پایه را بر روی سقف انجام دهید. همچنین باید برای وارد کردن پرده به داخل پایه سقفی آن را از راه شیار پشتی وارد کنید و آن را درون پایه فشار دهید تا از چفت شدن و جا افتادن پرده در جای خود مطمئن شوید.

نکته: توجه داشته باشید که چسب نمی تواند وزن پرده زبرا را تحمل کند. در نتیجه برای نصب این نوع پرده حتما از پیچ و رول پلاک استفاده کنید.

شیوه نصب پرده زبرا

بعد از باز کردن پرده زبرا چطور می توان آن را تمیز کرد؟

بار دیگر تاکید می کنیم که برای نظافت پرده زبرا حتما آن را از محل قرارگیری اش جدا کنید. متاسفانه بعضی افراد بدون توجه به این نکته، پرده را زمانی که روی دیوار است تمیز می کنند. مثلا بخارشویی را که یکی از روش های شستشوی پرده زبرا است، به همین طریق انجام می دهند. اما مسئله اینجا است که تا زمانی که پرده از جای خود بیرون نیاید، خوب تمیز نمی شود. در این شرایط حتی احتمال صدمه دیدن پرده نیز زیاد است.

به همین خاطر توصیه می کنیم که اول با نحوه باز کردن پرده زبرا آشنا شوید و سپس به فکر شستشوی آن بیفتید. از طرفی به این خاطر که پرده زیرا بسیار مستعد آلودگی است، بهتر است کار نظافت آن را به افراد حرفه ای بسپارید تا هم پرده تان کاملا تمیز و نو شود، و هم سلامتی شما به خاطر تجمع مواد حساسیت زا به خطر نیفتد. ما در همین راستا در مجموعه اسپارد خدمات آنلاین پرده شویی را به کلیه شهروندان تهرانی و کرجی ارائه می دهیم. کافی است سفارشتان را در سایت یا اپلیکیشن اسپارد ثبت کنید و بقیه کار را به ما بسپارید؛ متخصصین ما در محل شما پرده را دریافت می کنند و بعد از شستشو، در همان محل پرده را تحویلتان می دهند.

خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)
درخواست پرده شویی در محل