دریچه سازی کولر

  • کانال سازی اصولی
  • مناسب‌ترین قیمت

یکی از بهترین روش ها برای ایجاد یک جریان هوای دائمی در گردش در محیط، استفاده از فن می باشد. فن هایی که بسته به نوع محیط، مساحت آن و کاربری اش متفاوت بوده و در دو نوع صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع این فن ها، اگزاست فن می باشد که در تهیه مطبوع هوا در محیط نقشی تاثیرگذار داشته و از طریق کشیدن هوا و خارج ساختن آن، به تعویض جریان هوا کمک می کند. در مطلب پیش رو بر آن شدیم تا ضمن آشنایی شما با اگزاست فن، انواع آن را معرفی کرده و کاربرد هر یک را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن یکی از انواع فن ها با نام لاتین Exhaust Fan و به معنی فن خارج کننده {هوا} می باشد. این فن که یکی از کاربردی ترین تجهیزات سیستم تهویه مطبوع می باشد، برخلاف سایر فن ها بجای دمیدن هوا، هوا را می کشد و از محیط خارج می کند و به همین خاطر دارای موتورهای قدرتمندی است که قدرت مکش بالایی دارند.

اگزاست فن چیست؟

در حالت کلی، انواع فن که با هدف مکیدن هوا و خروج آن طراحی شده باشد، اگزاست فن می باشد. همچنین از مهم ترین ویژگی اگزاست فن می توان به قدرت هوادهی آن ها اشاره کرد که چیزی در حدود ۱۰۰۰ تا ۵۷۵۰ می باشد. با این وجود خوشبختانه علی رغم قدرت هوادهی که دارند این فن ها کم صدا می باشند و به راحتی در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

ضرورت استفاده از اگزاست فن

در پاسخ به این سوال که اگزاست فن چیست، اشاره کردیم که هر نوع فن که کارکرد ویژه اش خروج هوای مانده در فضا است، اگزاست فن نامیده می شود. در واقع با حضور انواع فن ها در محیط و فضاهای بسته، می توان به تهویه ای مطبوع دست یافت که گردش هوا در محیط را ممکن می سازد. اساسا نیز در جهت رفع همین ضرورت است که فن های دمنده ایجاد شده اند تا بتوانند هوای ثابت و راکد در محیط را که احتمالا آلوده شده است از طریق دریچه های خود به گردش درآورده، به بیرون هدایت کرده و با هوای تازه جایگزین کنند.

نکته مهم اینکه ضرورت استفاده از اگزاست فن ها تنها در ساختمان های مسکونی احساس نشده و در بسیاری از محیط های صنعتی، در کنار فن های دمنده که باعث می شود هوای جدیدی وارد محیط شده و باعث گردش هوا در فضا گردد، از اگزاست فن نیز استفاده می نمایند تا بتوانند هوای ثابت و آلوده محیط را به خارج از آن منتقل نمایند. به این ترتیب مشخص می شود که اگزاست فن در هر دو محیط خانگی و صنعتی مورد استفاده واقع می شود. از این رو بررسی کاربردهای اگزاست در انواع مکان ها دارای اهمیت است.

کاربردهای اگزاست فن

همان گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، اگزاست فن ها دارای کاربردهای متفاوتی بوده و مطابق با نیاز هر مکان مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مهم ترین محیط هایی که در آنها از ویژگی های اگزاست فن بهره گرفته می شود عبارت است از:

الف) سرویس بهداشتی و حمام

نظرات کاربران دریچه سازی کولر

درخواست دریچه سازی کولر

سرویس بهداشتی و حمام یکی از اصلی ترین مکان هایی است که به اگزاست فن نیاز دارند. این محل ها به دلیل تجمع بخار، آلودگی و البته رطوبت بالا، شرایط مساعدی را برای رشد انواع قارچ و کپک فراهم می کنند (نحوه از بین بردن کپک قارچی در منزل) و از همین رو استفاده از انواع اگزاست فن در چنین محل هایی لازم به نظر می رسد.

ب) آشپزخانه

استفاده از اگزاست فن در این محل ها باعث می شود که بوی ناشی از پخت و پز غذا به جای آنکه به داخل اتاق ها و سالن پذیرایی خانه رود، از منزل خارج شود.

اگزاست فن آشپزخانه

ج) کارگاه و گاراژ

در چنین مکان هایی اگزاست فن تاثیری بسیار زیاد در پاکیزگی محیط داشته و توصیه می شود که داخل این محل ها حتما از فن هایی با قدرت بالا استفاده شود. علت اهمیت بالای استفاده از اگزاست فن در چنین محیط هایی وجود مواد شیمیایی و تنفس ناسالم کارکنان است. در چنین جایی است که فن وارد عمل شده و با تهویه هوای مناسب، امکان تنفس طبیعی افراد را فراهم می آورد.

همچنین خارج کردن بخارات حاصل از رنگ و روغن می تواند در فضاهای کارگاهی و گاراژهای خودرو بسیار اهمیت داشته باشد که این امر با نصب اگزاست فنِ مناسب ممکن خواهد شد.

د) کلین روم (اتاق تمیز)

هوای مطبوع داخل کلین روم ها اهمیت بسیار بالایی داشته (در این اتاق ها گردش هوا و ورود و خروج آن باید کنترل شود) و به کمک ترفندهای مختلف سعی در پاکیزگی فضای چنین مکان هایی می شود. یکی از این ترفندها استفاده از اگزاست فن است که هوای داخل اتاق را کاملا تخلیه کرده و موجب تمیزی هوای داخل اتاق می شود. اگزاست فن های استفاده چنین در این محل ها قدرت موتور بالایی داشته و به سیستم فیلتراسیون مجهز می باشند.

نحوه عملکرد اگزاست فن

اگزاست فن با هدف خروج هوا از محیط و جایگزینی آن با هوای تازه طراحی شده و در جهت رسیدن به این هدف باید از موتورهایی قوی بهره مند شود. در همین راستا عملکرد اگزاست فن در دو دسته جای می گیرد:

۱- خروج هوا

در این حالت، اگزاست فن هوایی که به وسیله دیگر دستگاه های تهویه مطبوع مانند هواساز ایجاد شده و در محیط قرار دارد را مکیده و خارج می کند.

۲- گردش هوا

اگزاست فن در این حالت بعد از مکیدن هوا، به جای آنکه آن را صرفا به فضای بیرون بفرستد، هوا را در اختیار فیلترها قرار می دهد و تا بعد از فرآیند پاکسازی، هوای تمیز را مجددا به محیط اولیه برگرداند.

انواع اگزاست فن

جدای از بخش بندی اگزاست فن ها بر اساس نوع موتور آنها که به دو دسته آکسیال و سانتریفیوژ تقسیم می شوند، این فن ها را می توان در سه دسته کلی زیر جای داد:

انواع اگزاست فن

اگزاست فن سقفی

اگزاست فن سقفی یکی از پرکاربردترین اگزاست فن ها در محیط های مسکونی می باشد. این فن ها در فضای داخلی نصب می شوند و با مکش خود هوای ثابت در محیط داخل را خارج می کند. این فن ها به طور ویژه در محیط های دارای رطوبت و حرارت بالا هم کاربرد دارند و احتمالا انواعی از آنها را در حمام و یا سرویس بهداشتی خانه ها دیده اید. این نوع از اگزاست فن ها در مکان هایی که فشار کمتری وجود دارد، بازدهی بالاتری دارند. نکته بسیار مثبت در مورد آنها اینکه مصرف انرژی برق در این فن پایین بوده و به همین علت به وفور در ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، بیمارستان و کارخانه های صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

اگزاست فن آکسیال

اگزاست فن آکسیال یا اگزاست فن محوری، به عنوان یک فن صنعتی ساختاری استوانه ای دارد و دارای عملکرد دمنده یا مکنده می باشد. این فن با ایجاد تراکم فشار توسط گردش پروانه ها، هوای راکد موجود در محیط را تهویه می کند. اگزاست فن های آکسیال نسبت به کارایی که دارند اغلب کم صدا هستند و در مناطقی که آلودگی زیادی دارند (مانند معادن و کارخانه های صنعتی) مورد استفاده قرار می گیرند.

اگزاست فن یوتیلیتی

اگزاست فن یوتیلیتی یکی از بهترین و کارآمدترین سیستم های تهویه موجود در بازار است. این فن می تواند شرایط هوای محیط را متعادل و فضا را مطبوع کند و در مکان هایی که دارای رطوبت بالایی هستند، به کار گرفته شود. این مورد از انواع اگزاست فن توانایی خارج کردن دود، بخارآلات و هوای آلوده را دارند. این فن هم مناسب فضاهای بسته و هم باز می باشد و در ساختمان های مسکونی و اداری و نیز صنعتی کاربرد دارد و به علت صرف انرژی معقول، هزینه مصرفی پایینی نسبت به عملکردش دارد.

حرف آخر اسپارد

در این مطلب به طور جامع در رابطه با یکی از مهم ترین انواع سیستم تهویه هوای محیط، یعنی اگزاست فن ها صحبت کردیم و نحوه کارکرد آن را بسته به محیط مورد استفاده بررسی کردیم. در آخر باید این نکته را مورد اشاره قرار دهیم که این اگزاست فن ها انواع مختلفی از برندهایی متفاوت داشته و بنا به نیاز خریدار باید بهترین گزینه را انتخاب کرد. از این رو مشورت با متخصصان این امر قبل از خرید، و همچنین در هنگام نصب اگزاست فن ها ضروری به نظر می رسد. تیم خدمات منزل آنلاین اسپارد می تواند شما را در این مسیر راهنمایی کرده و فرآیند نصب اگزاست فن را بر عهده گیرد؛ کافی است با ما در ارتباط باشید.

دریچه سازی کولر

  • کانال سازی اصولی
  • مناسب‌ترین قیمت
درخواست دریچه سازی کولر