ساخت مبلمان سفارشی

  • ساخت مطابق با نیاز شما
  • ضمانت منصفانه‌ترین قیمت

مبل‌ها وسایل باارزشی در خانۀ ما هستند. خیلی حیف می‌شود اگر مبل زیبا و سالم ما در اثر یک بی‌احتیاطی کوچک یا شیطنت بچه‌ها پاره، کثیف یا خراب شده و به خدمات تعمیر مبلمان و در بدترین حالت به تعویض آن نیاز باشد.. یک راه بسیار ساده و ارزان برای نگهداری بهتر از مبل‌ها استفاده از کاور یا روکش مبل است.

ممکن است برخی افراد دوخت کاورها را به بیرون بسپارند اما اگر کار دست خودتان را ترجیح می‌دهید با ما همراه باشید و آموزش دوخت کاور مبل را مرحله به مرحله دنبال کنید تا با سلیقۀ شخصیتان برای مبل‌های خود لباس‌های تازه بدوزید.

انواع کاور مبل

کاورهای پارچه‌ای مبلمان

به طور کلی دو نوع کاور برای مبلمان منزل وجود دارد. نوع اول کاورهای پارچه‌ای هستند. شما می‌توانید از یک پارچه با کیفیت و رنگ مورد نظر خود برای دوخت روکش مبل استفاده کنید. خوبی این نوع کاورها این است که می‌توانید برای مبل‌های دم دستی هم از آنها استفاده کنید و لازم نیست هر بار برای استفاده آنها را از روی مبل‌ها جمع کنید.

شست‌وشوی راحت آنها در ماشین لباس‌شویی هم مزیت دیگری است که می‌توانید برای روکش‌های پارچه‌ای در نظر بگیرید. هرچند بسته به جنس پارچه ممکن است این کاورها مایعات را از خود رد کنند و طرح اصلی مبل را به‌طور کامل بپوشانند.

کاورهای پارچه‌ای مبلمان

کاورهای ژلاتینی برای مبل ها

نوع دوم روکش مبل، کاورهای ژلاتینی هستند. این نوع روکش‌های پلاستیکی نسبتاً جدیدتر هستند و از آنجایی که آب و انواع مایعات را به خود جذب نمی‌کنند محافظ‌های قدرتمندی برای مبلمان محسوب می‌شوند. به‌علاوه اگر به طرح و رنگ مبل خود علاقه دارید و دوست ندارید با کاورهای پارچه‌ای پوشیده شوند، کاورهای شیشه‌ای کاملا بی‌رنگ هستند.

این کاورها هم با وجود تمام مزایایی که دارند بی‌عیب نیستند. این کاورها موقع نشستن اصلاً راحت نیستند و باعث تعریق می‌شوند. از این جهت از آنها بیشتر برای دوخت کاور مبل سلطنتی و مبل‌هایی که برای پذیرایی از مهمان‌ها هستند، استفاده می‌شود. به‌علاوه برخی از آنها ممکن است بعد از شست‌وشو به زرد متمایل شده و کدر شوند.

در ابتدا با توجه به نکات ذکر شده جنس روکش مبل خود را انتخاب کنید. هرکدام از انواع کاور را که انتخاب کنید، با یادگیری آموزش دوخت کاور مبل می‌توانید به‌سادگی و با صرف کمترین هزینه در منزل خود بهترین روکش‌ها را تهیه کنید و روی مبل‌های خود بکشید.

کاورهای ژلاتینی برای مبل ها

کاربردهای کاور مبل

روکش‌های روی مبل تنها برای محافظت از آنها نیستند. شاید بعد از چند وقت دلتان بخواهید حس‌وحالی تازه به خانه خود بیاورید. در این صورت استفاده از یک سری روکش مبل تازه بسیار مقرون به‌صرفه خواهد بود. می‌توانید کاور مبل را با تعدادی کوسن تازه ست کنید.

لازم نیست کاور مبل تمام قسمت‌های آن را بپوشاند. با کمی خلاقیت می‌توانید طرح‌ها و ایده‌های تازه‌تری بدهید. برای مثال رنگ پارچه کاور را هماهنگ با رنگ مبل انتخاب کنید و فقط پشتی یا نشیمنگاه مبل را بپوشانید و دسته‌ها را به رنگ اصلی باقی بگذارید. به این ترتیب هم از مبلمان خود محافظت کردید و هم دکوراسیون خانه خود را تکمیل کردید.

انتخاب پارچه برای کاور مبل

اگر قصد دوخت کاور مخصوص مبل را دارید، انتخاب پارچه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شما خواهد بود. بهتر است قبل از شروع آموزش دوخت کاور مبل با برخی از پارچه‌های پرکاربرد آشنا شوید.

پارچه‌هایی که کمی خاصیت کشسانی داشته باشند، معمولاً برای کاور مبل انتخاب مناسبی خواهند بود. درضمن آبرفت پارچه‌های رومبلی نباید زیاد باشد تا در اثر شست‌وشوی مبل کوچک نشوند. حتماً قبل از دوخت کاور برای مبل، یک بار پارچه‌ کاور را بشویید که اگر قرار است آب برود همان ابتدای کار مشخص شود.

انتخاب پارچه برای کاور مبل

کاورهای ژلاتینی برای مبل

کاورهای مبل ژلاتینی از جنس پلیمر PVC هستند. اگر جنس کاور مرغوب باشد ضد خش است و در مقابل حرارت نیز مقاومت بالایی دارد. جنس کاورهای پارچه‌ای معمولاً از نخ و پلی‌استر است. بهتر است نوع پارچه لطافت کافی داشته باشد و آنقدر باکیفیت باشد که در اثر شست‌وشوهای متناوب خراب نشود.

پارچه‌های کرپ برای رومبلی

نظرات کاربران ساخت مبلمان سفارشی

درخواست ساخت مبلمان

پارچه‌های کرپ ارزان‌ترین پارچه‌های موجود در بازار برای دوخت کاور مخصوص مبل هستند. در یک رده بالاتر پارچه‌های کشباف قرار می‌گیرند که معمولاً برای کاور مبل راحتی استفاده می‌شوند و برای دیگر سبک‌های مختلف مبلمان مناسب نیستند.

اما اگر به دنبال احساس راحتی در نشستن هستید، پارچه‌های نخ و ترمه را هم در نظر بگیرید. این پارچه‌ها معمولا در مبلمان استیل که به مبلمان سلطنتی معروف است به کار می‌روند.

پارچه‌های ضد آب برای کاور مبل

اگر در خانه بچه دارید یا به طور کل نگران ریختن مایعات بر روی مبل‌های عزیزتان هستید، می‌توانید به سراغ پارچه‌های ضد آب بروید که از ترکیب پارچه رومبلی، لایه‌ای از پنبه و آستری تشکیل شده‌اند. شاید بد نباشد موقع خرید پارچه، ویژگی‌ها و قیمتی که مورد نظر خود را با فروشنده در میان بگذارید تا شما را بهتر راهنمایی کند.

انواع کاور مبل از نظر دوخت

قبل از آنکه به سراغ آموزش دوخت کاور مبل بروید، ابتدا به مدل مورد نظر خود فکر کنید. به طور کل کاور مبل از نظر دوخت به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود.

کاورهای تکه‌ای برای مبل

نوع اول کاورهای مبل تکه‌ای هستند. این نوع روپوش معمولاً تمام مبل را نمی‌پوشانند. به این ترتیب تمام طرح و نقش مبل با پارچه کاور پوشیده نمی‌شود و تنها قسمت‌هایی که بیشتر امکان لکه شدن دارند با کاور پوشانده می‌شوند.

قسمت‌های مختلف این کاور تکه‌های جداگانه‌ای هستند که با بند یا چسب به یکدیگر متصل می‌شوند. بهتر است برای این نوع کاورها از پارچه‌های سنگین مانند آرنوو که کمتر امکان لغزیدن دارند، استفاده کنید.

کاورهای تکه‌ای برای مبل

کاورهای پیراهنی یا دامن دار مبل

نوع دیگر کاورهای مبل به پیراهنی یا دامن‌دار مشهور است. این نوع روپوش نسبتاً کلاسیک‌تر است و به طور کامل تمام سطوح مبل را می‌پوشاند. به همین دلیل مجبور نیستید پارچۀ انتخابی خود را با رنگ و طرح مبلتان هماهنگ کنید. می‌توانید به هر طرح و رنگی که دوست دارید فکر کنید و دست شما هم در انتخاب نوع پارچه بازتر است.

به طور کل در نظر داشته باشید که مدل انتخابی شما تا حد بسیاری در میزان پارچه‌ای که مصرف می‌کنید مؤثر است. اگر هم مایلید چند کوسن به مبل خود اضافه کنید، مقداری پارچه اضافی خریداری کنید.

کاورهای پیراهنی یا دامن دار مبل

آموزش دوخت کاور مبل با کشیدن الگو

مبل‌ها شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند مثلاً دوخت کاور مبل ال با مبل سلطنتی یکسان نخواهد بود. بنابراین در آموزش دوخت کاور نمی‌توان الگوی ثابتی برای مبل‌ها در نظر گرفت. پس باید خود شما الگوی مبل خود را پیدا کنید.

برای این کار تمام قسمت‌های مبل از جمله جلو، نشیمنگاه، پشتی، پشت و بغل‌های مبل را با دقت اندازه بگیرید. سپس با توجه به اندازه‌هایی که گرفتید الگوی مبل را روی کاغذ یا روزنامه بکشید و در نهایت پارچه را ببرید.

یک بار الگوهایی که تهیه کردید را روی قسمت‌های مختلف مبل قرار دهید تا از درست بودن اندازه‌های آن مطمئن شوید. سپس الگوها را روی پارچه قرار دهید و آنها را با سوزن ثابت کنید.

حدود دو سانتی‌متر جا برای دوخت قرار دهید و پارچه را در حالیکه از هر طرف دوسانتی‌متر از الگو بزرگ‌تر است ببرید. ابتدا تکه‌های پارچه را با کوک به هم متصل کنید و کاور را روی مبل بکشید تا از اندازه بودن آن مطمئن شوید. سپس دوخت را با چرخ خیاطی کامل کنید.

آموزش دوخت کاور مبل با کشیدن الگو

آموزش دوخت کاور سراسری

این یک روش ساده و بدون نیاز به الگو است. در این روش تنها کافیست پارچه را به صورت سراسری روی مبل بکشید. دقت کنید که پارچه به طور دقیق روی مبل بنشیند. جایی که نشیمنگاه به تکیه‌گاه می‌رسد را با دست کمی فشار دهید تا کاملاً شکل مبل را به خود بگیرد.

حالا گوشه‌هایی را که روی مبل نخوابیده با سوزن بهم وصل کنید. حالا تنها کافیست قسمت‌های سوزن شده را بدوزید، پارچه‌های اضافی را بگیرید و کاور را پشت و رو کنید.

نکات مهم دوختن کاور برای مبل‌ها

  • قبل از بریدن پارچه آن را بشویید تا اگر آبرفت داشته باشد همان ابتدا کوچک می شود و بعدا برای شما دردسرساز نخواهد شد.
  • حتماً قبل از استفاده از کاورها پارچه‌ای آنها را اتو کنید تا زیباتر به نظر برسند.
  • برای کاورهای تکه‌ای از پارچه‌های سنگین‌تر استفاده کنید.
  • بعد از رسم الگوها پارچه را به اندازه دو سانتی‌متر از هر طرف بزرگ‌تر بگیرید. این فاصله به منظور جای دوخت است.
  • اگر قصد دوخت کاور ژلاتینی را دارید حتما در جاهایی که دوخت می‌زنید از نوار استفاده کنید.

نکات مهم دوختن کاور برای مبل‌ها

سخن پایانی!

دوخت کاور مبل کار چندان سختی نیست تنها به کمی دقت، اندکی حوصله و مقداری تمرین احتیاج دارید. حالا که آموزش دوخت کاور مبل را یاد گرفتید، زودتر دست به کار شوید تا هم خانه زیبایی داشته باشید و هم از مبل‌های خود محافظت کنید.

می‌توانید برای اینکه راحت‌تر کاورها را جدا کرده و بشورید از زیپ و چسب هم در دوخت آنها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نوار، منگوله و وسایل تزئینی دیگر برای زیبایی بیشتر کاورها استفاده کنید. اگر روش ساده دیگری برای دوخت کاور می‌شناسید لطفاً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سرویس مبلشویی

  • قیمت منصفانه (1401)
  • مواد شوینده استاندارد