سرویس پکیج

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

در ساختمان های مدرن امروزی دیگر خبری از آبگرمکن و موتورخانه های جاگیر نیست و انواع پکیج های دیواری و ایستاده جایگزین آنها شده اند. پکیج وظایف آبگرمکن و موتورخانه را به صورت توامان انجام می دهد و جای خیلی کمتری را هم اشغال می کند. در عین حال ساختار این دستگاه نیز نسبت به آبگرمکن پیچیده تر است و قطعات بیشتری در آن کار شده اند. همین مسئله موجب شده تا سرویس و تعمیرات پکیج به امری کاملا تخصصی تبدیل شود و از تعمیر آبگرمکن دیواری دشوارتر باشد.

یکی از قطعات اصلی که در پکیج وجود دارد، فن پکیج است. فن از آن دسته قطعاتی است که اگر خراب شود، عملکرد کل دستگاه با اختلال روبرو می شود و بقیه بخش ها از کار می افتند. از همین رو است که در سرویس دوره ای پکیج یکی از قطعاتی که حتما مورد بررسی قرار می گیرد، فن دستگاه است. اما اگر به هر دلیلی فن پکیج خراب شد باید چکار کرد؟ نحوه تعمیر فن پکیج چگونه است؟ تعویض فن منطقی تر است یا تعمیر آن؟ در ادامه این مطلب به همه این سوالات پاسخ داده ایم. تا انتها همراهمان باشید.

فن پکیج دیواری

فن پکیج چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فن پکیج ضامن سلامت دستگاه است. می پرسید چطور؟ به این شکل که:

  • از افزایش بیش از حد دما در محفظه احتراق جلوگیری می نماید.
  • دودهای های حاصل از احتراق را از سیستم خارج می کند.
  • به احتراق صحیح و استاندارد شعله پکیج کمک می کند.
  • از گاز گرفتگی افراد در اثر گاز دی اکسید کربن و همچنین آتش سوزی جلوگیری کرده، باعث افزایش امنیت پکیج می شود.

در واقع اگر بخواهیم کاربرد فن پکیج را در یک عبارت خلاصه کنیم، باید بگوییم که  در پکیج های فن دار هم اکسیژن مورد نیاز دستگاه از بیرون به داخل تامین می شود، و هم گاز های سمی و مضر به بیرون از ساخنمان هدایت می شوند؛ کاری که از طریق دودکش دوجداره ای که در پکیج تعبیه می شود صورت می پذیرد. محل قرارگیری فن پکیج نیز در بالای محفظه مشعل احتراق و در ابتدای مسیر دودکش است. این محل مناسب ترین مکان برای نصب فن است، زیرا به راحتی گازها و دودهای سمی را به بیرون از ساختمان هدایت کند.

مهمترین علائم خرابی فن پکیج کدامند؟

نشانه های زیر از بروز مشکل در فن پکیج خبر می دهند:

  • شنیده شدن سر و صدای نامتعارف و گوش خراش
  • روشن ماندن دائمی فن پکیج
  • نمایان شدن ارور مربوط به فن پکیج بر روی پنل دستگاه
  • گیر کردن پروانه فن و نچرخیدن آن
  • لرزش فن
  • خراب شدن لاستیک لرزه گیر
  • ذوب شدن ونتوری فن
  • روشن نشدن فن
  • گیر کردن پروانه کنترل
  • سوختن رله فن برد الکترونیک
  • و …

سرویس فن پکیج

فن پکیج به چه دلایلی خراب می شود؟

نظرات کاربران سرویس پکیج

درخواست سرویس پکیج

فن پکیج قطعه ای مقاوم است. یعنی خود به خود خراب نمی شود و معمولا طول عمر بالایی دارد. اما چگونه است که با وجود این مسئله باز هم بسیار دیده می شود که فن برخی از پکیج ها آسیب می بینند و از کار می افتند؟ در ادامه مهمترین علت های خراب شدن فن پکیج را آورده ایم:

۱- افتان شیء خارجی در داخل بدنه فن پکیج

این مورد از جمله رایج ترین دلایل از کار افتادن فن می باشد و در عین حال به راحتی برطرف می شود. برای این منظور ابتدا قاب پکیج را باز کنید و قاب محافظ آن را بردارید. سپس فن را بررسی کنید و اگر شیء اضافی درون آن بود، بیرون بیاورید.

۲- کثیف شدن پره های فن

محل قرارگیری فن به نحوی است که احتمال آلودگی آن زیاد است. زمانی که گرد و غبار روی پره های فن می نشیند، بالانس فن بهم می خورد و عملکرد آن مختل می شود. برای برطرف کردن این مشکل می توانید به کمک یک اسپری فوم شستشو، مهمترین بخش فن را که پروانه های داخلی آن هستند، تمیز کنید. فقط حتما قبل از شروع کار پکیج را از برق بکشید، و دقت کنید که آب روی فن و سیم پیچ آن نریزد (فن سیم پیچ برقی دارد و در صورتی که مرطوب شود، می سوزد).

۳- خشک شدن بلبرینگ های فن پکیج

بلبرینگ‌ های فن پکیج به مرور زمان خشک می‌ شوند و بر اثر اصطکاک سر و صدا ایجاد می‌ کنند. در صورتی که سر و صدای ایجاد شده به دلیل خشکی بلبرینگ‌ ها باشد، بهتر است قبل از اینکه آسیب جدی به دستگاه وارد شود، بلبرینگ‌ ها را روغن‌ کاری کنید و صدای ایجاد شده را رفع کنید.

۴- خراب شدن قطعات الکترونیکی فن پکیج

خراب شدن قطعه‌ های الکترونیکی فن یکی دیگر از عوامل خراب شدن فن پکیج است. مثلا اگر ولتاژ برق نوسان داشته باشد، اصلا بعید نیست که قطعات فن بسوزند یا آسیب جدی ببیند. این مسئله خود موجب خراب شدن فن پکیج می شود. برای پیشگیری از این مشکل می توانید از یک محافظ برق باکیفیت استفاده کنید.

علت روشن ماندن فن پکیج

علت روشن ماندن دائمی فن پکیج چیست؟

یکسره روشن ماندن فن پکیج از دیگر مشکلاتی است که برای این قطعه پیش می آید. البته بروز این مسئله در فصل زمستان چندان عجیب نیست، چراکه در این زمان پمپ پکیج دائما کار می کند و در نتیجه فن پکیج نیز روشن خواهد بود. اما اگر روشن ماندن فن پکیج غیرعادی به نظر برسد، احتمالا مشکلی وجود دارد. یکی از عوامل بروز این مشکل، گیرکردن کانتکت‌ های رله فن پکیج است. در این حالت، کانتکت‌های رله فن  که وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق در پکیج را بر عهده دارند، به هم می‌ چسبند و در نتیجه عملکردشان مختل می شود. این موضوع باعث می‌ شود که فن دائما روشن باشد.

البته این مشکل دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد: خراب بودن الکترود جرقه زن، وجود مشکل در یون الکترود، مسدود بودن مسیر دودکش و خراب بودن برد یا پرشر از دیگر مواردی هستند که می توانند موجب شوند فن یکسره کار کند. برای رفع هر یک از این مشکلات بهتر است با صرف هزینه تعمیر پکیج دیواری، از متخصص این حوزه کمک بگیرید و خودتان سر خود کاری انجام ندهید.

اقدامات لازم قبل از سرویس و تعمیر فن پکیج

برای آنکه خودتان بخواهید دست به کار شوید و دستگاهتان را سرویس کنید، باید از قبل سه اقدام جداگانه انجام دهید:

  • دوشاخه پکیج را از پریز برق بکشید و برق دستگاه را قطع کنید تا خطر برق گرفتگی وجود نداشته باشد.
  • شیر گاز پکیج را ببندید تا خطر گازگرفتگی و آتش‌ سوزی از بین برود.
  • فشار آب پکیج را به صفر برسانید. برای این کار مدار آب گرم شوفاژ را به طور کامل تخلیه کنید. تخلیه مدار آب گرم شوفاژ نیز با باز کردن شیر آب داغ ظرفشویی و شیر پر کن ظرفشویی صورت می پذیرد.

تعمیر کردن فن پکیج

نحوه سرویس کردن فن پکیج

چطور می توان از خرابی فن پکیج جلوگیری کرد؟ پاسخ خیلی ساده است: سرویس به موقع فن. برای آنکه بتوانید فن پکیج خود را به شیوه ای درست سرویس کنید، مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  1. اول ایمنی و بعد کار! به این منظور ابتدا پکیج را از برق بکشید و شیر گاز را ببندید.
  2. درب محفظه احتراق را باز کنید.
  3. دودکش پکیج را جدا کنید.
  4. سیم فن را از آن جدا کنید.
  5. شیلنگ پرشر سوئیچ را از فن جدا کنید.
  6. پیچ‌ های اتصال‌ دهنده فن به پکیج و فلنج دودکش را باز کنید.
  7. در اینجا باید مطمئن شوید که شیپور فن سالم باشد. اگر شیپوری بر اثر حرارت دفرمه شده بود، حتما آن را تعویض کنید.
  8. نوبت تمیز کردن فن رسیده است. برای این کار فن را به طور کامل با آب و شوینده مخصوص بشویید، و در عین حال دقت کنید که آب روی سیم پیپ نریزد (اگر روی سیپ پیچ آب ریخت، آن را با سشوار خشک کنید).
  9. در مرحله بعد شیلنگ‌ های پرشر سوئیچ هوای پکیج را باز کنید.
  10. شیلنگ‌ های پرشر سوئیچ هوای پکیج را کاملا بشویید.
  11. بعد از تمیز کردن فن، اتصالات مربوط به فن پکیج را بررسی کنید و مطمئن شوید که سالم هستند.
  12. لاستیک‌ های صدا گیر فن را بررسی کنید و مطمئنا شوید که فرسوده نشده اند.
  13. بلبرینگ بوش فن را روغن کاری نمایید.
  14. اگر فن پکیج واشر و یا اورینگ بزرگ دارد که بین محل اتصال فن قرار می‌ گیرد، مطمئن شوید که در جای خود قرار گرفته اند(البته اگر از واشر و اورینگ استفاده نشده بود، می‌ توانید از چسب مزدا استفاده کنید تا در صورت شل شدن پیج ها، مانع از ایجاد صدای نابهنجار شوند).
  15. شیلنگ‌ های پرشر سوئیچ را به شیوه درست وصل کنید.
  16. به روش درست پکیج را روشن کنید (نحوه روشن کردن انواع پکیج). به همین سادگی سرویس فن پکیج انجام شده است!

دو نکته طلایی بر افزایش طول عمر فن پکیج

برای آنکه از خراب شدن فن پکیج منزلتان جلوگیری کنید، دو نکته طلایی زیر را مدنظر داشته باشید:

  • مدام آب گرم را باز نکنید. ما در اکثر مواقع به آب گرم نیازی نداریم. اما اگر با هر بار باز کردن آب، شیر را به سمت آب گرم بچرخانیم، فن پکیج روشن می شود و مدت کوتاهی کار می کند و دوباره سریع خاموش می شود. این موضوع استهلاک دستگاه را افزایش می دهد و موجب خرابی فن پکیج می شود.
  • از تکنسین پکیج خود بخواهید که در فصل تابستان زمان میان استارت و قطع شعله را بالا ببرد. به این ترتیب دیگر در زمان هایی که برای مدت کوتاهی شیر آب را باز می کنید، فن پکیج بیهوده روشن نمی شود و استهلاک آن بالا نمی رود.
  • می توانید روی پکیج را با استفاده از توری مرغی بپوشانید تا پرندگان روی آن لانه‌ سازی نکنند و موجب آسیب رساندن به فن پکیج نشوند.

سرویسکار فن پکیج بوتان

بهترین کار برای تعمیر فن پکیج چیست؟

همانطور که بالاتر هم خواندید، خرابی فن پکیج می تواند دلایل متعددی داشته باشد. و از آنجایی که فن پکیج جزء قطعات اصلی دستگاه محسوب می شود، لازم است تا به محض ایجاد مشکل، رفع عیب شود. و اما بهترین راه حل برای تعمیر فن پکیج چیست؟ اصلا اگر خودمان روش هایی را برای تعمیر پکیج تست کردیم اما مشکل برطرف نشد چکار کنیم؟

توصیه ما این است که در صورت خراب شدن فن پکیج منزلتان، حتما از یک تعمیرکار زبده و ماهر پکیج کمک بگیرید. فن پکیج قطعه ای پیچیده است و صرف مطالعه اینگونه مطالب و یا مشاهده چند ویدئوی آموزشی در اینترنت نمی تواند تضمین کند که شما به یک استادکار سرویس پکیج تبدیل شوید. به همین خاطر توصیه می کنیم که بعد از آنکه مطمئن شدید فن پکیجتان از کار افتاده، به سراغ یک متخصص بروید.

از بابت یافتن یک متخصص ماهر و مطمئن نیز نگران نباشید. ما در همین راستا در مجموعه اسپارد جمعی از حرفه ای ترین ها را گردهم آورده ایم و کلیه خدمات مربوط به سرویس و تعمیر پکیج را ارائه می دهیم. کافی است سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت کنید و بقیه کار را به تکنسین اسپارد بسپارید. مطمئنا از نتیجه کار راضی خواهید بود!

سرویس پکیج

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس پکیج