بنایی ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • اتمام سریع کار

آجرچینی هنری است که معماران از گذشته های دیرباز تاکنون از آن استفاده کرده اند. آجر ابعاد و شکل های مختلفی دارد و در نتیجه هنر آجرچینی در طی سالیان با تغییر و تحول روبرو بوده و امروزه با انواعی از آجرچینی مدرن مواجه هستیم که جنبه کاربردی خود را حفظ کرده اند، و هم نمای خاصی را به ساختمان، شومینه و یا باربیکیو می بخشند.

چیدمان آجر به شکل های مختلفی قابل انجام است. در واقع علاوه بر ابعاد، طرح و رنگ آجرها که می تواند نمای متفاوتی را به ساختمان بدهد، شیوه چیدمان آجر نیز کاملا متنوع است و می تواند به نحوی انجام شود که نتیجه کار دقیقا مطابق با سلیقه مشتری باشد. در نتیجه اگر می خواهید در رابطه با انواع شیوه های آجرچینی، مخصوصا آجرچینی به روش مدرن بیشتر بدانید، تا انتها همراهمان باشید.

انواع روش های آجرچینی

منظور از آجرچینی چیست؟

به روش های مختلف استفاده از آجر در نمای ساختمان، آجرچینی گفته می شود. به‌ عبارت دیگر، هنر چیدن آجر در بناهای مختلف، به منظور عرضه نماهای تزئینی متناسب با شکل کلی ساختمان را آجرکاری یا آجرچینی می‌ نامند. نکته جالب اینکه این هنر در قبل از اسلام بیشتر جنبه کاربردی داشته و برای استحکام ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفت، اما بعد از ورود اسلام به ایران، ضمن دارا بودن جنبه استحکامی، جنبه تزیینی هم پیدا کرد. آجرچینی بنا به شرایط آب و هوایی منطقه قرارگیری ساختمان و چند پارامتر دیگر، به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه بیشتر در رابطه با آنها توضیح داده ایم.

انواع روش های آجرچینی سنتی کدام اند؟

مهمترین روش های آجرچینی به شیوه سنتی به شرح زیرند:

۱- آجرچینی به روش مشبک جناغی

از قدیمی ترین روش های آجرچینی، همین شیوه می باشد. مخصوصا اگر سری به بازارهای سنتی برخی از شهرهای کشورمان زده باشید، حتما این شیوه آجرچینی را در قسمت داخلی سقف های گنبدی آنها دیده اید. در روش مشبک جناغی آجرها با هم زاویه ۹۰ درجه دارند و در صفحه ای با زاویه ۴۵ درجه قرار می گیرند. در واقع آجرها به شکل جناغی از پشت به هم متصل می شوند و عمود بر قطر دیوار قرار می گیرند.

۲- آجرچینی به روش بادبزنی

این روش از جمله ساده ترین شیوه های آجرچینی است و نیاز به مهارت خاصی ندارد، زیرا  آجرها به شکل مربع‌ هایی، دو تا افقی و دو تا عمودی در کنار هم قرار گرفته‌ اند. حتی می توان آجرها را به شکل سه تا افقی و سه تا عمودی در کنار هم قرار دارد، اما روش دو تایی مرسوم تر است.

نظرات کاربران بنایی ساختمان

درخواست بنایی ساختمان

آجرچینی بادبزنی

۳- آجرکاری به روش رگ چینی

این روش احتمالا مرسوم ترین شیوه برای آجرچینی است. وقتی که آجری از پهلو و درازا در نما کار شده باشد، می گوییم که آجرچینی به روش رگ چینی صورت گرفته است. این روش خود به دسته های مختلفی تقسیم می شود:

  1. رگ چینی راسته؛ راج ترین شیوه آجرچینی رگ چینی که در آن آجر از پهلو و درازا کار شود.
  2. رگ چینی کله؛ آجرچینی در این روش به صورت افقی یا عمودی است و فقط کله آجر مشخص است.
  3. رگ چینی لابند مرتب؛ آجرها یکی در میان به صورت کله و راسته قرار می گیرند.
  4. رگ چینی لاریز؛ چیدمان آجر به نحوی است که رج آجرها به صورت پله ای باشد. در واقع ترتیب خط آجر بالایی در وسط آجر پایینی قرار می گیرد.
  5. رگ چینی خواب نما؛آجر به صورت افقی کار می شود و تمامی سطح آن دیده می شود.

آجرچینی رگ چینی

۴- آجرکاری به شیوه گل اندازی

روش گل اندازی بسیار قدیمی است و تنها در ساختمان ها و مساجدی با قدمتی بسیار زیاد دیده می شود. در این روش آجرها را به شکلی لوزی‌ وار و با طرح‌ هایی شبیه به گل در کنار هم قرار می دهند. آجرها در این روش می توانند شکل های هندسی پنج رگی، هفت رگی و … بوجود آورند. در این روش مخصوصا اگر از کاشی در کنار آجر استفاده شود، زیبایی کار دوچندان می شود.

آجرچینی گل اندازی

۵- آجرچینی به شیوه آبشاری

در این روش آجرها لزوما به صورت قائم کنار هم قرار نمی گیرند و می توانند زاویه های متنوعی داشته باشند و حتی به شکل منحنی کنار هم کار شوند. این طرح در انواع گچبری نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع روش های آجرچینی مدرن کدام اند؟

آجرچینی اما تنها به شیوه های سنتی محدود نشده و با گذر زمان روش های جدیدتری ابداع شده اند که به آنها آجرچینی مدرن گفته می شود. این نوع شیوه آجرچینی نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که مهمترین آنها را در ادامه به شما معرفی کرده ایم:

۱- آجرچینی به روش فخر و مدین

از این سبک آجرچینی مدرن در دیوارهای داخلی و یا خارجی (مخصوصا در تراس و حیاط) که نقش جداکننده را برعهده دارند، استفاده می شود. در این روش که به آن آجرچینی مشبک نیز گفته می شود، به کمک آجر حفره و روزنه هایی داخل دیوار ایجاد می شود.

آجرچینی فخر و مدین

۲- آجرچینی مدرن به روش حصیری

آجر چینی حصیری یکی از انواع چیدمان آجر است که همزمان حالت مدرن و سنتی را با یکدیگر تلفیق کرده و شکل بسیار زیبایی را می سازد. شکلی که شبیه به حصیر است. این نوع آجرکاری در برابر نور خورشید هم مقاومت بالایی دارد و می تواند در رنگ های مختلفی اجرا شود. توجه داشته باشید که انجام این نوع آجرچینی نیاز به مهارت بسیار بالای معمار نما دارد، در نتیجه منطقی است که با صرف هزینه نماکاری ساختمان، حتما کار را به فردی بسپارید که حرفه ای باشد.

آجرچینی حصیری

بهترین روش آجرچینی کدام است؟

همه روش هایی که بالاتر توضیح دادیم، کاربرد خاص خود را در زیباسازی نمای ساختمان دارند و نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. در واقع برای آنکه بهترین روش آجرچینی را برای منزلتان انتخاب کنید، قبل از هرچیز باید به کاربری خاص آن ساختمان توجه داشته باشید. مثلا برای آجرکاری مساجد، اجرای کار به شیوه گل اندازی مناسب تر است، اما برای آجرکاری شومینه، آجرچینی به روش رگ چینی کله توصیه می شود. در نمای ساختمان نیز آجرچینی به انواع روش ها مثل روش بادبزنی و روش های چینی مرسوم است.

در کل باید حتما به کاربری ساختمان و آن نقطه ای توجه کنید که قرار است آجرکاری شود. به این ترتیب ضمن مشورت با متخصص این کار، می توانید آجرچینی مناسبی داشته باشید. فقط دقت کنید که نمی توان از هر نوع آجر برای هر نوع شیوه آجرچینی استفاده کرد، پس حتما برای این کار با متخصص این حوزه مشورت کنید.

هزینه آجرچینی چقدر است؟

قیمت نهایی سرویس آجرچینی به پارامترهای بسیار مختلفی بستگی دارد. از جمله این پارامترها می توان به میزان دستمزد معمار، روش آجرچینی، محیطی که قرار است در آن آجرکاری انجام شود، قیمت متربال و مواد اولیه و همچنین مساحت کار اشاره کرد. مثلا هزینه آجرکاری نمای یک ساختمان بلند، بسیار بیشتر از هزینه آجرکاری شومینه خواهد بود. در کل باید توجه داشت که آجرچینی به روش های مدرن و خاص از جمله سرویس های نسبتا گران قیمت به حساب می روند، از این رو حتما قبل از شروع فرایند، در رابطه با قیمت نهایی با متخصص آجرکاری توافق کنید.

روش آجرچینی

آیا استفاده از روش های آجرچینی در نمای ساختمان توصیه می شود؟

همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، یکی از مهمترین کاربردهای آجرچینی، نماکاری ساختمان است. آجر مقاومت و زیبایی را به صورت توامان دارد. در نتیجه اگر در نمای ساختمانتان از روش های رگ چینی (یا هر روش دیگری) برای آجرچینی استفاده کنید، قطعا پشیمان نخواهید شد. فقط باید مواظب باشید که کار به بهترین شکل انجام شود، زیرا در غیر این صورت ساختمان نه تنها جلوه خوبی پیدا نمی کند، بلکه ممکن است با مشکل در استحکامش روبرو شود. از این رو توصیه می کنیم که ترجیحا از معماران ماهر اسپارد که خدمات نماکاری ساختمان را ارائه می دهند، کمک بگیرید، تا خیالتان بابت اجرای دقیق و اصولی آجرچینی مدرن و یا سنتی در نمای ساختمانتان راحت باشد.

بنایی ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • اتمام سریع کار
درخواست بنایی ساختمان