تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر

حتماً برای شما هم پیش آمده است که مواد غذایی را از یخچال بیرون می‌آورید، ولی متوجه می‌شوید که یخچال به خوبی کارش را انجام نداده است و نتوانسته از غذاها محافظت کند. در چنین مواقعی دمای یخچال به اندازه کافی پایین نیست. بنابراین ممکن است مواد غذایی خراب شوند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد علت سرد نکردن یخچال و یخ نزدن فریزر صحبت کنیم.

علت سرد نکردن یخچال چیست؟

علت سرد نکردن یخچال می‌تواند به‌دلیل خراب‌شدن قطعات یخچال یا درست‌ کار نکردن گردش هوای داخلی باشد. اگر هر کدام از قطعه‌های داخل یخچال درست کار نکنند، دمای آن پایین می‌آید و موتور یخچال هم کار نمی‌کند. در صورتی که با مشکل سرد نکردن یخچال مواجه شدید، حتماً از متخصص و تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. معمولاً عوامل زیر از جمله دلایل سرد نکردن یخچال هستند.

خرابی در سیم‌کشی

گاهی اوقات سیم‌کشی و اتصالات برق یخچال خراب است و یخچال مدام خاموش و روشن می‌شود. تعمیر پریز برق یا عوض‌کردن محافظ آن می‌تواند مشکل سیم‌کشی‌ها را حل کند.

اگر سیم‌کشی داخلی یخچال خراب شده باشد، حتماً باید از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. خرابی خازن هم در دسته خرابی در سیم‌کشی قرار می‌گیرد. اگر خازن خراب باشد، کمپرسور هم از کار می‌افتد و یخچال نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد.

علت سرد نکردن یخچال

خرابی ترموستات

دمای یخچال توسط ترموستات تنظیم می‌شود. بنابراین علت اصلی سرد نکردن یخچال می‌تواند خرابی ترموستات باشد. اگر ترموستات یخچال خراب شود، دمای آن کاهش پیدا می‌کند و محیط یخچال برفکی می‌شود. ترموستات خراب در یخچال می‌تواند باعث فاسدشدن مواد غذایی شود، بنابراین هرچه سریع‌تر باید آن را تعمیر کنید.

جای نادرست یخچال

معمولاً بیشتر افراد وقتی با مشکل سرد نکردن یخچال مواجه می‌شوند، فکر می‌کنند یخچالشان خراب شده است. ولی یکی از علت‌های کاهش دمای یخچال، جای نامناسب آن است.

نظرات کاربران تعمیرات یخچال

درخواست تعمیرات یخچال

اگر یخچال را به دیوار بچسبانید یا آن را در فضاهای بسته بگذارید، هوا نمی‌تواند در اطراف موتور جریان پیدا کند. در نتیجه یخچال نمی‌تواند مواد غذایی را خنک کند. بهتر است یخچال را در فاصله استانداردی از دیوار بگذارید. فراموش نکنید که این مکان نباید حرارت و رطوبت بالایی داشته باشد.

خرابی رله و کمپرسور

یکی از قطعات مهم یخچال کمپرسور است. کمپرسور گاز را به مایع تبدیل کرده و آن را به داخل یخچال پمپاژ می‌کند. خرابی کمپرسور و رله باعث از کار افتادن موتور یخچال هم می‌شود. در صورتی که موتور کار نکند، مواد غذایی خیلی زود خراب می‌شوند. اگر علت سرد نکردن یخچال خرابی کمپرسور باشد، باید حتماً به بهترین تعمیرکار یخچال مراجعه کنید.

علت سرد نکردن یخچال چیست؟

مقدار زیاد مواد غذایی

هر یخچال و فریزری ظرفیت مشخصی دارد. در صورتی که بیشتر از مقدار مجاز در یخچال مواد غذایی بگذارید یا آن‌ها را فشرده و کیپ روی هم قرار دهید، هوای سرد نمی‌تواند در داخل دستگاه گردش کند. در نتیجه به کمپرسور هم فشار وارد می‌شود. بنابراین هنگام پرکردن یخچال به ظرفیت آن هم توجه کنید و مواد غذایی را درست بچینید.

خرابی درب یخچال

گاهی اوقات علت سرد نکردن یخچال و دلیل یخ نکردن فریزر بسته‌نشدن در است. اگر در یخچال به درستی بسته نشود، هوای سرد از یخچال خارج می‌شود. خرابی واشر یا لاستیک دور یخچال هم باعث می‌شود که درِ یخچال به خوبی بسته نشود. حتما در هنگام خانه تکانی آشپزخانه لاستیک یخچال را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

دلیل سرد نکردن یخچال

خرابی برد الکترونیکی یخچال

برد الکترونیکی وظیفۀ مدیریت یخچال را به عهده دارد و فعالیت قطعات یخچال را کنترل می‌کند. بنابراین اگر برد خراب شود، فن یخچال هم کار نمی‌کند. روشن و خاموش‌شدن یخچال و خرابی فن یخچال از جمله نشانه‌های بُرد است. اگر دستگاه شما نمایشگر داشته باشد، در صورت خرابی بُرد کدهایی روی نمایشگر ظاهر می‌شوند. با دیدن این کدها از تعمیرکارهای متخصص یخچال کمک بگیرید.

کمبود گاز در یخچال

گازی که پشت یخچال قرار دارد، کار خنک کردن آن را انجام می‌دهد. این گاز باد گرم داخل یخچال را با گاز خنک جایگزین می‌کند. در صورتی که مقدار این گاز کم باشد، باد گرم داخل یخچال مانده و محیط آن را نیز گرم می کند. شبنم‌های کوچک روی دیوار و قطعه‌های یخچال نشانۀ کمبود گاز است.

کمبود گاز در یخچال

تنظیم‌نبودن دمای یخچال

اگر دمای یخچال را در فصل‌های سرد و گرم سال درست تنظیم نکنید، یخچال هم نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد. بنابراین علت سرد نکردن یخچال می‌تواند تنظیم‌نکردن دمای یخچال باشد. بهتر است در فصل تابستان دمای یخچال را روی ۱ تا ۲ درجه و در فصل زمستان روی ۳ یا ۴ درجه بگذارید. اگر دمای یخچال را روی ۶ یا ۷ درجه تنظیم کنید، خنکی یخچال هم کم می‌شود.

چرا فریزر مواد غذایی را یخ نمی‌کند؟

از آنجایی که خیلی از مواد غذایی اصلی مثل گوشت، مرغ و نان در فریزر نگهداری می‌شوند، تنظیم دمای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. خرابی کویل‌ها، لوله‌های کندانسور، کثیف‌بودن کویل، خرابی فن اپراتور و کارنکردن رله از جمله دلایل یخ نزدن فریزر است. علاوه ‌بر این موارد، خرابی برد، کمپرسور و ترموستات هم در یخ نزدن فریزر دخیل هستند. از دیگر دلایل گرم شدن فریزر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کثیفی کویل‌ها

متداول‌ترین دلیل یخ‌ نکردن فریزر، کثیفی کویل‌ها است. روی کویل‌ها گردوغبار می‌شیند و چربی‌های محیط آشپزخانه هم جذب لوله‌ها می‌شوند. در نتیجه ظرفیت سرمایشی فریزر پایین می‌آید.

چرا فریزر مواد غذایی را یخ نمی‌کند؟

خرابی رله

خرابی رلۀ یخچال باعث کارنکردن موتور هم می‌شود. در اثر خاموش شدن موتور، فریزر هم نمی‌تواند کارش را انجام بدهد.

خرابی فن اپراتور

اپراتور هوای خنک را در محیط یخچال و فریزر به گردش درمی‌آورد. در صورتی که فن به خوبی کار نکند و خراب باشد، فریزر هم یخ نمی‌زند. خرابی فن اپراتور در خنک نکردن یخچال هم تاثیر دارد. اگر در یخچال و فریزر را باز کنید و هوای سرد به شما بخورد، یعنی فن اپراتور به خوبی کار می‌کند. در غیر این صورت باید فن را تعمیر کنید. صداهای عجیب از یخچال هم یکی دیگر از نشانه‌های خرابی فن اپراتور است.

دلیل یخ نکردن فریزر

جمع‌بندی

یخچال و فریزر یکی از مهم‌ترین وسایل خانه هستند. اگر یخچال خراب شود مواد غذایی هم فاسد می‌شوند. یکی از متداول‌ترین دلایل خرابی یخچال، تنظیم‌نبودن دمای آن است. در این مطلب از مجلۀ اسپارد راجع به علت سرد نکردن یخچال و یخ نزدن فریزر صحبت کردیم. بهتر است بعد از مشاهده هرگونه مشکل درباره دمای یخچال و فریزر به متخصص و تعمیرکار مربوطه مراجعه کنید.

تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر
درخواست تعمیرات یخچال