تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر

تا کنون به این نکته فکر کرده‌اید که یخچال چگونه آغاز به کار می‌کند؟ مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی و الکترونیکی درون یخچال وجود دارد که در زمان روشن بودن یخچال به نوعی همۀ آن‌ها درگیر هستند. اما قطعه‌ای وجود دارد که باید اجازۀ صدور فعالیت قطعات یخچال را صادر کند. این قطعه تحت عنوان رله یخچال شناخته می‌شود.

رله را می‌توان به نوعی قطعه حفاظتی نامید؛ چرا که تا زمانی که شرایط را برای در مدار قرار گرفتن کمپرسور یخچال مساعد نبیند، اجازه فعالیت را به آن نخواهد داد. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که کار رله یخچال چیست.

رله یخچال چیست؟

رله قطعه الکترومکانیکی کوچکی است که معمولاً به کمپرسور یخچال متصل می‌شود. وقتی یخچال را به برق می‌زنید، رله در حد یک ثانیه وارد عمل می‌شود تا گشتاور لازم برای راه‌اندازی کمپرسور یخچال فراهم گردد. بلافاصله بعد از راه‌اندازی کمپرسور، رله از مدار خارج می‌شود و یخچال به کار خود ادامه می‌دهد. بنابراین اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که کار رله یخچال چیست، باید بگوییم که با استارت رله عملاً کمپرسور یخچال آغاز به کار می‌کند. در ادامه بیشتر با این قطعه و عملکرد آن آشنا می شوید.

رله یخچال چه وظایفی را برعهده دارد؟

بهتر است که در ادامه کمی عمیق‌تر به این سؤال بپردازیم که کار رله یخچال چیست. در کمپرسور یخچال از یک موتور القایی تک فاز استفاده می‌شود. موتور کمپرسور یخچال از دو سیم پیچ تشکیل شده است که با نام‌های سیم پیچ اجرا و شروع شناخته می‌شوند. موتورهای تک فاز با انرژی ذخیره شده در خازن‌ها راه‌اندازی نمی‌شوند.

در زمان روشن کردن یخچال، رله وظیفه دارد که سیم پیچ شروع کمپرسور را به مدار متصل نگه دارد. به این ترتیب کمپرسور روشن می‌شود و به کار خود ادامه می‌دهد. با توضیحاتی که تا اینجا مطرح کردیم، مشخص می‌شود که چنانچه رله یخچال به درستی کار نکند، کمپرسور وارد مدار نمی‌شود و عملاً یخچال نیز روشن نخواهد شد.

رله یخچال چیست؟

چگونه می‌توان رله مناسب یخچال را انتخاب کرد؟

تا اینجا بررسی کردیم که کار رله یخچال چیست. در ادامه بد نیست که به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان رله مناسب را برای یخچال انتخاب کرد؟ چرا که رله‌های یخچال عمر محدودی دارند و بعد از مدتی ممکن است که نیاز به تعویض پیدا کنند. برای تعویض رله لازم است که حتماً آشنایی کافی با ساختمان یخچال داشته باشیم. به طور کلی باید مراحلی را که در ادامه این راهنما معرفی کرده ایم برای شناسایی رله مناسب یخچال طی کنید:

  1. برچسب اطلاعات یخچال را پیدا کنید.
  2. اطلاعات مربوط به یخچال و رله را از برچسب یخچال مطالعه کنید. شماره مدل، نام تجاری و شماره سریال یخچال را باید از روی برچسب به دقت مطالعه کنید.
  3. حال نوبت به خاموش کردن یخچال می‌رسد. بعد از آن یخچال را از دیوار فاصله دهید به طوری که بتوانید به راحتی در پشت یخچال قرار بگیرید.
  4. پیچ‌های درب پشت یخچال که به عنوان محفظه‌ای برای کمپرسور به شمار می‌روند را باز کرده و پوشش را جدا کنید.
  5. کمپرسور یخچال را پیدا کنید. سپس به دنبال سیم‌هایی باشید که رله را به کمپرسور متصل می‌کنند. رله معمولاً در یک جعبه ترمینال یخچال قرار می‌گیرد. با باز کردن درپوش جعبه ترمینال، می‌توانید رله یخچال را مشاهده کنید.
  6. رله را از داخل جعبه خارج کنید. یک برچسب روی آن وجود دارد که شماره سریال مرتبط با رله روی آن درج شده است. این شماره را یادداشت کنید.
  7. با توجه به اطلاعاتی که درباره یخچال و رله به دست آوردید، می‌توانید برای خرید رله جایگزین اقدام کنید.

رله معیوب چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

نظرات کاربران تعمیرات یخچال

درخواست تعمیرات یخچال

رله معیوب می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تأخیر در راه‌اندازی کمپرسور یخچال
  • سوختن کمپرسور در اثر بار زیاد روی سیم‌پیچ موتور آن
  • افزایش مصرف برق یخچال

رله معیوب چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

نشانه‌های خرابی رله یخچال چیست؟

در ادامه بحث در خصوص اینکه کار رله یخچال چیست، بد نیست که به نشانه‌های خرابی این تجهیز بپردازیم. به طور کلی اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی رله عبارت‌اند از:

۱. خنک نشدن یخچال

علت خنک نکردن یخچال را می توان به همین قطعه نسبت داد. در طول شبانه‌روز معمولاً صدای زمزمه کمپرسور یخچال به طور متناوب به گوش می‌رسد. اگر این صدا را برای مدتی نشنیدید و همزمان دمای درون یخچال شروع به بالا رفتن کرد، به احتمال زیاد رله خراب شده است.

۲. کلیک کردن مکرر رله استارت

هر بار که رله استارت کمپرسور را روشن می‌کند، یک صدای کلیک مربوط به رله شنیده می‌شود. حتی اگر کمپرسور روشن نشود نیز این صدای کلیک اتفاق می‌افتد. اگر کمپرسور روشن نشود، رله استارت مجدداً در مدت زمان کوتاهی تلاش می‌کند که کمپرسور را فعال کند. در صورتی که صدای کلیک رله به صورت مکرر به گوش برسد، نشانه‌ای مبنی بر خرابی رله است.

۳. صدای تق تق رله استارت

تست فیزیکی رله یخچال یکی از مطمئن‌ترین راه‌های برای شناسایی خرابی آن است. طبق روشی که در بالا اشاره کردیم، رله را از پشت یخچال جدا کنید. سپس رله را تکان دهید. اگر صدای تق تق از داخل آن به گوش رسید، قطعاً رله خراب شده است و باید تعویض شود. در غیر این صورت رله مشکلی ندارد و احتمالاً خرابی یخچال مربوط به کمپرسور است.

نشانه‌های خرابی رله یخچال چیست؟

سخن پایانی اسپارد!

در این مقاله بررسی کردیم که کار رله یخچال چیست. همچنین نشانه‌های خرابی این قطعه را نیز با هم مرور کردیم. رله یخچال قطعه ساده و ارزان قیمتی است. چنانچه هر یک از نشانه‌های خرابی آن را مشاهده کردید، بلافاصله برای تعمیر آن اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است خسارت‌های به مراتب سنگین‌تری از جمله خرابی کمپرسور را به دنبال داشته باشد.

در چنین شرایطی باید هزینه بسیار بیشتری برای تعمیر یخچال بپردازید. پس تعویض رله را جدی بگیرید و آن را به متخصصین تعمیر یخچال بسپارید!

تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر
درخواست تعمیرات یخچال