گچ کاری ساختمان

  • اعزام گچ کار ماهر
  • مناسب‌ترین قیمت

گچبری در فضای داخلی ساختمان نه تنها از رونق نیفتاده است، بلکه در طول سالیان اخیر طرح های جدیدی از این هنر زیبا توسط معماران ارائه شده است. هنری که قدمتی هزاران ساله دارد و هنوز هم انواع گچبری در بسیاری خانه ها اجرا می شود. تنوع طرح های گچبری سقف و دیوار نیز آنقدر زیاد است که تقریبا هر سلیقه ای را پوشش دهد. شاید به همین خاطر باشد که امروزه گچبری منزل به عنوان یکی از بخش های اصلی خدمات بنایی به شمار می رود.

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که می خواهید در دکوراسیون منزل خود تغییر ایجاد کنید و بهترین راه آن را در گچبری سقف و دیوار می دانید؟ پس حتما باید با انواع گچبری ها آشنا شوید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. این مطلب در جهت پاسخگویی به همین نیاز شما نوشته است؛ با ما همراه باشید.

انواع گچبری ساختمان

انواع گچبری به چه سبک هایی دسته بندی می شود؟

گچبری را به دو دسته کلی گچبری سنتی (کلاسیک) و گچبری مدرن تقسیم بندی می کنند. تقریبا هر نوع گچبری ای را می توان در یکی از این دو دسته جای داد. توجه داشته باشید که تکنیک های گچبری مبحث متفاوتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۱- گچبری سنتی (کلاسیک)

گچبری سنتی پر از طرح و نقش است و ظرافت بسیاری دارد. به همین خاطر این نوع گچ بری معمولا در خانه های اعیانی گذشتگان دیده می شود. رنگ طلایی و سبز نیز نقش مهمی در این نوع گچبری ها داشته اند. نقوش گل و گیاه نیز که معمولا در گچبری های سنتی ایرانی دیده می شده اند، حس باغ و بهشت را بیشتر در ذهن بیننده تداعی می کردند. گچبری سنتی خود به انواع مختلفی تثسیم می شود که برخی از آنها عبارتند از:

گچ بری کلوخی

این نوع گچ بری در کاخ های دوران قاجار بسیار دیده می شود و تاثیر گرفته از سبک گچ بری غربی است.

گچ بری معرق

در این روش ملات گچ را متناسب با سلیقه معمار برش می دادند و سپس قطعات به دست آمده را در کنار هم قرار می دادند تا طرح کلی به دست آید. گچ بری معرق که شباهت هایی با کاشی کاری معرق دارد، از جمله شیوه های متداول گچبری در ایران کهن است.

گچ بری لایه ای

نظرات کاربران گچ کاری ساختمان

درخواست گچ کاری ساختمان

در این روش با استفاده از ابزار گچ بری، لایه های مختلف گچ را روی هم می کشیدند تا طرح مورد نظر به دست آید.

گچ بری هشته

متداول ترین شیوه گچ بری سنتی، همین گچ بری هشته است. در این روش خطوط و طرح های برجسته تر از سطح دیوار اجرا می شود و نمای ساختمان شکیل تر به نظر می رسد.

گچ بری مشبک

در این روش یک لایه بسیار نازک از گچ در فاصله چند سانتی متری دیوار ایجاد می شود و گچ کار بعد از خشک شدن گچ، شروع به طراحی روی گچ می کند. گچ کار قسمت هایی از گچ را توخالی می کند تا طرحی مشبک مانند ایجاد شود. انجام این کار دشوار است و به همین خاطر قیمت گچبری آن نیز بالاتر است.

نکته: جدای از روش های فوق، شیوه های دیگری از گچبری سنتی نیز در منازل ایرانی اجرا می شده است. مثلا می توان از گچ بری های پته، زبره، توپر و توخالی، کشته بری و تخمه بری نام برد که امروزه کمتر اجرا می شوند و به همین خاطر عملا اهمیت خود را از دست داده اند.

انواع گچبری سقف با نور مخفی

۲- گچبری مدرن

گچبری مدرن دقیقا در نقطه مقابل گچبری سنتی قرار دارد و به جای ریزه کاری های زیاد، عموما طرح هایی بسیار صاف و یکدست دارد. در واقع مشابه با طراحی مینیمالیستی که همه چیز ساده و بدون زرق و برق در کنار هم قرار می گیرند، در گچبری مدرن نیز تنها از خطوط صاف و بدون نقش و یا خطوط انحنادار استفاده می شود. گچبری مدرن برخلاق گچبری سنتی فقط خاصیت زیبایی ندارد و به دلیل فراهم کردن امکانی برای نورپردازی در سقف (انواع گچبری سقف با نور مخفی فرایندی کاملا رایج است)، جنبه کاربردی بسیار مهمی نیز دارد. این نوع گچبری نیز خود به دو دسته تقسیم بندی می شود:

گچ بری دستی

در این گچ بری همه کار بر عهده معمار است و وی مطابق با نظر مشتری، طرح های ساده ای را روی دیوار و سقف پیاده می کند.

گچ بری پیش ساخته

این نوع گچ بری در سالیان اخیر متداول شده و معمار تنها گچبری های از پیش آماده شده را مطابق با خواست مشتری، در محل نصب می کند. خوبی این نوع گچبری ها این است که نصب کاغذ دیواری روی گچ را نیز ساده می کند.

هنر گچ بری در چه مکان هایی اجرا می شود؟

انواع گچبری ساختمان را عموما در فضای داخلی منازل و در مکان های زیر پیاده سازی می کنند:

۱- گچ بری سقف

سقف منازل همچنان مرسوم ترین محل برای اجرای این هنر قدیمی است و به همین خاطر اجرای انواع گچبری سقف کاملا رایج است. سقف بسیاری خانه ها با نقوش گچبری کلاسیک یا مدرن تزئین شده و مخصوصا به دور لوستر و همچنین در حاشیه سقف ها معماران از انواع گچبری و طرح های آن استفاده می کنند.

۲- گچ بری دیوار

گچ بری دیوار به اندازه گچ بری سقف رایج نیست، اما با گذر زمان انواع گچبری دیوار نیز بیشتر مورد توجه اشخاص قرار گرفته است. بخصوص گچبری پشت تلویزیون و همچین گچبری های اغراق شده در اتاق خواب در دادن تنوع به فضای داخلی منزل بسیار موثرند.

انواع گچبری دیوار

۳- گچ بری سر ستون ها

تقریبا هر ستونی گچبری شده است. برخی از ستون ها فقط در قسمت بالایی خود گچ بری مدرنی دارند و بعضی دیگر از بالا تا پایین گچبری داشته و طرح های متنوع تری را به خود گرفته اند.

هنگام اجرای گچ بری ساختمان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • در پیاده سازی گچبری منزل حتما به دکوراسیون کلی خانه توجه کنید. میزان ظرافت و حجم نقوشی که در گچبری به کار می رود باید با سبک وسایل تناسب داشته باشد. مثلا گچبری سنتی هیچ تطابقی با وسایل مدرن ندارد.
  • گچبری های کلاسیک و بسیار پر زرق و برق را ترجیحا در مکان هایی اجرا کنید که سقف بلندی داشته و متراژ نسبتا زیادی نیز داشته باشند.
  • امروزه گچبری فقط مخصوص اتاق نشیمن نبوده و حتی می توانید در آشپزخانه و سرویس بهداشتی نیز از آن استفاده کنید. تنها باید به تناسب آن با سایر وسایل (بخصوص کفپوش های محل مورد نظر) توجه داشته باشید.
  • از گچبری رنگ شده فقط در صورت لزوم استفاده کنید. زیرا این طرح ها دیگر منسوخ شده و جز در حالتی که خانه حالتی بسیار اعیانی داشته باشند، زیبایی خاصی ندارند.

انواع گچبری سقف

به خدمات گچبری حرفه ای منزل نیاز دارید؟

در صورتی که بعد از آشنایی با انواع گچبری های داخل ساختمان تصمیم گرفته اید که از این هنر زیبا در منزل خود نیز بهره ببرید، می توانید روی کمک متخصصین خدمات گچ کاری و گچ بری اسپارد حساب باز کنید. متخصصین ما انواع طرح های گچبری را مطابق با خواست شما اجرا کرده و زیبایی خانه تان را دوچندان می کنند. شما می توانید از طریق اسپارد به نزدیک ترین گچ بر در تهران و کرج دسترسی داشته باشید و از خدمات ما بهره مند شوید.

گچ کاری ساختمان

  • اعزام گچ کار ماهر
  • مناسب‌ترین قیمت
درخواست گچ کاری ساختمان